collapse

Auteur Topic: Handtekening Aanpassen?  (gelezen 22034 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liefde is ... wendy & Jasper

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Gepost op: 21 februari 2008, 14:33:55 »
Op 13 maart 2009 neem ik de naam van mijn A.S. aan. Nu wil ik weten of je daarbij je handtekening moet veranderen? Ik teken nu namelijk met mijn eigen achternaam, maar straks heet ik dus anders.
Wie heeft zijn handtekening na de trouwdag aangepast?

P.S. Ik neem aan dat je de trouwakte nog ondertekent met de handtekening die je nu hebt, ook al heet je anders na de ceremonie?????  :dry:

1Hanneke

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2008, 14:45:21 »
Hihi dat zat ik mij dus ook al af te vragen... :tongue:
Ik wil inderdaad wel met mn nieuwe naam gaan tekenen, maar t is volgens mij wel zo dat je voor officiele dingen gewoon je meisjesnaam blijft houden. Dus ik denk dat je bij officiele dingen (trouwen dus, nieuw paspoort ed) met je meisjesnaam moet tekenen en dat je je handtekening voor andere dingen kan veranderen. Moet je wel steeds weer nadenken met welke handtekening je moet tekeken... :tongue:

Bondgirl

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Vrouw
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2008, 14:46:28 »
In je trouwboekje komt jouw handtekening te staan, en je mag zelf bepalen of dat je 'oude' of 'nieuwe' handtekening is. De meeste dames tekenen (nog) met hun oude handtekening.
Ik pas mijn handtekening na de trouwdag aan mijn nieuwe naam aan. In de praktijk levert dit doorgaans geen problemen op: het kan zijn dat je bank wil dat je je nieuwe handtekening op een formulier zet, dan doe je dat dus.

Noukie

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2008, 14:51:25 »
Mijn achternaam staat amper in mijn handtekening, alleen de initialen staan er - redelijk onherkenbaar - in, dus ik verander helemaal niks! Lijkt me trouwens ook niet handig, is het niet zo dat veel documenten hun geldigheid dan verliezen? Kun je überhaupt wel van handtekening veranderen?

Bondgirl

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Vrouw
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2008, 14:55:29 »
Documenten verliezen niet hun geldigheid omdat je handtekening verandert! Ik heb dit nagevraagd bij de gemeente bij het informatiegesprek. Je hebt alleen kans dat de bank op een gegeven  moment een brief stuurt: mevrouw, uw handtekening klopt niet meer, u moet zich komen legitimeren en uw nieuwe handtekening bij ons bekend maken.
De handtekening op je paspoort is niet je hele bewijs identiteit, het is niet het enige dat je paspoort geldig maakt en daarom is het niet verboden hem te veranderen.
Zodra je aan een nieuw paspoort toe bent, komt je aangenomen naam (echtgenote van.. staat er nog steeds dacht ik) ook in het paspoort en kun je je nieuwe handtekening op het document zetten. Tot die tijd kan het zijn dat je er af en toe vragen over krijgt, maar je bent niet crimineel bezig ofzo :wink:

Sue

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2008, 14:55:37 »
Goede vraag, ik denk er ook over om mijn handtekening te veranderen dus ik ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.

In het systeem op m'n werk zijn ze overijverig geweest en hebben ze de naam al aangepast, staat wel errug leuk moet ik zeggen  :biggrin:

Fammie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 11941
  • Geslacht: Vrouw
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2008, 15:30:59 »
Na mijn huwelijk ben ik gewoon mijn oude handtekening blijven gebruiken. Hier is toch niet heel duidelijk mijn naam in te herkennen en mijn paraaf blijft ook hetzelfde omdat de achternaam van mijn man met dezelfde letter begint als mijn meisjesnaam.

Maaike999

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4821
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.smullenvantaart.nl
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2008, 15:46:06 »
Ik heb het nog makkelijker.
Mijn vriend en ik hebben praktisch dezelfde achternaam!
De 1e 2 letters zijn hetzelfde, dan komt bij mij een N en bij mijn vriend een L en dan bij mij een T en bij mijn vriend een D.
Beetje cryptisch omschreven, maar wil niet worden gespamd haha :tongue:.
Maar ideaal dus, behalve dat ze nu altijd vragen of mijn acternaam met een T of D eindigt en bij mijn vriend vragen ze dat ook altijd.
Dus wat dat betreft wordt het nog wat :tongue:.

Sylvia en Andre

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2008, 15:54:27 »
[quote name=\'Mar1981\' post=\'150522\' date=\'21 February 2008, 14:55\']Documenten verliezen niet hun geldigheid omdat je handtekening verandert! Ik heb dit nagevraagd bij de gemeente bij het informatiegesprek. Je hebt alleen kans dat de bank op een gegeven  moment een brief stuurt: mevrouw, uw handtekening klopt niet meer, u moet zich komen legitimeren en uw nieuwe handtekening bij ons bekend maken.
De handtekening op je paspoort is niet je hele bewijs identiteit, het is niet het enige dat je paspoort geldig maakt en daarom is het niet verboden hem te veranderen.
Zodra je aan een nieuw paspoort toe bent, komt je aangenomen naam (echtgenote van.. staat er nog steeds dacht ik) ook in het paspoort en kun je je nieuwe handtekening op het document zetten. Tot die tijd kan het zijn dat je er af en toe vragen over krijgt, maar je bent niet crimineel bezig ofzo :wink:[/quote]

En daar gaan we weer met de ambtenaren willekeur. Syl wil ook graag een nieuwe handtekening aannemen want ze is erg trots op haar nieuwe achternaam (Tja, wat wil je ook Janssen-Visee) maar kreeg nadrukkelijk het advies om dit NIET te doen omdat identiteitsbewijzen zoals paspoort, ID kaart en rijbewijs dan hun geldigheid verliezen. Omdat Syl net haar rijbewijs en ID kaart had laten vernieuwen, heeft ze nu besloten om haar oude handtekening te blijven gebruiken, in ieder geval op offciele documenten. Op het bestelformulier van de kinderpostzegels om maar een voorbeeld te noemen gaat ze wel haar nieuwe handtekening gebruiken en t.z.t. als haar rijbewijs/ID kaart vervangen moet worden ook op officiele documenten.

Raar hoor, de ene gemeente zegt dit, en de andere zegt dat.

Liefde is ... wendy & Jasper

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2008, 16:09:06 »
Het scheelt dat ik mijn paspoort volgend jaar december moet verlengen (of in Januari 2010, zoiets). Maar mijn rijbewijs moet ik dan nog iets langer, nog 2 jaar. Ik zal het voor de zekerheid bij onze gemeente eens navragen als ik toch daarheen moet voor die documenten voor de ondertrouw. Is weer een puntje op mijn lijstje erbij met vragen.

1Hanneke

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2008, 20:13:53 »
Volgens mij is het probleem dat ze je handtekening vaak controleren aan je paspoort of rijbewijs. Als je tekent voor een nieuw huis of nieuwe baan of dergelijke, willen ze ook je paspoort zien en die handtekening moet dan wel overeen komen natuurlijk. Oftewel, volgens mij moet je zolang je je rijbewijs en paspoort nog niet vernieuwd hebt bij zulk soort dingen je oude handtekening zetten. Voor de bank kan je wel zon ding invullen dat je handtekening veranderd is en dan kan je die gewoon voor de bank gebruiken.

LadyXochi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 734
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2008, 20:30:28 »
Je moet helemaal niets. Al zet je een kruisje neer. Je moet echter wel consequent zijn en overal een kruisje neerzetten. Ik heb mijn handtekening ook veranderd en ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad. Maar goed, ik ben dan ook pas 4 maanden getrouwd. :biggrin:

Ik heb bij de bank (postbank) gevraagd of ik dan een nieuw formulier moest invullen, maar dat hoefde niet. Ik moets wel een formulier invullen voor mijn naamswijziging. Die moest ik ondertekenen. Ik vroeg nog met welke handtekening, maar dat maakte niet uit, zeiden ze...
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2008, 20:33:12 door LadyXochi »

marjolein

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2008, 08:48:43 »
@Sylvia en Andre: Bij ons in de gemeente is exact hetzelfde verteld als bij jullie.
Wijzig pas je handtekening op het moment dat je je officiele documenten (rijbewijs, paspoort e.d.) hebt laten vernieuwen. Dit om problemen met bijvoorbeeld banken te voorkomen.

nisanlin

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2008, 11:33:41 »
Hou er wel rekening mee dat als je een creditcard hebt je dus wel met je 'oude' handteking moet blijven tekenen bij betalingen!

Ik twijfel nog, in mijn huidige handtekening staat mijn meisjesnaam wel heel duidelijk. Maar ik weet geen andere :) moet ik maar even een middagje op een papiertje kan tekenen ofzo

_Sabien_

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2008, 17:38:05 »
Ben ik even blij. Mijn handtekening bevat alleen mijn voornaam :biggrin:

suzan1983

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2008, 19:19:34 »
ook ik heb ooit een handtekening verzonnen.
Was toen 12 ofzo denk ik. Alleen mijn voornaam op een speciale manier. Eigenlijk nooit volwassener gemaakt. Vind hem wel prima zo.

LadyXochi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 734
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2008, 23:11:49 »
Ik heb een nieuwe handtekening. Ben er al helemaal aan gewend.

nisanlin

  • Gast
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2008, 10:15:18 »
[quote name=\'LadyXochi\' post=\'158788\' date=\'16 April 2008, 23:11\']Ik heb een nieuwe handtekening. Ben er al helemaal aan gewend.[/quote]
Waar heb je dat allemaal moeten doorgeven? bij de bank natuurlijk, maar moet je dan ook een nieuwe creditcard en alles? Of viel dat mee?

En heb je je huwelijksakte met je oude of nieuwe handtekening getekend?  :laugh:

LadyXochi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 734
Handtekening Aanpassen?
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2008, 08:52:26 »
Heb het alleen bij de bank doorgegeven, met hetzelfde formulier waar ik mijn nieuwe achternaam doorgeef. Heb de akte met mijn nieuwe naam getekend!
Heb geen creditcard, dus dat weet ik niet...

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards