collapse

Auteur Topic: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht  (gelezen 36134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

e_vlyne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #75 Gepost op: 5 november 2010, 21:10:54 »
Okee! Prima dan hoor, ik heb overigens geen zin om me in de discussie te mengen. Maar fijn dat jullie een oplossing hebben en kunnen trouwen!

jacqw78

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #76 Gepost op: 8 november 2010, 09:54:44 »
Goede dag,
spam



Nee bedankt, geen interesse, en dit lijkt me trouwens wel een gevalletje van VERWIJDEREN, want alleen maar zichzelf aan het verkopen!!!
« Laatst bewerkt op: 10 november 2010, 17:05:46 door stimpy »

Faith

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #77 Gepost op: 9 november 2010, 21:28:30 »
En er zijn ook heterostellen waarbij het kindjes maken niet lukt, of die het gewoonweg geen kinderen wíllen.
Ruimdenkend is niet het woord wat ik daar op zou plakken.

En ja, ik ben zelf ook gelovig. Én ruimdenkend. En dat is mijn kerk gelukkig ook. Onze predikant (waar we nu in gesprek mee zijn om onze dienst voor te bereiden) is behoorlijk fel op het gebruiken van je gezonde verstand.

Je hebt gelijk.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2010, 21:49:12 door Faith »

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #78 Gepost op: 7 januari 2011, 22:27:22 »
Ik vind het super knap dat je gaat trouwen 'binnen' de katholieke kerk!
Zelf vind ik het wel heel erg bijzonder dat je in staat bent een geloof te onderhouden/voelen/hebben dat letterlijk zegt dat het 'praktiseren' van het homoseksuele fout is.

Ik heb 6 jaar een relatie gehad met een katholiek. Ik ben zelf begonnen met het bekeren/overstappen naar het katholieke geloof. achteraf bezien voornamelijk voor hem. Persoonlijk ben ik blij dat het bij het dopen gebleven is en dat ik me nooit volledig heb bekeerd.

Ik geloof in God, maar ik geloof dat God liefde is. Zoals er veelal (uiteraard niet in alle parochies en door alle priesters!!) binnen de katholieke kerk wordt omgegaan met homoseksuele mensen maakt mij misselijk. ik heb zelf behoorlijk veel contact gehad op persoonlijke voet (door mijn ex) met 2 priesters en 1 priester in opleidng. 2 daarvan hebben openlijk gezegd dat ze homo zijn. ik heb nooit begrepen hoe zij op deze manier om konden gaan met hun geloof. zij zeiden zelf letterlijk dat door het zijn (worden) van priester zij hun zonde (wat zij zagen als dat hun homoseksuele geaardheid was) 'opgelost'  kon worden. Dit vind ik echt heel eng als mensen op deze manier daarmee omgaan.
Daarom kan ik me enigzins vinden in de opmerking dat het 'praktiseren' van een homoseksualiteit niet kan binnen de katholieke kerk.

Ik denk daarom ook dat ik zeg dat ik het echt hele bijzonder en knap vind op een zeer positieve manier dat jullie je nog steeds thuis voelen in jullie geloof!
Want ik kan me inderdaad voorstelen dat als je er mee opgevoed bent dat het in je zit. je geloof is een deel van je en dat ga je niet zo maar even omgooien, omdat dat je beter uit komt!

Ik wens jullie heel veel liefs en goeds toe in jullie huwelijk en binnen jullie parochie, dat jullie je daar zeer zeker thuis mogen voelen!

Ik vind het een goed topic. het is een onderwerp wat zeer zeker bespreekbaar moet zijn op een forum als dit!

ylainerosanne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #79 Gepost op: 19 januari 2012, 09:12:41 »
Ik zie dat het al best een oud topic is, dus als het eigenlijk de bedoeling is dat ik een nieuw topic start: gewoon zeggen of het zelf verplaatsen... Ik wil hier namelijk wel op reageren. Ten eerste omdat regels nu anders zijn en ten tweede omdat mijn vriendin en ik (ook 2 vrouwen dus) ook gaan trouwen in de kerk.

Met de zin dat de regels veranderd zijn, bedoel ik dat er inmiddels veel meer kerken zijn die huwelijken willen sluiten tussen twee mensen van het zelfde geslacht. Er is zelfs een boekje voor gemaakt met daarin alle kerken die dat doen. En volgens mij zitten daar ook katholieke kerken tussen. Ik weet wel dat de paus nog niet zolang geleden heeft gezegd dat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht echt niet goed is en dat iedereen die dit steunt ook niet goed bezig is... Ik vind het heel jammer dat iemand met zoveel invloed zoiets hards zegt, maar iedereen mag gelukkig geloven wat hij of zij zelf wil.

Gelukkig is het voor Rosanne en mij geen probleem om te trouwen in onze gemeente. We zitten in een vrijzinnige gemeente en daar is het gelukkig niet lastig. We hebben een heel lieve voorgangster die ons overal bij wil betrekken en die geen moment heeft getwijfeld of ze voor wil gaan tijdens onze trouwdienst. Het vinden van een kerk (onze gemeente heeft niet een eigen kerkgebouw) was wat moeilijker. Er zijn toch nog veel gemeenten die zelfs niet willen dat er in hun kerk een huwelijk tussen twee mensen van het zelfde geslacht wordt ingezegend, ook al is het van een andere gemeente.. Maar we hebben gelukkig een mooi kerkgebouw gevonden waar het wel kan.

Ik wil met dit stukje duidelijk maken dat het gelukkig wel mogelijk is om te trouwen voor de kerk voor twee mensen van hetzelfde geslacht, ook al is het soms niet even makkelijk. Natuurlijk respecteer ik ook de mensen die dit niet goedkeuren, iedereen mag geloven wat hij/zij wil, maar dan hoop ik ook respect terug te krijgen...

Groetjes, Ylaine (en Rosanne)

@nniek

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1927
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #80 Gepost op: 19 januari 2012, 12:10:56 »
@Ylaine, wat fijn voor jullie!
Is de kerkdienst dan net zo als dat een heterostel zou gaan trouwen of zijn er aanpassingen gedaan? Ben ik oprecht benieuwd naar!

ylainerosanne

  • Gast
Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #81 Gepost op: 19 januari 2012, 17:43:36 »
Bij ons is de kerkdienst hetzelfde als bij hetero-stellen. Bij onze gemeente heb je als bruidspaar veel inbreng, dus het zal geen standaard bruiloft worden, maar er zijn niet bepaalde dingen die wij wel of juist niet mogen of kunnen doen. We zijn heel blij dat we dus echt niet als uitzondering worden gezien :)

Steffie_G

  • Gast
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #82 Gepost op: 19 januari 2013, 16:59:14 »
Ik vermoed dat een homo huwelijk moeilijker ligt als een lesbisch huwelijk.
Aangezien ik ooit eens gelezen heb dat er in de bijbel staat dat mannen onderling geen relatie mogen aangaan en dat dit voor vrouwen nergens vermeld wordt.
Anderzijds, liefde is liefde, ongeacht je geslacht en dat is waar de Kerk voor moet staan.

Maar ik vermoed dat je op heel wat weerstand stuit als je als holebi koppel in de kerk wilt trouwen.

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #83 Gepost op: 19 januari 2013, 18:44:05 »
Goed dat je de discussie weer oplaait!
Al valt er met mij weinig te ouwenelen, ik ben het geheel met je eens!

Mieppie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2468
  • Geslacht: Vrouw
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #84 Gepost op: 19 januari 2013, 20:11:49 »
Wat mij betreft geen discussie, mensen zijn mensen of ze op mannen of vrouwen vallen, het maakt mij niet uit. Liefde is liefde en iedereen zou dat moeten kunnen bezegelen in een kerk als iemand daar de behoefte toe voelt.

Mijn inziens is je geloof iets persoonlijks wat je aan gaat met God. En wie  zijn wij mensen dan om te oordelen of iets wel of niet mag.

En voor nieuwsgierigen ik ben niet gelovig en ga niet trouwen voor de kerk.

Steffie_G

  • Gast
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #85 Gepost op: 19 januari 2013, 20:19:29 »
k vind het gewoon belangrijk dat holebi's dezelfde rechten als hetero's krijgen.
Zelf bi zijnde weet ik wat het is om voor alles scheef bekeken te worden, gewoon omdat je volgens sommigen "anders" bent.


Dus ik wil nu eigenlijk ook wel graag weten of je als holebi koppel gewoon voor de kerk kan trouwen of niet?



Mieppie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2468
  • Geslacht: Vrouw
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #86 Gepost op: 19 januari 2013, 20:22:41 »
Ik vrees dat dat per gemeente verschillend is waar het wel en niet mogelijk is.
Helaas hebben ze daarmee niet dezelfde rechten...

Melia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2548
  • Geslacht: Vrouw
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #87 Gepost op: 19 januari 2013, 21:27:37 »
Ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien ;)

Ik ben helemaal voor dat ieder stel wat van elkaar houdt mag trouwen, maar voor de kerk trouwen is nu eenmaal een gevoelig punt. Veel kerkelijke gemeentes staan daar absoluut negatief tegenover. Ik vind dat je dat ook moet respecteren en niet 'je zin doordrijven omdat je toch gelijke rechten zou moeten hebben'. Vind je een gemeente die het wil doen, helemaal prima, maar respecteer ook de mening van een ander :)

Jassou

  • Gast
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #88 Gepost op: 19 januari 2013, 21:46:27 »
Volgens mij valt het wel mee met die knuppel hoor. Ik (als agnostische atheist en pro-homohuwelijk) vind het ook een beetje het principe 'your club, your rules'. Als kerk en staat niet gescheiden zouden zijn, dus als het wel of niet mogen trouwen voor alle burgers af zou hangen van de mening van de kerk, dan zou het anders zijn. In engeland is de discussie nu volop gaande, en omdat daar dus geen scheiding is van kerk en staat, is het daar ingewikkelder.

Steffie_G

  • Gast
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #89 Gepost op: 19 januari 2013, 22:54:04 »
Ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien ;)

Ik ben helemaal voor dat ieder stel wat van elkaar houdt mag trouwen, maar voor de kerk trouwen is nu eenmaal een gevoelig punt. Veel kerkelijke gemeentes staan daar absoluut negatief tegenover. Ik vind dat je dat ook moet respecteren en niet 'je zin doordrijven omdat je toch gelijke rechten zou moeten hebben'. Vind je een gemeente die het wil doen, helemaal prima, maar respecteer ook de mening van een ander :)

Ja daar ben ik het wel mee eens.
Maar ik zou me toch een beetje in m'n gat gebeten voelen moest de gemeente waar ik wil trouwen het niet willen.
En ik geloof niet dat je in een andere gemeente mag trouwen? Althans hier in België, weet niet hoe dat zit voor Nederland.
Best spijtig voor de holebi koppels die echt graag voor de kerk zouden trouwen.
Alhoewel, ik wel eens ergens iets gelezen heb van 'rent a priest' ofzo?
Ik vermoed dat je hier dan wel een priester kan 'uitkiezen' die er geen probleem mee heeft. En dan kan je alsnog voor de Kerk trouwen, al zal het dan wel niet effectief in een kerk zijn

JM2012

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4716
  • Geslacht: Vrouw
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #90 Gepost op: 19 januari 2013, 23:08:03 »
Maar wat ik me dan afvraag is, als je dus een priester inhuurt etc. Voelt het dan wel echt als trouwen voor de kerk? Terwijl je weet dat een groot deel van de kerk er op tegen is? Lijkt mij een beetje vreemd..

Zal ik nog ff vermelden dat ik pro homo huwelijk en niet gelovig ben? ;)

Steffie_G

  • Gast
Re: Huwelijk Tussen Twee Mensen Van Hetzelfde Geslacht
« Reactie #91 Gepost op: 19 januari 2013, 23:42:55 »
Tgoh geen idee eigenlijk.
Ik denk dat er tegenwoordig genoeg hetero koppel zijn die ook zoiets zouden doen.
Om toch voor de Kerk getrouwd te zijn, maar dit niet per se in een kerk willen doen.
En ik denk dat als je holebi bent je niet veel te kiezen hebt als je toch voor de Kerk wilt trouwen

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards