Trouwforum: Wat Doe Jij Met Je Achternaam? - Trouwforum

Ga naar inhoud

• (13 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuw onderwerp starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

Wat Doe Jij Met Je Achternaam? Naam van je aanstaande of je eigen naam?

Poll: Wat doe jij met je achternaam? (642 gebruiker(s) hebben gestemd )

Wat doe jij met je achternaam?

Je kunt de resultaten van de poll niet bekijken tot je gestemd hebt. Log a.u.b. in en stem om de resultaten van deze poll te bekijken.
Stem Gasten kunnen niet stemmen

#51 Gebruiker is offline   Anke 

• Groep: Moderators
  • Lid geworden: 13-January 06

Gepost 10 October 2006 - 20:27

Haha, ik weet niet eens meer of ik hier op heb gereageerd.
Anyway...

Ik neem zijn naam en dan mijn naam erachter... al ga ik er niet echt op vooruit.
Ik ga dan Anke Eppinga Wieringa heten :D
Maar ja, ik ben nou eenmaal zo geboren... zo heb ik dan 24 jaar geheten en dat gooi ik niet zomaar weg.
0

#52 Gebruiker is offline   santos_05 

• Groep: Members
  • Lid geworden: 20-June 06

Gepost 11 October 2006 - 08:15

@Anke, ik zou haast denken dat je Fries bent :P
0

#53 Gebruiker is offline   sophietje 

• Lid geworden: 24-June 06

Gepost 11 October 2006 - 15:34

Ik neem alleen zijn naam aan. Ik vind mijn naam niet mooi, en met mijn vaders familie heb ik al helemaal niets dus ik laat deze kans niet liggen om het te veranderen.
0

#54 Gebruiker is offline   Anke 

Gepost 13 October 2006 - 19:40

Bekijk Post santos_05, op 11 October 2006, 09:15, zei:

@Anke, ik zou haast denken dat je Fries bent :P

Ik niet, maar er zal vast wel een voor voor voor vader zijn die in Friesland geboren is en dus zo heet.
Nope, ik ben niet Fries, maar Brabants. haha.
Ruben is een Amsterdammer... :lol:
0

#55 Gebruiker is offline   Lotusbloem 

• Lid geworden: 31-August 06

Gepost 14 October 2006 - 09:45

Mijn partner en ik hebben besloten om eerst mijn naam te nemen en dan die van hem.

Ik ben namelijk heel erg erop tegen dat een vrouw altijd de naam van de man moet dragen!
Uiteraard plakt ze dan haar eigen naam daaraan vast, maar vaak draagt de man NIET de naam van de vrouw erachteraan.

We leven nu in een moderne tijd!
Vrouwen zijn nu niet meer minder dan een man, en hebben net zoveel te kiezen!

Ik hoop dat het "normaal" zal worden dat kinderen in de toekomst als achternaam de naam van de moeder zullen dragen...
En dat bij het huwelijk ook wel eens de naam van de vrouw wordt gekozen, of een eerlijke 'mix' dus: naam vrouw-naam man of naam man- naam vrouw (uitereraad moet dit dan wel gelden voor beide partners!)

Tjah... zo denk ik erover. ;)
0

#56 Gebruiker is offline   Kity 

• Lid geworden: 29-March 06

Gepost 14 October 2006 - 10:21

Momenteel 2 maanden gelukkig getrouwd...
officieel heb ik zijn naam aangenomen, met mijn naam erachter...
maar ja, ik wen er echt niet aan.. en heb mezelf nog nooit voorgesteld als mevrouw wong...
mijn email adres en visitekaartjes heb ik ook niet aan laten passen...
behalve mijn schoonfamilie vind niemand het erg... :P
dusse dan is er toch geen probleem...
0

#57 Gebruiker is offline   Gwen 

• Lid geworden: 17-August 05

Gepost 14 October 2006 - 11:44

Ik neem de naam van mijn man aan. Zeker ook omdat hij de stamhouder is. Dus als wij kinderen mogen krijgen, vind ik het wel zo leuk voor hem en zijn familie als die zijn achternaam krijgen. Omdat je dan als je een jongen mocht krijgen de naam voort kan zetten.
En omdat ik het toch wel erg leuk vind om de zelfde naam als de kinderen te hebben heb ik er voor gekozen. Om eerst zijn naam te nemen en dan de mijne er achter aan.
0

#58 Gebruiker is offline   santos_05 

Gepost 14 October 2006 - 21:24

@Gwen, helemaal dezefde redenen waarom ik ook de naam van mijn as. aanneem :D
0

#59 Gebruiker is offline   Lotusbloem 

Gepost 15 October 2006 - 08:50

Bekijk Post Gwen, op 14 October 2006, 12:44, zei:

Ik neem de naam van mijn man aan. Zeker ook omdat hij de stamhouder is. Dus als wij kinderen mogen krijgen, vind ik het wel zo leuk voor hem en zijn familie als die zijn achternaam krijgen. Omdat je dan als je een jongen mocht krijgen de naam voort kan zetten.
En omdat ik het toch wel erg leuk vind om de zelfde naam als de kinderen te hebben heb ik er voor gekozen. Om eerst zijn naam te nemen en dan de mijne er achter aan.

Vindt je het niet leuker als je kinderen later jouw naam krijgen?
De naam van de moeder?
Of beter nog...JULLIE naam?

Bovendien is stamhouder wel erg ouderwets... :blink:

Zijn familie zal het ongetwijfelt leuk vinden om die naam voort te zetten... maar jouw familie zal dat vast ook wel leuk vinden?!
0

#60 Gebruiker is offline   Gwen 

Gepost 15 October 2006 - 10:17

Bekijk Post Lotusbloem, op 15 October 2006, 09:50, zei:

Vindt je het niet leuker als je kinderen later jouw naam krijgen?
De naam van de moeder?
Of beter nog...JULLIE naam?

Bovendien is stamhouder wel erg ouderwets... :blink:

Zijn familie zal het ongetwijfelt leuk vinden om die naam voort te zetten... maar jouw familie zal dat vast ook wel leuk vinden?!

Nee vind het niet ouderwets. Ik zou het echt zonde vinden als de naam van mijn vriend niet voortgezet word.
En mijn kinderen hoeven echt mijn naam niet te hebben.
Ik heb twee broers en die zullen die naam vast wel door gaan geven. En de famillie is erg groot, dus genoeg mensen die de naam door kunnen geven. Daarbij komt dat ik helemaal niks met de famillie van mijn vaders kant heb. Zie ze nooit. Dus de enige die ik er misschien een plezier mee kan doen is mijn vader. En die maakt het dus echt niks uit.

En als we de naam van mijn vriend nemen, zijn er meer mensen waar ik meer om geef blij. Dus gaan we daar gewoon voor.
0

#61 Gebruiker is offline   Anke 

Gepost 15 October 2006 - 14:25

Wij hebben er niet eens over nagedacht.
Ik heb gewoon zoiets van, ik neem zijn naam (omdat dat wel een beetje het standaart is) en dan gewoon mijn naam erachter.
Ik ken mensen en die houden gewoon allebei hun eigen achternaam, maar dat wilde ik sowieso perse niet.
Als we straks maar een gezin zijn met allebei/allemaal dezelfe achternaam.
0

#62 Gebruiker is offline   santos_05 

Gepost 15 October 2006 - 15:22

Ouderwets? Nee, makkelijk. Tenzij mijn as mijn naam aan zou nemen. Ik vind het lastig dat ouders en kinderen verschillende achternamen hebben ook al zijn de ouders nog bij elkaar. Mijn naam is De Jong, dus geen naam die je voort zou willen zetten.
0

#63 Gebruiker is offline   marjolein 

• Lid geworden: 29-September 06

Gepost 28 October 2006 - 06:32

Na overleg met mijn aanstaande heb ik besloten dat het zijn naam, mijn naam wordt.
Dit eigenlijk meer i.v.m. praktische redenen. Mijn aanstaande wilde heel graag dat ik zijn naam aannam.
Vind ik prima, alleen ik zag nadelen op bijvoorbeeld mijn werk...ik heb nogal veel contact met leveranciers en dan is niet handig als je ineens je naam hebt veranderd (denk aan e-mail). Daarnaast is het ook makkelijker voor mensen die je zoeken en die je niet kennen als getrouwd persoon.
Dus vandaar eerst zijn naam en dan die van mijzelf erachter
0

#64 Gebruiker is offline   Jada 

• Lid geworden: 25-September 06

Gepost 28 October 2006 - 17:00

Ik vind het echt moeilijk een keuze te maken. Mijn vriend heeft een prima achternaam hoor, maar ik ben niet erg gelukkig met zijn familie :ph34r: er zijn veel moeilijkheden binnen zijn familie en oooh ik vind het echt erg om te zeggen maar ik identificeer mij liever niet met hun. Anderzijds, ik hou zielsveel van mn aanstaande en voor hem zou ik wel weer zijn achternaam aannemen. Ik trouw met hem, niet met zijn familie.. moeilijk moeilijk! Moet je bij ondertrouw ook al aangeven wat de naam wordt?!
0

#65 Gebruiker is offline   jakelien 

• Lid geworden: 24-October 06

Gepost 28 October 2006 - 18:40

Ik neem ook zijn naam aan, met daarachter mijn naam, vind het toch wel heel bijzonder en speciaal.
0

#66 Gebruiker is offline   Thora&Neanie 

• Lid geworden: 30-March 05

Gepost 29 October 2006 - 11:23

Bekijk Post Jada, op 28 October 2006, 17:00, zei:

Ik vind het echt moeilijk een keuze te maken. Mijn vriend heeft een prima achternaam hoor, maar ik ben niet erg gelukkig met zijn familie :ph34r: er zijn veel moeilijkheden binnen zijn familie en oooh ik vind het echt erg om te zeggen maar ik identificeer mij liever niet met hun. Anderzijds, ik hou zielsveel van mn aanstaande en voor hem zou ik wel weer zijn achternaam aannemen. Ik trouw met hem, niet met zijn familie.. moeilijk moeilijk! Moet je bij ondertrouw ook al aangeven wat de naam wordt?!

Wij moesten dat bij de ondertrouw inderdaad aangeven.
0

#67 Gebruiker is offline   Gwen 

Gepost 29 October 2006 - 12:52

Wij moesten het ook bij de ondetrouw aangeven. Maar die man zei tegen Boris dat als hij toch mijn naam zou willen, dan moest hij maar even bellen en dan stuurde ze nog een formulier op.
Dus als je er nog niet uit bent. Kun je vragen of je er nog over na mag denken!
0

#68 Gebruiker is offline   Lotusbloem 

Gepost 29 October 2006 - 15:38

Bekijk Post Gwen, op 29 October 2006, 12:52, zei:

Wij moesten het ook bij de ondetrouw aangeven. Maar die man zei tegen Boris dat als hij toch mijn naam zou willen, dan moest hij maar even bellen en dan stuurde ze nog een formulier op.
Dus als je er nog niet uit bent. Kun je vragen of je er nog over na mag denken!

Kan je er dan niet beter goed overnadenken voordat je in ondertrouw gaat???
Lijkt me een beetje dubbel anders...

Ik heb bijvoorbeeld pasgeleden al mijn papieren in orde gamaatk op het gemeentehuis, een vaste datum, tijd en locatie geprikt om te trouwen, EN de datum en tijd voor de ondertrouw geprikt...
Nou zorg dan dat je die ondertrouw datum een beetje 'laat' prikt, zodat je alle tijd hebt om tot een conclusie te komen betreft de achternaam...zodat je hem netjes met ondertrouw kan aangeven.

Snap ie?
0

#69 Gebruiker is offline   Gwen 

Gepost 29 October 2006 - 16:24

Ja dat hebben wij ook gedaan hoor. Maar ja het kan dus nog wel verander worden als ik zou willen!
0

#70 Gebruiker is offline   Jada 

• Lid geworden: 25-September 06

Gepost 30 October 2006 - 19:51

hmmm ik blijf em maar moeilijk vinden. Zijn naam, mijn naam, beide namen wordt het dan sowieso wel, maar ben nog niet uit de volgorde. Lastig hoor haha. Maar hoe dan ook, voordat we in ondertrouw gaan, ben ik eruit.
0

#71 Guest_Alexia_*

• Groep: Guests

Gepost 05 June 2007 - 12:44

noem ons maar ouderwets maar ik neem zijn naam aan met mijn naam erachter
0

#72 Gebruiker is offline   nisanlin 

• Lid geworden: 01-June 07

Gepost 05 June 2007 - 12:57

Ook ik neem de naam van mijn as met mijn eigen naam. Vind ik heel logisch, voor mij "hoort" het zo :) anders zou ik me niet getrouwd voelen :P. Betekent wel dat ik een Turkse achternaam krijg, dus we zullen zien wat dat voor verbaasde blikken gaat opleveren (mijn oerhollandse voornaam met Turkse achternaam klinkt ook al zo onlogisch :P ) en ik zal 'm nog wel heel erg vaak moeten spellen...

Overigens heb ik begrepen dat er toch op alle officiele documenten je meisjesnaam blijft staan? Wel gek eigenlijk.

Hebben de dames die getrouwd hier ook nog instanties (moeten) inlichten over de naamsverandering?
0

#73 Gebruiker is offline   Anke 

Gepost 05 June 2007 - 18:35

Instanties inlichten hebben de meeste na de bruiloft gedaan.
Alles wat via de gemeente loopt gaat automatisch.
De rest moet je zelf even doorgeven.
0

#74 Gebruiker is online   Fammie 

• Lid geworden: 27-March 07

Gepost 06 June 2007 - 08:32

Ik ga ook de naam van mijn aanstaande gebruiken gevolgd door mijn eigen naam. Is wel zo handig als er ooit kindjes komen. Wekt anders alleen maar verwarring op als je beide een andere achternaam hebt.
0

#75 Gebruiker is offline   Renata 

• Lid geworden: 15-March 07

Gepost 06 June 2007 - 09:46

Ik doe ook lekker "ouderwets" neem zijn naam aan met daarachter mn eigen naam.
Allen lees ik bij veel van jullie dat jullie dat bij het ondertrouw al moeten doorgeven dat ging dus bij ons niet dat kan pas als we getrouwd zijn dan kan ik het pas bij de gemeente doorgeven. Zal het anders nog wel een keer bij de babs aangeven want we trouwen in een andere gemeente, we hebben dus ook nog geen trouwboekje uitgezocht komt ook pas bij het gesprek.
0

• (13 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuw onderwerp starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp