collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 367424 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2juli2013

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1400 Gepost op: 27 september 2012, 12:27:41 »
Mijn vriend en ik hadden bedacht om in de kerk van den Hoorn te trouwen op Texel.
We hadden wel bedacht dat dit wat zou kosten maar schrokken werkelijk toen we de prijs hoorde.
Voor een uurtje ceremonie vragen zij €800,= ...........................

Ik heb mijn vriend gevraagd om nog een keer terug te bellen of dit werkelijk zo was.
We hebben het dus afgewezen. Niet eens om het geld, want als we iets écht willen, hebben we het geld er voor over maar meer om het feit dat een kerk zoveel durft te vragen voor een uurtje... Het is dus eigenlijk een principe kwestie geworden aangezien we "gratis" konden trouwen op het strand, en dus een alternatief achter de hand hadden...

Wij hadden gerekend rond de €200 en eventueel nog een rondje met de collecte. Maar 800 ging ons toch echt té ver...

heleen27

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1401 Gepost op: 27 september 2012, 12:39:29 »
650-800 euro, sjonge dat is wel heel veel geld!

DNE

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2015
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1402 Gepost op: 27 september 2012, 13:21:32 »
Wij betalen óf 150 euro, óf houden een collecte en betalen dan helemaal niets...
Ik ga er maar van uit dat het €150,- is, de kerk heeft op dit moment niet heel veel te besteden geloof ik, dus ik ga er vanuit dat ze wel kosten rekenen.

Heeft iemand een idee hoeveel een dominee kost? Wij hebben namelijk geen vaste dominee meer en hebben daarom de dominee gevraagd uit mijn vroegere woonplaats.

Boefke79

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 479
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1403 Gepost op: 27 september 2012, 13:42:30 »
Omdat wij niet jaarlijks betalen aan de kerk moesten wij ong 380,- euro betalen voor de dienst.
Aangezien wij graag onze eigen pastoor wilde laten komen, kwamen hiervoor extra kosten die we hem moesten betalen (meer reiskostenvergoeding dan wat anders) Als wij of onze ouders jaarlijks betaalden aan de kerk waar wij wilden trouwen (schoonouders betalen namelijk wel, maar elders) konden we gratis in die kerk trouwen.

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1404 Gepost op: 27 september 2012, 13:48:38 »
Wij mochten zelf bepalen wat we aan de kerk gaven. Uiteraard werd er een collecte gehouden maar er zat verder geen verplichte bijdrage aan de kerk bij o.i.d.

@duurtnogeven
Wij hadden ook een dominee van buiten onze gemeente omdat onze gemeente ook geen dominee had op dat moment. Ons heeft dat niks extra gekost. Misschien eens informeren bij de kerkenraad?

heleen27

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1405 Gepost op: 27 september 2012, 14:20:07 »
Volgens mij is het niet gebruikelijk dat een dominee kosten vraagt. Dat zit binnen zijn 'taken pakket'.

Boefke, even off-topic, heb je er wel eens over nagedacht dat jij de kerk wel geld kost om lid te zijn. Veel mensen zijn lid om het lid zijn, maar willen geen kerkelijke bijdrage betalen terwijl de kerk wel kosten voor jou moet maken. Misschien iets om over na te denken.

Melia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2548
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1406 Gepost op: 27 september 2012, 14:28:24 »
Wij hebben 200 euro betaald. Ik ben zelf wel lid van de kerk, mijn man niet. We hebben een verplichte (gratis) cursus moeten volgen (wat overigens wel erg gezellig was!) en van tevoren natuurlijk uitgebreide gesprekken gehad met de dominee. De enige extra kosten die we verder nog hadden was voor de pianist (30 euro maar O.o).

Boefke79

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 479
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1407 Gepost op: 27 september 2012, 15:01:46 »
Volgens mij is het niet gebruikelijk dat een dominee kosten vraagt. Dat zit binnen zijn 'taken pakket'.

Boefke, even off-topic, heb je er wel eens over nagedacht dat jij de kerk wel geld kost om lid te zijn. Veel mensen zijn lid om het lid zijn, maar willen geen kerkelijke bijdrage betalen terwijl de kerk wel kosten voor jou moet maken. Misschien iets om over na te denken.

Ik ben niet lid van de kerk, dus kost de kerk in die zin ook niets... En als ik het kon betalen werd ik lid en betaalde ik ook wel... maar helaas...

heleen27

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1408 Gepost op: 27 september 2012, 18:09:56 »
O, ik dacht omdat je het over je eigen pastoor had enzo dat je lid was ;)
Het is ook absoluut niet verplicht hoor, maar zei het meer omdat er zoveel mensen zijn die wel lid willen blijven, maar daar niks voor over hebben. Sorry dat ik het verkeerd interpreteerde!

Boefke79

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 479
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1409 Gepost op: 27 september 2012, 22:49:18 »
O, ik dacht omdat je het over je eigen pastoor had enzo dat je lid was ;)
Het is ook absoluut niet verplicht hoor, maar zei het meer omdat er zoveel mensen zijn die wel lid willen blijven, maar daar niks voor over hebben. Sorry dat ik het verkeerd interpreteerde!

Geeft niet. De pastoor van de kerk waar we getrouwd zijn vond ik 'niet zo'.
Ik wilde graag de pastoor vragen die mijn ouders getrouwd heeft en mijn familie allemaal gedoopt. Hij is nog in functie en zo vond ik hem meer 'onze' pastoor. Vandaar.
Geeft niet. Hoop dat ik wel ooit lid kan worden en zal het dan zeker ook doen.
Zolang ik geen bijdrage kan leveren, voel ik me er niet prettig bij... (al heb ik ook andere gedachten, maar goed, dat hoort hier niet thuis). Nogmaals geeft niets voor het misverstand. Mss ook niet zo duidelijk geformuleerd door mij.

Veer

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1410 Gepost op: 29 september 2012, 17:07:15 »
Wij hebben 250 euro voor de huwelijksmis betaald. De doop en gouden bruiloften zijn gratis. We hadden een hele mooie mis en er is geen collecte geweest.

gijoy

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1411 Gepost op: 30 september 2012, 13:23:44 »
Ben zelf niet gelovig maar ik vind een paar honderd euro eigenlijk wel meevallen voor de kerk, die kerken kosten een godsvermogen om te onderhouden en daar zal toch aan bijgedragen moeten worden als je ervan gebruik wilt maken. Daarnaast maken ze ook nog best wel wat uren voor je. Daarentegen hou ik niet van een collecte als je al een redelijk bedrag hebt betaald, vind dat het 't een of 't ander moet zijn.

Mo_23

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1365
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1412 Gepost op: 9 oktober 2012, 11:40:57 »
Ik vind het ook wel normaal dat je iets moet betalen voor de kerk. Wij krijgen van te voren meerdere gesprekken in een huwelijksgroep met andere stellen die trouwen en de pastoor. Hoeveel we moeten betalen weet ik nog niet, we hebben gisteren het contactformulier ingevuld, dus nu even afwachten.

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1413 Gepost op: 9 oktober 2012, 17:12:19 »
De dominee moet ook betaald worden, die man of vrouw moet ook gewoon zijn geld verdienen!
En wat denk je van de koster die voor jullie terug moet komen, het verwarmen van een kerk, gebruik van faciliteiten, onderhoud van muziek instalaties, orgel, kerk en dat soort dingen?
Je 'krijgt' vaak nog een trouwbijbel, die zal toch ook betaald moeten worden!

Mo_23

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1365
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1414 Gepost op: 11 oktober 2012, 13:33:13 »
Eind volgende week hebben wij onze eerste afspraak bij de kerk. Ik ga ervan uit dat de kosten meteen duidelijk zijn, ben dus erg benieuwd wat het wordt. Ik zal jullie op de hoogte houden.

jorani

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1415 Gepost op: 14 december 2012, 15:56:52 »
Ik weet dat dit een oud topic is en ik wil er graag nog even op inhaken,

Wij willen mensen die geen uitnodiging hebben ontvangen, wel in de kerk uitnodigen (mondeling) via ouders o.i.d. Dus die moeten wel de kans krijgen om daarna ook even te feliciteren hoeveel tijd moeten we hier voor rekenen, en moeten we ook in het formele rijtje gaan staan?

heleen27

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1416 Gepost op: 14 december 2012, 17:43:32 »
Wij stonden er gewoon samen. Zou een half uurtje in totaal er voor uit trekken, tot dat je buiten bent zeg naar..

JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1417 Gepost op: 14 december 2012, 18:00:20 »
Ik zou er ongeveer een half uurtje voor uittrekken. En dan niet in een rij gaan staan, maar lekker informeel er tussen. Maar dat is natuurlijk wat je zelf het prettigst vind.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards