collapse

Auteur Topic: Knallende ruzie met ouders  (gelezen 9568 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Curly85

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
Knallende ruzie met ouders
« Gepost op: 19 september 2016, 16:02:59 »
Mijn aanstaande en ik zitten op roze wolk. Wij weten wat we willen, het overdag klein houden, geen verplichte receptie en een leuk feest.
Mijn ouders zijn enorm overheersend. Ze hebben aangeboden een deel van het huwelijk te betalen.
Gisteren een gesprek gehad waar ze even vertelde over hoe wij het moeten doen, wie wij moeten uitnodigen en hoe wij het wilde niet kan. Alle ooms tantes, neven, nichten en vrienden van mijn ouders dienen uitgenodigd te worden.
Helaas eindigde het in een knallende ruzie en zijn we nu niet on speaking terms. Ze weigeren in te zien dat het ONS feest is en niet het hunne. Ze wensen niet een huwelijk te hebben waar ze niemand kennen (onze vrienden en kennissen).

Ik weiger toe te geven, wij willen het op onze manier. Maar ben nu erg bang dat de komende 10 maanden gevuld zal zijn met discussies. Hoe krijgen we aan het verstand dat het ons feest is en niet hun feest???

sunshine1987

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2016, 06:27:04 »
Ow dat is wel heel vervelend dat er nu al ruzie is.

Ik zou toch voorzichtig proberen uit te leggen dat het jullie bruiloft is en dat jullie dat willen doen met de mensen die jullie uitnodigen.
Jullie het jammer vinden ouders vinden er mensen bij moeten zijn die jullie niet willen. Dst je snapt hun het leuk vinden als ze er zijn maar die mensen voor jullie niet op de bruiloft hoeven komen. Dst jullie het graag op jullie manier willen doen.

Als hun een feest geven mogen dan jou vrienden ook allemaal komen? Zo niet dan kan je dat nog als argument noemen ;)

Vraag of ze jullie keuze willen respecteren. Dst het jullie dag is en dat jullie er geen ruzie over willen. Succes!

Sneeuwvlokje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 124
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2016, 11:22:00 »
Pff, wat vervelend zeg! Ik sluit me aan bij het advies van sunshine en verder wil ik je vooral veel sterkte wensen en hoop ik dat het meevalt!

hiephiep

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2016, 18:50:22 »
Ik ben stiekem  wel benieuwd of jullie ermee akkoord gaan dat ouders (een deel) willen betalen?
Zou het zelf niet doen, maar dat is ieders eigen keus. Heb het idee dat wanneer ouders meebetalen ze ook een vinger in de pap willen :dry: en dat zou voor mij echt niet hoeven.
Wij zijn in augustus getrouwd en hebben een vergelijkbare situatie gehad met schoonouders, alleen kwam dat pas tot een hoogtepunt een week voor de bruiloft, kan je zeggen dat is niet fijn. Wil niet zeggen dat je blij moet zijn dat dit nu speelt maar misschien kun je wel nu al orde op zaken stellen en is er tijd zat om wel weer on speaking terms te komen.
Wij hebben toen heel vaak van te voren onze visie en redenen daarvoor proberen uit te leggen, zonder ook maar enig resultaat. Uiteindelijk liep alles zo hoog op dat ik echt niet meer in staat was om de trouwdag normaal met hun door te kunnen brengen. Heb er toen voor gekozen om een mailtje te sturen daarin ben ik wel heel eerlijk (lees: niet leuk voor hun) geweest, maar heb daarin vooral benadrukt waar het echt om ging (hoe gelukkig wij zijn, fijn gezin we hebben) en op welke manieren wij met hun rekening hadden gehouden.
Dat mailtje heeft tot een gesprek geleid, waarin zij aangaven dat het alleen maar goed bedoeld was, er bleven wel "dingetjes" maar die hebben wij laten varen, de boodschap was wel duidelijk. En van sommige mensen moet je echt niet gaan verwachten dat je gelijk krijgt.
Ik zou het aanbod van het betalen vriendelijk afslaan (doen ze het later maar in een envlopje ofzo), vooral doen zoals jullie het willen en je realiseren dat je ouders waarschijnlijk veel liever bij de bruiloft van hun dochter zijn dan dat jullie ze erbij willen hebben. Het komt vast wel goed, het schijnt heel normaal te zijn dat ouders heel raar gaan doen wanneer zoon/dochter gaat trouwen.
Succes ermee en laat je niet gek maken, tijd zat, ze draaien wel bij!

RubenenSanne

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2016, 19:40:27 »
Wow, wat naar! Zulke dingen zijn echt vervelend; zeker omdat ze een aanbod hebben gedaan om de pot een beetje te spekken.. Ik zou wel zoveel mogelijk proberen je eigen pad te gaan. Het is jullie dag en het is vooral belangrijk dat jullie je op je gemak voelen tussen je gasten. Het is een dag voor de meest intieme mensen om jullie heen. Het kan toch ook niet bestaan dat ze hier de rest van hun leven boos om blijven? Als ze zelf ooit nog een huwelijksjubileum mogen vieren kunnen ze zélf de gastenlijst samenstellen ;) Hopen dat het snel bijdraait!

Curly85

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2016, 08:46:46 »
Bedankt. Ik begon echt te denken dat wij gek waren omdat we zelf willen bepalen hoe en wat.
Met de bijdrage waar ook van is gezegd 'naar eigen inzicht te besteden' kwam er bij ons wat meer ruimte om bijvoorbeeld net een mooiere locatie te kunnen kiezen. Gelukkig ligt nog niets vast op het moment maar er lopen wel opties af.
Intussen is mijn aanstaande ook boos. Er wordt gewoonweg niet geluisterd.
Tot heden is er geen contact en hebben ze voor ons een stuk voorbereidingspret volledig verpest.

Of ze hand in eigen boezem gaan steken betwijfel ik. Beide zijn niet gewend dat ze hun zin niet krijgen. Ik ben er van overtuigd dat alles in goede bedoelingen is maar de plank is zo ontzettend mis geslagen. Alles draait bij hun om wat de buitenwereld denkt en verwacht.
Intussen ben ik simpel, 2 keuzes, ze staan achter ons en laten ons zelf de dag doen zoals wij willen. Advies mag maar beslissingen maken wij. Of ze doen dat niet en houden vast aan hun eigen wensen. In dat geval zullen wij de dag anders indelen waarvan ik op dit moment eigenlijk nog niet eens zeker ben dat ik ze er dan bij wil hebben.

hiephiep

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2016, 11:20:28 »
Begrijp je frustratie heel goed, vroeg me net al even af of we misschien recentelijk familie zijn geworden  ;).
Maar probeer een manier te vinden om het los te laten, het zal waarschijnlijk allemaal nog wel erger gaan worden (ik geef de burger even wat moed!). Bij ons ook discussies wie we moesten uitnodigen vanaf het allereerste begin, steeds maar weer nieuwe dingen die niet goed zijn tot het aan het eind ging het erover gaat of er wel of geen spa-rood is.
En ook hier niet bepaald het type mensen dat zichzelf reflecteerd, dat zal niet alleen met je bruiloft zo zijn, waarschijnlijk zijn ze altijd zo en is het nu alleen veel irritanter omdat dit heel belangrijk voor Jullie! is, alleen zien zij dat niet (komt misschien ook vaker voor). Mijn schoonouders gaan ook volledig voor de schijn en niet voor wat echt telt. Ze zullen het nooit toegeven maar weten dat zelf verdomd goed en dat is precies waar ik toen op gedrukt hebt. Gelijk krijg je niet maar dat hoeft ook niet als je zelf weet dat je het bij het rechte eind hebt.

Ga samen (met je vriend) voor nu nog een keer met hun rond de tafel, ben duidelijk en zie wat er gebeurd. Met het schijnverhaal erbij denk ik dat ze zich misschien wel bedenken ze willen natuurijk wel tegen iedereen kunnen vertellen welke belangrijke dingen zij voor jullie huwelijk doen.
Ben realistisch in je verwachtingen zij zullen geen hand in eigen boezem steken en alles is natuurlijk goed bedoeld, jullie zullen het misschien niet goed hebben begrepen??

Super *** dit, je wil je het liefst erbij neer leggen maar stiekem blijft het toch knagen.
Voelde mezelf enorm opgelucht nadat ik alles had kunnen zeggen wat voor mij echt belangrijk was of me heel erg voor de voeten lag, schoonouders, met name moeder, is doorgegaan met de waanzin tot na de huwelijksvoltrekking. Toen het feest 's avonds ten einde liep en iedereen het naar wens had gehad hebben zowel schoonvader als moeder misschien wel 10 keer gezegd; 'bedankt', 'geweldig'. Niet beseffend dat zonder alle gedoe alles precies hetzelfde was gegaan, want hoe vervelend ze ook hebben gedaan echt alles is gegaan zoals wij het wouden, gelukkig maar, anders was het net zo leuk geweest als het bij hun altijd is :nana:

RubenenSanne

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Vrouw
Re: Knallende ruzie met ouders
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2016, 17:42:11 »
Misschien dat je ook hun aanbod om te 'sponsoren' niet moet aannemen. Anders hebben zij het idee dat ze mogen mee beslissen. Mijn vriend en ik hebben beiden een grote familie (gezin) en het is fijn dat iedereen wil meedenken. Maar het allerliefst heb ik het niet over de bruiloft wanneer we samen met onze familie zijn; dan wordt je bestookt met ideeën en suggesties. Allemaal heel goed bedoeld en zeker nuttig om ook iets met de adviezen te doen, maar het beste kun je toch samen met je partner om de tafel gaan en op je eigen manier rustig overleggen wat het beste is. Dan hou je het voor jezelf overzichtelijk en kun je echt doen wat jullie samen het beste lijkt. Veel succes!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards