collapse

Auteur Topic: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht  (gelezen 36024 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Gepost op: 31 oktober 2010, 20:58:43 »
Wat is jullie mening hierover???

marian1313

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2010, 07:33:45 »
Bedoel je onze mening wat we er van vinden? Want zover ik weet kan het helemaal niet, tenminste in de katholieke kerk niet.

Fee

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2010, 07:50:24 »
Ik zou geen reden weten waarom 2 mensen van hetzelfde geslacht er niet voor zouden mogen kiezen om elkaar te steunen voor dik en dun en elkaar trouw te zijn voor de rest van hun leven.

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2010, 08:33:53 »
Bedoel je onze mening wat we er van vinden? Want zover ik weet kan het helemaal niet, tenminste in de katholieke kerk niet.

Ja inderdaad, jullie mening erover :) zou het moeten kunnen of vinden jullie dat een kerkelijke zegen alleen voor een hetero
stel is?

Qua kerken:
Inderdaad in de katholieke kerk nog niet...wel in de protestantse kerk (PKN) in de oud-katholieke kerk... etc...

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2010, 09:26:02 »
Wat is jouw eigen mening hierover?

Ik heb sowieso zelf niets met de kerk, maar ik vind dat wanneer iemand de zegen van God over het huwelijk wil het er niet toe doet wat de geaardheid van het stel is. Ik vind dat we juist in een wereld waar oorlog en haat aanwezig is, de liefde moeten aanmoedigen. Anders kan je in mijn ogen dus niet zeggen dat God liefde is.

e_vlyne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2010, 09:33:07 »
Vanwaar deze poll vraag ik me af???

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2010, 09:43:41 »
Dat vraag ik me ook af, maar ik ben het eens met Pep (op het punt na dat ze niets met de kerk heeft, want ik trouw er zelf ook :tongue:).
In onze kerk kan het trouwens ook prima, twee mensen van hetzelfde geslacht die met elkaar trouwen.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #7 Gepost op: 1 november 2010, 09:56:55 »
Kijk, als een bepaalde kerk huwelijken sluit tussen 2 personen van hetzelfde geslacht, dan heeft die kerk bij mij al een streepje voor. Helaas zijn niet alle kerken zo en dan zou ik zeggen (als atheist) dat ik geen moeite zou willen doen om mijn huwelijk toch door die kerk te laten sluiten.

Diamond

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #8 Gepost op: 1 november 2010, 10:12:50 »
Er zijn kerken waar het heel goed kan en wat mij betreft mogen homo's trouwen, net als heterostellen. Er zijn ook kerken waar het niet kan, ook dat mag gerespecteerd worden vind ik. Maar als homo zou je je daar toch niet thuis voelen? Zoek lekker een kerk waar het wél kan.

Lola_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #9 Gepost op: 1 november 2010, 11:00:02 »
Ik heb sowieso zelf niets met de kerk, maar ik vind dat wanneer iemand de zegen van God over het huwelijk wil het er niet toe doet wat de geaardheid van het stel is. Ik vind dat we juist in een wereld waar oorlog en haat aanwezig is, de liefde moeten aanmoedigen. Anders kan je in mijn ogen dus niet zeggen dat God liefde is.

Helemaal mee eens!

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2010, 12:45:41 »
Vanwaar deze poll vraag ik me af???



@pepper & E_velyn,
de reden voor deze pol is eigenlijk heel simpel :) ik ga volgend jaar trouwen met mijn vriendin, we zijn al meer dan 5 jaar samen en zijn beiden katholiek. We wilden dan ook graag iets in de kerk toevoegen aan de overeenkomst van de burgelijke stand. Nu ervaren we hierbij veel tegenwerking van de kerk (eigenlijk van de pastoor ) van onze gemeente. Nu weten we uiteraard dat een officieel huwelijk niet mogelijk is, maar wij dacht aan een viering van de dag of zoiets, maar nu blijkt dat daar heel veel regels aan verbonden zijn, zo mogen er bv geen ringen uitgewisseld worden, mag het geen dienst heten, mag het niet aangekondigd worden als huwelijk, mag er geen eucharistie zijn, en zo nog tig inhoudelijke beperkingen... hierdoor is bij mij de vraag ontstaan of het nu echt zo vreemd is wat we willen en wat de mening van anderen (buitenstaanders) is over een homohuwelijk in de kerk... vandaar :)

e_vlyne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2010, 12:51:44 »
@pepper & E_velyn,
de reden voor deze pol is eigenlijk heel simpel :) ik ga volgend jaar trouwen met mijn vriendin, we zijn al meer dan 5 jaar samen en zijn beiden katholiek. We wilden dan ook graag iets in de kerk toevoegen aan de overeenkomst van de burgelijke stand. Nu ervaren we hierbij veel tegenwerking van de kerk (eigenlijk van de pastoor ) van onze gemeente. Nu weten we uiteraard dat een officieel huwelijk niet mogelijk is, maar wij dacht aan een viering van de dag of zoiets, maar nu blijkt dat daar heel veel regels aan verbonden zijn, zo mogen er bv geen ringen uitgewisseld worden, mag het geen dienst heten, mag het niet aangekondigd worden als huwelijk, mag er geen eucharistie zijn, en zo nog tig inhoudelijke beperkingen... hierdoor is bij mij de vraag ontstaan of het nu echt zo vreemd is wat we willen en wat de mening van anderen (buitenstaanders) is over een homohuwelijk in de kerk... vandaar :)

Ah, vandaar! Gefeliciteerd. En vervelend dat je tegenwerking krijgt van "jouw kerk". Dat wil je toch niet bij iets moois als een huwelijk.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2010, 13:06:12 »
Ik zou, als ik heel eerlijk ben, weggaan bij 'jouw kerk', want jullie geaardheid wordt er duidelijk niet gerespecteerd. Ik zou maar daar niet bij thuis voelen, ik zou een kerk zoeken waar ze me accepteren zoals ik ben.

Lola_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #13 Gepost op: 1 november 2010, 13:11:38 »
Jacq: Ik bedoel het volgende met respect en niet om je te kwetsen, maar wil je wel bij een gemeente horen die eigenlijk jou manier van leven afkeurt?
Ik bedoel, anders hadden ze je graag willen trouwen wat maakt het nou uit met wie je trouwt.
Jullie willen graag godszegen, that's all!
God houdt van iedereen, dus ook van homo's en lesbiennes!

Edit: Inx was me net voor!
« Laatst bewerkt op: 1 november 2010, 13:12:14 door marjolein--1984 »

marian1313

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #14 Gepost op: 1 november 2010, 13:40:32 »
Jacq, gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk, maar wat vervelend dat je geen kerkdienst kunt houden waar je je prettig bij voelt.
Ik vind het heel vreemd dat de katholieke kerk hierin zo achterblijft in vergelijking met andere christelijke stromingen. Vlak voor onze bruiloft was er in onze gemeente (gewone gemeente, niet kerkelijke) een grote rel over een prins Carnaval die geen hostie kreeg tijdens de Carnavalsmis omdat hij openlijk homoseksueel is. Wij hebben toen aan onze pastoor (andere parochie) gevraagd wat zijn mening erover was en hij was het hier niet mee eens. Maar hij gaf wel aan dat er ook voor hem geen kerkelijk huwelijk mogelijk was tussen mensen van hetzelfde geslacht omdat het volgens de katholieke kerk niet kan, ik weet niet of hij wel open zou staan voor een dienst met een net wat ander tintje. Hij respecteerde wel de opvattingen van homoseksuelen, ze zijn ook welkom bij hem in de kerk, maar hij vindt het huwelijk alleen iets tussen man en vrouw.
Misschien is er wel een pastoor uit een andere parochie te vinden die jullie huwelijk wel wil sluiten, maar ik weet niet of dat dan van het kerkbestuur mag.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #15 Gepost op: 1 november 2010, 16:07:53 »
Gefeliciteerd met je verloving! Ik sluit me aan bij Inx en Pepper, en ik zou inderdaad kijken of je in een andere gemeente wel een viering kunt houden met je geliefde zonder dat daar allemaal beperkingen op zitten. Heel jammer en vervelend dat dat bij jullie kerk niet kan. Ik hoop dat jullie een manier kunnen vinden om het toch op de door jullie gewenste manier te vieren!

KarinB

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #16 Gepost op: 1 november 2010, 17:35:04 »
Jacq, van harte gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk.

Ik sluit me ook aan bij de voorgaande schrijvers. Voor zover ik weet houdt God van iedereen en zou geaardheid of welke vorm van onderscheid dan ook daar niets aan af mogen doen. Mensen die jou als "anders" bestempelen en dat je daardoor buiten de boot zou vallen.. Serieus Jacq? Wil je die om een zegen op je huwelijk vragen? Zou ik persoonlijk dan ook minder waarde aan hechten.

Wellicht dat je iets hebt aan onze oplossing voor het kerkelijke tintje aan je ceremonie. Wij hebben volgende week vrijdag een afspraak met een man die de website www.huwelijskinzegening.nl heeft opgestart. Nogmaals wij hebben de man in persoon ook nog niet gesproken maar de mailwisseling was al op een hele hartelijke wijze. En wellicht dat je er iets aan hebt.

Succes! En probeer vooral te genieten van de voorbereidingstijd.

Lieneke85

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #17 Gepost op: 1 november 2010, 20:54:37 »
Ik zou niet in een kerk willen trouwen als die tegen homoseksualiteit is. Ja, t is graag of niet hoor! Tegen homo's zijn is toch niet meer van deze tijd...

Fee

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #18 Gepost op: 2 november 2010, 08:18:50 »
jacqw78 gefeliciteerd met jullie verloving!!

Ik vind het erg vreemd wat er in jullie kerk gebeurt. Uiteindelijk is het toch aan God om te bepalen of je als een goed mens hebt geleeft en niet aan je pastoor. Ik vraag me af wat meldpunt hiervan zou zeggen.
Maar ja, wat je ermee doet, moet je goed overwegen. Als je al je hele leven bij die pastoor zit en hij verder veel voor je heeft betekent, kan ik me goed voorstellen dat het emotioneel niks met je doet als je in een andere gemeente je huwelijk laat inzegegen door een katholieke kerk. En als je eerst een hoop geruzie moet maken om het erdoor te drukken, dan wordt die dienst er vast niet leuker op (als de pastoor het met tegenzin doet, pakt hij jullie vast terug). Moeilijk, moeilijk dus.

Veel succes met dit moelijke punt. Ik zou zo geen oplossing weten behalve veel praten met je pastoor. Ik geloof in elk geval dat God alles ziet en dus ook getuige is van een een wettelijk huwelijk.

Siske

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #19 Gepost op: 2 november 2010, 09:35:36 »
Gefeliciteerd met het voorgenomen huwelijk.
Zoals hier al meer mensen zeggen, zou ik me niet prettig voelen bij een kerk die mijn geaardheid( ben hetero ) niet op prijs stelt. Ze zeggen toch altijd dat je valt op de persoon/ karakter van iemand. En ja of dan de buitenkant man of vrouw is moet dan niet uitmaken. Het homo-huwelijk juich ik juist toe, de liefde wint alles. Dus ik zou na een andere kerk gaan kijken of die iets voor jullie kunnen betekenen.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #20 Gepost op: 3 november 2010, 14:51:58 »
@pepper & E_velyn,
de reden voor deze pol is eigenlijk heel simpel :) ik ga volgend jaar trouwen met mijn vriendin, we zijn al meer dan 5 jaar samen en zijn beiden katholiek. We wilden dan ook graag iets in de kerk toevoegen aan de overeenkomst van de burgelijke stand. Nu ervaren we hierbij veel tegenwerking van de kerk (eigenlijk van de pastoor ) van onze gemeente. Nu weten we uiteraard dat een officieel huwelijk niet mogelijk is, maar wij dacht aan een viering van de dag of zoiets, maar nu blijkt dat daar heel veel regels aan verbonden zijn, zo mogen er bv geen ringen uitgewisseld worden, mag het geen dienst heten, mag het niet aangekondigd worden als huwelijk, mag er geen eucharistie zijn, en zo nog tig inhoudelijke beperkingen... hierdoor is bij mij de vraag ontstaan of het nu echt zo vreemd is wat we willen en wat de mening van anderen (buitenstaanders) is over een homohuwelijk in de kerk... vandaar :)

.....maar wij dacht aan een viering van de dag of zoiets,......tja, dan begrijp ik het dilemma niet zo.

Als je zelf al denkt aan een viering van een bijzondere dag, is dat geen inzegening van een huwelijk, dus hoeven er geen ringen uitgewisseld worden, hoeft het geen trouwdienst te heten en hoeft het geen eucharistie te zijn....maar gewoon een feestelijke viering ter toevoeging aan jullie wettelijk huwelijk.

Als ik mij bij de gemeente welkom voel, trouw kerklid ben en een redelijk goede band met de pastoor, zou ik er niet zo'n drama van maken en mijn dienst aanpassen. Lijkt mij dat jullie dat hebben... anders was je toch met jullie geaardheid en de weet dat een kerkelijk huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht binnen de katholieke kerk niet mogelijk is, al lang weg bij deze kerkgemeente ?

Zowiezo wel apart om het katholieke geloof te hebben en lesbisch te zijn...iets wat eigenlijk niet samen kan....

Maar zoals iedereen al zegt, het is niet aan ons om te oordelen, dus in ieder geval heel veel geluk samen!!
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 15:01:46 door wij gaan trouwen »

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #21 Gepost op: 3 november 2010, 15:09:20 »
Zowiezo wel apart om het katholieke geloof te hebben en lesbisch te zijn...iets wat eigenlijk niet samen kan....

Wie bepaalt dit?

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #22 Gepost op: 3 november 2010, 15:19:41 »
het is niet aan ons om te oordelen

Zowiezo wel apart om het katholieke geloof te hebben en lesbisch te zijn...iets wat eigenlijk niet samen kan....

Is dit een gevalletje van het in gelovige kringen veelgebruikte smoesje: 'het vlees is zwak'? :wink:
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 15:19:54 door Inx »

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #23 Gepost op: 3 november 2010, 15:26:32 »
Goede vraag Inx! Ik vraag me ook af waarom dat niet kan?

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2010, 15:38:11 »
Ik ben er ook van overtuigd dat trouwen als home/lesbi en geloof niet samen kunnen. Volgens mij heeft God de mens duidelijk verschillend geschapen. Dus Adam en Eva en geen Adam en Steef (in t Engels klinkt ie ook nog ns leuk).

Maar goed, dat hier gemiddeld erg anders over gedacht wordt weet ik al, dus dat hoeven jullie niet meer te zeggen.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards