Zelf Catering Verzorgen
Gepost 18 January 2011 - 10:08
Om de kosten flink te drukken hebben we besloten zelf de catering te verzorgen voor 18 gasten (incl wijzelf en fotograaf). Ik kan goed koken en vind het erg leuk om te doen. Het is niet de eerste keer dat hapjes voor een grotere groep mensen maak. Het is dus niet de vraag óf we het gaan doen, dat staat vast, maar we weten nog niet precies wat we allemaal gaan voorschotelen. Normaal maak ik de hapjes op de dag zelf maar ik ga 's ochtends op m'n trouwdag natuurlijk geen vinger uitsteken. Alles wat ik maak moet ik de dag(en) ervoor gemaakt hebben. Het enige wat ik op de trouwdag ga doen (qua koken :P) is de oven aanzetten, eten uit de koelkast op tafel zetten en eten. AS zet eten in en uit de oven. Onze ceremoniemeester wil ook graag helpen met klaarzetten.
Het buffet tot nu toe:
Koud:
Stokbrood met kruidenboter/ tomatenboter
Huzarensalade (kant en klaar, netjes opgemaakt door AS)
Aardappelsalade
Wraps met roomkaas/ ijsbergsla en gegrilde paprika
Couscoussalade
Macaronisalade (al moet ik AS tegenhouden dat ie die bak niet in z'n eentje leegeet)
Groene salade (ook kant en klaar)
Warm:
Gehaktballetjes in tomatensaus (week van tevoren gemaakt/ ingevroren/ 's ochtends in de pan gooien om te ontdooien/ 's middags opwarmen)
Kipsate in pindasaus (goed opwarmen)
Vegetarische balletjes in pindasaus
Kippenvleugeltjes (in oven gooien)
Miniquiches (5 verschillende soorten, vlees en veg. week van tevoren gemaakt/ ingevroren/ hoeft alleen nog in oven)
Aardappelkroketjes (ook in oven gooien)
Saus: Bakjes curry/ mayo/ knoflooksaus
Mijn vraag aan jullie: dit is nog maar een ruwe opzet, ik heb me suf gezocht naar gerechten die ik een dag van tevoren kan maken. Weten jullie nog iets lekkers?
Tafels + bestek + borden ga ik huren, stoelen en warmhoudapperatuur lenen. Papieren tafelkleed, theelichtjes op tafel voor de sfeer, tafel avond van tevoren dekken... Nog tips qua aankleding?
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal...
Gepost 18 January 2011 - 11:47
Bv: allemaal schaaltjes met groente, chapignons en vlees neerzetten. Kunnen ze zelf spiesjes rijgen en even bakken.
Gevulde champignons of gevulde paprika's zijn ook erg lekker.
Heb je wel genoeg ovens? Of stop je ook bij de buren wat in de oven. Het lijkt me dat je niet nadat het buffet is geopend nog de hele tijd tussen eetkamer en keuken heen en weer wil vliegen.
Gepost 18 January 2011 - 12:04
dingen die je de dag ervoor kan maken zijn bv hartige muffins (kan ook goed zonder vlees natuurlijk) die kunnen ook koud, of gevulde paprika.
en cateraars die geen goede vegetarische opties kunnen leveren zijn slechte cateraars, hetzelfde geldt als er gemeld wordt dat glutenvrij of zonder lactose vreselijk moeilijk is.
Gepost 18 January 2011 - 12:08
Soms verdeel ik het ook als ik veel mensen heb. Heb laatst een enorme pan Belgisch Stoofvlees gemaakt voor ongeveer 14 personen en een salade en frietje bij de snackbar gehaald...
Verdere vleesmogelijkheden:
- Belgisch bierstoofvlees (sukadelappen, ui, champignons, wortels, uitgebakken spekjes (persoonlijke twist), ontbijtkoek, zout, peper, maggi, Belgisch bruin biertje, laurier, tomatenpuree en wat bloem voor de binding.....)
- Mediterane worststoof (worstjes in stukjes, tomaten in blik, witte bonen, ui, rozemarijn, verse tomaten)
- Chili con carne http://www.smulweb.n...an-jamie-oliver maak ik ook vaak...
Vegetarisch hapje, kaas voorbereiden, op de dag zelf simpel in witlofschuitje lepelen, walnoot erop:
2,5 kuipje Philadelphia, half ontkorst Castello Blue kaasje, gewelde rozijnen, gesnipperde appel, gesnipperde walnoot. Goed mengen. Pas op dat het niet dun wordt (geen mixer gebruiken!)... Op de dag zelf witlof van stronkje snijden, kwakje kaas erin walnoot erop... Yum...
Uit de oude doos (kunnen een dag van tevoren):
- Tomaatjes gevuld met selleriesalade -> vegetarisch
- Komkommer gevuld met tonijnsalade (blikje tonijn op water, kappertjes, mayo, augurk)
- Gevulde eieren (wel goed afdekken, dan kunnen ze een dag van tevoren worden gemaakt!)
Gepost 18 January 2011 - 14:45
Bij de toko of Turkse winkel kun je trouwens zowiezo veel lekkere, apartere hapjes krijgen voor niet teveel geld, met en zonder vlees, als je wat minder werk wilt hebben.
Gepost 18 January 2011 - 16:37
@ Fee, ik heb een oven met 2 platen en een combimagnetron. Dat moet voldoende zijn. Ik wil inderdaad niet constant heen en weer rennen.
@ Fee en Elina, gevulde paprika's zou wel een lekker idee zijn. Even op zoek naar een leuk recept.
@ Stimpy, ik gebruik smulweb supervaak. Echt een ideale site! Gevulde eieren vind ik erg lekker, ging er alleen vanuit dat die niet de dag van tevoren gemaakt kunnen worden. Toch maar eens proberen.
@ Dufty, lekker die dipjes! Ik ga ook aardig wat kant en klaar halen bij AH.. Moet nog even 'voorproeven' wat lekker is (wat een vervelende taak toch :P )Ze hebben van die tapas zoals gevulde sweet peppers. Op een mooie schaal leggen en niemand weet dat ik ze niet zelf gevuld heb.
Bedankt voor het meedenken en de tips!
Gepost 19 January 2011 - 21:55
Misschien heb je er wat aan.
Als je hapjes zoekt kun je ook kijken bij tapas.... Veel kun je van te voren klaarmaken.
Gepost 24 January 2011 - 17:05
Mijn vriend is dol op koken, en wij wilde dit ook zelf doen.
Omdat wij +- 60 mensen hebben die mee eten (dan is iedereen aanwezig)
Word nog een grote uitdaging, maar dat vind mijn vriend niet erg.
Hebben er voor gekozen om voor iedereen eten te verzorgen, want we doen geen receptie, omdat de grootste deel familie is, en wij wilde iedereen hierbij hebben.
Zal wel eens vragen aan mijn vriend wat hij allemaal wilt bereiden, zal ik het hier ook eventjes plaatsen, misschien dat je nog iets nieuws ziet, wat je ook eventueel wilt maken ;)
Gepost 24 January 2011 - 21:09
Gepost 25 January 2011 - 11:12
@ Syrae. AS wilde ook graag iets met gebraad maar aangezien ik vegetariër ben vind ik dat soort dingen lastig om te maken. Gehaktballetjes/ sate/ quiche met vlees kan ik prima maken maar ik ben bang dat ik gebraad te lang of te kort in de oven laat staan. Ik heb wat minder feeling voor koken met vlees.
Gratin is altijd wel lekker.. Zou er nog wel bij kunnen.
Gepost 25 January 2011 - 20:09
Gepost 25 January 2011 - 22:04
@syrae, er komt natuurlijk wel meer bij kijken zoals kruiden, de vochtigheid in je oven en het bedruipen van het vlees zodat het niet uitdroogt.
Maar waarom zou je ook nog eens stress hebben over grote vleesbrokken? De bruiloft en het koken kost al genoeg energie. Trouwens, dan maakt je AS toch gewoon zelf die kip/rund/lams/varken/tofurollade :)
Gepost 29 March 2011 - 08:38
Wij eten (hoogst waarschijnlijk) 's avonds ook bij ons thuis met maximaal 11 man waarvan 2 kinderen. En nu zie ik hier zoveel lekkere hapjes staan die we van te voren klaar kunnen maken! Waar ik nog wel mee zit is de catering voor de receptie. Die houden wij namelijk ook thuis en als iedereen komt die we hebben uitgenodigd komen er ong. 50 man waarvan 8 kinderen. Nou was het natuurlijk niet de bedoeling dat ik straks in mijn jurk tussen de gasten doorhuppel om iedereen van zijn natje en droogje te voorzien. We hadden gedacht zoveel mogelijk op een centrale plek klaar te zetten en de mensen dan maar zichzelf te laten bedienen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips ofzo? Ook receptjes voor hapjes die ik zelf kan maken zijn welkom. We houden zelf absoluut niet van tapas. :S
Ik zat zelf aan te denken aan onder andere gevulde eieren met pesto, rolletjes pannekoek met roomkaas en zalm, natuurlijk chippies. Verders vinden wij het ook altijd heel lekker om tomaatjes, paprika en komkommer op tafel te zetten maar ik vraag me af hoe lekker dat is als ik het de dag van te voren moet snijden. Hmmmzzz...
Wel leuk dat er dus wel meer mensen zijn die zich niet laten dwingen tot buiten de deur eten! Geeft gelijk weer moed hahaha.
Gepost 01 April 2011 - 08:45
Laat het maar weten als je recepten nodig hebt voor smeersels of dips.

Log in
Registreer
Help 
Multi quote