Censuur/Aanpassingen Door Mod/Admin-Team?
Gepost 21 July 2011 - 12:43
Ikzelf ben op een ander forum moderator en daar grijpen we in als het op een vervelende manier off-topic gaat (bijv afzeiken) of als de TS erom vraagt omdat hij/zij nog geen antwoord op de vraag heeft gehad. Ik zal het topic eens opzoeken.
Gepost 21 July 2011 - 12:50
Deze grens is natuurlijk soms erg dun, dan besef ik me.
In het stoppers topic gingen we off topic door over een miskraam en bijbehorende nabehandeling te praten, dit hoort er gewoon bij en vind ik normaal.
Als het richting afzeiken gaat mag er wat mij betreft gecensureerd worden, ik ben een voorstander van gezelligheid.
Gepost 21 July 2011 - 12:57
Ik zie hier steeds vaker dat als iemand een serieuze vraag stelt hier op in gegaan wordt op een vervelende manier. Die niks met de vraag te maken heeft.
Bijv. geen antwoord op de vraag geven maar alleen maar inhaken op een spelfoutje of een manier van aanschrijven en hier op door blijven zagen.
Zeker voor nieuwkomers is dat niet prettig en in mijn ogen een reden om dit forum dan weer gauw te verlaten.Jammer en ook niet de bedoeling van het forum lijkt mij.
Als ik hier op het forum een vraag opzoek via de zoekfunctie en moet eerst een paar blz door lezen waarin gemuggenzift wordt of dat je gemuggenzifd nu met een t een d of een dt op het eind schrijft dan lees ik niet graag verder.
Ik denk niet dat je helemaal niks meer mag zeggen maar pb iemand bijvoorbeeld even als je een spelfout of iets anders ziet waar je je zo erg aan stoort.
Dus ja wat mij betreft mag er door een mod of admin ingegrepen worden als er teveel offtopic gereageerd wordt op een vraag.
Dat geldt wat mij betreft ook voor de verkooptopics waarin iemand een trouwjurk te koop aan biedt en iedereeen reageert met: Oh mooie jurk maar ik heb al een trouwjurk. Dat is niet releavant voor het topic.
Gepost 21 July 2011 - 13:01
Censuur is voor mij ook een gevoelig onderwerp.
Gepost 21 July 2011 - 13:02
De oplossing van Patriesje door een mededeling in het topic te plaatsen met het verzoek om on-topic te reageren, vind ik dan galanter.
Maar goed dit is alleen maar mijn mening, en zoveel mensen, zoveel meningen.
Gepost 21 July 2011 - 13:07
14/8/2009, op 21 July 2011 - 14:01, zei:
Censuur is voor mij ook een gevoelig onderwerp.
Om je vraag even te beantwoorden, ik zou er geen moeite mee hebben als mijn reactie naar Elina in dat topic verwijderd wordt en ook de kleine lettertjes die ik in een van mijn reactie's geplaatst heb.
Elina, op 21 July 2011 - 14:05, zei:
Ik denk dat een mod of admin hier het laatste woord in moet hebben anders kan het weleens een hele grote discussie worden in sommige gevallen :lol:
Gepost 21 July 2011 - 13:09
Ik vraag me af hoe de Mods erover denken en welke posts zij zouden willen verwijderen cq. aanpassen en waarom.
Het lijkt me moeilijk om echt concreet meetbare grenzen op te stellen voor wat wel en niet kan qua offtopic gaan, taalgebruik, inhoud van posts en niet te vergeten vorm (spelling, interpunctie), ik denk dat je niet veel verder zult komen dan wat 'men' nog acceptabel vindt en wat niet.
Gepost 21 July 2011 - 13:25
Gepost 21 July 2011 - 13:55
Happy Bride, op 21 July 2011 - 13:57, zei:
Dat geldt wat mij betreft ook voor de verkooptopics waarin iemand een trouwjurk te koop aan biedt en iedereeen reageert met: Oh mooie jurk maar ik heb al een trouwjurk. Dat is niet releavant voor het topic.
Dat vind ik een lastige. Want ja, "Wat een mooie jurk!" is geen antwoord op de vraag "wil je m'n jurk kopen?", maar is zoiets al offtopic? Of is zoiets gewoon een babbeltje (waarvoor het forum m.i. ook (om niet te zeggen: vooral) bedoeld is) over de jurk die geplaatst wordt? Ik heb me ook al eens schuldig gemaakt aan het complimenteren van zo'n jurk die te koop staat, hoewel ik
A ) Al een jurk heb
B ) De jurk mijn maat/stijl niet is
C ) Ik al getrouwd ben
D ) Alle bovenstaande antwoorden
Dus als je die "offtopic"grens zou instellen dan wordt het héél, héél ingewikkeld op het forum. Want als dan iemand vraagt "Wie heeft er ervaring met het kasteel in schubbenkuttenveen?" en jij reageert met "Nee, maar wij zijn in het koetshuis in schubbenkuttenveen getrouwd en dat was heel mooi, met lekker eten, blablabla" dan is dat al offtopic. En als iemand om ivoorkleurige T-shirts vraagt, zoals een paar dagen geleden is gebeurd in het Kleding-onderdeel, en iemand reageert met "Waarom wil je T-shirts? Persoonlijk vind ik een overhemd mooier staan onder een pak" dan is dat ook offtopic.
En als ik in jouw zwanger-topic iets over mijn eigen zwangerschap vermeld, dan ben ik ook offtopic bezig. Enzovoort enzovoort.
Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat "offtopic gaan" geen duidelijke grens is. Want mijn bovenstaande drie voorbeelden vind ik persoonlijk geen reden voor een tik op iemands vingers, laat staan voor een verwijdering/aanpassing of een ban.
Gepost 21 July 2011 - 14:26
Inx, op 21 July 2011 - 13:55, zei:
Dan ga ik helemaal de knuppel in het hoenderhok gooien:
Waarom is er een gedeelte over kinderen op een trouwforum? (Die notabene het meeste aantal berichten heeft)
Of is dit ook off-topic? Alhoewel, hij sluit wel aan bij de titel van dit topic!
Gepost 21 July 2011 - 14:32
Deze discussie is al héél váák gevoerd, gaan we niet nog een keer doen.
Samenvatting: De topics zijn er omdat veel inmiddels getrouwde forumleden gezellig op dit forum bleven hangen en graag hun zwangerschaps- en kinderperikelen wilden delen op het inmiddels vertrouwde forum. De meerderheid vond dat dit moest kunnen, zeker gezien het feit dat we ook een Algemeen gedeelte hebben waar niet over trouwen gesproken wordt. Een klein gedeelte ergert zich aan alle kindertopics en vindt dat dit forum (zoals terecht werd opgemerkt getiteld "Trouwforum") alleen voor trouwgerelateerde zaken moet zijn.
Oplossing voor die kleine groep: Gewoon níet in het kindergedeelte kijken, maar de nieuwe posts één voor één afgaan in de subfora die met trouwen te maken hebben (zoals Het Aanzoek, Kleding, Het Huwelijk etc.), of domweg overslaan in de lange lijst met nieuwe posts uit álle subfora. Er zullen tenslotte wel meer topics zijn die je niet leest. Stoor je je ook aan de tickers die met kinderen of zwangerschap te maken hebben: Je kunt je instellingen zó aanpassen dat je geen tickers meer ziet.
Conclusie: Kindertopics zijn wellicht wat vergezocht op een site die Trouwforum heet, maar zijn op natuurlijke wijze ontstaan. De grote meerderheid accepteert deze topics en wil niet toe naar een beleid waarbij eenmaal getrouwde leden het forum moeten verlaten. De grote groep die wél graag meeleest/-schrijft bij het kindertopic en de grote groep die er geen problemen mee heeft doen niks, de kleine groep die wél last ondervindt van het bestaan van deze niet-trouwgerelateerde onderwerpen doet er goed aan maatregelen te treffen om deze onderdelen te omzeilen.
Happy Days! :)
Gepost 21 July 2011 - 14:33
ik kreeg dat idee bij dat topic wel.
hoe de topicstarter ook haar vraag formuleert, iedereen is anders, en uiteindelijk was het een serieuze vraag, waar je ook gewoon normaal antwoord op kan geven.
en ja, het is inschatten voor mods. Ik verander heel weinig posts, de rest ook weinig, maar soms is het gewoon wel nodig.
Gepost 21 July 2011 - 14:38
Gepost 21 July 2011 - 14:40
Gepost 21 July 2011 - 14:48
Kastanjaa, op 21 July 2011 - 15:45, zei:
Weet ik wel :) Het is meer dat die discussie al zó vaak gevoerd is (en omdat er steeds nieuwe leden bijkomen laait 'ie op natuurlijke wijze zo eens in de zoveel tijd weer op) dat het me goed leek 'm even samen te vatten voor er oudere forumleden gillend hun haren uit hun hoofd zouden beginnen te trekken ;)
Gepost 21 July 2011 - 15:03
marjolein--1984, op 21 July 2011 - 14:38, zei:
*heeft de tranen over de wangen lopen van het lachen*
Ik denk denk dat je het niet voorkomt dat er af en toe off topic wordt gegaan, dit gebeurt ook als je een face to face gesprek met iemand hebt. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat het alleen niet het hele topic opslokt en dat je elkaar met respect blijft aanschrijven.
Nou is het natuurlijk lastig omdat je tekst voor je hebt en dus niet de non verbale comunicatie mee krijgt.
Zelf vind ik het niet zo raar dat het forum gegroeid is en her en der een andere vorm heeft aangenomen, ik ben nu ook getrouwd maar kijk nog graag hier op het forum of ik nog wat op kan pikken of een bride to be kan helpen of gewoon lekker te kletsen. Kan me alleen wel voorstellen als je hier nieuw komt en je de nieuwe inhoud bekijkt je even achter je oren krabt, maar ja dan is het aan jezelf wat je daar mee doet.
als mooie afsluiter:
Wat je niet wil dat het bij jou geschiedt, doe het dan ook bij een ander niet B)

Log in
Registreer
Help 
Multi quote