collapse

Auteur Topic: Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?  (gelezen 2693 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dettie

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Gepost op: 31 augustus 2006, 10:02:38 »
Wij trouwen dus niet kerkelijk, maar hebben wel een ceremonie. Buiten het stadhuis om zeg maar (dus eerst stadhuis en daarna eigen ceremonie). We willen wel ringen uitwisselen en geloftes afleggen, maar wat kunnen we er nog meer bij doen?
Zou iemand misschien zijn draaiboek willen laten zien/sturen? Dan gaat het niet om wélke liedjes of wélke teksten maar meer zoals het ingedeeld is. (uiteraard vinden we het wel interessant om te zien welke teksten anderen gekozen hebben)

Wij hadden een officieel iemand die ons erbij zou helpen, maar die hebben we ondertussen de laan uitgestuurd wegens disfunctioneren. Nu zijn we op zoek naar een ander, maar ik dacht begin maar vast, beter tegen de nieuwe zeggen hoe we het willen dan dat we dan nog alles uit moeten zoeken.

Oh ja, en waar haal je die teksten en geloftes en dergelijke vandaan?

Please help, want het wordt nu toch wel kort dag!

Sandra

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 15:28:20 »
Ik vind dit nou typisch iets waarbij je eigenlijk gewoon helemaal zelf moet bepalen wat je zou willen. Een ander kan dan wel met je meedenken of het haalbaar is, of praktisch, maar het is zo ontzettend persoonlijk dat een ander eigenlijk geen goed advies kan geven denk ik.

Waar ik in elk geval rekening mee zou houden is "wat vinden mijn gasten er van". Natuurlijk is het jullie dag, en draait het om jullie. Maar je kunt je afvragen of je het je gasten "aan kunt doen" om naar een ellenlang verhaal te luisteren of om bijv. 3 uur naar jullie lievelingsmuziek te luisteren. Het is een overdreven voorbeeld, maar ik noem maar iets.  :wink:

SAM

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2006, 20:29:31 »
Vanmorgen is de pastoraal werker bij ons op gesprek geweest, en die heeft bij ons een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele dikke ordner met allemaal teksten, liedjes, geloftes, zegeningen etc. achtergelaten.  :applaus:

Waar wij o.a. aan moeten denken:

*Welkomstwoord
*Openingswoord/gebed
*Bijbeltekst die ons aanspreekt
*Zegening van de ringen
*Huwelijksgelofte
*Wegzending (de tekst die voorgelezen wordt voordat we de kerk verlaten...)

Sommige lappen tekst kunnen meteen de deur uit, veel te ouderwets, maar er blijft gelukkig nog wel wat over om iets moois van te maken.

Tip:

Luister eens wat ceedeetjes af die je mooi vind en kijk of je daarin wat mooie teksten kunt ontdekken die bij jullie passen of die verwoorden wat je voelt!

Succes ermee...  :wink:

SAM

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:22:43 »
Hai, ik kwam net deze link tegen; misschien heb je er wat aan?

Teksten voor huwelijk

Ylang

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2006, 23:58:02 »
Onze ambtenaar liet het ons helemaal zelf beslissen, ze stond eigenlijk overal voor open en bleef er vooral op hameren dat het ONZE ceremonie ging zijn, en niet de hare.
De dienst is heel persoonlijk geworden, al hebben we verder niets vreemds gedaan. Maar de teksten waren erg persoonlijk, we hebben kaarsen aangestoken en zij hield het heel "dichtbij". We hebben niks dan complimenten gekregen en onze ambtenaar dan ook meerdere malen bedankt.
Het verloop van de dienst;

Gasten binnen
Wij binnen
welkomstwoord
uitleg over de kaarsen
kaarsen aansteken
inleidend verhaaltje over schiermonnikoog ed
persoonlijke 'toespraak' over ons aan de hand van de info die wij per email hadden samengesteld.
ceremonie + ringen + tekenen
woordje over de getuigen aan de hand van de inhoud van de email
getuigen tekenen
gedicht van de ambtenaar + overhandigen trouwboekje
afrondend praatje
gasten naar buiten
wij naar buiten

Dettie

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2006, 03:26:21 »
Dank jullie wel voor de snelle reactie!

Sandra, het is natuurlijk zo dat het onze dag is, maar het is handig om een basis te hebben waar we bij kunnen vullen en af kunnen strepen, dan helemaal op nul te beginnen. Wij wonen in Maleisië en hebben geen mensen om ons heen die ons voor zijn gegaan. In Nederland ken ik ook nog niet zoveel mensen die getrouwd zijn, ik heb er dus ook écht geen idee van of er een volgorde in moet zitten ofzo. Onze enige toegang tot nederlandse teksten is het internet en je weet hoe breed/groot dat is, dus het is fijn als je een beetje in een richting gestuurd wordt.

Sam, super link! Er staan inderdaad de verschillen tussen de verschillende kerkelijke diensten en de volgorde die ze gebruiken. Zeer handig als basis te gebruiken, maar vooral de punten waar jullie op moeten letten, dat is een echte basis. Jullie hebben volgens mij ook een probleempje, als de klapper te dik is wordt het natuurlijk ook moeilijk uitkiezen. Ook jullie veel succes.

Ylang, wat een leuk idee om de ambtenaar ook iets over de getuigen te laten zeggen! Die hou ik er zeker in want 1 van onze getuiges heeft ons bij elkaar gebracht! Als ik het goed begrijp heeft de ambtenaar zelf een verhaaltje over jullie en de getuiges geschreven met informatie die jullie aangeleverd hebben. Ik weet niet of dat hier gaat lukken, maar natuurlijk zouden we ouders ofzo kunnen vragen.

Dames het is mij een stuk duidelijker! Dank jullie wel.
Ik kwam gister ook nog op een site uit waar complete huwelijkskerkdiensten op staan maar ook nog heel veel andere zinvolle informatie, misschien iets voor anderen die ook nog aan't zoeken zijn: www.adagioceremonie.be

Groetjes,
Dettie

Ylang

  • Gast
Hoe Zit Een Ceremonie Eigenlijk In Elkaar?
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2006, 17:47:56 »
[quote name=\'Dettie\' post=\'102200\' date=\'01 September 2006, 03:26\']Ylang, wat een leuk idee om de ambtenaar ook iets over de getuigen te laten zeggen! Die hou ik er zeker in want 1 van onze getuiges heeft ons bij elkaar gebracht! Als ik het goed begrijp heeft de ambtenaar zelf een verhaaltje over jullie en de getuiges geschreven met informatie die jullie aangeleverd hebben. Ik weet niet of dat hier gaat lukken, maar natuurlijk zouden we ouders ofzo kunnen vragen.[/quote]

We hebben alles per email gedaan. Duurde wel even voor ik die helemaal af had naar mijn zin, maar ze heeft echt de juiste dingen eruit gepakt en heel mooi samengevat. Toen we haar bedankten zei ze ook "Het waren jullie eigen woorden hoor", en dat was ook wel zo maar zij had ze in een mooie toespraak gegoten :)
 Ik heb er ook in gezet wat we wel en niet wilden (gewoon je en jij, losjes, spontaan, vrolijk...en liever geen zware preken enzo maar wel dat sommige dingen duidelijk genoemd zouden worden zoals mijn overleden moeder en onze overleden dochtertjes, dat is ook gebeurd maar het was zeker niet te zwaar op de hand... dat soort dingen ;-) Bij de getuigen hebben we gewoon opgeschreven wie het waren, en waarom we hem/haar hadden gevraagd. Dat was heel mooi om hardop te horen, omdat je niet altijd dat soort dingen hardop tegen je vrienden en familie zegt.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards