Rekeningen hoe?
Gepost 14 July 2007 - 19:18
Ik vroeg me even iets af. Wij hebben momenteel 3 betaalrekeningen: 1 voor mij, 1 voor Ric en 1 voor de gezamenlijke vaste lasten.
Zat er aan te denken om alles op 1 hoop te gooien en evt. wel een bedragje op beider eigen rekening te storten voor eigen dingetjes ofzo.
Hoe hebben jullie dat allemaal geregeld? Wat is nou handig?
Ben erg benieuwd!
Gepost 14 July 2007 - 19:34
Van die "van mij" de boodschappen, kleding en andere uitgaven.
Greetz!
Evelien
Gepost 14 July 2007 - 20:01
We betalen beide onze eigen vaste lasten.
De huur pinnen we allebei een deel (we wonen in onderhuur en betalen dus contant)
De boodschappen en benzine betaald hij.
De leuke dingen betalen we allebei (net wie er geld 'over' heeft)
Wat er handig is weet ik niet.
Wij doen het al jaren zo en dat gaat gewoon goed.
Denk dat het net is wat je zelf makkelijk en prettig vind.
Gepost 14 July 2007 - 20:15
Eerst hadden we er allebij nog een rekening bij.
Maar die hebben we na een tijdje opgezegt en doen nu alles van een rekening.
Wij vinden dit wel zo makkelijk. Als je iets wilt hebben koop je het gewoon tenzij het een hoog bedrag is dan overleg je even.
Het werkt echt perfect zo. En we weten gewoon wat we hebben!
Gepost 14 July 2007 - 20:26
Laatst had ik bijna 100 euro uitgegeven aan mijn taartenhobby....Dat waren mijn centjes, maar kan me voorstellen dat hij dat onzinnig zou vinden.
Hoe lossen jullie dat op? Hebben jullie (dure) aparte hobby's?
Gepost 14 July 2007 - 22:16
Oh, en Seer, dure hobbies? niet echt, we hebben wel beide onze uitgaven maar beide redelijk lijkt me. Ik denk dat ik wel iets duurder ben, ik koop meer kleding enzo, maar goed, ik ben op het moment ook de enige die werkt....en mijn vriend mag van mij best meer kleding of wat dan ook kopen, alleen dat wil hij zelf niet. Het lost zich eigenlijk gewoon vanzelf op. En we weten beiden dat we het een beetje rustig aan moeten doen met onze uitgaven, want je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en het is best duur om te leven van alleen mijn geld.
#8 Guest_Goofypv_*
Gepost 15 July 2007 - 08:03
Wij hebben na ons trouwen alles een en/of van gemaakt.
hypotheek en levensverzekering betaal ik en de rest hij. en met aankopen kijken we gewoon wie het meeste op zijn rekening heeft staan waarvan we dan pinnen.
Gepost 15 July 2007 - 08:51
Mijn salaris komt op een andere rekening binnen dan die van Leo. Eigenlijk wordt het rekeningetje 'van mij' gebruikt voor onvoorziene uitgaven, sparen en de trouwdag en met 'Leo's rekening' worden de vaste lasten als hypotheek en energie en eten betaald. Van mijn salaris worden wel alle kosten voor de huisdieren betaald (training, voeding, huisvesting etc..). En hobbyspullen en of eigen dingetjes, dat wisselt. Scheelt natuurlijk ook dat wij een gezamenlijke hobby hebben dus wat de een koopt daar heeft de ander ook wat aan, dus dan maakt het niet zoveel uit wiens portemonnee het geld komt.
Grote uitgaven van welke rekening ook gaan toch in overleg.
Gepost 15 July 2007 - 09:01
Werkt prima zo vinden we.
Gepost 15 July 2007 - 09:48
Goofypv, op 15 July 2007, 09:03, zei:
Ohhh dat wist ik niet!
Maar wie krijgt dan mn geld als ik dood ga?
Pikt de bank dat dan in?
Gepost 15 July 2007 - 10:49
Wij hebben ieder een eigen rekening waar ons salaris op binnen komt. Dan hebben wij nog 1 gezamelijke spaarrekening voor grote uitgaven als auto, bruiloft etc. Op deze rekening storten wij elke maand allebei een bedrag. Wij hebben ook nog een gezamelijke rekening waar al onze vaste lasten, boodschappen e.d. vanaf gaan hier storten wij ook elke maand een bedrag op.
Van het geld wat overblijft op onze eigen rekeningen doen wij leuke dingen en kunnen wij spullen voor ons zelf kopen en cadeautjes voor elkaar.
Gepost 15 July 2007 - 10:57
K en P, op 15 July 2007, 10:48, zei:
Goofypv, op 15 July 2007, 09:03, zei:
Ohhh dat wist ik niet!
Maar wie krijgt dan mn geld als ik dood ga?
Pikt de bank dat dan in?
Je moet dan aantonen dat je de erfgenaam bent. Beetje afhankelijk van het saldo op de rekening, maar in de meeste gevallen heb je hier een verklaring van erfrecht voor nodig. Rekeningen voor begrafenis en vaste lasten kunnen wel gewoon betaalt worden.
Overigens hebben wij 1 en/of rekening. In het begin hadden we daarnaast ook nog allebei een rekening, maar dat vonden we allebei niet handig. Nu is het een stuk overzichtelijker. Als ik iets wil kopen dan koop ik het en andersom, ga niet voor elke aankoop overleggen tenzij het natuurlijk een grote aankoop is.
Gepost 15 July 2007 - 11:03
Deze is niet en/of.
Mijn rekening wel en/of voor benzine, boodschappen en leuke dingen.
En dan hebben we nog een spaarrekening, daar wordt automatisch geld naar overgeschreven.
Ruben heeft ook nog een spaarrekening, daar wordt elke maand van beide salarissen een bedragje naar overgemaakt voor de vakantie.
Gepost 15 July 2007 - 11:12
Ben je niet getrouwd, maar heb je een samenlevingscontract, dan kun je daarin laten vastleggen dat je vriend of vriendin in ieder geval jouw deel van het huis bijvoorbeeld erft. Zodat die helft niet naar de ouders/familie gaat en je dan met de gebakken peren zit. Weet even niet hoe dat zit met rekeningen.
Als je trouwt dan is volgens mij de partner automatisch erfgenaam toch? Dus die zou dan ook moeten kunnen beschikken over de rekeningen, of die nu persoonlijk zijn of niet.
Gepost 15 July 2007 - 16:31
Als je partner overlijd kun je niet zomaar aan de rekeningen komen.
Ik weet nog wel dat toen mijn oma overleed mijn opa heel wat toeren heeft moeten uithalen om gemachtigd te worden voor "haar" rekening.
Daar is wel een tijd overheen gegaan.
Gepost 16 July 2007 - 06:58
Gepost 16 July 2007 - 09:05
Ik heb hier nooit bij stil gestaan (sja, op je 24e denk je nog niet echt aan je dood he :P )
Maar kan je dan meerdere en/of rekeningen hebben bij 1 bank?
Want dan kunnen we alles gewoon houden zoals het nu is, met het enige verschil dat het dan en/of rekeningen zijn.
Gepost 16 July 2007 - 11:19
#20 Guest_Alexia_*
Gepost 16 July 2007 - 12:08
K en P, op 16 July 2007, 10:05, zei:
Ik heb hier nooit bij stil gestaan (sja, op je 24e denk je nog niet echt aan je dood he :P )
Maar kan je dan meerdere en/of rekeningen hebben bij 1 bank?
Want dan kunnen we alles gewoon houden zoals het nu is, met het enige verschil dat het dan en/of rekeningen zijn.
ja hoor, je kunt meerder rekeningen hebben bij 1 bank. Ik heb van mezelf wel eens 2 rekeningen gehad en nu hebben we samen 3 rekeningen!
Gepost 16 July 2007 - 18:03
1 rekening op naam van Jasper (waar hij zelf zijn uitgaven van kan doen die hij wil)
1 rekening op naam van mij (waar we overigens voor de vakantie op sparen, dus ik heb er weinig aan)
1 gezamelijke en/of rekening, waar allebei de salarissen op komen en alles van betaald wordt, dus vaste lasten, leuke dingen en noem maar op
1 spaarrekening, waar nog niet echt een specifiek doel voor is, maar waar je wel lekker veel rente over trekt op het laagste bedrag wat er een half jaar op staat.
1 spaarrekening waar we nu op sparen voor trouwen en straks als we getrouwd zijn, weer een ander doel krijgen.
Wij geven niet zo heel veel geld uit aan overige dingen en leuke dingen. Wij zijn allebei redelijke huismussen en vinden het gezellig om samen een dvd-tje te kijken en dan lekker op de bank te zitten.
Sporten gaat gewoon van de gezamelijke rekening
Dure uitgaven gaan in overleg (van de gezamelijke rekening) en waar we ook voor sparen
Allebei € 50.- zelf in de maand te besteden zonder overleg (dus in totaal € 100.-)
Sparen doen we op allebei de rekeningen een vast bedrag per maand, maar van de rekening zonder bestemming halen we niets af, omdat we hier best veel rente over krijgen (staat namelijk al een leuk bedrag op)
Dit gaat heel goed bij ons. ik beheer de heleboel en jasper neemt af en toe (ongeinteresseerd) de boel even door om te kijken wat bepaalde dingen hebben gekost. Ik print 1 x per maand een overzicht uit van de 1e van de maand tot de 30e/31e. Dan leg ik die op zijn bord neer, maar hij kijkt er meestal niet eens in. Meestal kijkt hij alleen naar het voorste blad, waar het overzicht op staat wat er op alle rekeningen staat. Voor de rest vertrouwd hij mij daarin (of het goed is weet ik niet, want wie weet wat er ooit eens kan gebeuren) en vind hij het al gauw goed wat ik doe.
Gepost 17 July 2007 - 10:02
Beiden rekeningen stonden eerst op onze eigen namen, maar toen we gingen samenwonen hebben we die 2 betaalrekeningen EN/OF gemaakt en de spaarrekeningen staan wel nog op eigen naam...
Maar dat maakt niet zoveel uit, aangezien je toch naar beide rekeningen kan overboeken.
Mijn rekening wordt eigenlijk gebruikt om alle rekeningen van te betalen mbt huishouden enz...
Zijn rekening doen we leuke dingen van en sparen we van..
Er verhuist nu iedere maand een flink bedrag naar zijn spaarrekening voor het trouwen.
De mijne gebeurt eigenlijk niets tot vrij weinig mee.
Na het trouwen gaan we de bankrekeningen nog eens flink onder de loep nemen..
Spaarrekeningen gaan we ook gezamenlijk maken... vind ik toch makkelijker.
Dan gaan we 1 spaarrekening gebruiken om te sparen voor grote uitgaven (wasmachines kapot , auto, e.d.)
En de andere rekening voor de leukere dingen (vakanties, kleding shoppen, etc)
Gepost 27 July 2007 - 09:14

Log in
Registreer
Help 
Dit onderwerp is gesloten
Multi quote