collapse

Auteur Topic: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic  (gelezen 89133 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herfststorm

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Vrouw
  • 19-4-2013
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #225 Gepost op: 7 september 2013, 13:32:26 »
En waarom ook niet Ariel, het samenzijn is het belangrijkst.
Als ik zou moeten kiezen om al mijn dierbaren erbij te hebben en gezellig frietjes eten, of mezelf in de rode cijfers werken omdat ik zo nodig naar een restaurant moet, zou ik ook voor het eerste kiezen :)
(en iedereen is gek op frietjes, dus het probleem van 'dat lust ik niet' is ook opgelost) ;)

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #226 Gepost op: 7 september 2013, 13:54:06 »
Er werd vooral door andere gek op gereageerd omdat het niet zo hoort, maar voor ons was het perfect...
En idd, iedereen lust frietjes..

Geenaccountmeer

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 613
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #227 Gepost op: 7 september 2013, 14:30:26 »
Nou bijna iedereen dan... :D Bij ons op het kdv eten we ieder jaar met carnaval friet. Zegt een kindje serieus: 'Juf mag een boterham ik lust geen friet' haha!

Jassou

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #228 Gepost op: 7 september 2013, 15:01:36 »
Ik ook, liever hamburgers van de barbecue dan mensen van de gastenlijst halen die ik er wel bij wil hebben (of er bij vind horen, zoals partners-van). Een A, B en C lijst hebben zoals in de link vind ik absurd, dan is er iets mis met de prioriteiten.

Esmee86

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 433
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #229 Gepost op: 31 januari 2014, 23:58:39 »
Ik zit een beetje met een dilemma wat betreft de gastenlijst dag of avond.
Ik ben, toen ik 16 was, een jaar naar Amerika geweest om daar een jaar high school te volgen. Ik zat woonde toen bij gastouders in huis.
Na die tijd heb ik weinig contact met hen gehouden alleen af en toe wat via Facebook.
Ze weten dat ik ga trouwen in mei en ik heb een paar weken geleden even met hen op Facebook messenger gezeten en ze vertelden dat ze naar mijn bruiloft kunnen komen omdat het combineren met hun Europa trip. Ik reageerde heel enthousiast en ik vind het ook echt leuk alleen mijn vriend kent ze helemaal niet en ze komen met nog een stel, die ik wel ken maar mijn vriend natuurlijk ook niet. Nu zit ik echt in dubio wat ik moet doen qua uitnodiging. Ze de hele dag uitnodigen? We hebben al 40 daggasten en ik vind dat eigenlijk al best veel, dan zouden er nog 4 bijkomen en mensen die mijn vriend helemaal niet kent. Of alleen als avondgast, dan mogen ze wel op de ceremonie (s middags) komen en het feest 's avonds maar niet op de borrel na de kerdienst en op het diner. Maar kan ik dat wel maken als ze helemaal uit Amerika overkomen? Zij zijn natuurlijk een Amerikaanse bruiloft gewend die qua dagindeling wel wat anders in elkaar zit..
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!!

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #230 Gepost op: 1 februari 2014, 04:14:54 »
Begrijp me niet verkeerd maar dat hele gedoe van of je partner ze al kent snap ik nooit zo. Vind dat ook geen argument eerlijk gezegd. Als jij ze wel goed kent uit een periode van je leven dan is dat toch alleen van belang. Lijkt me logisch als jullie nog nooit samen in Amerika geweest zijn dat hij ze nooit ontmoet heeft. Heeft hij ook de kans niet toe gehad. Of je veel contact hebt zegt volgens mij ook helemaal niks over hoe die persoon tot je staat.
Qua kosten kun je het hebben 4 extra personen als daggast? Als je ze als avondgast uitnodigt moet je er wel voor zorgen dat je ze goed uitlegt hoe dat werkt hier en zorgen dat ze een planning hebben voor de rest van de dag. Het hangt van de mensen af wat ze daar van vinden. Mijn vriendin (Amerikaanse) wist dat er verschil is in vieren en vond dat geen probleem, uiteindelijk kon ze toch niet komen helaas. Echter toen wij bij haar op visite waren (huwelijksreis naar Amerika gedaan) en er waren vrienden op visite. Die vonden het ronduit onbeschoft en hadden geen gevoel voor andermans cultuur.
Je kunt je afvragen wat het nut van alles uitleggen etc is als je het toch wel kunt hebben om 4 extra personen te hebben. (Je kunt het ook zien als dat je al 40 hebt dus die 4 extra maakt dan ook biet meer uit)

Jassou

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #231 Gepost op: 1 februari 2014, 08:24:09 »
Ik zou ze óf als daggast, óf helemaal niet uitnodigen, en dan neig ik naar het laatste, leg ik zo uit.

Het argument 'mijn vriend kent ze niet' heeft naar mijn idee inderdaad ook geen waarde. Jullie smelten je levens op de bruiloft samen, met mensen uit het heden en verleden, nogal wiedes dat je vriend niet iedereen kent, en jij ook niet iedereen van je vriend's kant kent (ik kende ook een hoop mensen op mijn bruiloft niet).

Omdat ze van extreem ver komen, vind ik het eigenlijk niet meer dan normaal dat ze daggast zouden zijn. Ik weet dat het hier geaccepteerd is om verschillende categorien gasten te hebben, maar dat is echt iets typisch Nederlands. Bij deze gasten zou ik dat niet doen: het staat ontzettend ongastvrij. Ik zou niet ongastvrij willen zijn  om, wat is het, 100 euro te besparen. Ik zou ze al helemaal niet uitnodigen voor de ceremonie en dan later een feest, nodig ze dan alleen voor 's avonds uit. Als ik uitgenodigd ben voor een bruiloft met zo'n gat dan kies ik ervoor om 's avonds pas aan te komen. Ik ga niet een hele dag in mijn feestoutfit door een onbekende stad banjeren en bij een willekeurige snackbar de tijd wegkijken. Thuis is het dan aangenamer, en no hard feelings :) Ik weet niet of zij het zo vrijblijvend zouden opvatten, vandaar alleen 's avonds uitnodigen, kunnen ze de rest van de dag in hun vrijetijdskleding hun eigen plannen trekken.

Maar je tekst lezend zie ik eigenlijk niet echt een wens vanuit jou dat ze erbij zijn. Het klinkt meer alsof ze min of meer zichzelf uitgenodigd hebben en je enigszins voor het blok gezet hebben. Klopt dat? Jezelf uitnodigen is, ook in de VS, een echte no-no, dus je mag best erop terugkomen en zeggen dat jullie het eigenlijk liever klein houden (40 daggasten is voor Amerikaanse begrippen toch klein).

Happymama79

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1834
  • Geslacht: Vrouw
  • Geluk vermenigvuldig je door het te delen
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #232 Gepost op: 1 februari 2014, 08:31:53 »
Eens met de meiden hierboven. Of ze de hele dag uitnodigen of aangeven dat je de bruiloft klein houdt. Je kunt het niet maken om voor delen uit te nodigen.

Noogle

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #233 Gepost op: 1 februari 2014, 13:03:27 »
Ik lees hier heel veel over de collega issue.
Gelukkig heb ik dat niet. Ik nodig 3 collega's uit waar ik hecht mee ben en die ik ook op fb heb, de rest is ver van mijn bed show.
Ander probleem is mijn familie.
Ik heb in totaal 10 ooms en tantes, die hebben ook allemaal kinderen met aanhang. Sommige spreek ik echt 1 keer in het jaar of minder, bij begrafenissen, je kent het wel.
Maar andere spreek ik wel vaker.
Sommige zorgen weer voor spanningen tussen bepaalde familieleden....Nou ja het typische bruiloftgedoe.

Nodigen jullie familie allemaal uit, omdat het familie is? Of maak je daar ook een selectie in van 'belangrijkheid'.

Ook vrienden die ik nu veel minder spreek, maar vroeger wel een belangrijk deel van ons leven waren. Nodig je die uit, vanwege het verleden of blijf je in het hier en nu?

Ik vind het erg moeilijk die gastenlijst.

Jassou

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #234 Gepost op: 1 februari 2014, 14:18:24 »
Wij hebben ook zo'n grote familie, en net zoals bij kinderfeestjes nodig je of iedereen uit, of minder dan de helft :) dus niemand staat ervan te kijken dat je maar je drie favoriete ooms (tantes, neven, nichten,...) uitnodigt en de rest niet. WEL als je iedereen behalve die ene twee minder leuke neven uitnodigt. Helpt dit?

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #235 Gepost op: 1 februari 2014, 14:24:55 »
Al vind ik wel dat als er echt spanningen zijn je het wel kunt maken, mijn ouders (en ik ook wel) hebben echt problemen met een van mijn ooms, ik ben dus ook echt van plan iedereen uit te nodigen behalve die oom en daar zullen ze maar mee moeten leven... Ik denk dat je je wel moet afvragen hoeveel gedoe je er mee krijgt als je ze niet uitnodigt en hoe vervelend je het vind om ze wel uit te nodigen en dat tegen elkaar afwegen. Kwa fatsoen ben ik het met Jassou eens, maar ik vind dat er wel uitzonderingen zijn

Jassou

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #236 Gepost op: 1 februari 2014, 14:28:27 »
Probleem is wel dat je na zo'n uitsluiting de deur ook meteen dicht slaat wat betreft toekomstige verzoening. Als dat is wat je wil, en ik kan me natuurlijk een hoop redenen voor de geest halen waar dat geen probleem zou zijn, dan prima. Is het alleen maar omdat je 'niet zoveel hebt' met die ene oom (tante, neef, etc..), dan zou me zo'n toekomstige relatie-verpesting niet waard zijn.

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #237 Gepost op: 1 februari 2014, 14:31:53 »
Klopt inderdaad Jassou, in het geval van mijn oom is de deur echt al wel volledig dicht dus veel meer zal er niet kapot gaan, maar kan me andere dingen voorstellen waar het inderdaad het niet waard is

Esmee86

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 433
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #238 Gepost op: 1 februari 2014, 14:58:43 »
Bedankt voor jullie reacties op mijn dilemma.
We vinden het juist wel belangrijk dat we de daggasten allebei goed kennen. In die 40 personen zit familie die dicht bij ons staat en goede vrienden. Ik zou ze dan uitnodigen voor de hele dag alleen omdat ze van ver komen, anders zou ik ze niet als daggast uitnodigen.
Misschien dat ik ze uitnodig vanaf de ceremonie (half 3), dan zijn ze wel bij de borrel en het diner maar niet bij het foto's maken met daggasten of inderdaad alleen 's avonds op het feest.
Bedankt iig voor het meedenken!!

Noogle

  • Gast
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #239 Gepost op: 1 februari 2014, 15:01:38 »
Bedankt voor jullie reacties.

Die dichte deur heeft me zeker aan het denken gezet.
En is ook iets wat ik nog even met mijn vader ga bespreken.

Ik moet inderdaad goed afwegen of ik niet meer kapot maak dan nodig door ze niet uit te nodigen.
Stiekem hoop ik ook dat een groot deel niet komt.
Ik trouw in de vakantie en verstuur hun kaarten dan misschien ietsje later.

Ohhhh vals hè

weddingkim

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #240 Gepost op: 2 juli 2014, 15:06:04 »
Ik vroeg me af. Nodigen jullie de mensen die bij je vrijgezellenfeest zijn geweest ook de hele dag uit op je bruiloft?
Ik heb namelijk wel wat mensen waar ik nog niet zo lang mee omga. Ik zou ze best graag bij mijn vrijgezellenfeest willen hebben, maar de bruiloft houden we heel klein.
Het liefst doe ik overdag alleen onze ouders broers, zussen, en vrienden waar we al jaren mee bevriend zijn. (eingelijk wat ook op onze verjaardag komt dus.)
En daarbij; als we alle vrienden uitnodigen komt er 's avonds niet meer zoveel bij. Dat vinden we ook jammer.

Wat vinden jullie?

Groetjes Kim

pk88

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1836
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #241 Gepost op: 2 juli 2014, 15:11:46 »
Nee hoor. Ik heb van het vrijgezellenfeest van ongeveer 10 personen er 4 uitgenodigd overdag.  Gewoon de mensen die dicht bij ons staan.

bruid_op_onderzoek

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 344
  • Geslacht: Vrouw
    • PhD Wedding Research
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #242 Gepost op: 2 juli 2014, 15:14:51 »
Dat kan je prima doen. Ga ik wrs ook doen en heb het ook bij de nodige vrijgezellenfeestjes/bruiloften gezien. Was zelf ook op het vrjgezellenfeest van een vriendin en was alleen s avonds uitgenodigd, prima :)

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #243 Gepost op: 2 juli 2014, 15:16:40 »
Ik had wel iedereen die op t vrijgezellenfeest was als daggast. Maar dat komt omdat ik 4 vriendinnen heb, de kortste was ik toen 4 jaar bevriend mee.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #244 Gepost op: 2 juli 2014, 15:18:37 »
Ik had ook mensen die niet als daggast er waren. Wij hadden ook alleen familie en 'close' vrienden bij de bruiloft.

DNE

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2015
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #245 Gepost op: 2 juli 2014, 15:27:29 »
Hier inderdaad ook een mengeling van daggasten en avondgasten op het vrijgezellenfeest. Ik vind dat dat best moet kunnen.

weddingkim

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re: Mensen van het vrijgezellenfeest de hele dag uitnodigen?
« Reactie #246 Gepost op: 2 juli 2014, 15:32:44 »
Dank jullie voor de reacties!
Ik denk dan inderdaad dat we onze 'beste' vrienden ook overdag uitnodigen en de rest alleen 's avonds.

Karin s

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #247 Gepost op: 18 augustus 2014, 11:02:34 »
Wij hebben heel bewust gekozen voor geen collega's.
Dus alleen naaste familie  als daggast en vrienden als avondgast.

Marielle_90

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Vrouw
  • 19-06-2015 geven wij elkaar het Ja-woord
    • Onze trouwpagina
Re: Het grote daggast/avondgast-dilemma-topic
« Reactie #248 Gepost op: 19 augustus 2014, 14:03:50 »
Wij hebben er ook voor gekozen om alleen naasten te vragen als daggast. Dus niet iedereen van het vrijgezellenfeest. We hebben al zoveel avond gasten (die overigens in de kerk gewoon mogen komen) maar ik vond het anders zo druk worden en tijdens eten kunnen we ons nu even met hooguit 30 man terug trekken waardoor we even rust krijgen op de toch al drukke dag.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards