Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht wel of niet in de kerk trouwen?
Gepost 05 November 2010 - 13:17
Gepost 05 November 2010 - 16:50
jacqw78, op 01 November 2010 - 08:33, zei:
stel is?
Het kerkelijk huwelijk kan alleen gesloten worden tussen een man en een vrouw, voor zover die niet om andere redenen niet met elkaar kunnen trouwen (gescheiden, tot priester gewijd etc). Dat is het katholieke standpunt en dat hang ik zelf ook aan.
Overigens niet zozeer een kwestie van 'mogen', als wel een kwestie van 'kunnen'. Het katholieke huwelijk is een sacrament, waarvoor bepaalde voorwaarden zijn om het geldig te doen zijn en één ervan is dat degenen die trouwen van verschillend geslacht zijn.
Inderdaad in de katholieke kerk nog niet...
In de katholieke Kerk kan het niet en zal het ook niet kunnen (ze is niet zo veranderlijk ;))
Gepost 05 November 2010 - 20:44
e_vlyne, op 04 November 2010 - 10:51, zei:
Al weet ik niet wat de starter zelf daar van vindt hoor.
Hi Eve-Lyn, als 'starter'van dit topic, lees ik het nu graag door. overigens zonder problemen met quotes van de 'gelovigen' onder de posters. Ik kan heel goed begrijpen dat sommige mensen er grote problemen mee hebben, ik zal deze mensen ook nooit dwingen om mijn standpunt over te nemen. wel moet ik zeggen dat het mij zelf -als persoon- veel goed heeft gedaan, dat een behoorlijk aantal van reacties niet overwegend negatief zijn. Dat geeft je toch minder het idee dat je echt iets heel onbehoorlijks aan het doen bent of gaat doen op je huwelijksdag :) Inmiddels is ons eigen probleem opgelost, want gaan met een katholieke pastor en een dominee samen in een PKN kerk een oecumenische viering houden die voornamelijk gebaseerd is op katholieke tradities en symboliek :) voor mij is geloof namelijk meer dan een set regels van de kerk, eerder een gevoel en een liefde voor elkaar.
Anna Livia, op 05 November 2010 - 13:17, zei:
@ anna en nog wat anderen...sorry gewoon even een paar drukke dagen op mijn werk... (gaat ook nog door naast alle huwelijksvoorbereidingen :) )
Zit nu heel geinteresseerd mijn lees-inhaalslag te doen!
Gepost 05 November 2010 - 20:47
Ik kan me overigens aansluiten bij de mensen die vinden dat homohuwelijk ook in de kerk op een of andere manier moet kunnen. Voor mij is er geen verschil tussen een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht als van een verschillend geslacht. Om precies te zijn, in april gaan 2 goede vriendinnen van me met elkaar trouwen, niet in de kerk overigens.
Wat ik wel vind is dat een kerk of andere geloofsgemeenschap hun eigen regels mag maken wat betreft huwelijk. Ik zou alleen nooit bij een geloofsgemeenschap willen horen die tegen het homohuwelijk is.
Beetje dubbel dus voor mij. Ik vind de vrijheid van mensen om een keuze te maken eigenlijk het belangrijkste aan alle kanten.
Gepost 05 November 2010 - 20:52
~M*M~, op 04 November 2010 - 22:05, zei:
Iets met priester het misbruiken van je gezag en kleine kinderen/jongetjes
:) geloof dat dit echt een beetje off-topic is ;)
Maaike J, op 05 November 2010 - 20:47, zei:
Ik kan me overigens aansluiten bij de mensen die vinden dat homohuwelijk ook in de kerk op een of andere manier moet kunnen. Voor mij is er geen verschil tussen een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht als van een verschillend geslacht. Om precies te zijn, in april gaan 2 goede vriendinnen van me met elkaar trouwen, niet in de kerk overigens.
Wat ik wel vind is dat een kerk of andere geloofsgemeenschap hun eigen regels mag maken wat betreft huwelijk. Ik zou alleen nooit bij een geloofsgemeenschap willen horen die tegen het homohuwelijk is.
Beetje dubbel dus voor mij. Ik vind de vrijheid van mensen om een keuze te maken eigenlijk het belangrijkste aan alle kanten.
@ maaike J
dat is eigenlijk precies de verwoording van ons dilemma. We hebben allebei binding met de katholieke kerk (ook beiden ermee opgevoed) maar het je als persoon aan het denken over het goed of fout van je gevoelens en acties. Ik ben zelf ervan overtuigd dat het geen keuze is maar iets wat niet kan worden veranderd (zou anders echt wel makkelijker zijn geweest om hetero te zijn, maar helaas is mij nooit gelukt ;).....) en waar je pas achter komt nadat je geloof al lang zijn basis heeft in je leven. Het aanhouden van de bijbel is dan vaak ook nog iets anders dan het aanhouden van de uitspraken van de Paus. Kortom, iedereen mag geloven wat hij/zij wil en ik hoop dat de katholieke kerk ooit nog eens zijn standpunt veranders (net als een aantal andere kerken), maar al te hard geloven doe ik dat dan weer niet. Gelukkig gaan wij gewoon trouwen volgend jaar !!!
Gepost 08 November 2010 - 09:54
www.lionheart-photo.nl, op 08 November 2010 - 00:31, zei:
spam
Nee bedankt, geen interesse, en dit lijkt me trouwens wel een gevalletje van VERWIJDEREN, want alleen maar zichzelf aan het verkopen!!!
Deze post is bewerkt door stimpy: 10 November 2010 - 17:05
Reden voor Bewerking quote van de spammer is verwijderd
Gepost 09 November 2010 - 21:28
Inx, op 03 November 2010 - 22:58, zei:
Ruimdenkend is niet het woord wat ik daar op zou plakken.
En ja, ik ben zelf ook gelovig. Én ruimdenkend. En dat is mijn kerk gelukkig ook. Onze predikant (waar we nu in gesprek mee zijn om onze dienst voor te bereiden) is behoorlijk fel op het gebruiken van je gezonde verstand.
Je hebt gelijk.
Gepost 07 January 2011 - 22:27
Zelf vind ik het wel heel erg bijzonder dat je in staat bent een geloof te onderhouden/voelen/hebben dat letterlijk zegt dat het 'praktiseren' van het homoseksuele fout is.
Ik heb 6 jaar een relatie gehad met een katholiek. Ik ben zelf begonnen met het bekeren/overstappen naar het katholieke geloof. achteraf bezien voornamelijk voor hem. Persoonlijk ben ik blij dat het bij het dopen gebleven is en dat ik me nooit volledig heb bekeerd.
Ik geloof in God, maar ik geloof dat God liefde is. Zoals er veelal (uiteraard niet in alle parochies en door alle priesters!!) binnen de katholieke kerk wordt omgegaan met homoseksuele mensen maakt mij misselijk. ik heb zelf behoorlijk veel contact gehad op persoonlijke voet (door mijn ex) met 2 priesters en 1 priester in opleidng. 2 daarvan hebben openlijk gezegd dat ze homo zijn. ik heb nooit begrepen hoe zij op deze manier om konden gaan met hun geloof. zij zeiden zelf letterlijk dat door het zijn (worden) van priester zij hun zonde (wat zij zagen als dat hun homoseksuele geaardheid was) 'opgelost' kon worden. Dit vind ik echt heel eng als mensen op deze manier daarmee omgaan.
Daarom kan ik me enigzins vinden in de opmerking dat het 'praktiseren' van een homoseksualiteit niet kan binnen de katholieke kerk.
Ik denk daarom ook dat ik zeg dat ik het echt hele bijzonder en knap vind op een zeer positieve manier dat jullie je nog steeds thuis voelen in jullie geloof!
Want ik kan me inderdaad voorstelen dat als je er mee opgevoed bent dat het in je zit. je geloof is een deel van je en dat ga je niet zo maar even omgooien, omdat dat je beter uit komt!
Ik wens jullie heel veel liefs en goeds toe in jullie huwelijk en binnen jullie parochie, dat jullie je daar zeer zeker thuis mogen voelen!
Ik vind het een goed topic. het is een onderwerp wat zeer zeker bespreekbaar moet zijn op een forum als dit!
Gepost 19 January 2012 - 09:12
Met de zin dat de regels veranderd zijn, bedoel ik dat er inmiddels veel meer kerken zijn die huwelijken willen sluiten tussen twee mensen van het zelfde geslacht. Er is zelfs een boekje voor gemaakt met daarin alle kerken die dat doen. En volgens mij zitten daar ook katholieke kerken tussen. Ik weet wel dat de paus nog niet zolang geleden heeft gezegd dat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht echt niet goed is en dat iedereen die dit steunt ook niet goed bezig is... Ik vind het heel jammer dat iemand met zoveel invloed zoiets hards zegt, maar iedereen mag gelukkig geloven wat hij of zij zelf wil.
Gelukkig is het voor Rosanne en mij geen probleem om te trouwen in onze gemeente. We zitten in een vrijzinnige gemeente en daar is het gelukkig niet lastig. We hebben een heel lieve voorgangster die ons overal bij wil betrekken en die geen moment heeft getwijfeld of ze voor wil gaan tijdens onze trouwdienst. Het vinden van een kerk (onze gemeente heeft niet een eigen kerkgebouw) was wat moeilijker. Er zijn toch nog veel gemeenten die zelfs niet willen dat er in hun kerk een huwelijk tussen twee mensen van het zelfde geslacht wordt ingezegend, ook al is het van een andere gemeente.. Maar we hebben gelukkig een mooi kerkgebouw gevonden waar het wel kan.
Ik wil met dit stukje duidelijk maken dat het gelukkig wel mogelijk is om te trouwen voor de kerk voor twee mensen van hetzelfde geslacht, ook al is het soms niet even makkelijk. Natuurlijk respecteer ik ook de mensen die dit niet goedkeuren, iedereen mag geloven wat hij/zij wil, maar dan hoop ik ook respect terug te krijgen...
Groetjes, Ylaine (en Rosanne)
Gepost 19 January 2012 - 17:43

Log in
Registreer
Help 
Multi quote