Het grote "Waar te beginnen met regelen"-topic Leuk, trouwen, maar nu moet het geregeld worden, help waar te starten?
Gepost 24 July 2009 - 02:35
Zoals een aantal van jullie waarschijnlijk al gelezen hebben...
Ben ik dus verloofd vanaf 16e juli 2009!!!
We gaan pas in 10.11.2012 trouwen...
Zo kunnen we nog sparen en hebben we een mooie trouwdatum!!!
Natuurlijk heb ik nog zeeën van tijd om van alles te gaan plannen...
maar graag zou ik al met het een en ander willen beginnen
Allleen stuiitte ik op de hamvraag: waar te beginnen????
We zijn maar begonnen met het budget...
deze hebben we gewn weg maar bepaald door te rekenen hoeveel maanden we over hebben om een deel van beiden salarissen te sparen, en hebben gekozen voor een haalbare deel weg te zetten namelijk 200 euro pp. (41mnd x 400: 16.400). Dit is goed haalbaar en kunnen we duss ook gewoon leven in de komende 3 jaar... extras zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkeringen en salarisverhogingen hebben we niet mee gerekend.
Nu is mijn vraag aan jullie:
heeft iemand toevallig iets van een excelbestand of gedetailleerde checklist met alle belangrijke onderdelen waaraan je moet denken bij het organiseren van een bruiloft.
Deze heb ik nodig om van elk onderdeel apart een budget te bepalen zodat ik een budgetteringsplan kan maken.
Nou alvast bedankt!!!
Gepost 24 July 2009 - 06:38
Ook geeft de site een tijdpad waarin je het best je bruiloftzaken een beetje kunt regelen. Niet alles hoef je daarin serieus te nemen natuurlijk, maar het geeft wel een handvat en zorgt ervoor dat je niks vergeet.
Succes!
Gepost 24 July 2009 - 07:13
Ik denk als je een jaar van te voren echt gaat beginnen met de dingen te regelen ben je Ruim! op tijd.
Ik zal vooral niet te snel naar een locatie gaan, stel dat over 3 jaar de locatie je niet meer aan staat :)
dus een jaar van te voren zou ik gaan beginnen met alles
met 16000 moet je trouwens een heel ver moeten komen :)
Gepost 24 July 2009 - 10:01
Wij zijn inderdaad ook begonnen met het kijken naar hoeveel we te besteden hebben door simpelweg te bekijken hoeveel we kunnen sparen. Dit heb ik over de verschillende onderdelen verdeeld en zo is er een begroting ontstaan. Elk onderdeel heeft dus ook een budget en daarbinnen moeten we proberen het te doen. Tip: neem altijd in je begroting een onderdeel "overig" op en zet daar ook een bedrag op, voor de onvoorziene uitgaven of als iets toch duurder is dan verwacht.
Toen zijn we naar mijn mening bij het begin begonnen: namelijk de datum en deze reserveren bij het gemeentehuis. We zijn ook direct opzoek gegaan naar een leuke locatie, omdat dit toch wel erg belangrijk is om op tijd rond te hebben (sommige locaties zijn zo volgeboekt). Omdat wij ook ruim van te voren zijn begonnen (+/- 15 maand) hadden we genoeg tijd om alles rustig uit te zoeken en te bekijken.
Nu zijn we aan het kijken naar een geschikte kerk / dominee / fotograaf en muziek voor het feest.
Daarna ga ik opzoek naar de jurk van mijn dromen en zullen we denk ik ringen gaan bekijken en uitzoeken.
Hierna gaat mijn aanstaande zijn pak regelen en zullen we kaarten en bloemen gaan uitzoeken.
Ondertussen moeten wij trouwens ook nog een huis zoeken! Haha, soms als ik er aan denk wordt ik al gestresst!
Maar goed, je zit ruim in de tijd en sommige onderdelen zul je nu nog niet kunnen regelen omdat je echt heel ver van te voren bent (bijv. gemeentehuis). Het voordeel is dat je alles op een rustig tempo kunt doen. Succes!
Gepost 24 July 2009 - 23:14
Tammy, op 24 July 2009, 07:38, zei:
Ook geeft de site een tijdpad waarin je het best je bruiloftzaken een beetje kunt regelen. Niet alles hoef je daarin serieus te nemen natuurlijk, maar het geeft wel een handvat en zorgt ervoor dat je niks vergeet.
Succes!
Wow Tammy die link is echt ge-wel-dig, echt heel praktisch in gebruik en overzichtelijk!!!
ik heb me direct ingeschreven, echt heel handig voor de starters onder ons..
Dank je wel..!
Gepost 24 July 2009 - 23:18
Ingedepinge, op 24 July 2009, 08:13, zei:
Ik denk als je een jaar van te voren echt gaat beginnen met de dingen te regelen ben je Ruim! op tijd.
Ik zal vooral niet te snel naar een locatie gaan, stel dat over 3 jaar de locatie je niet meer aan staat :)
dus een jaar van te voren zou ik gaan beginnen met alles
met 16000 moet je trouwens een heel ver moeten komen :)
Een jaar is ruim voor tijd? oohkee dat klinkt als muziek in de oren..
ik had zoon beetje bed8 om het gemeentehuis snel vast te leggen en de kerk en dan idd trouwfeestlocatie poosje af te w8en ja....jeetje stel je voor dat we het niet meer geschikt zouden och dat zou wat zijn!!! Dat is wel een goede tip thanx
ja 16.000 max he als het minder kan is het mooi meegenomen hhahaha
Gepost 24 July 2009 - 23:22
suzan1983, op 24 July 2009, 09:59, zei:
Daar kun je heel wat leuks mee doen.
Maar als je uitgebruid wil trouwen met alle toeters en bellen zul je het ook wel nodig hebben. Wij waren met 5000 klaar.
Onze bruiloft hebben we in 5 maanden geregeld.
in 5 maanden met 5000 euro klaar ?!!?!?
Toe maar wat goed zegg...en ben je in zowel kerk als gemeentehuis getrouwd?
heb je toevallig een verslag geschreven ben benieuwd!!!
Gepost 24 July 2009 - 23:29
Lelle, op 24 July 2009, 11:01, zei:
Wij zijn inderdaad ook begonnen met het kijken naar hoeveel we te besteden hebben door simpelweg te bekijken hoeveel we kunnen sparen. Dit heb ik over de verschillende onderdelen verdeeld en zo is er een begroting ontstaan. Elk onderdeel heeft dus ook een budget en daarbinnen moeten we proberen het te doen. Tip: neem altijd in je begroting een onderdeel "overig" op en zet daar ook een bedrag op, voor de onvoorziene uitgaven of als iets toch duurder is dan verwacht.
Toen zijn we naar mijn mening bij het begin begonnen: namelijk de datum en deze reserveren bij het gemeentehuis. We zijn ook direct opzoek gegaan naar een leuke locatie, omdat dit toch wel erg belangrijk is om op tijd rond te hebben (sommige locaties zijn zo volgeboekt). Omdat wij ook ruim van te voren zijn begonnen (+/- 15 maand) hadden we genoeg tijd om alles rustig uit te zoeken en te bekijken.
Nu zijn we aan het kijken naar een geschikte kerk / dominee / fotograaf en muziek voor het feest.
Daarna ga ik opzoek naar de jurk van mijn dromen en zullen we denk ik ringen gaan bekijken en uitzoeken.
Hierna gaat mijn aanstaande zijn pak regelen en zullen we kaarten en bloemen gaan uitzoeken.
Ondertussen moeten wij trouwens ook nog een huis zoeken! Haha, soms als ik er aan denk wordt ik al gestresst!
Maar goed, je zit ruim in de tijd en sommige onderdelen zul je nu nog niet kunnen regelen omdat je echt heel ver van te voren bent (bijv. gemeentehuis). Het voordeel is dat je alles op een rustig tempo kunt doen. Succes!
Dank jewel met de felicitaties
budgettering is waarschijnlijk het moeilijkst van alles... wij moeten idd per onderdeel een budget gaan toewijzen maar dat is verdomde moeilijk als je eigelijk geen flauw idee hebt van hoeveel je ongeveer uit moet gaan? wat is nu eigenlijk gangbaar.....
Heb jij ook gebruik gemaakt van de online weddingplanner?
En echt heerlijk lijkt me dat als je al het een en ander van de to-do list kun afstrepen!!!
Oefhhh ook een huisje zoeken in tussentijd??? petje af hoor dat is een hele klus tezamen met het huwelijk...
dat zijn 2 big lifetime moments in korte tijd... hoe ga je daarmee om? eventueel wat antistress tips hahahaha
Gepost 25 July 2009 - 10:00
In een dikke 3 jaar kan de hele wereld er wel anders uitzien joh!
Een (grote) bruiloft is veel werk, maar ZOVEEL is het nou ook weer niet hoor, het valt allemaal best mee, en het is leuk om te doen!
Gepost 25 July 2009 - 10:12
Zo hadden wij iets minder dan een jaar voor het plannen van onze bruiloft en hadden we alles min of meer in kannen en kruiken toen er een kleine meid/ jongen in mijn buik begon te groeien.
Zulke dingen hebben natuurlijk invloed op je financiële plaatje maar ook op de indeling van je dag en je kleding (de jurk moet toch een klein beetje uitgelegd gaan worden....)
Plan dus op dit moment nog niks te strikt! Bij ons is het een kleintje, maar wie weet wat er in drie jaar nog op jullie pad komt.
Lennon zei ooit: life's what happens to you while you're busy making other plans.
Zo waar, hihi ;) !!
Oh ja, en van stress wordt nooit iemand beter. Als je dat in je hoofd houdt heb je een reden om die stress gewoon uit te bannen! Zeker als je nog zo lang hebt!
Gepost 25 July 2009 - 16:21
Dank jewel met de felicitaties
budgettering is waarschijnlijk het moeilijkst van alles... wij moeten idd per onderdeel een budget gaan toewijzen maar dat is verdomde moeilijk als je eigelijk geen flauw idee hebt van hoeveel je ongeveer uit moet gaan? wat is nu eigenlijk gangbaar.....
Heb jij ook gebruik gemaakt van de online weddingplanner?
En echt heerlijk lijkt me dat als je al het een en ander van de to-do list kun afstrepen!!!
Oefhhh ook een huisje zoeken in tussentijd??? petje af hoor dat is een hele klus tezamen met het huwelijk...
dat zijn 2 big lifetime moments in korte tijd... hoe ga je daarmee om? eventueel wat antistress tips hahahaha
[/quote]
Hoi!
Ik heb allereerst onderscheid gemaakt in wat we wel en niet belangrijk vinden. Een auto en bruidstaart doet ons bijvoorbeeld niet zoveel. Kleiner budget dus. Eten en drinken vonden we erg belangrijk, hier hebben we dan ook meer geld voor over.
Verder heb ik veel informatie opgezocht door fora te lezen en de googelen om een idee te krijgen van wat alles kost.
Zo kwam ik erachter dat veel trouwringen E1000+ kosten en dat heb ik er bijvoorbeeld niet voor over. Aan de hand daarvan dus het budget voor ringen bepaald. Hetzelfde heb ik gedaan bij het de trouwkleding: wat is gangbaar / wat kan je allemaal en hoeveel is daar ongeveer voor nodig. Zelfde met fotograaf e.d. En aan sommige dingen zitten vaste kosten verbonden, zoals gemeentehuis of evt. een kerk. En daarbij: soms kun je gewoon niet meer uitgeven. Geld wat je niet hebt, bijvoorbeeld :)
Daarnaast is het ook altijd goed te kijken wat je kennisen / vrienden/ familie kan doen zodat een je een aantal dingen qua kosten weg kan strepen. Bij ons doet bijvoorbeeld een kennis van mijn broer de muziek tijdens het feest.
De beste remedie tegen stress is echt de tijd nemen, naar mijn mening. Wij hebben ruim de tijd en ik probeer bewust van de dingen te genieten. We regelen de dingen ongeveer één voor één en zo blijft het leuk. Vind ik. En ik vind het ook een sport om de dingen zo goedkoop mogelijk proberen te regelen. Terwijl we best een gangbaar budget hebben hoor, maar da's gewoon leuk!
Gepost 25 July 2009 - 19:05
Ik ben alweer 1.5 jaar geleden getrouwd. Dus kan het verslag niet meer vinden.
We zijn niet in de kerk getrouwd.
Maar hoe wij het zo goedkoop hielden:
- Feest in dorpshuis (hoef je niet af te huren)
- Ringen in Turkije gekocht (scheelt heeel erg veel)
- Trouwauto, stoppertje in de krant gezet: Wie heeft een mooie oldtimer waarin wij kunnen trouwen? Bij alle reacties langsgegaan en de mooiste uitgezocht. Kostte 200 euro. De man had vrij genomen van zn werk en was onze chauffeur.
- Jurk van marktplaats (200 euro, prachtige jurk) Gelukkig was het een goedkope jurk, want hij is nooit meer schoon geworden.
- fotograaf van marktplaats (wilde zijn portfolio uitbreiden, kosstte 150 euro voor de hele dag. Geen avond. Foto's op cdrom, zelf ingeplakt) Prachtige foto's
Mijn instelling is:
Waarom duur als het goedkoper kan?
Wat iedereen al weet, zodra je ergens trouw voorzet wordt het 5x zo duur.
Maar ik ben zowieso al een groot fan van marktplaats hoor :D
Gepost 26 July 2009 - 10:58
Eigenlijk hebben we alles voor elkaar gekregen in 3 weken tijd, gemeentehuis, diner locatie en feest locatie.
Ook een jurk en mijn as een zeer mooi pak.
Het is wel helemaal ons om het op deze manier te doen maar iets meer tijd is misschien wel prettig :) en omdat onze trouwdag wel midden in de vakantie is (14 aug) zijn er wel sommigen op vakantie, maar de meesten vinden het zo leuk, dat ze er eerder voor terug komen!
totale kosten van dit onverwachte partijtje: 6500 euri
Gepost 26 July 2009 - 11:03
Ook zijn wij een beetje achterstevoren met de dagplanning gaan werken. Hoe laat willen we op de feestlocatie zijn, hoe lang doet vervoer er over, hoe lang willen we uittrekken voor feliciteren en dat soort dingen en aan de hand daarvan hadden we een tijd voor de ceremonie.
Bij ons in de gemeente kan je een jaar van te voren je datum vast laten leggen dus dat was pas in augustus. Eerlijk gezegt zijn we toen ook pas echt verder gegaan. Dingen die we zeker wisten hebben we vastgelegd en voor de rest gewoon een beetje aangekeken.
Eerst wilde we al in december 2008 alles rond hebben omdat dit een heel druk jaar voor ons zou worden maar dat is niet gelukt.
Nu trouwen we over twee weken 07-08-2009 en moeten nog één klein dingetje regelen en voor de rest onze afspraken nalopen, zoals kapper en dergelijke.
Ook wij hebben een budgetplanner in excel gemaakt en die werk perfect want we weten nu precies wat we al hebben uitgegeven, wat daar nog bijkomt en wat we eventueel te kort komen.
Succes met plannen, maar geniet ervan.... en inderdaad als je op 10-11-2012 trouwt zou ik max anderhalfjaar van tevoren beginnen. Dan hebben mensen de "populaire" datum nog niet echt door (dat was bij ons ook het geval). Toen wij in augustus alle belangrijke dingen vast hadden liggen of in optie zoals locatie, ceremonie, muziek ed. begonnen daar ook de telefoontjes binnen te komen omdat toen mensen de datum door begonnen te krijgen.
Gepost 27 July 2009 - 02:49
Hypnotic, op 25 July 2009, 11:00, zei:
In een dikke 3 jaar kan de hele wereld er wel anders uitzien joh!
Een (grote) bruiloft is veel werk, maar ZOVEEL is het nou ook weer niet hoor, het valt allemaal best mee, en het is leuk om te doen!
hahah JA de beste antistresstip is dat waarschijnlijk wel ja wuhauha!!!
Dat ga ik ook idd doen ik denk teminste zo'n 1,5 jr van tevoren beginnen...
het is alleenn zo lastig om de euforie te bedwingen, dit omdat je met elkaar wilt trouwen eigelijk liever gister dan vandaag
maar goed in 3jr ken de wereld er heel anders uitzien ja
Gepost 27 July 2009 - 02:57
Tammy, op 25 July 2009, 11:12, zei:
Zo hadden wij iets minder dan een jaar voor het plannen van onze bruiloft en hadden we alles min of meer in kannen en kruiken toen er een kleine meid/ jongen in mijn buik begon te groeien.
Zulke dingen hebben natuurlijk invloed op je financiële plaatje maar ook op de indeling van je dag en je kleding (de jurk moet toch een klein beetje uitgelegd gaan worden....)
Plan dus op dit moment nog niks te strikt! Bij ons is het een kleintje, maar wie weet wat er in drie jaar nog op jullie pad komt.
Lennon zei ooit: life's what happens to you while you're busy making other plans.
Zo waar, hihi ;) !!
Oh ja, en van stress wordt nooit iemand beter. Als je dat in je hoofd houdt heb je een reden om die stress gewoon uit te bannen! Zeker als je nog zo lang hebt!
Hee wat leuk!!!gefeliciteerd.. dat brengtt idd wat (leuke) veranderingen met zich mee!!!
in jou geval heeft het wel gevolgen voor de bruiloft ja mbt jurk etc had je hopelijk nog niet aangeschaft???
Tsja wij mensen houden van plannen terwijl niemand je morgen beloven ken...
nou hopelijk is het over 3 jaar niet gek veel veranderd... hoop wel klaar te zijn met mijn opleiding...
Gepost 27 July 2009 - 03:07
Handige tips ja....eigelijk ook wel logisch dat je prioriteiten stelt
qua budget het een afweegt tegen de ander wat je belangrijker vind en daar meeer aan uitgeeft!
ik heb nu toe ook veel gehad aan fora en websites mbt trrouweenn...en kan nog veel meer inlezen, moet nog tijdschriften en/of boeken aanschaffen of lenen. ik heb voor nu gewoon de vaste prijzen voor het trouwen zo'n btje ingevuld...
ik geloof best dat dat voldoening geeef als je weer iets goedkooper voor elkaar krijgt.. en dat ga ik ook zeer zeker doen tegen de trijd dat ik zover ben hahaha
Gepost 27 July 2009 - 03:13
suzan1983, op 25 July 2009, 20:05, zei:
Ik ben alweer 1.5 jaar geleden getrouwd. Dus kan het verslag niet meer vinden.
We zijn niet in de kerk getrouwd.
Maar hoe wij het zo goedkoop hielden:
- Feest in dorpshuis (hoef je niet af te huren)
- Ringen in Turkije gekocht (scheelt heeel erg veel)
- Trouwauto, stoppertje in de krant gezet: Wie heeft een mooie oldtimer waarin wij kunnen trouwen? Bij alle reacties langsgegaan en de mooiste uitgezocht. Kostte 200 euro. De man had vrij genomen van zn werk en was onze chauffeur.
- Jurk van marktplaats (200 euro, prachtige jurk) Gelukkig was het een goedkope jurk, want hij is nooit meer schoon geworden.
- fotograaf van marktplaats (wilde zijn portfolio uitbreiden, kosstte 150 euro voor de hele dag. Geen avond. Foto's op cdrom, zelf ingeplakt) Prachtige foto's
Mijn instelling is:
Waarom duur als het goedkoper kan?
Wat iedereen al weet, zodra je ergens trouw voorzet wordt het 5x zo duur.
Maar ik ben zowieso al een groot fan van marktplaats hoor :D
Nou ik vin et echt geweldig...klinkt echt goedd..
dan heb je gewooon een heerlijke dag en heb je nog een hoop centen bespaard ook ja!!
Dit zijn dus echt hele bruikbare tips... nou ja van de jurk moetg je daan maar net geluk hbben maar van de fotograaf bijvoorbeeld...
Gepost 27 July 2009 - 03:18
juudske, op 26 July 2009, 11:58, zei:
Eigenlijk hebben we alles voor elkaar gekregen in 3 weken tijd, gemeentehuis, diner locatie en feest locatie.
Ook een jurk en mijn as een zeer mooi pak.
Het is wel helemaal ons om het op deze manier te doen maar iets meer tijd is misschien wel prettig :) en omdat onze trouwdag wel midden in de vakantie is (14 aug) zijn er wel sommigen op vakantie, maar de meesten vinden het zo leuk, dat ze er eerder voor terug komen!
totale kosten van dit onverwachte partijtje: 6500 euri
ooo dat zou cht mijn grootste n8merrie zijn binnen 2 maanden een bruiloft rregelen!!!
echct petje af hoor knap dat je dat kuntt zeg hhhahaha
maaar vrraagje hoeveel man komt er dan ongeveer want ik zou geloof ik geen eeens heel me familie binne 2 maanden kunnen opptrommelen (denk ik al zo'n 150 man)
Gepost 27 July 2009 - 03:26
wauw 7-8-09 is ook een mooie datum!!!
ik heb samen mett mijn as ook mmaar even afgesproken om zo'n 1,5jr te wachten in te lezen ideen op te doen voor hoe we het willen en dan alles vastleggen ik heb van de week geinformeer ook hier en daat blijkt trouwens ook dat je locaties , kerk, gemeenthuis en dergelijke ook pas zo'n btje 1,5jr tevoren kunt vastleggen ....
dus voor nu sparen geblazen en ideeen opdoen want we willlen oook wat originele dingen doen wat onze bruiloft kenmerkt.
maar tis best moeilijk om origineel te zijn veel mensen hebben echt leuke ideeen...
Gepost 28 July 2009 - 14:13
ShaSha, op 27 July 2009, 04:18, zei:
echct petje af hoor knap dat je dat kuntt zeg hhhahaha
maaar vrraagje hoeveel man komt er dan ongeveer want ik zou geloof ik geen eeens heel me familie binne 2 maanden kunnen opptrommelen (denk ik al zo'n 150 man)
We zijn overdag met 20 man ongeveer, gewoon naaste familie (Broers zussen ouders en aanhang) en degene die het gewoon leuk vinden om bij het stadhuis te zijn. het diner is met dezelfde mensen en dat hebben we min of meer open gelaten voor een aantal vrienden. Zij kunnen op eigen kosten aanschuiven. (We vinden het namelijk wel erg leuk als ze er bij zijn, maar het zat niet echt in het budget om met 35 mensen te gaan eten)
we geven het feest ongeveer voor 100 - 120 mensen.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat wij van meet af aan als motto hebben gehanteerd dat het ONZE bruiloft is. maar dat blijkt er goed uit te pakken, zelfs vrienden uit portugal komen "even" over!
Gepost 29 July 2009 - 14:33
1. Koop een trouwdoos
2. Koop een groot schrift
Doe het schrift in de trouwdoos en elke keer als je iets bedenkt wat je wel leuk lijkt schrijf je het op in het schrift. Kom je ergens een artikel tegen wat betrekking heeft op de bruiloft, dan HUP in de trouwdoos. :D Het is leuk als je aanstaande ook eens wat in de doos doet of in het schrift schrijft, zo krijg je een beetje een idee van elkaar wat je precies wilt. En je kunt natuurlijk alles terugzoeken.
Wij wisten anderhalfjaar vantevoren dat we zouden gaan trouwen. Dat is best een lange periode, al is hij voorbij gevlogen! We hebben onze -1ste trouwdag gevierd. :lol: Hebben toen de definitieve (onder)trouwdatum vast laten leggen en vanaf de ondertrouw zijn we serieus zijn regelen.
Omdat wij de hele dag op een prive-locatie (dus niet ingericht op trouwfeesten) zijn geweest en toch een redelijk groot feest (ca. 120 gasten) wilden geven kwam daar best veel bij kijken. Alles moest geregeld worden, cateraar, drank, DJ, versiering, meubilair, springkussen voor de kinderen tot aan de kaarsjes en tafelkleden toe! Gelukkig hebben wij heeeel veel goede en lieve vrienden en zij hebben ons geweldig geholpen met alles. Ook hadden wij 2 slagvaardige ceremoniemeesters die er enorm veel tijd in hebben gestoken.
Voor ons is het echt de dag van ons leven geworden!
kosten (incl. jurk en pak) totaal € 13.000,- en het is elke cent waard geweest! :D
Gepost 01 June 2010 - 07:23
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes
Gepost 01 June 2010 - 07:43
Daarna zijn we locaties gaan benaderen en bezichtigen.
En natuurlijk een jurk uitzoeken :).

Log in
Registreer
Help 
Multi quote