collapse

Auteur Topic: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"  (gelezen 15732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Gepost op: 25 januari 2013, 14:25:05 »
Ladies, er loopt een discussie rondom de regels die door het beheer zijn ingesteld rondom de felicitaties die we zien in het "spannend" en "zwanger" topic.


In eerste instantie was de motivatie om wat regels op te stellen als volgt:


In het "spannend" topic schrijven ook behoorlijk wat meiden mee bij wie het allemaal niet vanzelf gaat, en soms worden hun posts begraven onder een stortvloed aan felicitaties als er wel meiden zwanger raken, zoals in de afgelopen dagen. We kunnen ons voorstellen dat dat best pittig kan zijn. Vandaar ons voorstel om deze felicitaties in het "zwanger" topic te laten plaatsvinden. Natuurlijk mag je melden dat je zwanger bent in het "spannend" topic, maar ons verzoek is dus, om daarna te verhuizen naar het "zwanger" topic, zodat de andere meiden de keuze hebben om daar te feliciteren, en er rust blijft in het "spannend" topic.


Dit verzoek is vervolgens ook doorgetrokken naar het "zwanger" ---> "inmiddels bevallen" topic, maar we vragen ons af of dat nodig is. Vaak is het "zwanger" topic een stuk minder beladen. Het is misschien wel handig om als je bevallen bent, zo langzamerhand wel te verhuizen naar het "inmiddels bevallen" topic, maar dat spreekt voor zich denk ik.


Ons voorstel is dus als volgt: we laten de nieuwe regels bestaan in het "spannend" topic. In het "zwanger" topic laten we de regels weer los. Volgens mij wordt dan het nieuwe "felicitatie" topic ook weer overbodig.


Is dit een idee?
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 14:35:48 door Lyanna »

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2013, 14:38:25 »
Ik ga nu even de knuppel in het hoenderhok gooien: hoeveel waarde hechten we zelf aan zeer veel felicitaties? M.a.w. is het nodig om iedereen altijd te feliciteren? Een felicitatie zou bijv ook gecombineerd kunnen worden met andere opmerkingen/vragen/interesse/enz.

Van de regel voor het spannend-topic, kan ik wel begrijpen. Ik vraag me alleen af of het niet verwarrend is dat er voor verschillende topics verschillende regels zijn. En in andere topics loop je het risico dat een vraag (zoals die van ~M~)ondergesneeuwd wordt bij zeer veel reacties.

Laten we idd gewoon even brainstormen. Dan komen we er vast uit!

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2013, 14:42:31 »
Wat mij betreft is het niet nodig. In het spannend-topic kan ik het me nog wel voorstellen, maar in het zwanger zijn topic vind ik dit toch een ander verhaal.
Ben het dus eigenlijk eens met de tegen-argumenten die gedaan zijn in dat stukje discussie in jet nieuwe felicitatie topic. En van
[/quote]Je mag nu juist niet meer in het spannend topic feliciteren met een zwangerschap of in het zwanger topic met de geboorte[/quote] krijg ik een beetje de kriebels, maar misschien ligt dat aan mij en mijn hormonen  :blush:

Patriesje, ik hecht geen waarde aan veel felicitaties, maar als ik jouw opmerking goed begrijp, feliciteer ik degene om wie het gaat dan dus niet meer omdat er al zoveel anderen voor mij dat gedaan hebben? Ik feliciteer iemand omdat ik dat wil, en omdat ik dat wel zo netjes vind. Om er overheen te gaan en op anderen te reageren zonder een felicitatie, dat vind ik niet echt fatsoenlijk.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 14:45:02 door Jorieke »

Loesjexxx

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2013, 14:48:00 »
Hahaha, nee, dat ligt niet aan je hormonen. 

En ik denk ook niet dat het om de waarde aan van het felicitaties verkrijgen is, ik denk dat mensen (incl. ik) het leuk vinden om te feliciteren en dan wil ik niet vast hoeven te zitten aan nog een opmerking, vraag of interesse. Ik begrijp dat 3 pagina's felicitaties doorspitten in het spannendtopic heel kwetsend en moeilijk kan zijn. Dus inderdaad melden dat je naar een ander topic gaat, want je mag dan echt naar het zwangertopic. En vanaf zwanger naar bevallen, ach dat is toch allemaal niet nodig?

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2013, 14:51:36 »
Ik ben van mening (zonder heel hard over te willen komen, laat ik voorop stellen dat ik zelf natuurlijk niet in die situatie zit en dus misschien makkelijk praten heb) dat we niet allemaal op onze tenen kunnen gaan lopen. Dit geldt eigenlijk voor alle topics.

Meepraten in het "spannend"-topic is toegestaan voor iedereen en op een forum komen nu eenmaal leden in alle soorten, maten en situaties. In een topic waarin iedereen hoopt zwanger te worden, gebeurt het, nouja, regelmatig dat iemand zwanger wordt. En dat diegene dat, net als alle andere kinderwens-perikelen, post in dat topic. En dat degenen die meegeleefd hebben met de -nu- zwangere persoon, diegene willen feliciteren. Als het bij jou allemaal wat lastiger gaat om zwanger te worden zal dat echt wel slikken zijn, maarja, (makkelijk) zwanger worden is niet voor iedereen weggelegd en dat is heel hard, en er is nu eenmaal niets eerlijks aan het zwanger-wordenproces.
Kun je hier niet tegen, scroll dan gewoon door, laat het topic even links liggen of zoek voor dit onderwerp een forum op waar je je onder gelijkgestemden begeeft (er bestaan genoeg fora voor vrouwen bij wie het zwanger worden niet (snel) lukt).
Ik vind het nogal wat dat complete topics worden aangepast, blije zwangeren zich moeten inhouden en felicitaties niet mogen worden gegeven in het topic dat bedoeld is om met elkaar mee te leven, omdat er een paar dames bij zijn bij wie het niet zo (snel) lukt. Nogmaals, het klinkt veel harder dan ik het bedoel, maar het ís gewoon niet 'eerlijk' hoe het gaat, en als het zwanger worden bij jullie niet lukt kun je niet je hele leven afschermen van kinderen en zwangerschappen.
En ik neem aan dat als jij wél zelf zwanger wordt, je dit ook graag wilt delen in het topic waar je gedurende je kinderwens hebt meegeschreven. En blij bent. En gefeliciteerd wilt worden.

Het voorstel van Lyanna om zodra je zwanger bent te verhuizen naar het zwanger-topic vind ik goed (maar volgens mij gebeurt dit nu ook al, nadat het in het spannend!-topic wél vermeld is dat het lid in kwestie zwanger is).
Maar ik vind het zelf een beetje vreemd dat je, na soms heel lang te hebben meegeschreven in het spannend-topic, tot aan de zenuwen voor het testen aan toe, ineens met stille trom uit dat topic moet vertrekken, weg bij alle mensen met wie je al die tijd je wens gedeeld hebt, omdat het misschien kwetsend zou kunnen zijn voor de leden bij wie het nog niet gelukt is.

Het apart felicitatietopic vind ik een sympathiek idee, maar in de praktijk niet zo geslaagd. Het is net wat daar al gezegd werd, moet je dan zelf in dat topic komen melden dat je zwanger bent en graag gefeliciteerd wilt worden? Beetje raar.

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2013, 15:42:04 »
Inx, jij zegt precies wat ik denk.

marian1313

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2013, 16:05:25 »
Ik sluit me ook helemaal bij Inx aan. Iedereen vertrekt eigenlijk na de mededeling vrij snel uit de twee topics naar de opvolgers. Het is heel vervelend voor de meiden bij wie het allemaal helaas wat langer duurt, maar het gaat in het spannend topic over het proberen zwanger te worden, dan is het vreemd om op het moment dat het gelukt is daar helemaal niets meer te mogen zeggen. En vaak feliciteren diegene bij wij het niet zo vanzelfsprekend gaat de anderen volgens mij wel gemeend.

Is er een verzoek gekomen vanuit forumleden voor deze verandering? Of lag er meer het idee bij de mods dat het handig zou zijn.

Dat er af en toe een vraag van iemand ondergesneeuwd wordt gebeurt wel vaker, dat heeft hier niet echt mee te maken denk ik.

LatinBride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1659
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2013, 16:18:30 »
Is er een verzoek gekomen vanuit forumleden voor deze verandering? Of lag er meer het idee bij de mods dat het handig zou zijn.

Die vraag had ik ook, maar durfde m niet zo goed te stellen.

marian1313

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2013, 16:34:46 »
Er is volgens mij ook een topic geweest voor meiden bij wie het niet zo makkelijk ging. Ik weet alleen niet meer of dat specifiek over de mmm ging, misschien iets om weer omhoog te halen voor bepaalde mensen?

Lola_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2013, 16:35:28 »
Ik denk dat Inx het goed verwoord.
Ik vind het argument dat felicitaties kwetsend kunnen zijn een non argument.
Ik weet zelf heel erg goed hoe het voelt om verminderd vruchtbaar te zijn en maand op maand teleurgesteld te worden. Uiteindelijk kies je er zelf voor om mee te schrijven in een zwanger worden topic. Het klinkt heel hard maar dan is het logisch dat er meiden zullen zijn die zwanger raken en daarop volgend gefeliciteerd worden. Nee, het is niet altijd leuk om te lezen dat iemand in 1x zwanger raakt of zelfs per ongeluk. Dat kan heel oneerlijk en verdrietig voelen maar het is wel het echte leven. Als je het niet trekt kun je er zelf voor kiezen om om die reden het topic links te laten liggen.
Een apart felicitatietopic vind ik een goed idee maar je zal het beter ander kunnen noemen. Iets in de trant van:
Het grote "ik ben zwanger/bevallen topic".

marijewouterse

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2013, 16:37:38 »
Er zijn veel dames die meeschrijven in dat topic en er zijn nu opeens veel dames in 1 week zwanger. Hoe vaak zal dat nou voorkomen?

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2013, 16:55:10 »
En anders gewoon zodra je wilt mededelen dat je zwanger bent je eigen topic openen en daar je eigen zwangerschap bijohuden en doen?

heleen27

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2013, 17:08:41 »
Inx, wat ben jij toch altijd goed in het verwoorden van dingen!
Ik vind het allemaal een beetje overdreven, als ik straks beval zou ik dat graag in het zwanger topic vertellen omdat ik daar nu eenmaal al 7 maanden kom. Daarna zal ik de dingen die ik kwijt wil in het bevallen topic. Vind wat Lies zegt opzich ook wel een goed idee, maar dan krijg je straks weer 'niemand reageert in mijn topic' verhaal. (Ik vind het namelijk makkelijker om in 1x op iedereen te reageren dan elk topic langs te gaan).
Maar goed... Wat mij betreft kan het blijven zoals het is ;)

femkemarije

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2013, 17:20:53 »
eens met inx

marian1313

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2013, 17:23:53 »
Als ik het goed begrijp ligt het 'probleem' bij het feliciteren in het spannendtopic, dat los je mijns inziens ook niet op met het openen van een nieuw topic voor elke zwangere. Nieuwe topics vallen vaak ook niet eens zo op en juist de algemenere topics praten fijner omdat er dan meer inbreng is. Voor Lotte heb ik ook een eigen topic, maar daar post ik ook niet zo vaak.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2013, 19:27:17 »
Ik ben het helemaal eens met Inx et al. Ik vind het echt enorm overtrokken om een apart topic aan te maken en om elkaar niet meer te mogen feliciteren in de "spannend"- en "zwanger zijn"topics. Wat is er bij zwanger zijn überhaupt het idee achter, aangezien het me niet echt kwetsend lijkt voor de zwangere dames als er iemand bevallen is? De topics waarin dames met elkaar kletsen, daarin wordt lief en leed gedeeld. Het is heel triest als je al lang wacht op een gezonde zwangerschap en je hebt het gevoel dat je links en rechts wordt ingehaald (ja, helaas spreek ik ook uit jarenlange persoonlijke ervaring), maar dat doet niets af aan de vreugde van de andere dames en daar mag toch op gereageerd worden? Het wordt nu enorm zwaar neergezet, een halfhartig hoeraatje en dan snel door naar het volgende topic om vooral niemand tegen het hoofd te stoten?

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de dames in het spannendtopic niet allemaal op hetzelfde spoor zitten en daardoor misschien soms de dingen anders zien. Dit zou je kunnen oplossen door een extra draad aan te maken voor bijvoorbeeld mensen die al een jaar of langer bezig zijn om zwanger te raken en/of een apart topic over vruchtbaarheidsproblemen en mogelijke behandelingen. Op die manier heb je iets meer gelijkgestemden per topic. Maar dan nog, weer een extra topic, mensen die helemaal niet zwanger willen worden moeten dubbele topics lezen om iedereen te kunnen feliciteren, sterkte te wensen, etcetera.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 20:16:02 door Anna Livia »

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2013, 19:51:28 »
Sluit me aan bij Inx. Heel goed verwoord

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2013, 19:58:34 »
Ik wilde mijn post eigenlijk nog aanvullen met wat Inx schrijft, maar kon er de juiste woorden niet voor vinden. Net als Marjolein aangeeft, ging het bij ons ook niet vanzelf. Het is dan ook confronterend te lezen dat het bij anderen wel goed gaat. Maar het is wel onvermijdelijk in zo'n topic. Gelukkig maar zelfs, het zou wat zijn als er niemand zwanger raakt!
En wat Zusje al zegt, je schrijft 7 maanden in een topic, en moet hem dan hupsakee verlaten, want  je mag er niet meer gefeliciteerd worden.
Ik zou ook zeggen, maak een "als het zwanger worden niet wil lukken" topic, voor degenen die die het te moeilijk vinden te doen te krijgen met dames die wel (snel) zwanger raken, nog lekker naïef zijn, enz.

Sylvia86

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 781
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2013, 20:20:01 »
Is er een verzoek gekomen vanuit forumleden voor deze verandering? Of lag er meer het idee bij de mods dat het handig zou zijn.

Die vraag had ik ook, maar durfde m niet zo goed te stellen.
Niet van mij uit en blijkbaar ook niet van jouw. Dus ik denk dat het bij de mods vandaan komt.

Wat mij betreft hoeft er helemaal geen apart felicitatietopic te komen, ik vind de gedachte waarmee het is opgericht wel mooi, maar als het eens lukt om zwanger te worden zou ik mezelf een aandachtstrekker voelen om het in zo'n topic te plaatsen.
Eigenlijk vind ik de felicitatie in het spannendtopic wel op zijn plaats, je bent lang of kort bezig geweest je droom te verwezenlijken, en na alle spanning is het eindelijk gelukt. Dan meld je dat ook bij de meiden die met je meegeleefd hebben. En eerlijk gezegd denk ik dat het sowieso er na een tijdje weer in zal sluipen dat de felicitaties in dat topic worden geplaatst.
Tuurlijk is het soms slikken als er opeens een paar heel snel zwanger zijn, of heel veel tegelijk. Maar dat gebeurd in de echte wereld ook.
Wat ik wel fijn vind is als daarna de perikelen van de prille zwangerschap in het zwanger zijn topic worden geplaatst. De meeste meiden, waaronder ook die uit de golf van de afgelopen dagen, doen dat uit zichzelf. En advies over zwangerschapstesten van iemand die daar recent ervaring mee heeft vind ik juist weer wel goed passen in spannend.
Een apart topic voor meiden die langer dan 1 jaar bezig zijn zou fijn kunnen zijn als er meer animo voor is dan alleen van degenen die nu meeschrijven in spannend. Dat zijn er nl niet zo heel veel.

Yadah

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2312
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2013, 20:35:32 »
eens met Inx, je verwoord precies mijn gedachten over deze aanpassing en discussie

Jassou

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2013, 20:40:09 »
Het is me allemaal om het even, ik hoor het wel. :)

Wel vind ik het mooi van de mods dat ze zoiets voorstellen, al is het misschien een beetje onnodig, de reacties van de meiden uit het spannend topic lezend.

heleen27

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2013, 21:34:47 »
Maar als ik dit zo allemaal lees is het dus een initiatief van de mods/admins, maar zijn het er maar weinig die het nodig vinden. Kan het dan niet gewoon blijven zoals het nu gaat? Snap zeker dat er een beetje 'orde' moet blijven, maar inderdaad wat Jorieke zegt, is het probleem dan niet opgelost?

Ik zou ook zeggen, maak een "als het zwanger worden niet wil lukken" topic, voor degenen die die het te moeilijk vinden te doen te krijgen met dames die wel (snel) zwanger raken, nog lekker naïef zijn, enz.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2013, 22:01:52 »
Het was inderdaad een intiatief vanuit de mods - maar schijnbaar hebben wij dingen tussen de regels doorgelezen die er niet waren. Er is niet actief geklaagd.

De consensus lijkt te zijn dat alles beter kan blijven zoals het was, en wij gaan daar dan natuurlijk ook in mee. Don't fix what aint broke, zeg maar. Terug naar de orde van de dag dan maar?

heleen27

  • Gast
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2013, 22:24:05 »
Ik ben voor :biggrin:

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Discussie rondom felicitaties in "Spannend" en "Zwanger"
« Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2013, 10:01:24 »
Nou, het lijkt me duidelijk, we gaan gewoon verder zoals we normaal deden. Ik sluit dan ook dit topic.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards