Trouwforum: Schoonmaak Tips - Trouwforum

Ga naar inhoud

• (28 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuw onderwerp starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

Schoonmaak Tips en ander huishoudelijk geneuzel

#1 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

• Groep: Members
  • Lid geworden: 26-July 08

Gepost 12 October 2009 - 09:50

ik loop al een tijdje met wat huishoudvragen en het leek me handig om deze onder een topic te bundelen zodat we onze tips en trucs kunnen delen.

ik trap dan meteen af,

hoe maken jullie je luxaflex of horizontale lamellen schoon?
ik heb de tip van een bad weleens gelezen, helaas hebben we hier geen bad.
iemand tips?
0

#2 Gebruiker is online   debby* 

• Lid geworden: 03-January 08
  • Interests:Lezen, luieren, musical en cabaret.

Gepost 12 October 2009 - 09:52

Ligt eraan hoe vies ze zijn ;)

Bij de zeeman heb ik een oranje ding achtig iets :blink: gehaald waarmee je heel makkelijk je luxaflex af kan stoffen!
0

#3 Gebruiker is offline   Elina 

• Lid geworden: 19-February 08
  • Interests:taal, media, kunst, koken, bloggen, zingen (alto's aller landen verenigt u)

Gepost 12 October 2009 - 09:52

alleen stof: een washandje met een oude panty of kniekousje eromheen
stof en viezigheid: schoonmaakhandschoen aan en dan een schoonmaakazijn washandje eromheen en dan tussen de lameldingen door
0

#4 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

Gepost 12 October 2009 - 09:54

heel vies, ze hangen ruim 2 jaar en ik heb er nooit wat mee gedaan.

je moet dus echt elk dingetje apart :(
0

#5 Gebruiker is offline   Femke 

• Groep: Moderators
  • Lid geworden: 02-November 07

Gepost 12 October 2009 - 09:57

inderdaad zoals E zegt, een doekje om je hand doen en dan elk flexje apart even doornemen.

ze hangen hier al een half jaar en ik doe er nooit wat mee... is niet echt iets voor mij want ik ben altijd heel schoon :P
0

#6 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

Gepost 12 October 2009 - 09:58

heeft iemand weleens geprobeerd de handstofzuiger erop te zetten?
dat lijkt me zoveel makkelijker

(oww wat kom ik lui over)
0

#7 Gebruiker is offline   angelique_20 

• Lid geworden: 05-May 07

Gepost 12 October 2009 - 10:22

:lol:
Idd wat Elina zegt, have fun!! :P

Weten jullie wat ik altijd een drama vind de frituurpan schoonmaken, het liefst zou ik elke keer een nieuwe kopen :P
0

#8 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

Gepost 12 October 2009 - 10:25

dat drama doet A dus altijd.

wel een tip, gooi een vaatwasblokje in de pan heet water erbij en even laten weken.
0

#9 Gebruiker is offline   Nursszz 

• Lid geworden: 19-May 09

Gepost 12 October 2009 - 10:35

Luxaflex.....Ik neem van die vochtige doekjes van bijv de Lidl of de Aldi en die neem ik tussen duim en wijsvinger (1 doekje dubbel geslagen) en eentje tussen wijsvinger en middelvinger (weer dubbel geslagen)
Dan stop ik mijn vingers tussen de luxaflex *doekjes om rechterhand want ik ben rechts* en dan houd ik met links de luxaflex stevig vast.
Hierdoor kan ik twee strookjes tegelijk doen (boven en onder) en ben ik sneller klaar.
Gewoon 1 keer per twee maand doen en je bent zo klaar.

Frituurpan doe ik een vaatwastablet in en een vetoplossende tablet (wederom bovengenoemde winkels) en dan doe ik er een laag water in. Daarna laat ik de frituurpan gewoon warm worden op de ontdooi stand (dus het laagste aantal graden wat er op staat) een minuut of vijf a tien op die tempratuur laten en het vuil weekt los.
Daarna binnenpan even af laten koelen en daarna zo snel mogelijk leeg gooien want dan zijn de vetrestjes nog vloeibaar.
Ik heb bewaar overigens de " jerricans" flessen van mijn vloeibaar vet totdat ik moet verschonen.
In de tijd dat ik nog vast vet had kocht ik altijd heel goedkoop badschuim want dat zit in zo n zelfde soort jerrican en die gebruikte ik er dan voor!
0

#10 Gebruiker is offline   Sh@ron 

• Lid geworden: 27-January 09

Gepost 12 October 2009 - 10:43

Bekijk Post Nursszz, op 12 October 2009, 11:35, zei:

Luxaflex.....Ik neem van die vochtige doekjes van bijv de Lidl of de Aldi en die neem ik tussen duim en wijsvinger (1 doekje dubbel geslagen) en eentje tussen wijsvinger en middelvinger (weer dubbel geslagen)
Dan stop ik mijn vingers tussen de luxaflex *doekjes om rechterhand want ik ben rechts* en dan houd ik met links de luxaflex stevig vast.
Hierdoor kan ik twee strookjes tegelijk doen (boven en onder) en ben ik sneller klaar.
Gewoon 1 keer per twee maand doen en je bent zo klaar.

ik probeerder dat ook op die manier vorige keer, maar er bleven allemaal zwarte strepen achter van het stof dat vochtig was geworden ;)
Heb jij dat niet dan?
0

#11 Gebruiker is offline   14/8/2009 

• Lid geworden: 25-February 09

Gepost 12 October 2009 - 10:53

Frituurpan idd met een vaatwastablet en wat water! Wij doen hem niet op de ontdooistand, kan ook gewoon op een hogere temperatuur. Het oude vet gieten we samen (in je eentje lukt dat niet) in een vuilniszak. Goed dichtknopen, evt nog een andere zak eroverheen en dan in de container. Het is wel handig om dit te doen net voordat de container geleegd wordt, zeker in de zomer!

Luxaflex hebben wij gelukkig niet meer, wat een k**-klus vond ik dat zeg!

Ik vraag me af hoe mensen hun radiatoren goed schoonhouden? Ik kom er met geen mogelijkheid tussen. Erachter is ook al lastig, maar echt 'in' de verwarming zit het nodige stof en ik heb geen idee hoe ik dit het beste eruit kan krijgen. De stofzuiger op de hoogste stand erbij houden haalt wel eea weg, maar er blijft ook altijd wat stof achter, getsie.
0

#12 Gebruiker is online   debby* 

• Lid geworden: 03-January 08
  • Interests:Lezen, luieren, musical en cabaret.

Gepost 12 October 2009 - 11:03

Wat denk je van de bedrading achter de tv en de computer..... Ook 1 grote stof bende....
0

#13 Gebruiker is offline   JustB 

• Lid geworden: 15-January 08

Gepost 12 October 2009 - 11:04

Oei de friturpan. Lief had van het weekend een 'ongelukje' (lees: lompheid) waardoor de pan overstroomde en er overal vloeibaar frituurvet zat/heen liep. Arrrggghhh.

Volgens mij bestaan er van die speciale radiatorborsteltjes toch? Daar kun je precies mee tussen de verwarming.
0

#14 Gebruiker is offline   JootjeH 

• Lid geworden: 07-January 09

Gepost 12 October 2009 - 11:07

M*M, ik heb inderdaad wel eens de stofzuiger op mijn luxaflex gezet, maar dat doet helaas niet zoveel. Ik ben bang dat je toch echt met een nat doekje o.i.d. aan de slag moet. Vind het ook altijd een rotklusje :rolleyes:
Ik had ook wel eens van die zwarte strepen, heb toen nog maar een keer geboend, toen waren ze weg.
0

#15 Gebruiker is offline   Nursszz 

• Lid geworden: 19-May 09

Gepost 12 October 2009 - 11:13

@ 14-08 Als je het nat geworden stof (de zwarte strepen) op laat drogen kun je die er zo weer afblazen. Gewoon even stevig blazen en als ik heeel veel van die zwarte troep overhoudt dan pak ik (lui als ik kan zijn) even de fohn en dan blaas ik alle luxaflexdingen even na. Moet je daarna wel stofzuigen en de vensterbank weer doen maar dat doe ik toch pas als ik helemaal klaar ben.

Als een radiatorborstel niet goed past kan je ook een gootsteenborstel gebruiken. Die zijn wat flexibeler als de radiatorborstel en kan je er dus makkelijker doorheen duwen.
Het is mij al eens gebeurd dat een radiatorborstel vast bleef zitten en ik mijn vader moest bellen om hem er weer met ( behoorlijk) geweld uit te halen!

Oh ja...losse draden van tv etc heb ik weinig last van.
Ik rol ze altijd op tot boven de grond (stof land meestal op de grond) en bind ze dan vast met zo n bandje (als ik het niet fout tik tyre rip)
Gewoon net achter je beeldscherm van tv/ computer etc beginnen en dan de stekker in het stopcontact doen. Overvloedig snoer rol je dan zo vast ( kan overigens ook gewoon met plakband maar als je dat er af haalt is je snoer zo plakkerig/ kleverig)
0

#16 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

Gepost 12 October 2009 - 11:14

frituurvet moet apart ingezameld worden en mag niet in de kliko worden gedumpt. de flessen bewaren is idd erg handig.
0

#17 Gebruiker is offline   14/8/2009 

• Lid geworden: 25-February 09

Gepost 12 October 2009 - 11:52

Oeh, dat wist ik niet! (Had wel een vermoeden, maar goed), zal vanaf nu braaf zijn en het bij het speciale gebruitkfrituurvetverzamelpunt inleveren. *Bedenkt zich dat de frituurpan al ruim een half jaar niet gebruikt is en waarschijnlijk wel aan een flinke schoonmaakbeurt toe is.* De laatste keer is-ie geleend door vrienden om de bitterballen voor hun feestje te kunnen bakken. Daarna zijn wij er niet meer bij in de buurt geweest, we eten eigenlijk nooit dingen uit de frituur. Ik wil geloof ik niet weten hoe het ding er nu van binnen uitziet. :huh:
0

#18 Gebruiker is offline   Inx 

• Lid geworden: 09-March 09

Gepost 12 October 2009 - 11:53

Wij gooiden ons frituurvet altijd in zo'n putje voor onze deur. :blush: In ons volksbuurtje dumpte iedereen daar z'n vet midden op straat in het riool. Volgens mij mag dat ook niet :P Maar och, daar had iedereen ook alleen maar een grijze kliko en daar mocht je ook glaswerk en batterijen (!) in dumpen...
Inmiddels hebben we trouwens geen frituurpan meer.
0

#19 Gebruiker is offline   Luan 

• Lid geworden: 12-October 08

Gepost 12 October 2009 - 11:59

hahah Inx door zo'n grapje hadden wij een keer dat er bij ons via de wc alles omhoog kwam :blink: hahah
0

#20 Gebruiker is offline   Inx 

• Lid geworden: 09-March 09

Gepost 12 October 2009 - 12:00

Oei! Nou bij ons deed de hele straat het :P Dus ik denk niet dat iemand er ooit last van heeft gehad. Maar het mag inderdaad niet hoor, zou het nu ook niet zo gauw meer doen.
0

#21 Gebruiker is offline   hopelessinlove 

• Lid geworden: 08-September 09

Gepost 12 October 2009 - 12:36

bij me schoonouders , hadden we een frituur daar gooide we het frituur vet altijd de sloot in :rolleyes:

we kookten de frituur dan schoon met soda ,

heb gelukkig geen frituur meer en ook geen lamellen
0

#22 Gebruiker is offline   JootjeH 

• Lid geworden: 07-January 09

Gepost 12 October 2009 - 13:19

Oohh wat een stoute frituurvet verhalen hier :huh: En ik maar denken dat ik al zo slecht bezig was door het gewoon in de prullenbak te doen (in de fles dan he :P )

Iemand nog tips voor het schoonmaken van een pc scherm (plasma/tft iets in die richting), krijg strepen van vochtige schoonmaakdoenjes (is ook niet goed voor de beschermlaag geloof ik). Ik heb geen zin om er zo'n flesje schoonmaakspul a 6 euro voor aan te schaffen <_<
0

#23 Gebruiker is offline   vangarderen 

• Lid geworden: 29-August 08

Gepost 12 October 2009 - 13:40

Waar moet je frituurvet dan laten? Ik gooi het altijd in de fles in de prullenbak...

Het tv-scherm doe ik altijd met een iets nat doekje en daarna met een droge handdoek na.
0

#24 Gebruiker is offline   Ingedepinge 

• Lid geworden: 01-February 09

Gepost 12 October 2009 - 15:05

Je hebt ook van die doekjes speciaal voor platte schermen, die kregen wij bij onze tv.
die moet je nauwelijks nat maken met schoon waten aan een kan en dan met de andere kant afnemen werkt super

trouwens ze hebben bij de action powersponjes nou ik krijg daar werkelijk alles mee schoon met alleen water
dat zijn van die grijze sponsjes, met zon ding is het een genot om je keukenkastjes schoon te maken

Viese koffie pot:
gehele wasbak vullen met warm water en een klein scheutje chloor, daar je koffie pot in doen (bijkomend voordeel je gootsteen weer blinkend schoon)
met dat chloor water kan je ook gelijk het warmhoud plaatje van het koffieapparaat schoonmaken
wel ff naspoelen

(ik werk in een horeca iets en dat prof schoonmaakspul voor koffie apparaten is ook chloor)

bij de action (oh wat ben ik gek op die winkel) hebben ze goedkope goede mircovezel plumeu's (van die witte)
daar kan je prima achter en tussen de kachel kome

(dit is trouwens echt een topic voor mij :P )

als je een dweil koopt is het handig hem dubbel te vouwen en er een gleufje in het midden te knippen dan kan je hem zo over de steel van je trekker doen

Bij de action hebben ze ook washandschoene voor de auto (met allemaal van die rare 4cm lange flubbers er aan)
hier kan je heel goed je auto en andere dingen mee wassen

met zeepsponjes (staalsponsjes met zeep er in) kan je heel goed chroom mee schoon(roestvrij) maken bijv je fiets

Kit resten kan je makkelijk wegkrijgen met aceton (ook uit hout)

en extreem vette dingen kan je heel goed schoonkrijgen met pure amoniac
0

#25 Gebruiker is offline   ~M*M~ 

Gepost 12 October 2009 - 15:07

die koffie pot kan je ook schoonmaken met een natte handen en zout, net als de aanslag in je glazen theepot.
het zout gebruiken al een schuurmiddel en met je vingers eroverheen wrijven.

olie laat je net als batterijen en kapotte elektronische apparaten bij het sorteercentrum van de gemeente te vinden op de afvalophaal kalender.
ook nooit een spaarlamp bij het htk afval gooien zit nl kwik in.
0

• (28 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuw onderwerp starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers