collapse

Auteur Topic: Katholiek en atheist  (gelezen 5814 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Azshura

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Katholiek en atheist
« Gepost op: 30 oktober 2014, 06:43:10 »
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs ten huwelijk gevraagd, yay! :applaus: En ben bezig met het plannen van ons huwelijk aangezien we al over 5 maanden willen trouwen :blink:. Ik ben katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie en vormsel gedaan, maar mijn verloofde is atheïst. Voor mij hoort een kerkelijk huwelijk erbij en mijn vriend wil dit ook voor mij doen.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Was het lastig te regelen?


Sinds een aantal jaar hebben wij een nieuwe pastoor die erg strak in de leer zit: als je niet elke week naar de kerk komt ben je geen goed christen. Hiervoor hadden we een pastoor die het belangrijk vond dat je een goed leven leidt en barmhartig bent, zo kijk ik ook tegen het geloof aan.

Hebben jullie een andere pastoor gevraagd dan degene die bij jouw parochie hoort? Hoe hebben jullie dit gedaan/Hoe hebben jullie die pastoor gevonden en benaderd?


Ik kan jullie hulp goed gebruiken en hoop dan ook dat jullie me hiermee willen helpen.

lanne

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 46
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 09:39:29 »
Hoi Azshura,

Gefeliciteerd!
Bij ons deels hetzelfde, ik ben katholiek opgevoed en mijn AS is niet kerkelijk. Wij hebben besloten dat we echter geen kerkelijk huwelijk doen. Ik heb wel wat dingen op internet gezocht, dus misschien kun je daar al wat vinden. Er zijn organisaties die kunnen bemiddelen tussen jou en een pastoor, een soort "rent-a-priest". Dan kun je vaak de mis aanpassen op jouw eigen belevingen. Misschien is dat iets waar je naar kunt zoeken en dan wel in je eigen parochie trouwen. Anders zou ik kijken of er een kerk in de buurt is of misschien waar je vroeger gewoond hebt, waar je zou willen trouwen, en met een andere pastoor. Kun je niet de vorige pastoor vragen of die jullie wil trouwen? Ik neem aan dat dat iemand is die je langer en misschien beter kent. Al met al zou ik zeggen dat het wel een beetje moet klikken met degene die jullie zal trouwen, zeker als je AS niet katholiek is.

Wij gaan overigens wel een kaarsje aansteken in de kerk en die gaat daar speciaal voor open, dat vond de pastoor goed, ondanks dat we niet in de kerk trouwen.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2014, 11:47:59 »
Ik ben protestant, mijn man geloof niet. (wil hem geen atheïst noemen)
Ik wilde ook graag voor God trouwen omdat ik graag Gods zegen over ons huwelijk ontving.
Manlief ging hiermee akkoord (onder bepaalde voorwaarden)

Wil je aanstaande ook voor de kerk trouwen? Of komt het alleen bij jou vandaan? Denk dat je daar eerst uit moet komen.
Als je samen besluit dat je voor de kerk wil trouwen dan is het niet zo moeilijk.
Dan zoek je een priester (in ons geval dominee) die het huwelijk sluiten wil.
Dit hoeft niet altijd een voorganger te zijn die voor je eigen gemeente staat.
Wij hebben een oud dominee gevraagd of hij ons huwelijk wilde zegenen. We hebben zelf een locatie gezocht waar dit moest gebeuren, en een koor dat zong tijdens de dienst.
Zo hadden we op ons geheel eigen wijze een dienst.

Leeg

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 280
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:46:22 »
Hoi Azshura, gefeliciteerd!

Ik kan je niet echt adviseren, in zoverre. Wij trouwen in de kerk en zijn beide katholiek. Wel is hetzo dat we een andere pastoor hebben en in "zijn" kerk trouwen. Die ligt in een andere parochie, dan waar wij wonen. De pastoor van onze parochie wilden we niet (praat zeer gebrekkig nederlands) en de andere kerk is ook veel mooier dan de ander. Maar dat was geen enkel probleem, als ik jou was zou ik gewoon pastoor van je keuze benaderen en het voorleggen.  Hij kan het dan regelen voor je en je erbij helpen. Zo hebben wij het ook voor elkaar gekregen.

Marielle_90

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Vrouw
  • 19-06-2015 geven wij elkaar het Ja-woord
    • Onze trouwpagina
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2014, 13:21:06 »
Hallo!

Gefeliciteerd, wij zijn beide katholiek dus ken de situatie verder niet. Overigens is het hier prima mogelijk een andere pastoor te vragen omdat er meerdere pastoors zijn vanwege de verschillende kerkdorpen in de gemeente . Verder las ik op internet dat je ook in een andere kerk kan trouwen, buiten de eigen parochie. Misschien het overwegen waard als je pastoor zo strak is en er geen andere pastoor in die kerk is?

Azshura

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2014, 10:28:23 »
Bedankt allemaal!

Ja, ik wil erg graag in mijn eigen kerk trouwen, heb hier veel herinneringen. Een vriendin van mijn zus heeft me een e-mail adres gegeven van een pastoor die hier ook diensten doet (heel weinig maar, de eerste maand is hij ergens anders). Ik weet alleen niet of ik deze pastoor een e-mail zal sturen, is dat wel gepast? Ik ken hem ook niet en heb alleen van horen zeggen vernomen dat hij een leuke pastoor is. Kan ik nog een maand wachten als ik al in maar wil trouwen?

Ik heb ook gekeken naar die freelance priesters inderdaad, die vragen me toch wel een behoorlijk bedrag. Mijn vorige pastoor vragen is een laatste oplossing. Toen het kindje van mijn zus gedoopt werd heeft zij hem gevraagd (hij was toen al verhuisd naar een andere parochie) en als ik me niet vergis heeft hij dit 'met grote uitzondering' gedaan, om de nieuwe pastoor wat ruimte te geven/niet voor het hoofd te stoten.

Leeg

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 280
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2014, 09:39:31 »
Je kunt een email sturen hoor.  Je kunt beter zeker zijn dat hij eventueel op jullie datum kan.  Onze pastoor bleek niet te kunnen en hebben we onze trouwdag op hem aangepast,omdat er hem toch erg graag wilden.  Maar als hij ergens anders en dienst doet,  kun je toch voor 1x dat gaan kijken? 

yfke

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Vrouw
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2014, 14:22:18 »
Als je in een andere parochie(kerk) gaat trouwen, is het gebruikelijk de pastoor van daar te vragen.
Om een ander in je 'eigen kerk' te vragen, kan wel, maar is meer geregel en minder gebruikelijk.

Ik zou je wel aanraden niet te lang te wachten: soms moet je nog voorbereidingscursus volgen bij de parochie, en er moet in elk geval wat administratie gedaan worden (aanvraag bij bisdom voor trouwen met niet-gedoopt persoon), en misschien nog koor/organist enz geregeld worden.

Succes hoor, ik vind het wel mooi dat jullie samen toch in de kerk willen gaan trouwen, hoop dat jullie een mooie viering samen kunnen stellen.

Azshura

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: Katholiek en atheist
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2014, 15:04:52 »
Bedankt allemaal.

Ik heb onlangs de pastoor gebeld en moet toestemming vragen aan de pastoor die hier gebruikelijk de diensten doet, zie er al een beetje tegenop (het zou me niets verbazen als hij vraagt waarom ik niet elke week in de kerk zit). Maar goed, voor mij is het zo belangrijk en mijn verloofde vindt het gelukkig ook prima, dus nu maar even contact zoeken met de pastoor en doen wat we moeten doen :p

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards