collapse

Auteur Topic: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?  (gelezen 44228 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lindsay

  • Gast
Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Gepost op: 23 juni 2009, 08:10:37 »
Ik was wel eens benieuwd wie er hier op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen is getrouwd en wat jullie reden daarvoor was!

Mijn vriend is eigen ondernemer en er is ons ooit geadviseerd om op huwelijkse voorwaarden te trouwen, maar nu laatst zei ons tussenpersoon (verzekeringen etc) dat het niet nodig is en het ook niet zomaar gaat..
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2009, 08:10:55 door lindsay »

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2009, 08:16:04 »
Wij trouwen in gemeenschap van goederen. Gewoon de makkelijkste weg.

Mijn zus dr man had ook een eigen bedrijf, en dat stond bijna op faillet gaan, zij zijn dus ook niet in gemeenschap van goederen getrouwd, omdat anders al haar spaarcenten weg waren (ze hadden allebei al een eigen huis). Ik zou me daar even goed over laten informeren, als ik jou was, voor jouw spaargeld in zijn bedrijf wordt gepompt.

_mirjam_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1823
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2009, 08:21:14 »
[font=\"Lucida Sans Unicode\"][color=\"#8b0000\"]Hier zijn al diverse topics over... Misschien even de zoekfunctie proberen? :)[/color][/font]

Bouncy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2009, 09:34:33 »
Hier zijn idd al meerdere topics over, maar toch effe snel antwoord.

Ik vind het raar dat de tussenpersoon van de verzekering zegt dat dat niet zomaar gaat, want je kunt zeker onder huwelijkse voorwaarden trouwen.

Wij trouwen dus onder huwelijkse voorwaarden. Wij zijn bij de notaris geweest voor een oriënterend gesprek, zij heeft alles opgeschreven wat we besproken hebben en maakt hier een concept van. Dit krijgen we thuisgestuurd en dan moeten we een afspraak maken voor de ondertekening.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, en hij zit in de maatschap met zijn ouders en broer.
Wij trouwen dus onder huwelijkse voorwaarden om twee redenen. De eerste is als wij uit elkaar gaan dat ik geen recht heb op mijn 'deel' van de twee bedrijven waar ik niet voor werk. En de tweede reden is als er iets met een van de bedrijven gebeurd kunnen ze ook niet aan mijn privévermogen.

CCBloom

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2009, 15:13:24 »
Toch ff een andere draai aan dit topic geven: hope doen jullie dat met erfenissen?

Wij willen dat waarschijnlijk ook gescheiden houden, dus nog meer voorwaarden naast die over dat eigen bedrijf...we moeten nog wel langs de notaris trouwens...

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2009, 15:48:15 »
[quote name=\'CCBloom\' post=\'240665\' date=\'23 June 2009, 15:13\']Toch ff een andere draai aan dit topic geven: hope doen jullie dat met erfenissen?

Wij willen dat waarschijnlijk ook gescheiden houden, dus nog meer voorwaarden naast die over dat eigen bedrijf...we moeten nog wel langs de notaris trouwens...[/quote]

Das een goeie. Wij trouwen in gemeenschap van goederen (volgens mij kun je dit ook tijdens je huwelijk nog laten wijzigen in huwelijkse voorwaarden namelijk, maar dat weet ik niet zeker) en we hebben twee jaar geleden een huis gekocht samen. Voor de hypotheek etc etc hebben we ook een heleboel zaken moeten vastleggen, oa in een samenlevingscontract en in een testament. In een van deze documenten (volgens mij in het samenlevingscontract) staat een clausule dat erfenissen van familieleden van een van beiden, niet gedeeld hoeven te worden met de andere partij wanneer we eventueel uit elkaar zouden gaan.
Concreet betekent dit wanneer ik een bedrag van mijn ouders erf doordat zij komen te overlijden, en mijn relatie zou daarna stuk lopen, dat ik niet de helft van dit bedrag aan mijn ex kwijt ben. Wat je van je eigen familie erft, blijft van jou. Zoiets.

Ik realiseer me na dit verhaal wel dat we eens even moeten navragen of dit contract nog wel geldig is nadat we getrouwd zijn, dat lijkt me namelijk niet het geval. Hmmm. Toch de notaris maar eens even gaan lastigvallen!!  :dry:

bride 2 be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2009, 15:55:55 »
Goeie vraag idd, denk niet dat het samenlevingscontract nog geldig is na een huwelijk...

Wat betreft de huwelijkse voorwaarden laten maken tijdens het huwelijk: Dit kan wel maar kost meer dan twee keer zoveel dan wanneer je het van te vren laat doen. Heeft geloof ik met de leges voor de rechtbank te maken.

Wij hebben a.s. zaterdag een orienterend gesprek met een notaris. Heb al wel ondervonden dat er heeeeeeel veel prijsverschil tussen verschillende kantoren bestaat!

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2009, 15:58:31 »
Aha, zo zit dat dus! Thanks voor de info B2B! Gelukkig is 'onze' notaris de vader van een vriendinnetje van mij (en haar ouders zijn bevriend met de mijne), ik geloof dat dat behoorlijk scheelt in het tarief! Ben normaal niet zo van de voorkeursbehandelingen, maar in dit soort gevallen hoor je mij zeker niet klagen!

Kity

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5168
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2009, 16:01:32 »
Helaas, samenlevingscontract en testamenten vervallen als je in huwelijk treedt, dus inderdaad even langs de notaris....

Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, waarin staat dat als wij in leven zijn, ons vermogen en bezittingen altijd zijn gescheiden, maar dat we wel de plicht hebben om het gezamelijke huishouden samen te voeren... Dit omdat we dus niks te maken willen hebben met eventuele erfenissen en ik had toen net een bedrijf gestart... maar bij overlijden, dan wordt het vermogen wel beschouwd alsof we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd met wat uitzonderingsclausules... Bij gezamelijk overlijden en geen erfgenaam (kinderen) dan gaat het bedrijf (of de waarde daarvan dan) naar mijn familie, omdat ik vind dat mijn schoonfamilie er niks mee te maken heeft...

huwelijkse voorwaarden kun je wel tijdens je huwelijk nog laten opstellen, maar de procedure is langer en het kost ook meer, omdat het via de rechtbank moet... vooraf opstellen, kan gewoon bij de notaris...

Tigru

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2009, 16:39:16 »
Ik vind het heel vreemd dat die verzekeringsagent jullie dat zo heeft gezegd! Want juist met een eigen bedrijf wordt het aangeraden om op huwelijkse voorwaarden te trouwen!

Dit om, zoals al wordt aangegeven, het bedrijf buiten het huwelijk te laten vallen, of inderdaad erfenissen...

Wij trouwen overigens in gemeenschap van goederen. Lekker makkelijk, As is militair, ik zou qua stress nooit een eigen bedrijf willen beginnen... Geld valt er niet te halen in onze families... Dus ja, lekker makkelijk :biggrin:

Robine82

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2009, 18:01:08 »
Wij trouwen ook in gemeenschap van goederen. We wonen nu ook alweer vier jaar samen in gemeenschap van goederen en dat bevalt prima!
Wij hebben ook alleen een gezamelijke rekening, zoveel qua uitgave als sparen en voor ons werkt dat goed! Moet gezegd: we hadden ongeveer even veel spaargeld en verdienen ook bijna hetzelfde. Erfenissen zijn er niet, dus het is voor niemand "ongunstig". Overigens vinden veel mensen het wel een beetje vreemd en wordt er op mijn werk (justitie/overheid) wel door collega's geadviseerd om op huwelijkse voorwaarden te trouwen .. en bij mijn vriend zeggen ze dat weer tegen hem (hij is militair en de angst leeft daar soms dat de vrouwen het uitzendgeld opmaken .. hahaha).
Als er een eigen bedrijf in het spel is moet je volgens mij nooit in gemeenschap van goederen trouwen! (al is het maar dat jullie bij een evt. faillisement van jouw spaargeld kunnen eten!)

LovelyMe

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2009, 18:06:58 »
[quote name=\'Tigru\' post=\'240694\' date=\'23 June 2009, 16:39\']Wij trouwen overigens in gemeenschap van goederen. Lekker makkelijk, As is militair, ik zou qua stress nooit een eigen bedrijf willen beginnen... Geld valt er niet te halen in onze families... Dus ja, lekker makkelijk :biggrin:[/quote]

Wij trouwen ook in gemeenschap van goederen. Ook beide geen eigen bedrijf, geen koophuis en al helemaal geen geld binnen de families.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2009, 18:13:46 »
Wij trouwen op huwelijkse voorwaarden, omdat ik een eigen bedrijf heb.

Hebben al gesprekje met een notaris gehad hoe dat allemaal in zijn werk ging, en dus als we getrouwd zijn delen we in principe alles wat je ook doet bij een gemeenschap van goederen, maar ik ben verantwoordelijk voor mijn zaak.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2009, 18:29:44 »
Hier een eigen zaak, dus op huwelijkse voorwaarden. Je kunt zo ontzettend veel laten vastleggen daarbij. Wij doen het zo:

Alles dat uit de zaak komt is in principe van mij, dus: winst, maar ook schulden. Dit om te voorkomen dat schuldeisers bij mijn man verhaal halen
Als ik overlijd en er is winst, dan gaat dat naar mijn man. Is er schuld, dan draait mijn man daar niet voor op.
Als we besluiten te scheiden, dan delen we zowel aanwezige winst als aanwezige schulden, omdat ik vind dat een scheiding altijd een beslissing van beide kanten is en je willens en wetens voor de consequenties opdraait.

deedee

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2009, 18:36:24 »
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij gooien al jaren al ons geld op een hoop, er is bij ons dus geen deel van mij en een deel van hem. Alles is van ons samen, dus ook de erfenissen. op dat punt ben ik echt heel ouderwets en wil ik dus gewoon alles delen, zowel in goede als in slechte tijden.

chip

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2009, 19:11:11 »
Wij willen op huwelijkse voorwaarden trouwen. Er is geen eigen bedrijf in het spel (wie weet, ooit), maar gewoon om het principe. Ik heb het idee dat dat eerlijker is. Nou ja, als er een scheiding komt, zolang je bij elkaar blijft maakt het allemaal geen donder uit. Dat van die erfenissen lijkt me ook fijn. Zolang je samen bent kun je het samen besteden, hoe het juridisch ook geregeld is, maar waarom zou ik ook maar iets van mijn schoonouders erven als ik niet meer met hun dochter ben?

Bouncy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #16 Gepost op: 24 juni 2009, 09:27:08 »
[quote name=\'deedee\' post=\'240727\' date=\'23 June 2009, 18:36\']Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij gooien al jaren al ons geld op een hoop, er is bij ons dus geen deel van mij en een deel van hem. Alles is van ons samen, dus ook de erfenissen. op dat punt ben ik echt heel ouderwets en wil ik dus gewoon alles delen, zowel in goede als in slechte tijden.[/quote]

Zo denk ik er ook over, maar dit is niet altijd te verwezenlijken. Je moet toch een beetje nadenken wat er gebeurd als je uit elkaar zou gaan. En ik wil dan niet met niks op straat staan. In ons geval (door de 2 bedrijven van mijn vriend en doordat ik elders in loondienst ben) is dat gewoon niet mogelijk.

PS: samenlevingscontract komt te vervallen als je gaat trouwen. En huwelijkse voorwaarden kun je ook na het trouwen op laten stellen, maar dat is lastiger en duurder. Het beste kun je dat van te voren regelen.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2009, 09:38:15 »
Precies. En ook als je wel samenblijft is het fijn dat men bij een faillissement van bijvoorbeeld je vriend's bedrijf niet aan jouw spaargeld kan komen.

Mijn zus en zwager hebben een samenlevingscontract. Het bedrijf is van hem, en het huis van haar. Dat is het veiligst, anders kan het huis een soort onderpand worden als het misgaat met zijn bedrijf. Nu is het huis veilig.

Swiffer

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2009, 09:39:27 »
HIer ook op gemeenschap, er is wel geld in de families, maar ook wij willen dit alles gewoon delen. We zijn evenredig ' begonnen'  toenw e gingen samenwonen, feitelijk leven we al langer in gemeenschap..

Ook een eigen zaak of buitenuitzonderlijke schenkingen zullen niet van toepassing zijn. mocht het wel zo zijn, de erfenis die er eventueel is, staat ook nadrukkelijk in de testamenten van onze ouders beschreven, als zij het niet aan onze gemeenschap toekennen, maar alleen aan eigen kind, dan heeft mijn man daar ook geen recht op. Dat testament gaat weer boven wat wij hebben ' geregeld'.

bride-to-be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2009, 11:26:08 »
ik las net iets over een erfenis: mijn ouders hebben het zo in een testament vast laten leggen dat de erfenis alleen door mij en mijn zus opeisbaar is. Met andere woorden, ook al ben ik straks getrouwd onder gemeenschap van goederen, dan nog valt dat geld niet onder die gemeenschap.

als je niet onder huwelijkse voorwaarden wilt trouwen maar dit toch vastgelegd wilt hebben kun je aan je ouders vragen hoe zij dit geregeld hebben!

Kity

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5168
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2009, 11:40:32 »
Ook al is het in het testament van je ouders zo omschreven, erfenissen die je krijgt als je in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, zijn niet uitgesloten van gemeenschap... met andere woorden, je man/vrouw heeft er even veel recht op... Ten minste, dat heeft mijn notaris mij uitgelegd, ik heb toen nog gevraagd waarom je dan in godsnaam die clausule zou opnemen in het testament, maar daar wist hij geen antwoord op te geven, behalve dat je het testament net zo uitgebreid mag maken als je zelf wilt...

bride-to-be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2009, 11:49:22 »
Hoi Kity,

jawel hoor. je kunt een dergelijke bepaling op laten nemen omdat aangetrouwden geen eerstelijns familie zijn. Die mag je dus uitsluiten. in dat testament is geregeld wat een ouder aan een kind geeft, een contract van dat kind met een derde (zoals een huwelijk met de man in dit geval) is dan niet van belang.

zo te zien bestaat er heel wat onduidelijkheid over! interessant topic  :dry:

Kity

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5168
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2009, 11:53:29 »
B2b, dat had ik nagevraagd aan mijn notaris, maar volgens hem was het niet uitgesloten... Mijn ouders hadden het ook zo geregeld namelijk, vandaar dat we het zelf maar in de huwelijkse voorwaarden hadden opgenomen...

misschien is het toch verstandig om, dit even na te vragen...

bride-to-be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2009, 12:23:57 »
ga ik doen! thanks!

Margy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2009, 13:04:07 »
wij zijn getrouwd onder gemeenschap van goederen, ik heb wel een eigen zaakje maar ben wel zo ouderwets, dat ik vind dat als je ervoor kiest om te trouwen, dat ook ECHT in voor en tegenspoed gebeurt, ookal creeert hij schulden.

met de optie in mijn achterhoofd, het kan altijd achteraf nog via de rechtbank MOCHT het echt rampzalig worden
je weet het nooit, mensen worden ouder en veranderen.
de lieve man van nu, kan over 15 jaar je grootste nachtmerrie zijn !

mijn a.s is ook militair, maar heb er eig geen sec over getwijveld om het anders te doen!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards