Ik doe straks zijn naam- mijn naam. Mijn eigen naam vind ik eigenlijk wel iets mooier, maar ik vind het toch 'leuker' om straks dezelfde naam te hebben, om te laten zien dat we bij elkaar horen. In het dagelijks leven stel ik mezelf bijna altijd alleen met mn voornaam voor, dus zoveel verschil zal het ook niet maken.
Wat Doe Jij Met Je Achternaam? Naam van je aanstaande of je eigen naam?
Gepost 27 April 2012 - 10:37
Ik houd mijn eigen naam. Ten eerste omdat ik het raar vind om na zoveel jaar opeens een andere naam te dragen, zou er bijna van in een identiteitscrisis raken ;)
En ten tweede omdat mijn voornaam typisch Hollands is (hoewel het wel klinkt als een Spaans woord), en ik een typisch Hollandse voornaam met typisch Spaanse achternaam - evt. typisch Nederlandse achternaam niet zo mooi vind.
Gelukkig was mijn AS er ook al vanuit gegaan dat ik gewoon mijn eigen naam zouden houden, dus iedereen tevreden :)
En ten tweede omdat mijn voornaam typisch Hollands is (hoewel het wel klinkt als een Spaans woord), en ik een typisch Hollandse voornaam met typisch Spaanse achternaam - evt. typisch Nederlandse achternaam niet zo mooi vind.
Gelukkig was mijn AS er ook al vanuit gegaan dat ik gewoon mijn eigen naam zouden houden, dus iedereen tevreden :)
Gepost 01 May 2012 - 19:33
twijfeltje, op 23 April 2012 - 17:07, zei:
Aangezien het veel voorkomt dat het 'zijn naam - mijn naam' is, lijkt het me verwarrend om andersom te doen.
Mensen verwachten dan dat jouw naam die van hem is.
Maar blijft een persoonlijke keuze.
Mensen verwachten dan dat jouw naam die van hem is.
Maar blijft een persoonlijke keuze.
Ik hoor het de laatste tijd regelmatig hoor, eigen naam- zijn naam. Het wordt dus wel normaler. Ik heb het ook angegeven bij de ondertrouw. Mijn naam is veel voorkomend, maar hoort wel bij mij. Daarnaast heb ik een eigen bedrijfje, dus voor het werk is het ook van belang dat mijn eigen naam blijft bestaan. Daarnaast is die van hem voor veel mensen lastig verstaanbaar en moet altijd gespeld worden.
Ooit zag ik een keer Friends en hadden ze een geintje gemaakt van de aftiteling: iedereen had een dubbele naam gekregen. Courtney Cox was net getrouwd en heette vanaf toen Courtney Cox- Arquette. De rest van de cast kreeg daarom ook "-Arquette" erbij. Grappig, maar wat mij vooral opviel was dat de naam van de man erachter stond. Dat vond ik veel logischer dan de gangbare manier in Nederland. Want het is nu eenmaal zo dat je man erbij komt, niet dat je opeens verandert in iemand anders. Sindsdien wilde ik mijn naam ook zo vormgeven.
M'n vriend vindt het allemaal prima. We wilden eigenlijk zelfs allebei eigen naam-naam partner doen, maar dat werd ons afgeraden door enkele bekenden die familieleden hadden die dat gedaan hebben. Bijkbaar geeft dat problemen in bijvoorbeeld het buitenland, dan word je niet gezien als getrouwd.

Log in
Registreer
Help 
Multi quote