collapse

Auteur Topic: Ondertrouw  (gelezen 238035 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjakie

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #25 Gepost op: 6 april 2005, 18:34:45 »
Alvast gefeliciteerd en maak er wat leuks van!

Zwabber

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #26 Gepost op: 16 juni 2005, 21:51:15 »
Hoi Meiden,

Vandaag hebben we vastgesteld wanneer we gaan trouwen en wel op 1 September 2006
(zie ook ander topic)
Maar nu hebben we een vraag over onder trouw, misschien kunnen jullie me hierbij helpen????

Waarom moet/ga je in ondertrouw.
Hoe lang van te voren/of hoe kort?
Kortom weet er nog niks van alle info is welkom.

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Ondertrouw
« Reactie #27 Gepost op: 16 juni 2005, 21:53:19 »
je moet in ondertrouw omdat dan alles bekeken wordt etc en natuurlijk om extra geld te vangen..... je mag maximaal een jaar van te voren in ondertrouw en minimaal 2 weken voor het plaats te vinden huwelijk. Dus wil je 1 sept trouwen houdt het in dat je 2 sept van dit jaar in ondertrouw mag

Maryloes

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2005, 21:55:26 »
Dit is het moment waarop de ambtenaar burgerlijke stand controleert of je kunt en mag trouwen. Maximaal 1 jaar geldig en minimaal 2 weken voor het huwelijk.

Thora&Neanie

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2005, 21:59:36 »
De huwelijksaangifte ("in ondertrouw gaan") vindt plaats in de woonplaats van één van de aanstaande echtgenoten. Indien jullie niet in je eigen gemeente, maar in een andere gemeente willen trouwen, dan moeten jullie dit bij de aangifte mededelen. Houd er rekening mee dat in sommige gemeentes de aangifte maar op bepaalde dagen mogelijk is. Neem daarom eerst telefonisch contact op met de gemeente.
De benodigde stukken voor de huwelijksaangifte zijn:

    * een recent afschrift van de geboorteakte. Deze is persoonlijk of schriftelijk aan te vragen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van jullie geboorteplaats
    * een recent uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en persoonsgegevens met vermelding van de burgerlijke staat en de nationaliteit. Dit is verkrijgbaar bij de afdeling burgerzaken in jullie woonplaats of gemeente

Mocht er een huwelijk hebben plaatsgevonden of een partnerschap dan zal het volgende aangevraagd moeten worden:

    * in geval van echtscheiding een afschrift/uittreksel van de echtscheidingsakte. Verkrijgbaar in de gemeente van het (laatste) huwelijk
    * in geval van beëindiging registratie partnerschap een afschrift/uittreksel van de ontbindingsakte. Deze is verkrijgbaar in de gemeente van de (laatste) partnerschapregistratie
    * in geval van overlijden een afschrift van de overlijdensakte. Deze is verkrijgbaar in de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden

Als de bovengenoemde stukken in het buitenland zijn afgegeven, neem dan altijd eerst contact op met de afdeling Burgerzaken in de gemeente waar de huwelijksaangifte of de aangifte geregistreerd partnerschap plaats heeft gevonden. In de meeste gevallen dienen deze stukken gelegaliseerd te worden, dan wel te worden voorzien van een Apostilleverklaring.





Je geeft dan ook aan wie je getuigen gaan zijn (daar moet je ook gegevens van bij je hebben (kopie paspoort/ID), welke naam je na je huwelijk gaat gebruiken en ik geloof dat het gebruikelijk is om bij de aangifte ook je huwelijk al te betalen (in dordrecht is dat in elk geval verplicht)
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2005, 22:01:47 door Thora&Neanie »

bianca

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2005, 22:02:49 »
Wij trouwen ook op 1 sept. en gaan op 30 juni in ondertrouw. Dit vonden we een mooie datum, omdat we 1 juli negen en een half jaar bij elkaar zijn.

Zwabber

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2005, 22:15:29 »
Jeetje meiden wat ben ik blij met al jullie snelle reacties.
We hebben dus zoals je kunt zien besloten(als dit in onze gemeente kan) om op 2 aug 2006 in ondertrouw te gaan.
Dit is de datum waarop we 9 jaar verkeringen hebben dan.

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Re: Ondertrouw
« Reactie #32 Gepost op: 17 juni 2005, 12:30:55 »
Wij gaan 28 november in ondertrouw waarschijnlijk, dan zijn we precies 1 jaar verloofd!

Bungoo

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #33 Gepost op: 17 juni 2005, 14:10:34 »
Handig dat je in Nederland al een jaar op voorhand in ondertrouw kan gaan! Wij in België kunnen dit pas 6 maanden op voorhand.

Ik denk ook dat er niet zoveel waarde aan wordt gehecht aan die ondertrouw in België. Ik heb de indruk dat dit in Nederland wel als een "grote" stap wordt gezien.
Bij ons zien mensen dat gewoon als een vervelende hoop papierwerk en je mag er nog voor betalen ook :)

Sarah

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #34 Gepost op: 17 juni 2005, 14:18:10 »
Wij gaan op 14 februari in ondertrouw. Ik vond het wel een leuke dag. Bij ons kan mijn zus onze ondertrouw regelen, dus dat vind ik wel heel leuk  :)

Maryloes

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2005, 14:18:10 »
Ik vond het zelf ook niet zoveel voorstellen, maar merkte wel dat mensen om ons heen echt belangrijk vonden. Zo kregen we een heleboel kaartjes, mensen belden etc.

Essie

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2005, 21:38:26 »
Nu vertelde een collega van mijn as dat je echte trouwdatum helemaal niet vast staat. Hij had het over dat als wij naar het gemeentehuis gaan om 16 juni door te geven, dat het dan tzt daadwerkelijk moet blijken dat jij ook echt die datum hebt..... Ik geloof hier eigenlijk niets van. Je reserveert toch jusit die datum en dat tijdstip??? Kan iemand mij misschien uitleggen wat hij er waarsch mee bedoelt?

Maryloes

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2005, 21:46:27 »
[quote name=\'Essie\' date=\'17 June 2005, 20:38\']Nu vertelde een collega van mijn as dat je echte trouwdatum helemaal niet vast staat. Hij had het over dat als wij naar het gemeentehuis gaan om 16 juni door te geven, dat het dan tzt daadwerkelijk moet blijken dat jij ook echt die datum hebt..... Ik geloof hier eigenlijk niets van. Je reserveert toch jusit die datum en dat tijdstip??? Kan iemand mij misschien uitleggen wat hij er waarsch mee bedoelt?
[post=\"35610\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]


Volgens mij leg je die datum gewoon vast hoor? Bij ons was het in ieder geval doorgeven van datum en tijdstip en dit werd meteen genoteerd en bevestigd. Ligt wel degelijk vast.

Essie

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2005, 21:49:00 »
Ja, lijkt mij ook. Ik zal toch nog eens vragen wat hij er nu mee bedoelt. Dan horen jullie het wel...hihi

irenebreebaart

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2005, 08:29:15 »
Soms kan je de datum, tijd en lokatie pas bespreken bij de ondertrouw... volgens mij was dat bij prinsesje ook zo? Bij ons niet hoor, wij hadden de datum al heel lang van te voren vastgelegd!

jennie79

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #40 Gepost op: 18 juni 2005, 09:38:55 »
Bij sommige gemeenten worden de datum en locatie pas vastgelegd wanneer je in ondertrouw bent gegaan.
Ik zag dat je ruim een maand van te voren in ondertrouw gaat, even goed bij de gemeente vragen dus of je wel alles al kan laten vastleggen.

gwenda

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #41 Gepost op: 18 juni 2005, 11:22:48 »
In onze gemeente heb je het ook pas vast liggen bij je ondertrouw. Maar je kan wel een optie op je trouwzaal en trouwdatum nemen. Dat hebben wij dus gedaan. Het kan alleen zo zijn dat je tijd iets verschuift.  Nou we zullen wel zien... Het duurt nog even voor we in ondertrouw gaan.

Goofypv

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #42 Gepost op: 18 juni 2005, 14:58:08 »
Je datum staat wel vast alleen helemaal definitief als je aan alle eisen hebt voldoen, de ondertrouw dus. Dat werd mij verteld. Als je nog niet in  ondertrouw bent geweest kunnen ze je datum niet veranderen hoor, je krijgt een schriftelijke bevestiging van je stadhuis met die gegevens erin.

isabel

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #43 Gepost op: 18 juni 2005, 16:50:41 »
bij ons in belgie krijg je de datum dat je gevraagd hebt maar het uur kan verschillen je krijgt je gevraagd uur als je de eerst bent en als er niemand is die diezelfde dag trouwt voor de kerk en ook niet dat uur aangevraagd heeft die heeft dan voorang.

Isabel

linda0209

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #44 Gepost op: 18 juni 2005, 16:58:09 »
wij hebben gebeld met de gemeeente en hebben de papieren thuis gekregen. die hebben we samen ingevuld en aan mijn schoonvader meegegeven. ( die werkt bij de gemeente ). dat was onze ondertrouw. ik hecht er dan ook niet zoveel waarde aan.

Bubsel

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #45 Gepost op: 19 juni 2005, 19:01:52 »
Wij moeten binnen een maand nadat we de optie hadden genomen op onze trouwdag in ondertrouw anders vervalt het recht op die datum en tijd.

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Ondertrouw
« Reactie #46 Gepost op: 19 juni 2005, 20:37:37 »
[quote name=\'Bungoo\' date=\'17 June 2005, 14:10\']Handig dat je in Nederland al een jaar op voorhand in ondertrouw kan gaan! Wij in België kunnen dit pas 6 maanden op voorhand.

Ik denk ook dat er niet zoveel waarde aan wordt gehecht aan die ondertrouw in België. Ik heb de indruk dat dit in Nederland wel als een "grote" stap wordt gezien.
Bij ons zien mensen dat gewoon als een vervelende hoop papierwerk en je mag er nog voor betalen ook :)
[post=\"35495\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de ondertrouw. Wij hebben ook niet eens een echte 'ondertrouwdatum' omdat wij het via internet regelen.

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Ondertrouw
« Reactie #47 Gepost op: 19 juni 2005, 20:39:19 »
[quote name=\'irenebreebaart\' date=\'18 June 2005, 08:29\']Soms kan je de datum, tijd en lokatie pas bespreken bij de ondertrouw... volgens mij was dat bij prinsesje ook zo? Bij ons niet hoor, wij hadden de datum al heel lang van te voren vastgelegd!
[post=\"35632\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Bij ons gaat het dus allemaal heel erg rommelig omdat wij een proefpaar zijn. In het begin vond ik het leuk, maar nu baal ik er een beetje van. Ik vertrouw het niet...

Maar als het goed is staat onze datum en tijd nu vast. Ik heb het inmiddels zwart-op-wit dus dan zal het wel...  :huh:

laura

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #48 Gepost op: 24 november 2005, 15:50:29 »
Nou gister zijn we in ondertrouw gegaan. Nu zijn we offiecieel bruid en bruidegom. Effe 10 minuten bij het gemeentehuis gezeten en: "Gefeliciteerd, u bent weer een stapje dichterbij!" Rats...je pinpas erdoor halen en weer 30 euro minder voor alleen even een handtekening zetten. We hebben het nog wel even gevierd door uiteten te gaan, was erg lekker! En oh ja ik kreeg allemaal bloemen, van mijn schoonmoeder en oma en de tante van mijn "vriend"(gommetje)!!
Ook wel lekker was dat we allebei een hele vrije dag ervoor kregen.

liefs laura

happygirl

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #49 Gepost op: 24 november 2005, 15:54:59 »
Van harte gefeliciteerd Laura!
al duurde het het maar tien kinuten...het maakt het wel officieel! nu ga je voor 'eggie' :tongue:

groetjes

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards