collapse

Auteur Topic: Administratief/Gratis huwelijk  (gelezen 31189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #50 Gepost op: 2 juni 2014, 19:54:03 »
In elk geval met ringen en een ja-woord, meestal zonder verhaaltje maar bij ons belt de ambtenaar nog wel de week voor de bruiloft om wat dingen te bespreken voor een korte toespraak...dus het verschilt echt per gemeente en per ambtenaar inderdaad. Mijn zus trouwde onlangs gratis en die ambtenaar ging direct toen ze zaten over op het trouwen, 10 minuten waren we binnen en buiten. Zo kan het dus ook....helaas!

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #51 Gepost op: 2 juni 2014, 20:29:25 »
10 minuten waren we binnen en buiten. Zo kan het dus ook....helaas!

Gratis is gratis hoor.. ik snap het eerlijk gezegd wel.

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #52 Gepost op: 2 juni 2014, 20:32:15 »
Je kan her beste gewoon even bij je gemeente informeren hoe het gaat, want het zal vast wel verschillen per gemeente.

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #53 Gepost op: 2 juni 2014, 21:00:16 »
Bij ons nam de amtenaar ruim de tijd, vooral voor mn dochter!
Hij begon over de ringen zonder begin of einde te vertellen...

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #54 Gepost op: 3 juni 2014, 09:43:07 »
10 minuten waren we binnen en buiten. Zo kan het dus ook....helaas!

Gratis is gratis hoor.. ik snap het eerlijk gezegd wel.

Ow absoluut, ik snap het ook wel, en volgens mij hadden hun zelf ook gekozen voor geen ceremonie maar alleen het werkelijke trouwen. Dus ja, dat hoeft ook niet zo lang te duren.

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #55 Gepost op: 3 juni 2014, 12:04:43 »
Weet iemand of je ook in een andere gemeente dan je eigen gemeente gratis mag trouwen? En hoe het dan zit met het aantal mogelijke aanwezigen?

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #56 Gepost op: 3 juni 2014, 12:08:41 »
bellen gb en je hebt je antwoord :)

Melia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2548
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #57 Gepost op: 3 juni 2014, 12:28:21 »
Lijkt me wel toch? Anders zouden mensen die nog niet samenwonen en in verschillende gemeentes wonen toch nooit gratis kunnen trouwen?

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #58 Gepost op: 3 juni 2014, 12:33:51 »
wrs moet 1 van de personen in die gemeente wonen. er is wel een vrij beperkte hoeveelheid mensen die er bij mag zijn.

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #59 Gepost op: 3 juni 2014, 13:13:20 »
Weet iemand of je ook in een andere gemeente dan je eigen gemeente gratis mag trouwen? En hoe het dan zit met het aantal mogelijke aanwezigen?

Bij ons mogen alleen het bruidspaar, hun minderjarige kinderen en de getuigen erbij zijn.
Uiteindelijk maakte de ambtenaar (ter plekke) voor ons een uitzondering, en konden ook onze ouders mee naar binnen en de vriend van mij getuige, maar officieel is dit niet toegestaan. (toen we aan kwamen bleek de ambtenaar de vader van een vroegere vriendin te zijn, dus misschien vandaar deze privilege!)
Houd er sowieso rekening mee dat je in een erg klein kamertje trouwt.
Voor onze ouders waren er dan ook geen stoelen, die hadden al geluk dat ze mee naar binnen mochten :P

repelsteeltje

  • Gast
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #60 Gepost op: 3 juni 2014, 13:45:05 »
Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.
Wij trouwen overgens ook in een andere gemeente.
We moesten in ondertrouw in onze eigen gemeente die maken dan een ondertrouw document aan die moesten we samen met  de getuigenverkaring en alle identiteitsbewijzen opsturen naar de gemeente waar we gaan trouwen.
In sommige gemeentes moet wel op zijn minst 1 van de twee inwoner zijn.
Dat verschilt nogal.


M14

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 817
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #61 Gepost op: 3 juni 2014, 15:13:45 »
Wij hebben ons geregistreerd partnerschap zo gedaan en dat was uiteindelijk een prachtige ceremonie. De Babs heeft nog met me gebeld en dat gesprek heeft ze heel mooi vertaald in een mooi praatje. Wij hadden alleen de wederzijdse ouders (getuigen), maar ik geloof dat er maximaal 10 man ofzo bij mogen zijn. Bij ons was het nog een redelijk grote ruimte trouwens. Dus inderdaad: heel erg afhankelijk van de Babs en de gemeente.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #62 Gepost op: 3 juni 2014, 18:25:39 »
Bij ons mogen er max 7 mensen aanwezig zijn, (ouders zijn getuigen) onze dochter en de fotograaf..kleine kamertje, maar wel gezellig...mijn zus mocht iets van 15 gasten meenemen, dus het verschilt behoorlijk per gemeente.

ananta

  • Junior
  • **
  • Berichten: 140
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #63 Gepost op: 4 juni 2014, 11:02:48 »
Volgens mij zijn de verschillen per gemeente heel groot. Bij onze gemeente houd gratis trouwen in dat alleen de getuigen mee mogen en dat er geen cerenonie is. Met 10 min of korter sta je weer buiten. Alleen als je echt onder de armoede grens leeft krijg je er een ceremonie bij van de gemeente. Dit staat trouwens heel duidelijk op de gemeente website vermeld.

Daarom hebben wij gekozen om niet gratis te trouwen. Ik kan het niet maken dat mijn moeder en nog wat andere familie er niet bij kunnen zijn. Voor ons gevoel is het zonder ceremonie ook niet helemaal compleet en we geven ook maar een eenvoudig tuinfeest, dus de feestlocatie is ook al niet heel erg trouwerig. Helaas wonen we wel in een dure gemeente, maar de trouwlocatie is wel prachtig. Toen ik de gemeente belde voor de ondertrouw klonk die vrouw haast verbaast dat we echt gewoon op de standaard trouwlocatie trouwen. Ik denk dat veel mensen trouwen in een goedkopere gemeente in de buurt.

E Maria

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 36
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #64 Gepost op: 28 juli 2014, 19:46:08 »
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een gratis huwelijk en een administratief huwelijk?
Is dat het zelfde maar dan de een alleen op maandagmorgen en de andere op iedere willekeurige dag?

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Administratief/Gratis huwelijk
« Reactie #65 Gepost op: 31 juli 2014, 22:55:25 »
Bij ons in Tilburg kan je alleen gratis trouwen op maandag om 09:00 of 09:30, een administratief huwelijk kan op vrijdag en kost €76,30 excl. trouwboekje.

Het is verder precies hetzelfde.
Na allebei de huwelijken ben je officieel getrouwd, beide hebben geen ceremonie, vinden ze plaats in een spreekkamer ipv in een trouwzaal en er mogen alleen getuigen en minderjarige kinderen bij zijn.

Waarschijnlijk kan je het voor jouw gemeente ook op de website vinden.


 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards