collapse

Auteur Topic: Persoonlijke Gelofte  (gelezen 88869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Persoonlijke Gelofte
« Gepost op: 12 augustus 2008, 05:43:03 »
Wie schrijven er nog meer hun eigen gelofte? Lief vond het idee heel leuk en wil het ook wel doen maar is niet zo goed in dat soort dingen. Ik ook wel niet echt maar ga het toch proberen.  Hier op het forum lees ik er eigenlijk niets over of ik moet er overheen gelezen hebben.
Hoe denken jullie hier over? Ben benieuwd naar jullie meningen

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2008, 08:49:24 »
[color=\"#6600CC\"]In onze geloofsceremonie zit een stukje, waarin wij gevraagd worden waarom wij aanwezig zijn.
En daar moeten we allebei nog wel iets voor bedenken!
Maar... ik denk dat ik het op het moment laat komen, want anders moet je t voorlezen, of onthouden (en dat lukt me toch niet :wink:).....

Ik zou zeggen, doe het als je denkt dat je niet TE zenuwachtig wordt, het is wel heel mooi en persoonlijk :biggrin:![/color]

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2008, 09:20:49 »
Ik ga het zeker doen! Die "wedding vows", zoals de Amerikanen het noemen, vind ik zo'n beetje het meest emotionele moment van de ceremonie. We gaan alleen wel bespreken met elkaar en de BABS of wij ze zelf voorlezen of dat zij het voor ons doet.

Ik ben daarnaast redelijk makkelijk met het verwoorden van gevoelens, dus daar komt wel iets uit, denk ik. En een beetje afkijken mag natuurlijk best!

Wat je bijvoorbeeld kunt beschrijven zijn de kleine dingen van je partner wat je mooi vind. Zo houd ik bijvoorbeeld enorm van het feit dat mijn vriendin nog altijd blij en verwonderd kan raken van mooie witte wolken in de blauwe lucht, frisse geuren in door zon dooschoten bossen of de warme ochtendzon op haar gezicht.

Misschien kun je ook eens op internet zoeken naar "wedding vows", dan kom je vanzelf allerlei voorbeelden tegen en er is natuurlijk geen wet tegen om die zelf te gebruiken. Als ze verwoorden wat jij voelt voor je partner, gewoon overnemen!

Succes!

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2008, 10:09:13 »
Ik heb er ook geen problemen mee om het te doen en idd afkijken mag. We trouwen op de DR en daar verstaan ze het toch niet wat we zeggen.
En omdat we helemaal samen zijn, geen familie e.d., hoef ik ook niet nerveus te zijn. Vroeg het me zomaar af omdat je er verder niemand over hoort hier. Toch leuk om te weten dat we niet de enigste zijn.

Marije en Niels

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2008, 10:20:41 »
Wij spreken onze 'geloftes' pas uit in de kerk.
Op het gemeentehuis houden we het simpel.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:26:49 »
Wow dat lijkt mij eigenlijk ook gaaf!

Ga het is voorstellen aan mn as ^^

Hen

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:35:52 »
Ik heb het er ook al met mijn as over gehad, alleen heeft hij hier niet zoveel mee. Ook vindt hij het moeilijk wat hij dan zou moeten zeggen, ik heb hem al gezegd dat hij daar best wat hulp bij kan zoeken, bijvoorbeeld bij zijn zus. Ik hoop dat we het wel gaan doen, ik vindt het heel speciaal...

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2008, 11:44:01 »
[quote name=\'Hen\' post=\'174478\' date=\'13 August 2008, 11:35\']Ik heb het er ook al met mijn as over gehad, alleen heeft hij hier niet zoveel mee. Ook vindt hij het moeilijk wat hij dan zou moeten zeggen, ik heb hem al gezegd dat hij daar best wat hulp bij kan zoeken, bijvoorbeeld bij zijn zus. Ik hoop dat we het wel gaan doen, ik vindt het heel speciaal...[/quote]
Als hij er moeite mee heeft, kun je ook de (b)abs vragen om het voor te lezen cq. op te nemen in de toespraak. Dat heeft Pauline Krom (onze BABS) bij ons ook voorgesteld.

xbruidjex

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2008, 12:12:01 »
ik vind het ook een heel mooi idee om je eigen gelofte te zeggen. heb het er toevallig van de week met mijn as over gehad. maar die wil er nog even over na denken aangezien hij het moeilijk vind om precies te zeggen wat hij voelt. maar als het aan mij ligt  :biggrin: vind dat dat echt wat toe voegt aan de ceremonie

Sylvia en Andre

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2008, 12:35:43 »
Hmmm, wat jammer dat ik nu al getrouwd ben, heb eigenlijk nooit stilgestaan bij de mogelijkheid om tijdens de ceremonie een belofte aan elkaar voor te lezen. Als ik hier eerder aan had gedacht dan had ik het zeker gedaan.

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2008, 16:44:49 »
Mijn lief heeft op zich geen moeite om zijn gevoelens te uiten maar hij vindt het moeilijk om het in het vat te gieten zeg maar. Heb ook al gezegd dat het niet uitmaakt hoeveel (of weinig) hij zegt. Het gaat om dat intieme moment samen.  Hij kan geen hulp zoeken bij zijn familie of bij een babs.
Niemand weet ergens van :tongue:

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2008, 21:50:17 »
Ik heb vanochtend mijn "wedding vows" geschreven. Wij hebben een bijzondere ceremonie, waar ze mooi in passen. Doen de andere bruidsparen ook aan wedding vows, trouwgelofte of -beloftes (volgens mij allemaal namen voor hetzelfde idee).

Het laatste, meer officiele gedeelte van mijn tekst luid:

Citaat
Lieve ....., ik houd van je! Vandaag mag ik met je trouwen. Ik beloof je voor je te zorgen, je te inspireren, met je te lachen en je te troosten in moeilijke tijden. Ik beloof van je te houden in goede en slechte tijden. Ik zal je dromen delen en je steunen als je deze wilt nastreven. Ik beloof je het beste van mijzelf te geven en niet meer van je te vragen dat wat je me kunt geven. Ik beloof je lief te hebben en je altijd op de eerste plaats te zetten. Ik beloof je dat ik altijd de persoon zal zijn die je kunt vertrouwen, met wie je kunt praten en die je zal begrijpen. Dit beloof ik je. Vandaag en voor alle dagen van ons leven.

De ring die ik je straks zal geven is een teken van mijn liefde, mijn vertrouwen en toewijding aan jou en ons. Onze liefde heeft ons vleugels gegeven en vandaag gaan we verder met onze reis.

Mijn leven met je delen als je man, dat is iets waar ik altijd op hoopte. Once I had a dream… and this is it!

Het laatste is een tekst uit een nummer van één van onze favoriete bands (Nightwish). Deze quote staat ook op onze trouwkaart.

Wat vinden jullie ervan? En plaats ook die van jullie als je zoiets doet! Leuk en mooi om te lezen, vind ik.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 12:44:36 door Herjan »

Marije en Niels

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2008, 22:14:34 »
Waaauuuw, mooi!
En romantisch :biggrin:

Wij hebben in de kerk de volgende gelofte tegen (of aan) elkaar uitgesproken:

Lieve ...

Ik wil mijn leven met je delen.
Ik beloof je lief te hebben, je te helpen en te steunen,
en, wat er ook gebeurt, je niet te laten vallen,
je zo goed mogelijk te willen begrijpen en open
tegenover je staan,
zodat je kunt worden en leven wie je ten diepste bent.
Ik beloof je vriendschap en vertrouwen te geven, in
hoogte- en dieptepunten van ons leven, en te proberen
je vooral te laten genieten
van ons samen onderweg zijn.
Wil je me helpen deze belofte levend te houden?

Aangereikt door onze dominee, naar aanleiding van een gesprek met ons.
Ook mooi he :wink:

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2008, 22:30:39 »
Wow, ik krijg er helemaal kippevel van Herjan. Echt heel mooi!

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2008, 22:38:36 »
@Marije (of Niels?): Ook erg mooi. Ook een verrassing natuurlijk als je dominee ze voor je opsteld. Je weet wat je gezegd hebt, maar als een ander het dan naar zijn eigen woorden vertaald, komt het nog weer anders aan.

@Lyanna: Thanks!

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2008, 23:33:51 »
Super zeg.
Wij willen ook vows uitspreken. Wij trouwen wel niet voor de kerk maar geloof dat het dan toch wel kan.
En we trouwen in Australie natuurlijk. Twijfel nog of we ze in het engels zeggen of in nederlands.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #16 Gepost op: 9 september 2008, 23:48:51 »
Wow dat is gaaf! En die tekst van Nightwish.. geweldig! :biggrin:

Carolina

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2008, 08:53:44 »
In het stadhuis waren de geloften standaard. In de kerk hebben we ze zelf geschreven maar wel naar een voorbeeld wat we erg mooi vonden.

angelique_20

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1845
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2008, 09:32:56 »
Mooi hoor..

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2008, 11:20:03 »
[quote name=\'Happy Bride\' post=\'178591\' date=\'09 September 2008, 23:33\']Super zeg.
Wij willen ook vows uitspreken. Wij trouwen wel niet voor de kerk maar geloof dat het dan toch wel kan.
En we trouwen in Australie natuurlijk. Twijfel nog of we ze in het engels zeggen of in nederlands.[/quote]
Wij trouwen ook niet in de kerk hoor! Gewoon met je ambtenaar bespreken. Voor jullie zal het waarschijnlijk geen issue zijn. Als je in een gemeentehuis trouwt wellicht wel, aangezien je met 20 minuten weer buiten moet staan.

En Engels of Nederlands. Tja, in het Engels kun je soms iets mooier uitdrukken, vind ik. Een term als "closest friend" kun je bijv. niet goed in het Nederlands vertalen. In het Engels weet iedereen exact wat je bedoeld.

Herjan

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2008, 11:37:36 »
[quote name=\'Dinyb\' post=\'178592\' date=\'09 September 2008, 23:48\']Wow dat is gaaf! En die tekst van Nightwish.. geweldig! :biggrin:[/quote]
Ja, 't was nog knap lastig om een passende tekst voor een trouwkaart te vinden van een gothic/symphonic metal band. We hebben gezocht bij vooral Kamelot, Epica en Nightwish. En pas heel laat hoorde ik wat Tarja fluistert aan het begin van Dark Chest of Wonders. En voila!
« Laatst bewerkt op: 10 september 2008, 11:38:22 door Herjan »

Juni

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2008, 12:18:24 »
Recht uit het hart allemaal!
Ik ga niet zeggen "Mooi", want dan zou ik liegen aangezien ik zelf dus echt niet van zulke dingen houd :blush:
Maar ik vind het dan wél weer mooi dat jullie zo je best doen op oprechte teksten.


Zelf doen wij dus niet zoiets, ik wil zelfs graag van tevoren weten wat de ambtenaar gaat zeggen. Ik hoor namelijk wel eens van die dingen waar ik gewoon geen 'Ja' op zou durven zeggen. Misschien neem ik dingen te letterlijk of ben ik extreem bijgelovig, maar ik wil gewoon alleen maar 'Ja' zeggen op iets dat mij aanspreekt. Ik hoop dan dus ook dat je daar nog enigszins inbreng in hebt.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2008, 12:45:29 »
[quote name=\'Herjan\' post=\'178657\' date=\'10 September 2008, 11:37\'][quote name=\'Dinyb\' post=\'178592\' date=\'09 September 2008, 23:48\']Wow dat is gaaf! En die tekst van Nightwish.. geweldig! :biggrin:[/quote]
Ja, 't was nog knap lastig om een passende tekst voor een trouwkaart te vinden van een gothic/symphonic metal band. We hebben gezocht bij vooral Kamelot, Epica en Nightwish. En pas heel laat hoorde ik wat Tarja fluistert aan het begin van Dark Chest of Wonders. En voila!
[/quote]


Klinkt bekend, Wij hebben elkaar natuurlijk leren kennen via Within Temptation en zijn er allebei nog steeds gek op; dus willen we ook wel muziek/teksten van hun gebruiken. Alleen dat is erg moeilijk te vinden :tongue:
Ga het ze toch maar vragen  :laugh:

Patrijs

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2008, 22:49:42 »
Ik zou het denk ik niet kunnen. Krijg al de kriebels bij de gedachten. Het is wel een mooi gebaar.
Misschien wat meer voor de Lef gozers en dames onder ons :biggrin:

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #24 Gepost op: 13 september 2008, 12:32:18 »
Zat de geloftes te lezen en kreeg gewoon kippevel. Wij willen ook zelf onze geloftes schrijven maar hadden
best moeite om een beginnetje te maken. Ik heb een gedeelte van je geleend Herjan  :ashamed:  Hoop niet
dat je dat erg vindt.


Groetjes

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards