collapse

Auteur Topic: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht  (gelezen 36132 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #25 Gepost op: 3 november 2010, 15:41:26 »
Zowiezo wel apart om het katholieke geloof te hebben en lesbisch te zijn...iets wat eigenlijk niet samen kan....

@ Ctje, het verschil zit m voor mij in de bewoording. Jij schrijft dat het jouw overtuiging is. Hoewel ik een andere overtuiging ben toegedaan respecteer ik die van jou. Ieder mens is tenslotte vrij om te geloven wat hij of zij wil. Wij gaan trouwen verwoordt het zo dat het de ts en haar geloof/relatie veroordeelt als iets wat niet kan en niet mag. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan..

Sh@ron

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #26 Gepost op: 3 november 2010, 15:48:45 »
Sexualiteit is niet iets wat je uitkiest, een geloof wel. En daarom kan dat heel goed samen gaan.

Als 'God' alleen houdt van stellen met verschillend geslacht is het gewoon een sukkel :wink: Maar goed, daarom geloof ik ook niet in God...

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #27 Gepost op: 3 november 2010, 16:37:16 »
Volgens mij mocht iedereen mee in de Ark hoor.
En dan man en vrouw verschillend zijn, betekent niet natuurlijk dat homogene setjes niet kunnen.

Klopt... als ze in God geloofden. Maar dat deden ze bijna allemaal niet.

Homogene setjes zijn niet natuurlijk.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #28 Gepost op: 3 november 2010, 16:40:10 »
Het argument van "natuurlijk" vind ik altijd zo raar. Bloedtransfusie is ook niet natuurlijk, reanimatie ook niet. In een auto rijden is ook niet natuurlijk. Wat is dat toch altijd met dat argument? Ik begrijp dat echt niet.

Wat mij dwarszit aan de post van wij gaan trouwen: is dat zij (ik denk dat je een zij bent :wink:) er van uit gaat dat lesbisch zijn en geloven volgens de katholieke leer niet kan. Terwijl zij niet bepaalt wat iemand gelooft. :)

angelique_20

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1845
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #29 Gepost op: 3 november 2010, 16:44:53 »
God schrijft toch in de bijbel "heb u naaste lief" maar nooit expliciet vermeld of dat een man of vrouw moet zijn..

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #30 Gepost op: 3 november 2010, 16:49:19 »
Het argument van "natuurlijk" vind ik altijd zo raar. Bloedtransfusie is ook niet natuurlijk, reanimatie ook niet. In een auto rijden is ook niet natuurlijk. Wat is dat toch altijd met dat argument? Ik begrijp dat echt niet.

Wat mij dwarszit aan de post van wij gaan trouwen: is dat zij (ik denk dat je een zij bent :wink:) er van uit gaat dat lesbisch zijn en geloven volgens de katholieke leer niet kan. Terwijl zij niet bepaalt wat iemand gelooft. :)

Oké, ik begrijp dat, als je dat daar mee vergelijkt, geen argument vindt. Naar mijn inzien is de Bijbel duidelijk genoeg dat God het huwelijk gegeven heeft voor een man en een vrouw. En dat vinden veel pastoors/dominee's ook. Ik kan dus begrijpen dat ze niet in de kerk kan trouwen.

Sh@ron

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #31 Gepost op: 3 november 2010, 16:49:24 »
Had ik al gezegd dat ik heel slecht tegen mensen kan die anderen in hokjes plaatsen?  :wink:

Dat 'onnatuurlijk' vind ik ook raar

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #32 Gepost op: 3 november 2010, 16:51:36 »
Oké, ik begrijp dat, als je dat daar mee vergelijkt, geen argument vindt. Naar mijn inzien is de Bijbel duidelijk genoeg dat God het huwelijk gegeven heeft voor een man en een vrouw. En dat vinden veel pastoors/dominee's ook. Ik kan dus begrijpen dat ze niet in de kerk kan trouwen.
Het is inderdaad de woordkeuze waar ik over viel. (Los van dat ik het er inhoudelijk ook totaal niet mee eens ben, maar dat weet je inmiddels vast wel. :wink:).

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #33 Gepost op: 3 november 2010, 16:56:04 »
Het is inderdaad de woordkeuze waar ik over viel. (Los van dat ik het er inhoudelijk ook totaal niet mee eens ben, maar dat weet je inmiddels vast wel. :wink:).

Ja inderdaad :-).

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #34 Gepost op: 3 november 2010, 17:33:50 »
Hoe we de bijbel opvatten is ook per persoon verschillend :) Dat is geen probleem.
Maar er zijn dus genoeg kerken waar het wél mag en waar homoseksualiteit net zo normaal is als hetero zijn (wat het m.i. ook is), bijvoorbeeld in onze kerk.
En een nicht van M. is volgens mij in een katholieke kerk getrouwd met haar vriendin, dus er zijn ook katholieke kerken waar het wel mag.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #35 Gepost op: 3 november 2010, 17:46:03 »
Als ik sommige bijdrages lees, dan komt het voor mij over als 'ik ben standaard, dus ik mag; iedereen die afwijkt mag niet'. Net alsof het die afwijkers niet gegund wordt. Het is toch een mooi idee om het iedereen te gunnen?

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #36 Gepost op: 3 november 2010, 17:59:23 »
Als ik sommige bijdrages lees, dan komt het voor mij over als 'ik ben standaard, dus ik mag; iedereen die afwijkt mag niet'. Net alsof het die afwijkers niet gegund wordt. Het is toch een mooi idee om het iedereen te gunnen?
Het is een prachtig idee.. maar niet alles wat leuk lijkt is Bijbels.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #37 Gepost op: 3 november 2010, 18:23:00 »
Nee, soms krijg ik meer het gevoel dat alles wat Bijbels is per definitie niet leuk mag zijn ... :unsure:

Even serieus, ik ben het eens met Sharon. Geaardheid is iets dat je niet kunt kiezen, geloof wel. De katholieke kerk bepaalt misschien dat belijden van het katholieke geloof in dat instituut niet samen kan met homosexualiteit, maar dat is iets heel anders dan geloven. Je kunt best katholiek zijn en homo of lesbienne zijn. Niks mis mee imho, al lijkt het me in dit soort situaties wel heel moeilijk voor het koppel in kwestie.

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #38 Gepost op: 3 november 2010, 18:38:55 »
Met de term natuurlijk bedoel ik: zoals God het bedoeld heeft. Deze term was dus niet handig gekozen. Sorry.

Lyanna: De Bijbel (met de regels die er in staan) zie ik niet als 'alles wat leuk is mag niet', maar als hekjes. Hekken (op een brug, bij een kloof e.d.) zijn er om mensen te beschermen. God heeft daarom regels gemaakt, niet om ons te pesten, maar om ons te helpen.

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #39 Gepost op: 3 november 2010, 18:42:52 »
Oh hemeltje zeg...
Maar God heeft toch ook de mens gemaakt zoals hij is? Of zijn homoseksuelen dan een 'foutje'? Maar God maakt geen fouten toch?

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #40 Gepost op: 3 november 2010, 18:56:05 »
Pepper: God heeft de mens volmaakt geschapen. Het antwoord op je vraag is hier te lezen, in H1-3. Homoseksualiteit is gekomen na de zondeval.

Misschien kan iemand dit topic splitsen?
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 18:59:23 door Ctje »

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #41 Gepost op: 3 november 2010, 19:03:29 »
@ Ctje, ik ken dat standpunt en een lesbische vriendin van mij is vanwege dezelfde opvatting niet voor de kerk getrouwd. Maar wél voor de wet.
Zij geloven ook dat homoseksualiteit niet Gods bedoeling is, en dat het met de zondeval over ons gekomen is, net als ziekten en oorlog en allerlei andere slechte dingen. Daarom hebben zij er voor gekozen om niet God's zegen over hun huwelijk te vragen.
Maar:
Zij vinden wel dat je homoseksueel bént en dat je daar net zo weinig aan kunt doen als aan een ziekte of lichamelijk beperking of wat dan ook.
Dit is goed onderbouwd op zich, en hoewel ik het standpunt niet deel, kan ik me er op deze manier in vinden.

Maar toch vind ik het moeilijk te begrijpen dat je dan als homoseksueel niet in de kerk mag trouwen. Tenslotte mag je wél Gods zegen vragen over je huwelijk als je maar één been hebt. Of als je kankerpatient bent. Ook allebei dingen die volgens die opvatting door de zondeval komen, of in elk geval níet Gods bedoeling...
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 19:27:22 door Inx »

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #42 Gepost op: 3 november 2010, 19:51:27 »
Ik zie gewoon niet zo goed hoe zeggen dat homosexualiteit zondig is gelijk te stellen is aan "mensen helpen" of "behoeden" - waarvoor dan? Voor liefde? En zo heb ik dat met wel meer opvattingen in de Bijbel. Dat is ook de reden waarom ik niets heb met het instituut kerk. Ik vind de Bijbel prachtig, maar zie hem meer als een verzameling allegorieen en mooie verhalen uit een tijd lang geleden met opvattingen van lang geleden. Natuurlijk staan er veel dingen in die het overdenken waard zijn, maar ik ben nooit van die opvatting geweest dat het een decreet is waarnaar strict geleefd dient te worden.

Maar goed, voordat dit weer in een complete theologische discussie verzandt :wink: - ik respecteer wel mensen die daarover een hele andere opvatting hebben dan ik.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #43 Gepost op: 3 november 2010, 20:16:36 »
-dan vermeld ik offtopic nog even dat ik, gelovig en wel, het 100% eens ben met Lyanna's opvattingen over de bijbel-

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #44 Gepost op: 3 november 2010, 21:07:39 »
Oh ja die zondeval schijn ik elke keer weer te vergeten.....
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 22:05:43 door Pepper »

Faith

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #45 Gepost op: 3 november 2010, 21:46:44 »
:ph34r:
« Laatst bewerkt op: 9 november 2010, 21:53:57 door Faith »

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #46 Gepost op: 3 november 2010, 21:55:11 »
Als atheisten/agnosten vinden dat zowel hetero- als homostellen een inzegening verdienen en een groep gelovigen 'alleen' heterostellen, dan lijkt mij per definitie dat de eerste groep ruimdenkender is.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #47 Gepost op: 3 november 2010, 22:58:57 »
En er zijn ook heterostellen waarbij het kindjes maken niet lukt, of die het gewoonweg geen kinderen wíllen.
Ruimdenkend is niet het woord wat ik daar op zou plakken.

En ja, ik ben zelf ook gelovig. Én ruimdenkend. En dat is mijn kerk gelukkig ook. Onze predikant (waar we nu in gesprek mee zijn om onze dienst voor te bereiden) is behoorlijk fel op het gebruiken van je gezonde verstand.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #48 Gepost op: 3 november 2010, 23:20:13 »
Ik respecteer het wel maar ben het er simpelweg totaal niet mee eens. Ik ben ook ruimdenkend zat, dus ik "zou helemaal niets moeten", wat een belerende opmerking is dat zeg.  Ik vind het verdrietig dat mensen die zich thuisvoelen bij een geloof door de leiders van dat geloof niet geaccepteerd worden.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 23:23:47 door Anna Livia »

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #49 Gepost op: 4 november 2010, 09:12:58 »
Hier ook gelovig en voorstander van het homohuwelijk! Het geloof is voor iedereen en er zijn zat gelovigen die er zo over denken!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards