collapse

Auteur Topic: Papieren Bij Elkaar Zoeken  (gelezen 16613 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Gepost op: 29 juni 2007, 15:00:24 »
Ik vraag me af of ik de enigste ben die met minimaal drie gemeentes moet gaan bellen om alle papieren voor haar ondertrouw bij elkaar te kunnen krijgen...

Omdat ik in Duitsland ben opgegooid en pas met 20 in Nederland ben komen wonen, heb ik dus nog een bewijs nodig dat ik nooit getrouwd ben geweest (of nog ben) en iets van een verblijfsdocument wat ik niet helemaal snap. De vertalingen naar het Duits zijn ook niet altijd duidelijk en je moet blij zijn als je net diegene aan de telefoon krijgt die je verder kan of wil helpen (zo hebben ze voor de ‘geboorteakte’ drie documenten in Duitsland die ik misschien nodig zou kunnen hebben, dat is dan wel gelukkig al opgelost). Bij twee gemeentes waren ze echt onvriendelijk. Bij een gemeente krijg ik de juiste persoon niet te pakken en probier ik het nu via e-mail.
Wij waren van plan om 10 augustus in ondertrouw te gaan, ik dacht dat ik daarvoor nu goed op tijd was, ben benieuwd of dat uiteindelijk wel zo is...

Wilde het alleen even van me af schrijven... heb ook echt pech gehad met een afspraak maken voor jurken te passen dus ik ben even licht gefrustreerd... hoop het voorbereiden wordt binnenkort weer een keertje leuk!!!

Ik heb hier van een paar mensen gelezen die een niet Nederlandse partner hebben... ging dat bij jullie wat makkelijker? Of vinden jullie dat ik me aanstel? Ben er al een paar dagen mee bezig... Het is ook niet super erg maar ik vond het gewoon erg tegenvallen dat de mensen zo onvriendelijk en niet echt behulpzaam zijn :-(

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2007, 15:03:17 »
Kan me heel goed voorstellen dat je lichtelijk gefrustreerd raakt.
Jammer dat mensen zo onbehulpzaam zijn, terwijl je gewoon info wilt hebben en de juiste papieren in orde wil hebben.
Hopelijk krijg je snel de juiste persoon te pakken.
Suc6.

En wat lukt er niet met jurken passen?

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2007, 15:13:22 »
ik kan me heel goed voorstellen dat je dit niet leuk vindt! Ik hoop dat je alles toch nog op tijd voor elkaar krijgt!

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2007, 15:16:16 »
Thx Anke, had ik even nodig van die lieve woorden :-)

Nou met mijn jurk...

Was van het weekend bij mijn moeder wilde met haar en mijn oma (omdat die ook toevallig op visite was, leek mij dat super leuk) jurken gaan passen. Voor mij is dat iets dat ik het liefst met mijn moeder wil doen. Ik heb haar dus gevraagd om een afspraak te maken, zij heeft zich geïnformeerd en gehoord dat dit niet hoeft. Nou is een bruidsmodezaak bij haar net gesloten (bestaat niet meer) en bij die andere was het heel druk en de mensen daar waren weer niet echt vriendelijk (hadden we van tevoren al gehoord) dus ben ik weer naar huis gegaan zonder jurken te passen...

Dan probeer ik al twee weken een afspraak te maken bij Anastasi. Maar omdat ik mijn jurk door een kennis laat ontwerpen moest ik een datum zien te vinden dat ons allemaal schikt plus een vriendin van mij die volgend jaar gaat trouwen wilde ook graag mee als het kon. Ik vond het allemaal leuk zo, maar ja een afspraak te plannen waar 4 mensen die best druk zijn tijd voor vrij moeten maken is best moeilijk.

Het ging dus heen en weer de hele tijd, tot de vriendin zei dat ik maar een afspraak moest maken en ze gaat mee als het uitkomt (om het mij makkelijker te maken).

Nu had ik vandaag eindelijk een afspraak staan voor september, krijg ik te horen dat de ontwerpster toch allen 's ochtends kan die dag (was een soort misverstand, of eigenlijk misscommunicatie). Dus ik heb nu nog een keer gebeld met Anastasi om de afspraak weer te verzetten, maar moet over een half uur weer terug bellen. En die vriendin had ik al blij een e-mail gestuurd omdat ze waarschijnlijk mee had kunnen gaan, heb al voor de zekerheid een dubbele afspraak gemaakt. Maar ja 's ochtends kan ze niet, dus was alles weer voor niets eigenlijk :-(

Soms valt het mee soms valt het een beetje tegen...

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2007, 15:19:47 »
Wat een gedoe zeg!
Soms lijkt het wel of het jou dan niet echt gegund is.
Maar het gaat je echt wel een keer lukken!
De aanhouder wint hoor!!!

marjolein

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2007, 15:42:21 »
Ik heb geen ervaring zelf met de papieren van de ondertrouw, maar vorig jaar is een britse (ex-)collega van mij getrouwd en zij heeft echt heel veel problemen gehad om de papieren voor haar ondertrouw voor elkaar te krijgen.

Het grootste probleem bij haar was dat haar geboortebewijs niet de juiste stempel had. Uiteindelijk heeft haar zus in London ergens 3 uur  :blink:  in de rij gestaan om de juiste stempel te krijgen en toen die er eenmaal was, was het zo geregeld  :) .

Zij heeft veel hulp van de gemeente gekregen waar zij in ondertrouw ging (in Amsterdam, die hebben hier vast en zeker vaker mee te maken). Ik weet nog dat zij 2 keer een afspraak heeft gehad met de gemeente Amsterdam om door te spreken wat ze precies nodig had, hoe die formulieren er uit zagen en waar ze de formulieren kon opvragen. Misschien is het een idee om te kijken of je iemand kan vinden in de gemeente waar je in ondertrouw gaat die je kan helpen.

In ieder geval heel veel succes!

Ireen

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2007, 16:04:11 »
Wat een toestand! Een afspraak maken waarbij 4 mensen mee kunnen is echt een klus. Ik hoop dat het je inmiddels gelukt is!

Over de papieren: mijn vriend komt uit Spanje. We hebben ruim de tijd uitgetrokken om de ondertrouw voor te bereiden. Hij had een geboordteakte nodig uit Spanje. Die heeft zijn moeder gehaald. Wij hebben 'm vervolgens door een beëdigd vertaler laten vertalen. Mijn vriend kon alles vertalen wat erop stond, maar dat was niet genoeg. 't Moest met officiële stempels en al. 't Was wel gedoe om dat te regelen, maar dat kwam door opvragen offertes, de goedkoopste kiezen, de hele akte uittypen, de boel helpen vertalen (akte was geschreven, de Catalaanse namen zijn dan lastig te lezen), etc.. Andere stukken waren geen punt. Die had hij al of had de gemeente waar we wonen.
Wees niet bang, de Duitse stukken die je hebt hoeven niet vertaald te worden, omdat de meeste gemeentes daar wel uitkomen. Dat lag met Spaans even anders.

Kortom: onms gedoe lag op een vlak waar jij niet mee te maken hebt!
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2007, 17:11:44 door Ireen »

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2007, 16:12:21 »
We can shake hands....

Mijn vriend is Turks en door de 2 toeristenvisa en de verblijfsvergunning die we de afgelopen 2 jaar hebben aangevraagd hebben we al een papierhandel gehad, dat wil je niet weten....echt een ramp. Vooral de aanvraag verblijfsvergunning. Helemaal gek werden we ervan, dan ontbrak er weer een stempel en werd mijn vriend weer teruggestuurd. Ik kan geen instanties meer zien!! Helaas heb ik weinig te willen, voorlopig zitten we er nog wel even aan vast, op dit moment ligt onze aanvraag verlenging verblijfsvergunning alweer een aantal weken bij de IND....

Anyway, voor het trouwen moeten wij dus ook de hele handel hebben maar in vergelijking met de verblijfsvergunning valt het voor ons nog mee. Bij de inschrijving GBA in de gemeente hebben ze bij ons een aantekening gemaakt. Als we binnen een jaar trouwen mogen we dezelfde papieren van mijn vriend gebruiken (uittreksel familieregister en ongehuwdheidsverklaring heeft hij net als jij denk ik nodig). Dat is dus hardstikke lief, want normaal verlopen deze papieren na 6 maanden en zouden we weer nieuwe moeten halen, in Turkije! Verder moeten wij ook nog een M46 verklaring bij de IND aanvragen, dat is een schijnrelatie onderzoek. Zonder deze verklaring kunnen we niet trouwen. Dus ik herken het gevoel helemaal!! Maar doordat we nu toch helemaal in de materie zitten valt het me mee allemaal.

Vervelend dat het ook zo'n gezeur is met je jurk hopelijk komt het nu snel goed!

Denk je er ook aan dat je je huwelijk ook inschrijft in Duitsland?

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2007, 16:42:34 »
Bedankt voor de verhalen goed om te horen dat ik niet de enige ben! Voel me al wat beter maar vind het ook bijna gênant dat ik iets heb gezegd. Als ik dit nu allemaal hoor, klinken jullie verhalen toch wel veel erger als wat ik heb mee gemaakt...

Heb nu uiteindelijk toch een afspraak voor de jurk kunnen regelen, vriendin kan niet mee denk ik maar dat is dan even niet anders...

Ik had trouwens verder nog nooit echt problemen doordat ik niet Nederlands ben (eerder privé met mensen die problemen hadden met Duitsers). Het is alleen al vaker voorgekomen dat mensen me wijs wilden maken dat ik een verblijfsvergunning en werkvergunning nodig heb en dat ze bij een bank mijn pasport vroegen in plaats van mijn ID-kaart... Dat irriteert me soms omdat het altijd mensen waren (van instanties) die beter zouden moeten weten. Waarschijnlijk vond ik het daarom nu ook allemaal een gedoe, ik had dit gewoon niet echt verwacht.

Maar goed, komt goed allemaal

En wens jullie en jullie mannen ook nog succes met de voorbereidingen!

btw.: @nisanlin: huwelijk inschrijven in Duitsland? Moet dat echt, maar waar dan? Ik ben vroeger echt super vaak verhuisd. Hadden ze dat dan niet ook even kunnen aangeven? Ahhhhh!

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2007, 16:50:24 »
Als je nog meer verhalen zoekt (of vragen zou hebben): op www.buitenlandsepartner.nl staat heeeeeel veel informatie.

En over die inschrijving in Duitsland: dat is alleen als je in Duitsland ook geregistreerd wilt staan met je huwelijk hoor! Ik weet niet of je nog steeds een Duits paspoort hebt...maar wij gaan ons huwelijk wel inschrijven in Turkije (that is to say, bij het Turkse consulaat in Deventer).

Ireen

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2007, 16:55:59 »
Voor mij is het ook nieuw dat het in Spanje ingeschreven moet worden, hoewel... nu pas bedenk ik dat we inderdaad nog een tweede trouwboekje gaan krijgen. Dat heb ik wel geweten :-). Leuk toch?

Nisanlin, bedankt voor tip van de website!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2007, 17:28:14 »
Nadkid, je hoeft het echt niet genant te vinden om dit even van je af te schrijven.
Op dit moment is het voor jou gewoon niet leuk om zo dingen te regelen.
En volgens mij heb je weinig te maken met verhalen van anderen.
Voor de een is dit erg en voor de ander dat.
Nou, en als je het lekker van je af kan schrijven, dan is dat toch heerlijk!
En er wordt flink voor je geduimt en gehoopt dat het snel geregeld is zonder al te veel sores.

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2007, 17:37:31 »
Dank Anke!

En ik zou even bij dat forum kijken nisanlin :-)

Heb nog een Duits pasport en wilde dat eigenlijk ook nog zo houden. Even kijken dan met dat inschrijven, maar dat valt straks denk ik sowieso allemaal op zijn plek..

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2007, 18:42:07 »
wat een gedoe allemaal! Ik hoop dat het allemaal wel gaat lukken!

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2007, 20:34:27 »
Volgens mij is dt inschrijven een eitje straks vergeleken met al het gedoe nu :)

Ireen en nadkid, inschrijven hoeft niet perse volgens mij maar dan staat degene die uit dat land komt (in ons geval mijn as) in dat land nog steeds als ongetrouwd bekend. Het "klopt" dan niet meer zeg maar en het lijkt me handiger als het gewoon overal bekend is :)

Ireen

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2007, 08:48:19 »
Nisanlin, wij gaan het ook in Soanje inschrijven. Wil daar natuurlijk ook als getrouws met mijn mannetje bekend zijn  :biggrin:

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #16 Gepost op: 20 juli 2007, 12:10:15 »
Nog even een update over mijn papieren. Wil het even van me afschrijven.

We zijn nu al drie weken verder sinds mijn eerste bericht, maar heel ver ben ik nog niet gekomen…

Ik heb ondertussen met minstens zeven gemeentes contact gehad. Kan helaas alleen af en toe op vrijdag bellen omdat de openingstijden zo slecht zijn en ik vanuit mijn werk niet naar Duitsland bellen wil. Mijn e-mails worden helaas nauwelijks beantwoordt.
Het probleem is eigenlijk dat mijn ouders gescheiden zijn en niemand weet waar ons familieboek ligt. Mijn moeder heeft daar dan wel eentje van maar die is denk ik niet officieel genoeg. Ik heb dit nodig voor dat bewijs dat ik nog nooit getrouwd ben geweest.
Ik heb dus met alle gemeentes gebelt en/of gemaild die ik maar kon verzinnen en iedereen verteld me iets anders. Had ik niet nog even van mezelf gezegd dat mijn ouders gescheiden zijn was een van de gemeentes nu nog bezig met het uitzoeken waar dat boek is gebleven.
Niemand weet dus echt hoe dat allemaal in elkaar zit, op internet vind ik niets en de homepagina’s van de gemeentes zijn zo slecht dat je vaak niet eens een telefoonnummer of openingstijden kan vinden.

Straks als ik alle documenten bij elkaar heb voor die bewijs dat ik nog nooit getrouwd ben geweest, dan moet ik dat allemaal naar de gemeente sturen waar ik als laatste heb gewoond in Duitsland. Die gemeente stuurt die hele stapel naar de Duitse ambassade in Den Haag, die sturen vervolgens alles weer terug naar die gemeente naar Duitsland en dan krijg ik het hopelijk en moet het naar de gemeente waar ik nu woon in Nederland brengen.

Ik weet het is niets in vergelijking met vele andere mensen, maar ja, me irriteren de mensen die niets weten en het toch eigenlijk zouden moeten weten. Ik denk dat ik niet zo een extreem moeilijk geval ben, toch…

Maar… ik heb eindelijk afspraken geregeld voor het passen van jurken (bij Covers in Utrecht) en ook meteen voor het maken van mijn jurk (bij Anastasi in Nieuwegein). Tenminste is dat alvast geregeld.

Alles komt goed!!!

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2007, 12:20:27 »
wat een gedoe Nadkid....rottig he, afhankelijk zijn van de instanties!! Hopelijk krijg je snel alle papieren toch bij elkaar!

Annemieke

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2007, 12:30:08 »
Wat een gedoe zeg! Hopelijk krijg je binnenkort wel een goed en helder antwoord waar je iets mee kunt, dit is echt vervelend omdat je er zelf ook niets aan kunt doen!

Succes ermee in ieder geval en ondertussen lekker afleiding met het uitzoeken van je jurk! :)

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2007, 12:44:31 »
Daar wordt je toch moedeloos van!!
Jeetje, wat een gedoe zeg.
En het enige wat je kan doen is bellen en bellen en bellen.
Hopelijk is dit allemaal snel opgelost.

Maar het goede nieuws is dan ook wel heel erg leuk!!
Op jurkenjacht!!
Wanneer staan je afspraken?

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2007, 12:55:08 »
4 augustus en 7 september :-)
ga helaas niet met mijn moeder maar met in totaal 4-5 andere hele lieve mensen (een keer 3 en een keer 1 of 2). Kijk er echt al naar uit!!!

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2007, 18:48:58 »
wat een gedoe allemaal! Maar hopelijk komt het gewoon helemaal goed!

Heel veel plezier met het passen van jurken!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2007, 19:30:34 »
Dat gaat al opschieten!

Ireen

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2007, 09:00:42 »
Wat een gedoe zeg met die papieren! 't Is toch wel echt een flinke klus op deze manier. Als je nou al eens zou weten waar je moet zijn... gelukkig heb je nog wel eventjes de tijd! Maar goed dat je zo ruim van te voren begonnen bent. Veel succes ermee!

En veel plezier met het uitzoeken van je jurk!!!

Mandy28-09-2007

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2007, 10:52:04 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad moet ik zeggen... Maar ik ergerde mij meer aan de manier waarop ik juist GEEN informatie kreeg hierover...

Mijn partner is Belgisch en ik moest dus ook extra papieren aanvragen.
Ten eerste voor de kerk natuurlijk de doopbewijzen. Nou, aangezien al die parochies in belgie weer door elkaar gehusseld zijn, had ik na 12 telefoontjes eindelijk het juiste nummer te pakken....
Nou, vervolgens ze er 2 keer aan herinneren en ja hoor... tadaaa... 4 maanden later eindelijk een stukje papier in de bus... Terwijl die van mij er maar een week overdeed....

Gelukkig woonde mijn vriend al in nederland, dus qua inschrijving GBA komt dat wel goed, maar ik las volgens mij op dit forum een keer dat je een bepaald attest/formulier nodig had omdat je partner niet altijd in nederland had gewoond... Dus ik voor de zekerheid naar de gemeente bellen en ja hoor... die had ik dus ook nodig...

Ik zei : "lekker dat jullie mij daarover ook informeren...." als ik daar nu had gestaan bij het gemeentehuis voor mijn ondertrouw, dan had het feestje mooi niet doorgegaan denk ik..
Dus nu heb ik in bij het consulaat van Den Haag (jajaja,,,.. de regiokantoren zijn allemaal opgeheven ) een vrouw aan de lijn gehad die het met alle liefde (kuch kuch) voor me wilde opsturen... Het ging wel een stuk sneller dan bij het doopbewijs in ieder geval (3 maanden hahaha)

Maar nu heb ik geloof ik alles....

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards