collapse

Auteur Topic: Alles Veranderen  (gelezen 12499 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

melis

  • Gast
Alles Veranderen
« Gepost op: 23 januari 2010, 08:06:33 »
Als je getrouwd ben en je heb de naam van je man overgenomen of eerst je man ze naam dan jou naam moet je dan alles veranderen kwa papieren.
Dus id-kaart bankpas reisverzekeringen enz?
Aangezien wij gelijk de maandag erna vertrekken vraag ik me af of ik alles moet regelen in zo kortentijd?

Ratatosk

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2010, 08:27:56 »
Volgens mij niet, je blijft namelijk altijd je eigen naam houden. Je mag alleen de naam van je man voeren.

melis

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2010, 11:50:49 »
ja ik krijg mij man ze naam en dan mij naam
Heb alles geboek met me eigen naam omdat ik nu nog zo heet.

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2010, 13:15:25 »
Dat is geen probleem. Je meisjes naam blijf je altijd houden. De naam van je man mag je wel gebruiken.
Ik ben 9 maanden getrouwd en moet ook nog steeds mijn naam veranderen op allerlei documenten.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2010, 13:16:06 door Happy Bride »

Flowers

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2010, 12:53:47 »
Ik heb hier ook even een vraagje over,want het is mijn nog niet helemaal duidelijk  :sad:

Als ik bijvoorbeeld Jansen heet en mijn partner de Vries en ik neem zijn naam aan word dat voor mij de Vries Jansen.
Maar op je paspoort/id blijft dus alleen Jansen staan en dan daaronder echtgenoot van?
En als je inderdaad vakanties/vliegtickets boekt moet dat dus alleen met je eigen naam?

Groetjes Flower

Ratatosk

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2010, 14:08:52 »
Indeed :).

m.

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1585
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2010, 14:09:08 »
veel bedrijven zijn aangesloten op de gemeentelijke basisadministratie (zorg)verzekeringen, pensioenfondsen, banken... dus die passen dat vaak automatisch aan. Eerder je telefoonrekening enzo die je zelf moet wijzigen.

Suusjeuh

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2010, 14:11:37 »
Bank moet je zelf doorgeven, trouwboekje meenemen en dan kunnen ze je naam wijzigen of evt gezamelijke rekening maken.

Ik vind het wel jammer dat je dus niet reist als "echtpaar Jansen" maar nog meneer Jansen en mevrouw de Vries.

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2010, 16:29:47 »
hi hi
 
wij zijn ook bezig voor de honneymoon
nu weet ik dat je altijd de reis moet boeken met jou eigen achternaam

groetjes paula

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2010, 18:21:51 »
Bij de bank veranderen ze het niet automatisch, maar ik hoefde het trouwboekje niet mee te nemen hoor. Ik ben gewoon langsgegaan en heb gezegd dat ik getrouwd ben en m'n naam wilde laten veranderen. Ik heb er niks voor laten zien of wat dan ook.
Ook de verzekering verandert je naam niet automatisch hoor! Daar heb ik het ook zelf moeten veranderen.

m.

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1585
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2010, 18:39:02 »
dat zal wel per verzekeringsmaatschappij verschillen, want toen wij een geregistreerd partnerschap aangingen, kreeg ik de zelfde week nog een nieuw pasje (met andere achternaam) van de zorgverzekering...

Janet2

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2010, 19:12:05 »
Maak je geen zorgen, je hoeft helemaal niks te veranderen. Je mag de naam van je man gebruiken, maar je meisjesnaam blijft  altijd je officiele naam. Gebruik de naam van je man als je wilt en ga lekker op reis!

CCBloom

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2010, 23:03:37 »
maar boek dus geen tickets voor jouzelf onder die naam hahaha :blink:

Flowers

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2010, 09:17:21 »
En je handtekening....blijft die ook gewoon hetzelfde zoals die was,dus met je oude naam?
Poeh,nooit geweten dat je nieuwe naam eigenlijk amper gaat gebruiken...haha!

zinzi

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2010, 10:02:05 »
Ik heb ook nooit geweten dat ik altijd tickets moet blijven boeken op mijn naam. Geloof ook niet dat mijn moeder haar tickets boekt op haar naam en ze mag toch altijd mee (zal dus toch wel zo zijn dan?)
Op de site van mijn gemeente staat bijvoorbeeld ook dat je de honeymoon op je meisjesnaam moet boeken omdat de wijziging van je naam 7 dagen duurt. Dus ik dacht dat ik daarna dan wel op mijn aangetrouwde naam kon boeken.

En inderdaad hoe moet je je handtekening dan veranderen?
pffff houdt nogal wat in dat trouwen :wink:

zinzi

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2010, 10:16:26 »
Mensen die niet weten dat je op je meisjesnaam moet boeken?? Bij mij was het in elk geval niet bekend... Misschien krijg ik het nog ergens te horen bij de ondertrouw of wat dan ook.

kramerkraakman

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2010, 08:57:02 »
[quote name=\'Loesje1986\' post=\'300776\' date=\'24 January 2010, 18:39\']dat zal wel per verzekeringsmaatschappij verschillen, want toen wij een geregistreerd partnerschap aangingen, kreeg ik de zelfde week nog een nieuw pasje (met andere achternaam) van de zorgverzekering...[/quote]

Het verschilt niet per verzekeringsmaatschappij.
Je zorgverzekering is gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie. Daarom worden de gegevens van je zorgverzekering automatisch aangepast. Ik kreeg inderdaad ook meteen een nieuw pasje met mijn nieuwe naam.
Andere verzekeringen (autoverzekering, verzekeringen voor je huis etc.) zijn niet aan deze basisadministratie gekoppeld en worden daarom ook niet automatisch gewijzigd.

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2010, 08:59:27 »
[quote name=\'kramerkraakman\' post=\'303170\' date=\'01 February 2010, 08:57\'][quote name=\'Loesje1986\' post=\'300776\' date=\'24 January 2010, 18:39\']dat zal wel per verzekeringsmaatschappij verschillen, want toen wij een geregistreerd partnerschap aangingen, kreeg ik de zelfde week nog een nieuw pasje (met andere achternaam) van de zorgverzekering...[/quote]

Het verschilt niet per verzekeringsmaatschappij.
Je zorgverzekering is gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie. Daarom worden de gegevens van je zorgverzekering automatisch aangepast. Ik kreeg inderdaad ook meteen een nieuw pasje met mijn nieuwe naam.
Andere verzekeringen (autoverzekering, verzekeringen voor je huis etc.) zijn niet aan deze basisadministratie gekoppeld en worden daarom ook niet automatisch gewijzigd.
[/quote]
Oh jawel. Ik ben bij CZ verzekerd en wordt gewoon aangschreven met mijn meisjesnaam of woon ik gewoon in een zeer slordige gemeente
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2010, 09:00:04 door Happy Bride »

Suusjeuh

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2010, 09:34:09 »
Verzekering heb ik aangeschreven,maar geen nieuw pasje hoor!!

Enneh, je nieuwe naam gebruik je gewoon elke dag hoor, behalve als je dus gaat reizen...

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2010, 10:29:27 »
Inderdaad, je moet tickets natuurlijk altijd boeken op de naam die in je paspoort staat en gezien jouw meisjesnaam daar altijd in blijft staan ( alleen eventueel de vermelding ' echtgenoot van....''), zal je dus tickets op je meisjesnaam moeten boeken. In je paspoort hou je dus altijd je meisjesnaam als hoofdnaam. Dit geld trouwens ook voor je rijbewijs!

Staat me alleen wel bij dat mijn moeder volgens mij altijd met dubbele achternaam haar reizen boekt ( eerst die van mijn vader en dan meisjesnaam), maar misschien dat het reisbureau dit dan wel goed boekt ( ze boekt altijd bij hetzelfde bureau) , ik zal het eens ff checken.

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2010, 14:34:52 »
Hier ook een zorgverzekering waar ik het zelf moest veranderen hoor!

lydia

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2010, 20:21:30 »
Ik ben er nog niet mee begonnen; maar als je dus zoals sommige stellen nog niet samenwoont dan moet je ook nog allerlei aan verzekeringen wijzigen en adreswijzigingen gaan versturen. argh!! kan in die papierbende geen zin krijgen..

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Alles Veranderen
« Reactie #22 Gepost op: 1 februari 2010, 20:57:09 »
@ Lydia,er zijn van die kaartjes die je, dacht ik, kan halen en op kan aankruizen wie allemaal je nieuwe adres moet weten! Hoef je ze niet allemaal persoonlijk zelf te benaderen. Volgens mij heb ik die vroeger ooit een keer bij het postkantoor gehaald.

lydia

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #23 Gepost op: 3 februari 2010, 12:21:56 »
ah, dat scheelt toch weer.. thx

Nogevengeduld

  • Gast
Alles Veranderen
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2010, 13:19:26 »
Ik moet in juni een nieuwe id kaart of paspoort gaan halen.
Misschien dat iemand hier al eens eerder mee te maken heeft gehad...kan ik dat nieuwe document alvast met getrouwde en meisjesnaam aanvragen of kan dat niet en loop ik dus de komende 5 jaar met een document met alleen meisjesnaam?

Mogelijkheid is ook nog dat ik na september weer een nieuwe kaart moet.

Weten jullie dit toevallig? Ik kan altijd de gemeente even bellen natuurlijk.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards