collapse

Auteur Topic: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage  (gelezen 76212 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2009, 21:37:53 »
In welke gemeente wil je trouwen??

ABressers

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #51 Gepost op: 3 januari 2009, 16:30:30 »
[quote name=\'Dinyb\' post=\'195602\' date=\'02 January 2009, 21:37\']In welke gemeente wil je trouwen??[/quote]

Het gaat om de gemeente Oud-Alblas, onderdeel van de gemeente Graafstroom: http://www.graafstroom.nl/

Herjan

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #52 Gepost op: 3 januari 2009, 16:49:51 »
Je zult gewoon contact moeten opnemen met je gemeente en vragen of ze je tuin voor 1 dag als trouwlocatie willen aanwijzen. Zo niet, dan zul je toch echt in het gemeentehuis of andere officiële locatie voor de wet moeten trouwen. Je kunt natuurlijk altijd een bijna-echte ceremonie in je tuin kunnen organiseren.

[quote name=\'ABressers\' post=\'195582\' date=\'02 January 2009, 20:02\']We kennen een ambtenaar van een andere gemeente om de huwelijksvoltrekking te doen, maar nu nog het regelen hiervan \ onze vragen hierover:
- welke vergunningen zijn er nodig en van welke gemeente?
- wat kost dit ongeveer?
- mag dit wel?

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen hoe dit te regelen?   :unsure:[/quote]
Wij hadden een buitengewoon ambtenaar (Pauline Krom, wellicht ken je haar van Bruid of TV). Zij is in haar eigen gemeente al sowieso beëdigd als buitengewoon ambtenaar. Die van jullie blijkbaar ook. Het enige wat er dan moet gebeuren is toestemming vragen aan de gemeente waar je trouwt. Niet elke gemeente staat het toe om een ambtenaar van buitenaf te 'gebruiken'. Staan ze het wel toe, dan dient de ambtenaar van jullie voor jullie trouwdag aangesteld te worden als ambtenaar van jullie gemeente. Hier hoef je zelf met een beetje geluk niets voor te doen. Dat regelt jullie ambtenaar dan met de gemeente.
Je betaalt de normale kosten sowieso aan je eigen gemeente. En daar komen dan wellicht de kosten bij die je eigen ambtenaar vraagt. Doet die het gratis? Heb je geluk!

Succes!
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2009, 16:57:10 door Herjan »

ABressers

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #53 Gepost op: 3 januari 2009, 20:41:54 »
[quote name=\'Herjan\' post=\'195693\' date=\'03 January 2009, 16:49\']Je zult gewoon contact moeten opnemen met je gemeente en vragen of ze je tuin voor 1 dag als trouwlocatie willen aanwijzen. Zo niet, dan zul je toch echt in het gemeentehuis of andere officiële locatie voor de wet moeten trouwen. Je kunt natuurlijk altijd een bijna-echte ceremonie in je tuin kunnen organiseren.

[quote name=\'ABressers\' post=\'195582\' date=\'02 January 2009, 20:02\']We kennen een ambtenaar van een andere gemeente om de huwelijksvoltrekking te doen, maar nu nog het regelen hiervan \ onze vragen hierover:
- welke vergunningen zijn er nodig en van welke gemeente?
- wat kost dit ongeveer?
- mag dit wel?

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen hoe dit te regelen?   :unsure:[/quote]
Wij hadden een buitengewoon ambtenaar (Pauline Krom, wellicht ken je haar van Bruid of TV). Zij is in haar eigen gemeente al sowieso beëdigd als buitengewoon ambtenaar. Die van jullie blijkbaar ook. Het enige wat er dan moet gebeuren is toestemming vragen aan de gemeente waar je trouwt. Niet elke gemeente staat het toe om een ambtenaar van buitenaf te 'gebruiken'. Staan ze het wel toe, dan dient de ambtenaar van jullie voor jullie trouwdag aangesteld te worden als ambtenaar van jullie gemeente. Hier hoef je zelf met een beetje geluk niets voor te doen. Dat regelt jullie ambtenaar dan met de gemeente.
Je betaalt de normale kosten sowieso aan je eigen gemeente. En daar komen dan wellicht de kosten bij die je eigen ambtenaar vraagt. Doet die het gratis? Heb je geluk!

Succes!
[/quote]

Bedankt! We gaan contact opnemen met de gemeente. De ambtenaar is een goede bekende dus dat kan gelukkig gratis :-), ze is alleen volgens mij geen buitengewoon ambtenaar, ik denk dat ze zelf wel weet wat er nodig is of te regelen dat zij ons mag verbinden in het huwelijk.

K en P

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #54 Gepost op: 3 januari 2009, 22:09:58 »
Bij ons mocht je niet in de open lucht trouwen.
Het was bij wet verplicht om minstens 3 muren om je heen en een dak boven je hoofd te hebben.
Dus vraag het goed na!
Anders moet je voor het ja-woord en tekenen even naar binnen, maar kan de rest van de ceremonie buiten.

Over de ambtenaar: als ze niet beedigd is zal ze dat moeten worden.
Dat kost geld.
Ook zal jullie gemeente gewoon de kosten rekenen voor een ambtenaar, ook al leveren ze die niet (jaja, geld klopperij, maar dat is alles waar trouw of bruid bij staat  :wink: )

Ik hoop voor jullie dat alles kan zoals jullie in je hoofd hebben.
Maar je zal er een hoop voor moeten doen iig!

Veel succes en plezier met alles regelen  :)

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #55 Gepost op: 4 januari 2009, 13:41:52 »
[quote name=\'ABressers\' post=\'195685\' date=\'03 January 2009, 16:30\'][quote name=\'Dinyb\' post=\'195602\' date=\'02 January 2009, 21:37\']In welke gemeente wil je trouwen??[/quote]

Het gaat om de gemeente Oud-Alblas, onderdeel van de gemeente Graafstroom: http://www.graafstroom.nl/
[/quote]

Hmm deze gemeente heeft niet eens bijzondere locatie's op zijn lijst, alleen het gemeentehuis. Je zal dus inderdaad contact op moeten nemen met de burgelijke stand.. Succes!

Overigens is alleen van de gemeente Hilversum bekend dat ze "vrije" trouwlocaties hebben..

Lieneke85

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #56 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:54:44 »
Wij denken erover om het feest bij ons thuis te houden. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

We hadden al een aantal voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen
- het blijft klein en persoonlijk
- je kunt zelf alles regelen
- het scheelt de kosten voor de locatie

Nadelen
- er kunnen minder mensen komen
- je moet veel zelf doen

We zijn er dus nog niet helemaal uit. Wat vinden jullie?

Nanna

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #57 Gepost op: 5 augustus 2010, 18:09:07 »
Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Ik vind het heerlijk dat ik me nu nergens druk over hoef te maken, geen rotzooi in huis heb en dat alles geregeld wordt. Ik denk ook niet dat ik de stress van de voorbereidingen die er in de dagen voor de bruiloft dan bijkomen aan zou kunnen....
Misschien kun je een gedeelte thuis doen? Een lunch met je daggasten of de bruidstaart???

Marry24

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #58 Gepost op: 5 augustus 2010, 18:12:23 »
Wat is je grootste reden om het thuis te willen doen? Je kunt ook een goedkopere locatie zoeken zodat je niet alles zelf hoeft te doen. Wil je het toch thuis dan zijn er misschien wel nichtjes ofzo die drinken willen schenken enz enz :biggrin:

@nniek

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1927
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #59 Gepost op: 5 augustus 2010, 18:21:03 »
Wij hebben thuis onze bruiloft gevierd. Het ligt er helemaal aan hoe je de dingen wilt aanpakken.
Ik reageer even op je rijtje voor- en nadelen.

Wij denken erover om het feest bij ons thuis te houden. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

We hadden al een aantal voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen
- het blijft klein en persoonlijk Dat kan net zo goed op een andere locatie. Het ligt er maar net aan hoeveel mensen en wie je uitnodigt.
- je kunt zelf alles regelen Klopt, maar da brengt dus ook veel gedoe met zich mee. Je moet álles zelf regelen...
- het scheelt de kosten voor de locatie Niet mee eens. Je moet sowieso kosten maken voor drinken en eten en hapjes en wat je allemaal maar wilt (het maakt natuurlijk niet uit op welke locatie je je trouwerij houdt, dit soort dingen blijft hetzelfde, als je een diner wilt moet dat zowel op de buiten- als de thuislocatie geregeld worden). Heel veel locaties vragen helemaal geen huur, je betaalt voor de drank en het eten.

Nadelen
- er kunnen minder mensen komen Als je het in huis doet wel. Maar misschien kun je ergens en tent bijzetten om de thuislocatie uit te breiden
- je moet veel zelf doen Je moet álles zelf doen! en dat is veel werk, tenzij je een cateraar laat komen die alles voor je regelt...

We zijn er dus nog niet helemaal uit. Wat vinden jullie?

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #60 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:36:06 »
Het lijkt mij heeeerlijk! Helaas wonen wij errug klein en kan het niet, maar als het enigszins zou kunnen dan zou ik m'n bruiloft heel graag thuis vieren!

Ik zou zéker een cateraar laten komen. Niet zelf hapjes maken en uren in de keuken staan (hoewel, als er niet zoveel mensen komen, en je vindt het leuk om te doen... Maar persoonlijk denk ik dat je op zo'n dag wel wat anders aan je hoofd hebt!). Er zijn zelfs cateraars die voor een kleine meerprijs servies en bestek meeleveren en dat (vuil) weer meenemen! Dat hebben wij gedaan op het 50e verjaardagsfeest van m'n moeder, en dat was echt heel fijn! Helemaal geen werk van!
Verder kan het veel werk schelen om niet te "bedienen" maar een soort buffet op te stellen. En anders inderdaad zussen/neven/nichtjes mobiliseren om met dienbladen rond te lopen.

vitani

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #61 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:46:05 »
Mijn zus heeft het thuis gedaan en kon allemaal makkelijk ze heeft heel veel hulp gehad van mij en haar getuige met alles regelen en op de dag zelf alles regelen.

Wij hebben er ook aan zitten denken uiteindelijk besloten om toch een zaaltje te huren omdat in ons geval teveel nadelen zaten aan het thuis doen. Om iedereen uit te willen nodigen en een kans te geven om langs te komen hadden wij het moeten verdelen over 3 dgn en dan nog zouden we elke dag met 50 man in huis moeten zitten. Daarvoor is ons huis gewoon te klein maar omdat we grote families hebben. Wij hebben er geen seconde aan gedacht om minder mensen uit te nodigen omdat we wel iedereen een kans willen geven om langs te komen. We hebben in dit geval helaas een grote familie. Met andere dingen is dat natuurlijk weer gezellig.

Muisje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1169
  • Geslacht: Vrouw
  • Inactief op het forum.
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #62 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:49:09 »
Wij hebben er ook over nagedacht indertijd: wij wilden een klein feestje,wat niet te veel kostte.. maar dan niet alles zelf doen, en dus een cateraar laten komen..

in de zaal waar we het nu hebben gegeven, zou je al klaar kunnen zijn voor 19 euro per persoon,dan heb je onbeperkt drinken+aantal keer koude en warme hapjes enzo

ik ben achteraf heeeeel blij dat we het daar hebben gegeven (we hebben een hapjesbuffet laten klaarzetten,en waren dus ook maar kwijt dan die 19 eurp per persoon haha) en niet alle romslomp in/om ons huis hadden.... want ongemerkt (voor 2 jaar geleden hebben mn ouders wel het feest bij huis gehouden  toen ze 25 jaar getrouwd waren,) loop je de hele avond iedereen te controleren of er wel genoeg geschonken/gedronken/gegeten word..

het lijkt me een nachtmerrie als je achteraf hoort: goh ik heb de bruid/bruidegom niet eens gesproken: zo druk als ze waren..

edit: bij mijn ouders hadden we trouwens ook wat nichtjes gevraagd te komen hlpen, dat deden zij, maarja, ook zij waren familie en waren dus ondertussen met iedereen en alleman aan de klets...
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2010, 19:50:52 door Muisje »

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #63 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:55:58 »
Wij hebben een tuinfeest gegeven en ik zou het niet anders willen.
Taart heben we laten maken door iemand in de buurt.
Voordelen
- het blijft klein en persoonlijk [color="#800080"]wij hadden 80 gasten dus niet echt heeeeel erg klein[/color]
- je kunt zelf alles regelen op de avond [color="#800080"]zelf zou ik wel minimaal 2 mensen vragen om de boel te regelen zodat je dan geen zorgen he[/color]bt
- het scheelt de kosten voor de locatie. [color="#800080"]Ik vond het heel leuk om van te voeren de hapjes te maken[/color]
Nadelen
- er kunnen minder mensen komen [color="#800080"]ligt aan de ruimte die je hebt[/color]
- je moet veel zelf doen [color="#800080"]Je bespaart hierdoor wel kosten. Wij hebben voor de avond zelf 2 buurmeisjes(beide 16)gevraagd om te oberen en zo, ging perfect heb me nergens zorgen over gemaakt. Mijn vader zorgde dat er genoeg bier in het vat bleef[/color]
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2010, 22:35:24 door Happy Bride »

Marina

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #64 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:17:56 »
Wij hebben geen feest maar na de ceremonie gaan wij ook met de gasten naar ons huisje.
Daar zullen wij dan de bruidstaart aansnijden.

Wij vinden het ook fijn om het gewoon thuis te doen. Het blijft dan inderdaad klein en persoonlijk!

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #65 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:56:37 »
We hadden laatst een feestje voor dertig man thuis (BBQ) waarvoor de BBQ (inkopen en klaarmaken) waren uitbesteed en de rest niet. Inkoop drank, huren zaken (terugbrengen!), hapjes, muziek, klaarzetten enzo moesten we zelf doen. Plus het opruimen midden in de nacht...

Als je veel tijd en hulp hebt doen, bediening uitbesteden en catering uitbesteden als je zelf niet zo'n daverende kok bent of stress krijgt van het idee...

En vooral laat iemand anders de rotzooi opruimen en zorg dat je dit goed afspreekt! :biggrin:

Als er budget over is zou je iemand kunnen regelen die meubilair verhuurt en neerzet (plus een tent bijv.), een weddingstylist ofzo...
http://www.total-x.nl/
Check daar de bruidsparen...

Kippie

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #66 Gepost op: 6 augustus 2010, 09:18:41 »
Als je erg mooi woont kan ik me wel voorstellen dat je het thuis zou willen doen... maar anders zou ik mijn vingers er niet aan branden.

Wat ik zie:

Voordelen
-Je kan de loactie helemaal stylen
- Locatie is van waarde voor je...

Nadelen
- stress ivm opbouw locatie & bediening enzo**
- tenzij je een hoop vrijwilligers hebt zie ik ook niet zo'n finanieel voordeel. Als je catering, bediening en aankleding van de locatie moet regelen zul j niet veel goedkoper uitkomen dan
- je mag zelf de toko weer helemaal opruimen.... een beetje opruimen is niet erg, maar als je een behoorlijk feest geeft is er ook behoorlijk wat op te ruimen vaak.

Als je het wel gaat doen en je gaat ook thuis het eten verzorgen zou ik kijken naar bijv. zo'n BBQ of gourmet aanbieder zoals EasyBBQ die je een totaalpakket aanbieden en ook nog eens de vuile vaat meenemen.

Of je betrekt je gaten er echt bij en vraag om bijdrage aan de dag in de vorm van een helpende hand of een gerecht ipv geld.



**Mijn moeder woont prachtig en haar achtertuin zou een prachtige trouwlocatie kunnen worden... alleen het gestress van mijn moeder zou echt helemaal niet tegen de voordelen van de locatie opwegen. Ik zie dat als een onoverkomelijk probleem. :wink:
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2010, 15:11:41 door Kippie »

Lynnz

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2710
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #67 Gepost op: 6 augustus 2010, 10:08:45 »
Lijkt mij geweldig! Intiem en gezellig. Ik zou wel even kijken voor een cateraar of misschien een vriendin/vriend die een keukenprins(es) is?

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #68 Gepost op: 6 augustus 2010, 10:34:36 »
Ellende met gehuurd spul zoals statafels is soms ook dat ze weer moeten worden teruggebracht, vaak alleen onder kantooruren, niet handig als je werkt of op huwelijksreis bent...

Lieneke85

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #69 Gepost op: 6 augustus 2010, 16:30:01 »
Alvast bedankt! We hebben ondertussen bedacht dat we voorlopig nog maar alle opties open houden. We gaan de komende tijd eens rustig bekijken wat alle mogelijkheden zijn bij locaties in de buurt. We hebben in ieder geval nog alle tijd.

Wedding2011

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #70 Gepost op: 20 september 2010, 23:07:40 »
Wij zouden ook graag in de tuin van de ouders van mijn vriend trouwen. Nu mag je in deze
gemeente niet in de buitenlucht trouwen. Weet iemand of een soort partytent ook volstaat voor
een dak en 3 muren?
Ik ben benieuwd naar de reacties!

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #71 Gepost op: 21 september 2010, 08:46:41 »
Wij trouwen ook in de tuin, en bij ons is een goede stevige tent voldoende. Maar voor iedere gemeente is het echt heel anders. Ik zou het even goed navragen!

trouwambtenaar Mariëlle

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #72 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:55:45 »
Trouwen in je eigen achtertuin is alleen mogelijk als de gemeente bereid is om deze plek voor een dag te benoemen tot 'bijzondere trouwlocatie'
Veel gemeentes doen dat niet of vinden het buiten trouwen zo wie zo niet goed.
Zoek contact met de afdeling burgerzaken en vraag het na.

Mocht dan blijken dat jullie 'trouwdroom' in duigen valt kan je er ook voor kiezen om een zelfstandige trouwambtenaar in de arm te nemen en in de tuin een geweldige trouwceremonie te houden.
Met jullie JA, de ringen en een (niet echte)akte.

Mijn ervaringen daarmee zijn heel positief.

Eveliennn

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #73 Gepost op: 10 december 2010, 10:12:12 »
Hallo,
Wij trouwen begin september 2011 en geven een tuinfeest voor ongeveer 40 personen. We willen namelijk een klein, intiem en goedkoop feestje :)
We maken zelf een bar (kast van Ikea met 4 kante vakken, barokbehang erachter plakken, lampjes in de vakken hangen en hierin komen de glazen etc.) Op de bar komt de biertab en wat hapjes.
Verder komen er 2 hangtafels met stretchrokken eromheen en 2 grote tafels om te zitten voor de ouderen.

Nu mijn vraag of er anderen zijn die ook een tuinfeest gaan geven, of dit al gedaan hebben?
Hoe hebben jullie de tent ingedeeld, hebben jullie nadelen ondervonden? Is het tuinfeest goed bevallen bij de gasten?

Ben benieuwd naar de reacties.

Wedding2011

  • Gast
Re: Trouwen in (eigen) tuin / tuinfeest / schuur / garage
« Reactie #74 Gepost op: 10 december 2010, 17:00:53 »
Hoi!

Wij geven ook een tuinfeest. Wij trouwen in de zomer, maar regelen voor de zekerheid toch maar een tent. Je weet maar nooit in Nederland.. :wink: In de tent komen houten vloeronderdelen. Anders is het niet echt lekker lopen met je hakken.. :)
Wij hebben 120 gasten waarmee we met zijn allen gaan BBQen. Qua meubelair nemen we ook statafels en 'gewone' tafels zodat mensen toch lekker kunnen zitten om wat te eten. Ook hebben wij een bandje zodat we na het eten lekker kunnen gaan dansen! Wij hebben alles wel in handen van een cateraar gelegd, zodat we zelf geen zorgen hebben.
Ik heb dus nog geen ervaring, maar hoop dat het allemaal goed uitpakt!

Jou idee klinkt ook super leuk! Als wij 40 gasten zouden hebben zou ik het ook zeker zo gedaan hebben! Dan had ik zeker niet alles door een cateraar laten doen. Dat scheelt een hoop geld.

Wie weet kunnen we nog leuke ideeen uitwisselen qua aankleding enz.?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards