collapse

Auteur Topic: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht  (gelezen 36135 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

e_vlyne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #50 Gepost op: 4 november 2010, 10:51:18 »
Uhm..ik vind dit een forse ovename van iemand's topic eigenlijk....en een behoorlijke ongepaste discussie ook nog dan.
Al weet ik niet wat de starter zelf daar van vindt hoor.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #51 Gepost op: 4 november 2010, 10:58:13 »
Eens evelyne, kan een mod dit splitsen en het plakken in het religietopic?

Femke

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #52 Gepost op: 4 november 2010, 11:10:04 »
Ik ben voor het homohuwelijk, maar ik zou niet willen trouwen in een kerk die daar niet achter staat, ik zou uberhaupt daar niet meer lid blijven. Je moet toch steun krijgen van een kerk, geen kritiek? Maar ik ben dan ook niet lid van een kerk..

Oh ja die zondeval schijn ik elke keer weer te vergeten.....

wat is dat ook al weer?

En daar hoort bij: kindjes maken met elkaar. Dat kunnen homoseksuelen (m/v) niet. Zo simpel is het eigenlijk. Daar is niks hokjesachtigs of niet-ruimdenkends aan.
En er zijn ook heterostellen waarbij het kindjes maken niet lukt, of die het gewoonweg geen kinderen wíllen.
Ruimdenkend is niet het woord wat ik daar op zou plakken.

Ik wou reageren en zag dat Inx het al gedaan heeft. Het is juist absoluut niet-ruimdenkend wat Faith zegt, want wat als je geen kindjes wilt krijgen, of kan krijgen?
Hoe denkt de kerk dan over adoptie? Want als ze dat goed vinden voor heterostellen, moet dat ook goed zijn voor homostellen, ergo: homo's/lesbiennes kunnen wel kindjes krijgen!

Siske

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #53 Gepost op: 4 november 2010, 11:14:57 »
Ik vind het jammer dat er hier een grote discussie is ontstaan tussen gelovige / niet gelovige en iedereen die daar tussen in hangt. Mijn haren vliegen hier overeind als ik sommige antwoorden lees. Ik ben niet gelovig en daar ben ik blij om. Maar daarbij wil niet zeggen dat ik de gelovige niet respecteer ik vind het voor hun fijn dat ze ergens in geloven.

Ook al kan ik niet naar een kerkdienst ( omdat daar ook mijn haren van overeind vliegen ) omdat ik huwelijken en begrafenissen vaak zo onpersoonlijk vind. 90 procent gaat over god zus en god zo. En als niet gelovige kan ik daar slecht tegen het huwelijk vind ik niet gaan om god ( als deze persoon er ooit al is geweest ) maar om de personen die in het huwelijksbootje stappen. En die samen kiezen voor de liefde, en god heeft dit besluit toch niet genomen dat hun verliefd worden en gaan trouwen. Dat hebben toch die mensen gedaan. Maar goed ik hou erover op voordat ik dadelijk tegen teveel enkels heb aangetrapt.

Ik wil de TS alleen maar zeggen, geniet ervan van de voorbereidingen. En ga een kerk zoeken waar je je fijn bij voelt en waar jullie gerespecteerd worden zoals jullie zijn.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #54 Gepost op: 4 november 2010, 12:56:43 »
@ Ctje, het verschil zit m voor mij in de bewoording. Jij schrijft dat het jouw overtuiging is. Hoewel ik een andere overtuiging ben toegedaan respecteer ik die van jou. Ieder mens is tenslotte vrij om te geloven wat hij of zij wil. Wij gaan trouwen verwoordt het zo dat het de ts en haar geloof/relatie veroordeelt als iets wat niet kan en niet mag. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan..
het is niet wat ik denk; maar wat algemeen bekend is:
dat de PAUS, hoofd van de Katholieke Kerk, het homohuwelijk afkeurt....
en in de Bijbel duidelijk genoeg staat dat God het huwelijk gegeven heeft voor een man en een vrouw.....
dus dat het eigenlijk niet kan.

In de katholieke kerk kan het niet, want daar is het huwelijk niet zomaar een inzegening.
Atheïsten/agnosten zouden eens ruimdenkender moeten worden en de traditie van het geloof moeten respecteren.
:applaus: helemaal mee eens!

@jaqw78 maar om terug te komen op je vraag:

je geeft zelf al aan.....maar wij dachten aan een viering van de dag of zoiets,......
tja, dan begrijp ik nog steeds het dilemma niet zo.

Als je zelf al denkt aan een viering van een bijzondere dag, is dat geen inzegening van een huwelijk, dus hoeven er geen ringen uitgewisseld worden, hoeft het geen trouwdienst te heten en hoeft het geen eucharistie te zijn....maar gewoon een feestelijke viering ter toevoeging aan jullie wettelijk huwelijk.

En daarbij vrrag ik mij af:
Als ik mij bij de gemeente welkom voel, trouw kerklid ben en een redelijk goede band met de pastoor, zou ik er niet zo'n drama van maken en mijn dienst aanpassen. Lijkt mij dat jullie dat hebben... anders was je toch met jullie geaardheid en de weet dat een kerkelijk huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht binnen de katholieke kerk niet mogelijk is, al lang weg bij deze kerkgemeente ?

Nogmaals: ik wens jullie inieder geval heel veel geluk!
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 13:03:27 door wij gaan trouwen »

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #55 Gepost op: 4 november 2010, 13:12:08 »
de reden voor deze pol is eigenlijk heel simpel :) ik ga volgend jaar trouwen met mijn vriendin, we zijn al meer dan 5 jaar samen en zijn beiden katholiek. We wilden dan ook graag iets in de kerk toevoegen aan de overeenkomst van de burgelijke stand. Nu ervaren we hierbij veel tegenwerking van de kerk (eigenlijk van de pastoor ) van onze gemeente. Nu weten we uiteraard dat een officieel huwelijk niet mogelijk is, maar wij dacht aan een viering van de dag of zoiets, maar nu blijkt dat daar heel veel regels aan verbonden zijn, zo mogen er bv geen ringen uitgewisseld worden, mag het geen dienst heten, mag het niet aangekondigd worden als huwelijk, mag er geen eucharistie zijn, en zo nog tig inhoudelijke beperkingen... hierdoor is bij mij de vraag ontstaan of het nu echt zo vreemd is wat we willen en wat de mening van anderen (buitenstaanders) is over een homohuwelijk in de kerk... vandaar :)

@wij gaat trouwen,
sorry, maar lees je nu echt maar puur wat je wilt lezen? De oorspronkelijke vraag is dus wat jouw mening is op een huwelijk tussen dezelfde sekse. En in de post hierboven zegt ze dus dat ze weet dat een officieel huwelijk niet mogelijk is, prima. Maar er komt zelfs op die viering veel tegenwerking. Ik begrijp best dat elk gelovig stel ook gewoon een mooie aangekondigde dienst wil, waarom dit onderscheid? Waarom wordt het zo moeilijk gemaakt? Tuurlijk snap ik ook dat NL op veel landen vooruit loopt in het homohuwelijk en eigenlijk is dat best spijtig, dat die opvatting blijft leven dat homoseksualiteit iets slechts is. En nog spijtiger is als mensen die mening in stand houden door te zeggen: Het hoort niet. Nee meneer de pastoor u hoort ook niet aan kleine kindertjes te komen....
Volgens de paus hoort geboortebeperking in elke vorm ook niet, weegt dit dan lichter dan het homohuwelijk? Aangezien er veel (ook zware) gelovigen zijn die toch wel condooms/de pil/spiraal gebruiken.

Ik snap het gewoon echt niet!!
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 13:14:18 door Pepper »

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #56 Gepost op: 4 november 2010, 13:44:16 »
Wij gaan trouwen, TS "maakt toch geen drama"? Ze stelt een vraag! Jemig, ik zal hier wel hypergevoelig voor zijn, maar ik ontplof inmiddels een beetje van dit topic. Ik hou maar op met posten voordat ik ruzie maak met mensen, dat is ook niet mijn bedoeling.

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #57 Gepost op: 4 november 2010, 15:31:43 »
Het is wel wat jij denkt, en wat een heleboel andere mensen denken. En een heleboel andere mensen denken weer wat anders.
Het gaat erom of de bijbel, de paus en de kerk als authoriteit beschouwd moeten worden, dat is de vraag.

Maar als je op een voetbalclub zit, moet je je ook aan die regels houden die de club gemaakt heeft, en daar ook niet moeilijk over gaan doen. Dus de regel (gebaseerd op de Bijbel) is: geen homohuwelijk. Er valt veel te praten, maar uiteindelijk zijn er de regels om één lijn te houden.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 15:33:58 door Ctje »

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #58 Gepost op: 4 november 2010, 16:59:09 »
Maar als je op een voetbalclub zit, moet je je ook aan die regels houden die de club gemaakt heeft, en daar ook niet moeilijk over gaan doen. Dus de regel (gebaseerd op de Bijbel) is: geen homohuwelijk. Er valt veel te praten, maar uiteindelijk zijn er de regels om één lijn te houden.
Binnen haar huidige kerk. Maar elke stroming, en blijkbaar zelfs elke kerk/gemeente interpreteert de bijbel anders. Zo ben ik ook gelovig, maar sta ik wél achter het homohuwelijk, en onze kerk/gemeente/predikant ook.
Dus het is niet zo dat als je gelovig bent, en dus uit de bijbel leest, je automatisch tegen homohuwelijken bent.

@ Wij Gaan Trouwen: Jij zegt dat het per definitie niet kán in het katholieke geloof. Maar dat is dus niet zo Want ik ken dus al één katholieke kerk waar ze het wel doen.
Zo 'over één kam' werkt het dus niet. Ctje en ik bijvoorbeeld zijn allebei belijdend lid van een protestantse gemeente. Maar veel van onze opvattingen verschillen dag en nacht van elkaar. Je kunt dus niet zeggen "alle protestanten vinden dit en dat", ik denk dat je ook niet kunt zeggen "alle katholieken vinden dit en dat".
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 16:59:43 door Inx »

Nanna

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #59 Gepost op: 4 november 2010, 17:27:18 »
Daarom heet een geloof ook een 'geloof' en geen wetenschap. Iedereen interpreteert het anders... helaas, want anders zouden er geen oorlogen zijn denk ik, die gaan bijna altijd over geloof.
Ik ben trouwens dankbaar dat ik mag geloven wat ik wil en op mijn manier.

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #60 Gepost op: 4 november 2010, 18:07:17 »
het is niet wat ik denk; maar wat algemeen bekend is:
dat de PAUS, hoofd van de Katholieke Kerk, het homohuwelijk afkeurt....
en in de Bijbel duidelijk genoeg staat dat God het huwelijk gegeven heeft voor een man en een vrouw.....
dus dat het eigenlijk niet kan.

Nogmaals; dat vind jij. Bovenstaande is jouw persoonlijke mening, gevormd door je eigen kerkgang, bijbelstudie, gesprekken over het geloof of wat dan ook. Prima dat jij vindt dat het niet kan, ik ben (zoals duidelijk moge zijn), een andere mening toegedaan.
Dat kan, mensen verschillen nou eenmaal van mening. Waar ik onderhand echt een beetje boos van word (net als AL) is de manier waarop jij je conclusies trekt en deze neerzet alsof ze de enige echte waarheid zijn. Nogmaals, prima dat jij gelooft dat er voor het homohuwelijk geen plaats is in de (katholieke) kerk, maar dat wil niet zeggen dat deze mening de waarheid is.

@ ts; ik vind het erg verdrietig dat jij binnen jouw kerk niet de ruimte krijgt/voelt om een viering van jullie liefde voor elkaar te laten plaatsvinden. Ik hoop dat je een plek vindt waar je alsnog jullie liefde en jullie geloof kunnen verenigen en waar jullie je onvoorwaardelijk thuisvoelen.

@ Nanna: en zou zou het overal moeten zijn, dat je mag geloven wat je wil op jouw manier. Ik wens dat iedereen toe!
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 18:08:05 door 14/8/2009 »

~M*M~

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #61 Gepost op: 4 november 2010, 22:05:37 »
Ik wil steeds wat schrijven maarik durf niet zo goed......

Iets met priester het misbruiken van je gezag en kleine kinderen/jongetjes

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #62 Gepost op: 4 november 2010, 22:30:28 »
En dat dan de atheisten gaan roepen dat álle katholieken kinderverkrachters zijn! :tongue:

Sh@ron

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #63 Gepost op: 4 november 2010, 22:38:14 »
ohw, we dwalen af....

Ts, heb je iets aan onze meningen en wat ga je nu doen?

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #64 Gepost op: 4 november 2010, 22:42:50 »
@M: zoiets had ik al gepost hoor lieverd :wink:

Citaat
En nog spijtiger is als mensen die mening in stand houden door te zeggen: Het hoort niet. Nee meneer de pastoor u hoort ook niet aan kleine kindertjes te komen....
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 22:43:12 door Pepper »

~M*M~

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #65 Gepost op: 5 november 2010, 09:46:20 »
@ Inx, niet roepen dat alles en iedereen fout is binnen de katholieke kerk, maar juist dat de paus en welgetelt 2 zinnen aan heeft vuilgemaakt en het verder in de doofpot stopt.
En dan mensen die deel uitmaken van een gemeente en zich daar actief voor inzetten, een huwelijk in de kerk wordt ontzegt.
Daar kan ik niet tegen..

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #66 Gepost op: 5 november 2010, 10:57:24 »
Ben het helemaal met je eens M!
Ik zei het om aan te geven hoe stom het is om te roepen dat alle katholieken/protestanten/gelovigen/atheisten hetzelfde zijn.

e_vlyne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #67 Gepost op: 5 november 2010, 12:14:51 »
NOGMAALS....ANDER TOPIC GRAAG!!!!!!!!!!!!!!!!

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #68 Gepost op: 5 november 2010, 12:22:55 »
Waarom? TS vraagt letterlijk naar onze mening over het homohuwelijk in de kerk.
Van mij mag het naar een discussietopic, maar het is niet dat de discussie hier compleet ongepast is ofzo...

Pepper

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #69 Gepost op: 5 november 2010, 13:12:07 »
Ik vind het ook gewoon aansluitend op het onderwerp, no need for capslock. Ik vind het wel jammer dat TS zelf geen reactie meer geeft.

Het is een beladen onderwerp, maar als je het niet wilt lezen, doe dat dan ook niet.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #70 Gepost op: 5 november 2010, 13:17:23 »
Ik zou ook wel graag een splitsing zien omdat ik bang ben dat TS hier nu niet meer durft te komen. Maar dat vul ik voor TS in en dat weet ik natuurlijk niet want ik ken haar helemaal niet. :wink: Maar wel een beetje jammer dat geen enkele mod reageert op het verzoek.

kattekliek

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #71 Gepost op: 5 november 2010, 16:50:06 »
Ja inderdaad, jullie mening erover :) zou het moeten kunnen of vinden jullie dat een kerkelijke zegen alleen voor een hetero
stel is?
Het kerkelijk huwelijk kan alleen gesloten worden tussen een man en een vrouw, voor zover die niet om andere redenen niet met elkaar kunnen trouwen (gescheiden, tot priester gewijd etc). Dat is het katholieke standpunt en dat hang ik zelf ook aan.

Overigens niet zozeer een kwestie van 'mogen', als wel een kwestie van 'kunnen'. Het katholieke huwelijk is een sacrament, waarvoor bepaalde voorwaarden zijn om het geldig te doen zijn en één ervan is dat degenen die trouwen van verschillend geslacht zijn.

Citaat
Qua kerken:
Inderdaad in de katholieke kerk nog niet...
In de katholieke Kerk kan het niet en zal het ook niet kunnen (ze is niet zo veranderlijk :wink:)
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 16:51:25 door kattekliek »

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #72 Gepost op: 5 november 2010, 20:44:06 »
Uhm..ik vind dit een forse ovename van iemand's topic eigenlijk....en een behoorlijke ongepaste discussie ook nog dan.
Al weet ik niet wat de starter zelf daar van vindt hoor.


Hi Eve-Lyn, als 'starter'van dit topic, lees ik het nu graag door. overigens zonder problemen met quotes van de 'gelovigen' onder de posters. Ik kan heel goed begrijpen dat sommige mensen er grote problemen mee hebben, ik zal deze mensen ook nooit dwingen om mijn standpunt over te nemen. wel moet ik zeggen dat het mij zelf -als persoon- veel goed heeft gedaan, dat een behoorlijk aantal van reacties niet overwegend negatief zijn. Dat geeft je toch minder het idee dat je echt iets heel onbehoorlijks aan het doen bent of gaat doen op je huwelijksdag :) Inmiddels is ons eigen probleem opgelost, want gaan met een katholieke pastor en een dominee samen in een PKN kerk een oecumenische viering houden die voornamelijk gebaseerd is op katholieke tradities en symboliek :) voor mij is geloof namelijk meer dan een set regels van de kerk, eerder een gevoel en een liefde voor elkaar.
Ik zou ook wel graag een splitsing zien omdat ik bang ben dat TS hier nu niet meer durft te komen. Maar dat vul ik voor TS in en dat weet ik natuurlijk niet want ik ken haar helemaal niet. :wink: Maar wel een beetje jammer dat geen enkele mod reageert op het verzoek.


@ anna en nog wat anderen...sorry gewoon even een paar drukke dagen op mijn werk... (gaat ook nog door naast alle huwelijksvoorbereidingen :)    )
Zit nu heel geinteresseerd mijn lees-inhaalslag te doen!

Maaike

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4431
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #73 Gepost op: 5 november 2010, 20:47:11 »
Wat fijn dat jullie een oplossing hebben gevonden waar jullie blij van worden!

Ik kan me overigens aansluiten bij de mensen die vinden dat homohuwelijk ook in de kerk op een of andere manier moet kunnen. Voor mij is er geen verschil tussen een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht als van een verschillend geslacht. Om precies te zijn, in april gaan 2 goede vriendinnen van me met elkaar trouwen, niet in de kerk overigens.
Wat ik wel vind is dat een kerk of andere geloofsgemeenschap hun eigen regels mag maken wat betreft huwelijk. Ik zou alleen nooit bij een geloofsgemeenschap willen horen die tegen het homohuwelijk is.
Beetje dubbel dus voor mij. Ik vind de vrijheid van mensen om een keuze te maken eigenlijk het belangrijkste aan alle kanten.

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #74 Gepost op: 5 november 2010, 20:52:08 »
Ik wil steeds wat schrijven maarik durf niet zo goed......

Iets met priester het misbruiken van je gezag en kleine kinderen/jongetjes


:) geloof dat dit echt een beetje off-topic is  :wink:
Wat fijn dat jullie een oplossing hebben gevonden waar jullie blij van worden!

Ik kan me overigens aansluiten bij de mensen die vinden dat homohuwelijk ook in de kerk op een of andere manier moet kunnen. Voor mij is er geen verschil tussen een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht als van een verschillend geslacht. Om precies te zijn, in april gaan 2 goede vriendinnen van me met elkaar trouwen, niet in de kerk overigens.
Wat ik wel vind is dat een kerk of andere geloofsgemeenschap hun eigen regels mag maken wat betreft huwelijk. Ik zou alleen nooit bij een geloofsgemeenschap willen horen die tegen het homohuwelijk is.
Beetje dubbel dus voor mij. Ik vind de vrijheid van mensen om een keuze te maken eigenlijk het belangrijkste aan alle kanten.


@ maaike J
dat is eigenlijk precies de verwoording van ons dilemma. We hebben allebei binding met de katholieke kerk (ook beiden ermee opgevoed) maar het je als persoon aan het denken over het goed of fout van je gevoelens en acties. Ik ben zelf ervan overtuigd dat het geen keuze is maar iets wat niet kan worden veranderd (zou anders echt wel makkelijker zijn geweest om hetero te zijn, maar helaas is mij nooit gelukt :wink:.....) en waar je pas achter komt nadat je geloof al lang zijn basis heeft in je leven. Het aanhouden van de bijbel is dan vaak ook nog iets anders dan het aanhouden van de uitspraken van de Paus. Kortom, iedereen mag geloven wat hij/zij wil en ik hoop dat de katholieke kerk ooit nog eens zijn standpunt veranders (net als een aantal andere kerken), maar al te hard geloven doe ik dat dan weer niet. Gelukkig gaan wij gewoon trouwen volgend jaar !!!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards