collapse

Auteur Topic: Hoe bewegwijzering-borden verven  (gelezen 15476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fay

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Vrouw
Hoe bewegwijzering-borden verven
« Gepost op: 16 februari 2014, 10:30:59 »
Wij hebben ondertussen mooi oud hout gevonden om bewegwijzering borden van te maken.
Maar nu zitten we te zoeken hoe we ze het beste kunnen verven.
1) Welke verf is het beste: spuit verf, watervast? Of is het handig om er met een watervaste lak overheen te gaan?
2) Hoe kan ik het er het beste op verven: gebruik maken van een sjabloon en daar overheen verven/spuiten of met een kwast de letters in verven.
3) Hoe maak je de randjes van de letters mooi strak als je geen sjablonen gebruikt?

mamamikado

  • Gast
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2014, 15:03:43 »
Ik heb vorig jaar woorden geverfd op de muur van onze zaak, wellicht voor jou ook een optie om het op deze manier te doen

  • Typ jouw woord/zin in jouw gewenste lettertype in Word of een ander tekstverwerkingsprogramma.
  • pas de lettergrootte, en/of dikte naar wens aan.
  • Als alles naar je zin is print je het uit.
  • Knip de omtrek van het woord/zin grof uit (laat dus ruimte er om heen vrij)
  • kleur de achterkant van het papier met je woord/zin in met schoolbordkrijt, of stoepkrijt
  • plak je papier met schilderstape , met de ingekleurde kant aan de achterkant, op datgene waar jouw woord/zin moet komen
  • Teken met een potlood over de zwarte lijnen van jouw woord/zin
  • Verwijder voorzichtig het papier en de schilderstape
  • Je hebt nu een krijtafdruk van jouw woord/zin er op staan.
  • Deze afdruk kun je met een beetje verf en een fijn kwastje omtrekken/inverven(afhankelijk van de dikte van de letters).

Mocht je krijtafdruk niet naar wens zijn, dan kun je het voorzichtig wegvegen, en nog eens opnieuw proberen.

Je kunt ook evnetueel, bij dikke letters, je woord/zin in Word Art, zit o.a. bij Word typen, en hier kiezen voor optie 1 (de zwart omrande letters)

Voordeel van deze manier is, dat alle letters op dezelfde hoogte zitten, en ook alle spaties en afstanden hetzelfde zijn. Je kunt ook wisselen in verschillende lettertypes.

De borden zou ik zelf verven met de hand, om de antieke sfeer te behouden, eventueel nog schuren op bepaalde plekken voor slijtage plekken
Ik zou het woord/zin zelf  verven met het verf waar jij prettig meewerkt, verf op waterbasis kun je makkelijker schoonmaken, als je ergens een vergissing hebt gemaakt ,en wat mooi dekt, en het hout daarna behandelen met een transparante, matte vernislaag, eventueel met een vernisspray.

Mijn resultaat van de muur in de zaak, de foto is niet al te scherp:

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2014, 15:44:02 door mamamikado »

Fay

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2014, 15:24:00 »
Bedankt, daar kan ik al wat mee!
Woorden had ik inderdaad allemaal al met WordArt gemaakt en op de juiste grootte/dikte gezet.
Nu ga ik die uitprinten en dan even mijn houtskool erbij pakken.
Moet gaan lukken!

Als anderen nog meer tips hebben, hoor ik ze natuurlijk ook nog graag!

srilankabruidje

  • Gast
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2014, 12:05:29 »
Hoi Fay!

Een beetje laat, maar misschien heb je er nog iets aan. Wij hebben de plakjes goed opgeschuurd en daar met schoolbordverf (hema) een vlakje op geschilderd. Resultaat:


Fay

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2014, 14:12:35 »
Ondertussen al getrouwd en onze borden zagen er als volgt uit

srilankabruidje

  • Gast
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2014, 14:24:41 »
Wauw, geweldig!!! Echt óntzettend mooi zeg! Vast veel complimenten over gehad?!  :biggrin:

11-06-2010

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:36:02 »
Gaaf bord! Leuk gemaakt!

Hilde93

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2015, 16:49:16 »
Ondertussen al getrouwd en onze borden zagen er als volgt uit


Ik vind het echt super mooi, net als op Pinterest! Maar waar haal je dat soort hout vandaan? Dat beetje ruwe, verschillende maar mooie hout?

Fay

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe bewegwijzering-borden verven
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2015, 08:37:54 »
Wij zijn naar een groothandel in o.a. hout gegaan: http://www.woodandstones.nl/
Hier hadden ze tussen het goede hout ook afvalhout staan. Dit mochten we voor een klein bedragje meenemen.

Voor degene die nog geïnteresseerd is hoe we dit hebben gemaakt:
1) in Word hebben we de woorden in verschillende lettertypes gezet (vaak pasten er maar een letter of 2 op 1 pagina)
2) de letters uitprinten (wij hebben normaal printpapier gebruikt)
3) de letters aan elkaar plakken zodat de woorden goed één geheel zijn.
4) de letters met een klein mesje uit het papier snijden
5) het papier waar de letters uit zijn gesneden kun je op het hout plakken met schilderstape
6) als het papier er goed is opgeplakt, kun je met een kwast de letters voorzichtig inverven (wij hebben gewoon acrylverf gebruikt, als dit maar lang genoeg droogt, loopt het met regen niet uit. Wij hadden de hele dag regen, maar de letters stonden er nog perfect op)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2015, 08:43:44 door Fay »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards