collapse

Auteur Topic: Fotodrieluikje Op Karton Maken  (gelezen 7688 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Gepost op: 16 september 2011, 22:38:15 »
Hallo dames, misschien kan iemand me hier een paar tips geven. Ik wil een aantal foto's laten afdrukken en daar dan zelf een drieluikje van maken. Ik wil dit als volgt doen, de foto's wil ik laten afdrukken op ongeveer 10-12 cm (vierkant) en dan zelf op een kartonnen drieluikje plakken. Het drieluikje is in feite een lange rechthoek die op twee plaatsen gerild of gevouwen is zodat er drie vierkantjes naast elkaar staan en je het naar binnen toe dicht kunt vouwen. Nu heb ik een paar vragen:

-Waar kan ik foto's kwalitatief goed vierkant laten afdrukken? Meestal is standaard rechthoekig en dan moet ik zelf gaan knippen en ik ben niet zo handig.
-Wat voor karton moet ik hiervoor hebben en waar kan ik het kopen? Kan ik voorgevouwen "drieluikjes" kopen? Het karton moet gewoon wit of grijs, neutraal zijn. Het zou dan dus een stuk karton van circa 12 bij 36 cm moeten zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)
« Laatst bewerkt op: 16 september 2011, 22:39:09 door Anna Livia »

Trouwring

  • Gast
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2011, 22:52:17 »
Van de Hema weet ik dat als de digitale afbeelding vierkant is, dat deze dan ook vierkant afgedrukt wordt, de rest van het formaat is dan gewoon wit, dit kun je er afsnijden. En voorgevouwen kunnen kopen, dat zou ik niet weten eigenlijk.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2011, 11:40:36 »
Profotonet snijdt vierkante foto's zelf al bij. Je bestelt dan het formaat van de korste zijde, dus of 10x15 voor een 10x10 foto (vind ik zelf erg klein) of 13*19 voor 13*13. Het karton wat je gebruikt moet zuurvrij zijn. Het papier van papicolor is dat. Ik zou de foto alleen aan de bovenkant vastplakken, zodat de foto's kunnen uithangen: de kans op kreukelen is dan het kleinst.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2011, 16:18:55 »
Bedankt allebei voor jullie reacties!

Patriesje, ik kijk nu bij ProFotonet, dan moet ik bv dus 13x13 bestellen voor een vierkante foto, toch? En kan ik voor zwartwit dan het beste Ilford Black&White kiezen?

Wat betreft het karton, dan kan ik het beste A3 bestellen, daar gaan er twee uit. Kan ik het best met bv een lineaal en een stanleymesje een soort inkeping maken om een vouw te creeëen?

Ik ben echt een knutselsukkel.  :ph34r:
« Laatst bewerkt op: 17 september 2011, 16:23:34 door Anna Livia »

Femke

  • Gast
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2011, 18:43:46 »
Heb je geen plaatselijke drukker of copyshop die karton goed kunnen rillen?
Ik vind de printjes van de HEMA altijd goed!

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2011, 19:39:15 »
Profotonet geeft de afmetingen altijd aan met bijv 13x13 - 13x19. Als je deze kiest, dan is de kortste zijde 13 cm en wordt het stukje dat korter is dan 19 cm afgesneden. Is je foto al z/w? Dat moet je nl wel zelf doen en dan idd kiezen voor dat papier, zodat je echt z/w hebt zonder kleurzweem.

Karton snijden doe ik met een papiersnijder. Heb helaas geen ervaring met andere methoden. Bestel wel echt dik karton: 250 grams of meer.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2011, 21:12:23 »
Bedankt weer! Ja die foto's zijn al zwartwit. Femke, ik ben ook tevreden over de Hema, alleen wil ik juist graag foto's die ik niet zelf nog hoef bij te snijden. :)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2011, 21:12:38 door Anna Livia »

Trouwring

  • Gast
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2011, 11:50:44 »
Als je een vouw wilt creëren, kun je ook een rilpen gebruiken. Dan zul je het papier in ieder geval niet per ongeluk door snijden. Mocht dat niet lukken dan inderdaad voorzichtig met een stanleymes.

Ken je toevallig niet iemand met een snijmachine? Op basisscholen staan die vaak, het is makkelijker om dan het papier goed door midden te snijden. En als het niet te duur is, misschien een vel karton extra meebestellen, dan heb je nog een stuk extra als het fout gaat.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2011, 11:50:55 door Trouwring »

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2011, 15:00:55 »
Nou, ik heb de foto's besteld bij Profotonet, vond het een zeer gebruiksvriendelijke site! Ik ben benieuwd hoe ze zijn geworden. Ik heb nu gewoon bij Bruna twee vellen fotokarton gekocht, kunnen we even knutselen met het uitsnijden met een stanleymes (we moeten ook een passepartout maken). Hopelijk lukt het daarmee, nogmaals bedankt allemaal. Het karton hoeft trouwens niet zo dik te zijn, want de drieluikjes zijn niet om neer te zetten, maar meer als een soort mapje. Ik heb nu fotolijm gekocht om de foto's op het karton te plakken.

Femke

  • Gast
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2011, 15:26:53 »
Fijn, ik hoop dat het mooi wordt!

je hebt trouwens ook van die fotolijstjes he?! van die 2 of 3 luikjes. Die hebben wij.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2011, 10:09:09 »
Oh, dat is ook nog wel een goede tip Femke, weet je nog waar jullie die hebben gekocht?

De lijsten die ik had besteld zijn binnen, erg mooi, alleen vraag ik me tot slot nog af waar ik een passepartout op maat kan laten maken, of is het slim om het dan zelf te doen? Het gaat om drie vierkante foto's naast elkaar van 13 cm hoog en dat blijkt niet zo'n courante maat te zijn, :wink:

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2011, 10:12:45 »
Passe-partout snijden is nog een hele kunst. Ik zou er niet zelf aan beginnen, maar kijken of je het formaat kunt kopen. Anders kun je naar een copyshop gaan en die kunnen het dan voor je snijden.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2011, 10:45:09 »
Een speciaal zaak voor foto's en lijsten kunnen vaak ook passe-partouts snijden voor je. Je hebt vaak wel een speciaal apparaat nodig, dus zou er niet snel zelf aan beginnen idd.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2011, 10:45:28 door Jof »

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Fotodrieluikje Op Karton Maken
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2011, 20:05:46 »
Nog bedankt voor alle tips hier! Inmiddels is alles af, het passepartout hebben we op maat laten maken, dat is heel erg mooi geworden, ben blij dat we dat niet zelf zijn gaan knutselen.

Ik was erg tevreden over de service van Profotonet alleen wat wel onhandig was, was dat één vergroting die we hadden besteld een halve centimeter hoger was dan de genoemde maat. Dus die moesten we toen alsnog zelf op maat gaan snijden. Maar verder waren alle foto's erg mooi (en snel geleverd).

Ik heb fotopapier bij Bruna gekocht en we hebben daarvan met onze budgetsnijmachine drieluikjes gesneden en met een stanleymesje voorzichtig vouwen gemaakt, het is erg mooi geworden. :)

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards