collapse

Auteur Topic: Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?  (gelezen 4579 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jassou

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Gepost op: 10 april 2010, 12:43:22 »
Schoonouders zijn hier en er is weer een 'culture-clash'! :) Misschien dat jullie als afstandelijke arbiters een idee hebben??

Mijn a.s. is engels, en in engeland is het gebruikelijk dat onmiddellijke familie ongeveer 'matched', dat wil zeggen, ze vroegen wat 'mijn' kleuren waren (waarop ik dacht:  :huh: ), zodat ze daar de overhemden en stropdassen op kunnen afstemmen, en dit betalen ze zelf. Het idee is dan dat a.s. en zijn broers in de zelfde kleuren lopen. Naar mijn idee wordt het dan een beetje alsof ik met mannequins zit te spelen, en hoewel ik het wel belangrijk vind dat mijn a.s. en ik een beetje aansluiten qua kleding betreft, vind ik het een stapje te ver om enig voorschrift te gaan lopen geven aan anderen.

Maar, zo zegt mijn schoonvader, dit is de traditie voor mannen, en als mijn a.s. het ook belangrijk vindt, wie ben ik dan, dus soit. Voor zover relevant, hij is nogal ambivalent, zegt ie.

Het 'probleem', voor zover, ligt dan bij de kant van mijn familie. Als zijn broers aan mijn a.s. 'gematched' zijn, vind ik het in naam van familie enzo wel belangrijk dat mijn broer dan mee doet. Hem uitsluiten lijkt me niet zo leuk. Maar mijn broer krijg ik waarschijnlijk niet eens in pak, laat staan een kleur overhemd en das. Hij heeft hier ook niet het geld voor (over), en ik geloof niet dat ik hem dit dus zou kunnen vragen. Van mij hoeft hij ook niet, maar als hij als enige hier buiten zou staan, zou ik dat ook jammer vinden, want dat zou overkomen alsof hij geen broer is.

Zijn broers hebben overigens geen officiele rol als best man of getuigen ofzo. Ze krijgen wel gewoon een corsage, dus als herkenning zou het matchen ook niet nodig zijn.

Zijn jullie zoiets tegengekomen, en hoe hebben jullie dat gedaan?
« Laatst bewerkt op: 10 april 2010, 12:44:25 door jassou »

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2010, 13:55:43 »
Geen idee maar misschien kan jou broer iets matchen met jou ouders of iets van jou.
Hij hoort echter niet bij de schoonfamilie maar bij jou, toch.

Kan me voorstellen dat je niet iemand iets op wil leggen maar als zij het graag willen, waarom niet?
Misschien kun je het aan je broer voor leggen wat hij er van vind

chantal3-9

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5952
  • Geslacht: Vrouw
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2010, 14:24:57 »
Ik zou het ook met mijn broer bespreken en op zich prima dat je schoonfamilie dat wil doen, alleen zou ik het niet leuk vinden om de kleuren van mijn jurk door te moeten geven.
Je broer kan dan zelf kiezen wat hij doet en als hij niet in pak gaat, zou hij bijvoorbeeld wel eenzelfde overhemd aan kunnen trekken als je zwagers, als hij dat wil.

elleinad

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2010, 14:43:03 »
Recept is voor mij belangrijk. Als je schoonfamilie de kleding op elkaar aan wil passen. So what zou ik denken.
Als jij geen problemen hebt om de kleuren door te geven zou ik het gewoon doen.

Je kunt dit tegen je broer zeggen en laat hem beslissen wat hij aan doet. Mijn vader is geen pakken mens en mijn vader doet zelfs op mijn bruiloft geen pak aan. Terwijl dat ik denk dat de ooms en tante's van mijn vriend zijn kant allemaal in pak komen. Nou en!! Ben zoals je bent.
 Tuurlijk je mag er wel wat extra's voor doen, maar ik zou niet willen dat iemand iets aan heeft waar hij of zij zich niet prettig in voelt.

Leg het je broer uit en laat hem beslissen zou ik zeggen. (maar goed wie ben ik  :cool: )

Marry24

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2010, 15:43:33 »
Misschien is het dan een idee om een kleur als dresscode te nemen? Dan kan je schoonfamilie daar misschien ook wat mee en hoeft je man alleen bij jou te passen. Je hoeft niet perse kleren in de kleuren te doen maar het kan bv ook met assecoires dan kan iedereen het zo duur maken als hij/zij wil. Succes!

kim

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2010, 18:01:49 »
Mijn idee zou zijn om het je broer te vertellen wat je schoonfamilie van plan is. Laat hem daarna lekker zijn eigen idee erover maken. Als hij gewoon kan zijn wie hij is is hij ook toch wel op zijn best toch?

lydia

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2010, 21:23:46 »
geen idee of je verder veel gasten hebt die dit gewend zijn. maar anders zijn zij misschien de enige die juist 'uit de toon' vallen met hun perfect afgestemde pakken.. zie het al voor me.. :laugh:

jassou

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2010, 10:14:56 »
Thanks, ik zie dat jullie er ongeveer hetzelfde over denken... Al blijf ik wel vinden dat mijn broer ook bij de schoonfamilie hoort, het idee van bijeenkomen van families bij bruiloften enzo :)

Maar gisteren waren mijn ouders ook hier, en toen kwam het onderwerp ter sprake. Wel leuk om vier volwassenen te zien discussieren over welke kleur dat dan zou moeten worden en in welke tint passend bij mijn jurk (die is geen geheim voor hen) A.s. en ik stonden er bij en keken er naar :biggrin:

Maar de vier familie oudsten hebben dus meteen even een kleurenpalet uitgedokterd en afspraken gemaakt. Beide pa's doen ook mee. Plus getuigen worden dus minstens acht personen in gematchte dassen. OK dan.:biggrin:  Mijn ouders zien wel hoe dat met mijn broer gaat, maar het ziet er naar uit dat er elders een pak vandaan getoverd wordt zodat hij niet op kosten gejaagd wordt.

En het hoeft dan alleen maar even voor het officiele gedeelte, als hij daarna jas en das uit wil doen, dan was dat geen probleem. Prima compromis lijkt me. En zo zijn we allemaal gedoopt wat betreft gebruiken van schoonfamilie. Next stop op deze treinreis: aan de schoonouders uitleggen wat 'stukjes' zijn.  :dry:

lydia

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2010, 14:06:24 »
en voelt het goed dat ze je een kleurenthema in de schoenen hebben geschoven of heb je zelf wel iets kunnen sturen? ik ben zelf een pietlut in kleuren, dus ben ik ook degene die dat altijd in handen wil houden en hiervan heel erg ongemakkelijk zou worden.

niet dat wij willen bepalen in welke kleuren of hoe onze gasten gekleed gaan. maar de kleuren komen bij ons terug in het drukwerk, eigen kleding en corsages etc.

jassou

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2010, 18:21:14 »
nou, het maakt me niet zo uit, al lopen ze met pimpelpaars-met-witte-stippen om hun nek, zolang de dragers er maar blij mee zijn :biggrin:

Maar goed, ik zal na het gevolg van deze pow-wow eens met broer gaan praten, en afhankelijk wat daar uit gaat komen zet ik de boel stil of krijgt het hele project onze zegen :wink:

Soraya

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2010, 11:45:40 »
De meest neutrale oplossing lijkt mij om een dresscode in te stellen, want dan kan ieder voor zich bepalen welke kleding er bij past.

jassou

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2010, 15:24:53 »
Vreemd, dacht dat ik al gereply-ed had, maar nu staat er niets...

Anyway, een dresscode op kleur dassen kan niet echt, wel op formaliteit, maar het wordt toch een redelijk relaxte bedoeling (hoop ik), dus is ook niet echt een oplossing.

Maar heb met broer gesproken, en die vindt het allemaal wel best, dus ouders kunnen beginnen met het plan. Heb me druk gemaakt om niets :) Altijd mooi.

Sincerity

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2010, 22:28:04 »
Wij voeren een dresscode in met de kleur rood.
Voor ons gezinnetje heb ik zelf mooie rode stropdassen gekocht, en onze getuigen (broers) en vaders hebben allemaal dezelfde stropdas nu dus.
Ik vind persoonlijk dat wij het niet kunnen maken om hun dat op te leggen om het zelf te kopen.
Daarom krijgen ze van ons allemaal dus een rode cadeau die ook echt voor de bruiloft bedoelt is!

Helen

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2010, 18:10:37 »
Fijn dat het opgelost is!

Nu krijgen wij te horen dat mensen het gek vinden dat we geen dresscode op de uitnodiging hebben gezet! Als antwoord op de vragen geef ik nu maar: feestelijk. Dan kan iedereen lekker voor zichzelf bepalen wat hij feestelijk vindt. (Mijn opa's stropdas past wel weer mooi bij mijn schoenen, maar dat is weer een heel ander verhaal)

Waar denken jullie aan als je als dresscode 'feestelijk' te horen krijgt?

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2010, 18:13:45 »
Dan denk ik voor mezelf in elk geval aan een jurkje of een leuk rokje met iets, misschien een paar hakjes. Gewoon, wat je zou dragen als je lekker een avondje weg gaat ofzo.

lydia

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2010, 22:57:07 »
ik denk dan; oh, dan mag ik het toch nog wel zelf weten.. maar ook 'eh, maar wat voor mij feestelijk is, is dat dat voor jullie ook en zal het goed genoeg zijn?

wel raar trns dat mensen daar echt op zitten te wachten. je hebt groot gelijk om ze dan toch maar de dresscode feestelijk te geven.

Kippie

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 23:25:10 »
Ik heb ook echt van vrienden gehoord dat ze echt een dresscode hadden verwacht. Ach, je kan het toch nooit bij iedereen goed doen. Als je wel een dresscode geeft dan zijn er altijd mensen die daar niet van gediend zijn... doe je dat niet dan begrijpen sommige anderen het weer niet.
Ik vind het belangrijkst dat iemand iets aanheeft waar hij/zij zich gemakkelijk in voelt. Behalve mijn mens, die kan echt niet in een t-shirtje opdagen als ik zo extreem opgedoft ben :wink:

jassou

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2010, 09:13:03 »
Ik denk niet dat sommige mensen op een dresscode 'zitten te wachten' of teleurgesteld zijn als er geen is, als zij hier iets over zeggen, maar dat zij gewoon even contact opnemen als er geen dresscode aangegeven staat om te informeren of wat zij in gedachten hadden wel past bij het feest.

Niet iedereen doet dit, of heeft hier behoefte aan. Wij hebben ook vragen gekregen of 'dit en dit' geschikt was. Dit zijn dan meestal mensen die de locatie of ons minder goed kennen, uit het bnuitenland komen en de gebruiken niet kennen, of gewoon even een bevestiging zoeken of ze straks niet opvallen om de verkeerde reden.  :)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2010, 09:14:55 door jassou »

Helen

  • Gast
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2010, 11:12:39 »
Ja, ik denk dat het inderdaad gewoon even informeren is om te zorgen dat ze niet overkleed zijn of andersom. Ik vind het leuk om van mensen in m'n omgeving te horen dat ze nog op zoek zijn naar de perfecte schoenen, twijfelen over hun kapsel etc. Dan zijn wij niet de enige die hier over nadenken haha :laugh:

Overal moet ik komen kijken naar hun jurkjes enzo! Dat vind ik wel leuk, dat er al veel meiden en vrouwen een vrolijk jurkje of rokje aan doen :)

Hebben jullie een dresscode op je kaart gezet?

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Mag Je Kleding Van Anderen Bepalen?
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2010, 11:22:44 »
Toen mijn zwager en schoonzus gingen trouwen kwam de moeder van de bruid in vol ornaat! Een heel dure gala jurk en helemaal opgedost. Terwijl de rest gewoon leuke vrolijke kleding aan had.. Het was echt heel erg vreemd. En iedereen moest weten dat die jurk 1000 euro had gekost.

Maar het meest schandalige is: De bruid had geen geld voor een jurk en heeft deze van een nichtje geleend. Voor 1000 euro had ze een hele mooie eigen jurk kunnen hebben! (Die ze nu had vond ik echt verschrikkelijk :ph34r: )
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2010, 11:23:13 door Jnine89 »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards