collapse

Auteur Topic: Waar begin ik?  (gelezen 6611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

3lm0

  • Gast
Waar begin ik?
« Gepost op: 26 september 2012, 13:15:17 »
Beste forumlezer,

Ik ben 3lm0 ( ik ga mijn naam niet vermelden, omdat mijn vriendin ook goed kan Googlen en trouwforum.nl is ook helaas te indexen :-) ), maar goed, daar niet van... hallo!

Als nieuw lid, denk ik dat ik op de juiste plaats ben gekomen m.b.t. het huwelijk... jullie weten immers veel meer dan mij, ook al bestaat er een zoekfunctie ( welke ik ook gebruikt heb, maar ik krijg helaas niet de resultaten die ik zoek; helaas doet Google hetzelfde :-(), dus ik heb jullie hulp heel erg hard nodig!

Ik ben al een geruime tijd bezig (lees: maanden) met het plannen van dat ene speciale moment, mijn lieve vriendin ten huwelijk vragen, maar ik loop toch tegen wat praktische dingen aan, waar ik geen kaas van hem gegeten...

De hoe, wat, waar en waarom, die is mij wel duidelijk, ik mag graag organiseren en heb voor dat ene speciale moment al redelijk lopen uitpluizen en weet dus wat ik wil. ... wat voor veel mannen overigens best moeilijk lijkt... maar ik loop dus een beetje vast...

Uitleg:

Zij is een christen, ik ben een niet-christen.
Op zich, de meningen hierover zijn verdeeld per persoon en de bijbel spreekt sommige verzen ook tegen, maar dat is een andere discussie, ik zag dat er genoeg topics over bestaan :-)
Maar om even terug te komen op mijn "dingetje" waar ik tegen aan loop; mijn vriendin, hecht toch best wel veel waarde aan de traditionele etiquette en om dit ook in waarde te laten zit ik met 1 ding; namelijk de kerk.

Zover ik heb begrepen, zal er een goedkeuring moeten zijn van de kerk om in de kerk te mogen trouwen, vanwege het feit: christen, niet-christen.
Moet ik nou naar de pastor gaan en om zijn goedkeuring te vragen, of is dit meer iets wat je samen moet doen?

Waarom deze vraag?
Ik het kader van: de man, vraagt de hand, van haar vader, ben ik van mening dat dit aardig dicht bij komt. Ik weet dat zij zich druk maakt om het feit of ze door haar pastor getrouwd mag/kan worden, omdat hij namelijk de mening deelt: christen en niet-christen gaat niet samen.
Om die reden, dacht ik, ik wil haar hier mee verrassen, mits ik uiteraard goedkeuring van die beste man kan krijgen, maar moet ik zoiets wel alleen aangaan, of iets het toch iets voor samen? Dus ik zou graag jullie mening willen horen hier over.

Dan heb ik nog 1 ding, waar ik mij echt helemaal suf op heb lopen zoeken ( en uiteraard verder niemand gevraagd ;-) ), dus bij deze, de vraag en toch anoniem:

De Verlovingsring, haal je er nou 1 of 2?
Ik heb honderden filmpjes bekeken, honderden pagina's afgezocht, maar ik kan maar nergens vinden of je er nou 1 of 2 haalt.

1 op z'n minst ;-), maar ik kan mij zo voorstellen dat zij ook zoiets heeft van, ik wil dat jij ook iets draagt, moet ik dan 2 ringen halen, of haal ik er dan 1 en kiezen wij de 2de samen uit?

Verder gaat alles naar mijn zinnen hoor :-) alleen nu komt de "daad" wel erg dichtbij en dit zijn 2 euveltjes waar ik van af wil en zoek dus reacties / input over die 2 puntjes.

Het laatste dingetje zal echt van latere zorg zijn, namelijk mijn portemonnee ;-)







Jassou

  • Gast
Re: Waar begin ik?
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2012, 13:29:26 »
Hallo, welkom! Spannende tijd voor je zeg :)

Wat betreft haar vader om haar hand vragen, daar zal ze zelf wel bepaalde ideen bij hebben, misschien kun je even vissen hoe ze zoiets zou vinden.

En nu ben ik niet meer gelovig, ik weet nog met enige redelijke zekerheid dat pas nadat ze ja heeft gezegt, je samen een kerk uit gaat zoeken en de pastoor gaat benaderen. En dan merk je vanzelf wel wat de regels zijn van die specifieke kerk :) in ieder geval is dat niet iets waar jij je op dit moment druk om zou moeten maken, dat komt wel na het aanzoek.

1/2 verlovingsringen: Anything goes. Het meest standaard verhaal nu is dat degene die het aanzoek doet een ring geeft aan degene die het aanzoek accepteert. Andere sieraden komen ook wel eens voorbij. Geen ring kan ook. 'vroeger' was de verlovingsring een soort onderpand, daarmee verzekerde de man zich dat zijn a.s. zich ook aan de afspraak zou houden en ook daadwerkelijk met hem zou trouwen. Die ring werd trouwens pas gegeven nadat ze ja zei, en ze samen naar een juwelier gingen waar een selectie ringen lag binnen zijn budget waaruit zij mocht kiezen. De ring-bij-aanzoek is nog niet zo'n oude traditie. Ook gebruikelijk was om als verloofd stelletje samen ringen (2 dus) uit te zoeken die gedragen werden als verlovings-, en daarna (evt met nieuw gegraveerde datum) als trouwring. Een hoop variatie dus, vandaar, anything goes :)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2012, 13:31:03 door Jassou »

Mo_23

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1365
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar begin ik?
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2012, 13:50:46 »
Ik kan me voorstellen dat je hier tegen aanloopt.. Natuurlijk zou het super zijn als je het voor elkaar krijgt om al toestemming van de pastor te hebben, maar dit is zeker niet noodzakelijk. Je kunt dit ook na het aanzoek doen, zodat je dit samen kunt doen. Wat je besluit, is aan jou, waar gaat je voorkeur naar uit? Hoe belangrijk is het voor haar en hoe gaaf is het als je het al geregeld hebt? Ik vind het wel mooi dat je het voor haar wilt regelen, omdat het voor haar zo te lezen erg belangrijk is en jij het belang hier dan van inziet, zou het een mooi gebaar kunnen zijn. Valt dit allemaal mee, kun je het ook makkelijk samen regelen.

Qua ringen kan ook alles... Ik ben zelf ten huwelijk gevraagd met ring, mijn AS draagt geen ring en we hebben nieuwe trouwringen uitgezocht. Je kunt ook samen een ring uitzoeken en deze dan ook als trouwring gebruiken, of alsnog nieuwe trouwringen kopen.....
Ik zou zeggen, denk aan wat bij jullie past en ga daar voor!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards