collapse

Auteur Topic: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?  (gelezen 9259 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

080509

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 31
Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Gepost op: 4 augustus 2016, 14:25:22 »
Wat doen jullie? Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden? En waarom? :)
Eerder wilden mijn as en ik op huwelijkse voorwaarden trouwen, maar nu twijfelen we en hebben we besloten om toch in gemeenschap van goederen te trouwen. Maar ik vind dit sowieso een moeilijk topic. Welke kies je en waarom? En maak je de juiste keuze?

Dus laat me weten wat jullie doen! :)

B5rb

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 20
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2016, 14:39:48 »
Wij kiezen voor huwelijkse voorwaarden. Wij hebben nogal een inkomensverschil en hebben in ons samenlevingscontract vastgelegd hoe wij naar rato bijdragen aan het huishouden en de hypotheek. Na ons huwelijk lijkt t ons niet nodig dit te veranderen. Huwelijkse voorwaarden klinkt voor ons t meest logisch.

sunshine1987

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2016, 20:31:17 »
Wij op huwelijkse voorwaarden. Dit omdat vriend eigen huis heedt die tevens afgelost is en best spaargeld. Dus financiële plaatje is bij ons nogal verschillend. Wij doen echt wel van voor huwelijk apart maar tijdens huwelijk bouwen gezamenlijk op en wordt alles van 1 rekening betaald. Dus dan is wel als of gemeenschap van goederen hebben. Alleen bij een evt scheiding is dus huis en bedrag van voor huwelijk waar ik geen recht op heb. Rest zal dan gewoon eerlijk gedeeld worden.
Als er in financiële plaatje niet zo'n enorm groot verchillend zat zouden we gewoon in gemeenschap goederen trouwen. Maar huis is zelf gebouwd en al helemaal afgelost voor ik er kwam wonen. Dus ja mocht dus ooit mis gaan zou vriend moeilijk vinden dat ik op helft van huis  recht hebt wat betekent dat guis verkocht zou moeten worden en dst begrijp ik. Dus vandaar wij voor deze manier hebben gekozen.

hiephiep

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2016, 04:53:40 »
Wij trouwen in gemeenschap van goederen en doen dit omdat alles wat we hebben toch al van ons samen is. Toen we samen ons huis kochten dit ook al op vergelijkbare wijze vast laten leggen. Ik was al een aantal jaar uit huis en had een complete inboedel en wat spaargeld. Vriend kwam van bij zijn ouders vandaan, hij had meer spaargeld maar niks van inboedel. Naast elkaar zou dit ongeveer op hetzelfde zijn uitgekomen.
Ik was toen al zwanger van 1e kind en we wouden echt een leven samen opbouwen, ik ben helemaal gestopt met werken en verdien dus ook al een aantal jaar niets meer, vriend onderhoud ons hele gezin, ik verzorg dat gezin. Een keuze die we samen hebben gemaakt en waar we volledig achter staan.
Bij het trouwen is dit iets dat wij niet eens hebben besproken, was voor ons logisch.

080509

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 31
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2016, 07:29:33 »
Bedankt voor jullie reacties! :)

Wij willen nu ook graag in gemeenschap van goederen trouwen. We wonen in een huur huis, hebben allebei niet bijzonder veel spaargeld of vermogen, mijn vriend heeft wel een vaste baan maar gewoon in loondienst, dus ook geen eigen bedrijfje. Volgens jaar willen we graag een baby samen. Dus ons lijkt het ook logischer om gewoon in gemeenschap van goederen te trouwen.

Mijn schoonmoeder maakt er alleen een groot probleem van. Ja, in mijn as familie zit veel geld en erfenissen, maar die hebben allemaal een testament waarin ik sowieso uitgesloten ben. Maar doordat zij zo moeilijk doet twijfel ik over mijn keus.

Bruid20

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 852
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2016, 08:06:11 »
Ik ben ook in gemeenschap van goederen getrouwd, met het oog op dat ik nu meer spaargeld heb en in mijn familie er wel erfenissen zijn, maar ik als er kinderen zouden komen niet of weinig wilde werken en mijn man fulltime. Dus uiteindelijk maakte het weinig uit. En daarbij vonden we 'alles wat van mij is, is ook van jou' een mooie gedachte die bij een huwelijk past.

Als er ooit een erfenis komt waar ik ook deel van uit maak, deel ik mijn deel met mijn man, niemand leidt daaronder..

Sneeuwvlokje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 124
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2016, 10:12:06 »
Wij gaan trouwen in gemeenschap van goederen, aangezien nu alles wat we hebben ook al van ons samen is en ik het een mooie gedachte vind. (Alleen als een van ons veel vermogen of een eigen bedrijf had gehad vóór we bij elkaar kwamen, hadden we het misschien anders gedaan.)

@ 080509: jullie moeten doen wat je zelf wilt, niet wat je schoonmoeder wil :)  succes met de knoop doorhakken

080509

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 31
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2016, 08:31:43 »
Dat vonden wij uiteindelijk ook een mooie gedachte: alles wat van jou is, is ook van mij.
Als een van ons inderdaad veel meer zou verdienen of een eigen bedrijf heeft of een eigen huis/eerder huwelijk, dan is het logisch. Maar ik vind het in onze situatie gewoon onnodig. Ik ben al 7,5 jaar samen met mijn as, dus ik ken hem door en door en weet waar ik in stap.

Ik heb mijn keus dus al gemaakt, hopelijk houd schoonmoeder zich een beetje in. Maar vind het leuk om te zien wat iedereen doet! :D

Lotte2608

  • Junior
  • **
  • Berichten: 115
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:34:47 »
Hier ook gemeenschap van goederen. Toen we in 2008 het huis kochten waar we nu in wonen hebben we nog wel laten opstellen dat wat toen van de een was van de ander zou blijven. Maar intussen zijn al die spullen al weg. Dus nu we na 11 jaar samenwonen gaan trouwen is alles al van ons samen.
Maar inderdaad als je weet dat er grote verschillen zijn is het anders.

Keepertje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2016, 10:34:02 »
Hier ook gemeenschap van goederen. 6 maanden voor het huwelijk een huis gekocht en toen alleen even snel een testament laten maken voor het geval dat, samenlevingscontract hadden we geen zin in, we gingen toch al trouwen. Verder hadden we ook alles al samen gekocht voor onze huurwoning.

Afhankelijk van wanneer je trouwt kan het wel handig zijn de wetgeving in de gaten te houden, want volgens mij gaat het veranderen naar standaard:
alles voor het huwelijk + erfenissen blijven bij die person en alles na het huwelijk wordt van jullie samen.. (http://nos.nl/artikel/2087386-kamer-wil-trouwen-in-gemeenschap-van-goederen-beperken.html)  Ik kan alleen nergens vinden hoe ver het nu door alle kamers heen is.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards