collapse

Auteur Topic: Papieren Bij Elkaar Zoeken  (gelezen 16615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Clio

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #75 Gepost op: 5 november 2007, 19:18:27 »
Fijn om te lezen dat wij niet de enigen zijn die problemen hebben gehad de papieren bij elkaar te krijgen. Kan ik mooi ook even mijn frustraties kwijt. Zal wel een lang verhaal worden, alvast excuses daarvoor :)

De achtergrond: ik heb de Nederlandse nationaliteit, mijn vriend de Ierse, we wonen in Dublin maar gaan trouwen in Nederland.

Mijn papieren:

We trouwen in de gemeente waarin ik ben geboren, dus een deel van de documenten konden ze zelf regelen. Maar omdat ik voordat ik definitief naar Ierland ben vertrokken in een andere gemeente woonde, moest ik daarvandaan een ongehuwdheidsverklaring hebben. Niet zo makkelijk aangezien ik natuurlijk niet even in de trein kan stappen om langs te gaan bij het gemeentehuis. Uiteindelijk, na veel gebel en gedoe hebben ze me een document opgestuurd dat ik in kon vullen om iemand te machtigen om de verklaring in mijn naam op te halen. Dat door gestuurd naar mijn vader, die inderdaad het document heeft geregeld.

Omdat ik echter al langer dan zes maanden in Ierland woon moest ik ook een ongehuwdheidsverklaring hebben die aangeeft dat ik hier niet getrouwd ben. Heeft even geduurd voordat ik uit heb gevonden waar en hoe ik zoiets kon krijgen, uiteindelijk bleek ik gewoon naar de Nederlandse ambassade te kunnen waar ze dat dan zouden kunnen opstellen. Het enige wat ik nodig had was mijn Nederlandse identiteitskaart en een bewijs dat ik hier woon, oftewel een bankafschrift.

Geen probleem dus. Maar drie dagen voor ik langs zou gaan, werd mijn portemonnee gestolen, met daarin, jawel, mijn identiteitskaart. Moest ik dus eerst naar de politie, en dan alsnog naar de ambassade, maar dan om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. En omdat die dingen alleen in Nederland kunnen worden gemaakt, duurt het natuurlijk eindeloos voor je je nieuwe kaart binnen hebt; bijna een maand in mijn geval. Dat de oude was gestolen vertraagde het proces natuurlijk ook nog eens een keer.

Uiteindelijk had ik toch mijn kaart, toen gelijk de verklaring aangevraagd, was binnen twintig minuten geregeld; ik kreeg zelfs een kopje koffie terwijl ik zat te wachten. (In feite, niets dan hulde voor het ambassadepersoneel; ze zijn goed bereikbaar, altijd vriendelijk en doen graag hun best om je te helpen)

De papieren van mijn aanstaande:

Het meeste was geen probleem, geboortecertificaten en dergelijken, maar de gemeente waar we gaan trouwen wil van hem ook een verklaring dat hij niet getrouwd is in Ierland. Dit document zou, volgens de instructies ondertekend moeten worden door een notaris, en voorzien van een apostille stempel. Dit laatste is een officieel stempel dat gebruikt wordt in de diplomatie om de echtheid van officiële stukken te bewijzen.

Het eerste probleem is dat je in Ierland niet zoiets hebt als een notaris, omdat het rechtssysteem hier compleet anders is (common law). Contact opgenomen met de Nederlands ambassade, die wisten ons te vertellen dat we een commisioner of oaths moesten hebben, wat dan weer in de praktijk neerkwam op een advocaat. Vervolgens contact opgenomen met het Ierse ministerie van buitenlandse zaken met het verzoek ons de juiste formulieren toe te sturen; die kon Joe dan invullen in bijzijn van de advocaat. Kregen maar niemand te pakken, ook op mailtjes geen reactie. Uiteindelijk de juiste documenten via de Ierse ambassade in Den Haag toch gekregen.

Het vinden van een advocaat was geen probleem. Volgende stap was dan de apostille stempel, waarvoor ik naar het Ierse ministerie van buitenlandse zaken moest. Anderhalf uur in de rij gestaan, om vervolgens te horen te krijgen dat ze behalve een kopie van Joe's paspoort ook zijn geboortecertificaat nodig hadden; wat natuurlijk niemand ons verteld had, en wat ook niet in de info stond die we bij de formulieren hadden. Ook vertelde ze er nog even bij dat we wel een beetje laat waren (we hadden nog ruim drie maanden voor de ondertrouw); zo'n stempel zetten duurt blijkbaar normaal gesproken minstens vier maanden!

In paniek dus Joe's ouders opgebeld; zijn geboortecertificaat lag in het ouderlijk huis (hoopten we) maar de ouders wonen tijdelijk ivm met zijn vaders werk ergens anders. Zijn moeder heeft de volgende dag vier uur naar huis gereden, zich een paar uur rot gezocht maar het certificaat uiteindelijk gevonden, met grote schimmelplekken en al.

Terug naar het ministerie; moeilijk moeilijk, maar uiteindelijk heeft ze de boel geaccepteerd. Ze zou het op de 'priority' stapel leggen, waarschijnlijk kregen we het dan wel op tijd. Ze was steeds heel onbeleefd, ik heb me echt in moeten houden!

Twee weken voor de ondertrouw nog steeds niks gehoord, dus heb ik maar weer eens gebeld. Kreeg dezelfde mevrouw weer aan de telefoon, ze was heel bitchy, zo van ja we doen het wanneer wij het willen en je wacht maar. Ik was het ondertussen echt zat maar omdat we het document toch moesten hebben, heeft Joe een paar dagen later maar weer gebeld. Tegen hem was ze poeslief! Ineens was het allemaal geen probleem, we doen het vanmiddag wel even, morgen gaat het op de post... Onze conclusie: deze mevrouw heeft iets tegen buitenlanders. Nogal vreemde instelling als in in het ministerie van buitenlandse zaken werkt, maar goed.

Uiteindelijk het document ontvangen. We hebben alles ondertussen ingescand en doorgemaild naar de deelgemeente; gelukkig is alles ook in het Engels, dus taalproblemen waren er nauwelijks. Wel was er nog even verwarring omdat op één van de papieren de Ierse ipv Engelse versie van Joe's naam stond; in Ierland is die evengoed rechtsgeldig als de Engelse naam, dus de twee worden soms paralel gebruikt. Joe zou ook bijvoorbeeld een paspoort met zijn Ierse naam kunnen aanvragen. Geen idee waarom dit ene document opeens zijn naam opeens in het Iers bleek te zijn aangezien hij zelf altijd gewoon zijn Engelse naam gebruikt (een zeer patriottische ambtenaar waarschijnlijk), maar ik kan me voorstellen dat ze dat in Nederland niet helemaal snapten. Uiteindelijk hebben we dat gelukkig redelijk snel op kunnen lossen.

Zo dat lucht op! Voor wie de moed heeft gehad om het hele verhaal te lezen; dankjewel en heerlijk om mijn hart eens te kunnen luchten.

Het is allemaal helemaal goed gekomen: as vrijdag vliegen we naar Nederland om die middag in ondertrouw te gaan!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #76 Gepost op: 5 november 2007, 23:15:23 »
Jeetje wat een verhaal, gelukkig kwam alles nog op z'n pootjes terecht.

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #77 Gepost op: 6 november 2007, 08:40:44 »
pff wat vermoeiend allemaal. Maar gelukkig is het gelukt.

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #78 Gepost op: 6 november 2007, 10:47:27 »
Jeetje Clio, wat een verhaal zeg. Vreselijk, al die bureaucratie en helaas zijn wij er nog lang niet vanaf.

[quote name=\'Anja S\' post=\'137588\' date=\'05 November 2007, 16:56\']M46? Dat heb je aleen nodig als niet-EU-burger, toch?  :ohmy:
Ik moet er niet aan denken wat je vanuit Turkije allemaal nodig hebt. Was het erg vervelend? Is de M46 verklaring het laatste stukje burocratie?[/quote]
Nee M46 is volgens mij alleen nodig voor mensen buiten de EU. Maar anders hoor je dat snel genoeg bij je gemeente hoor.

En ja het is 1 grote papierwinkel bij ons thuis. Maar vergeleken met de rest is trouwen echt supereenvoudig. Het aanvragen en verlengen van verblijfsvergunningen, regelen van inburgering, verzekering, bank, etc etc is 10 keer vervelender. Over een paar maanden gaan we de verlenging voor 5 jaar aanvragen en ins'allah zijn we er dan voor 5 jaar vanaf, dan nog getrouwd dat scheelt ook weer hehe.

Maar ik heb het er allemaal 1000% voor over hoor, we houden zoveel van elkaar! dat we dit gewoon voor lief nemen :)

Clio

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #79 Gepost op: 6 november 2007, 11:11:37 »
[quote name=\'nisanlin\' post=\'137666\' date=\'06 November 2007, 09:47\']Jeetje Clio, wat een verhaal zeg. Vreselijk, al die bureaucratie en helaas zijn wij er nog lang niet vanaf.[/quote]

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat de bureaucratie die jullie tegenkomen nog veel uitgebreider is. Ierland is in ieder geval nog de Europese Unie, dus we hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over verblijfsvergunningen enzo; ook kan ons huwelijk straks zonder problemen hier geregistreerd worden. (Al moeten we daar dan wel weer voor betalen; eerst in NL voor een internationaal huwelijkscertificaat, dan in Ierland voor de registratie.)

Wat ik wel heb gemerkt is dat Nederland eigenlijk een opmerkelijk efficiënt land is wat betreft de bureaucratie.
Dat leer je pas waarderen als je om moet gaan met de manier waarop de dingen in Ierland (niet!) werken.... Hebben jullie dat ook zo ervaren?  

Het heeft zeker veel frustratie opgeleverd. Wat anderen ook al zeiden; niemand lijkt precies te weten hoe en wat, dus je blijft maar bellen en mailen en langsgaan tot je eindelijk eens iemand hebt gevonden die je kan (of wil) helpen. Maar het is gelukkig uiteindelijk allemaal goedgekomen. Dus ik kan tegen iedereen zeggen die nog met de hele papierhandel zit; blijven volhouden! Het is het tenslotte allemaal waard om te kunnen trouwen :biggrin:

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #80 Gepost op: 6 november 2007, 11:24:23 »
[quote name=\'Clio\' post=\'137677\' date=\'06 November 2007, 11:11\']Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat de bureaucratie die jullie tegenkomen nog veel uitgebreider is. Ierland is in ieder geval nog de Europese Unie, dus we hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over verblijfsvergunningen enzo; ook kan ons huwelijk straks zonder problemen hier geregistreerd worden. (Al moeten we daar dan wel weer voor betalen; eerst in NL voor een internationaal huwelijkscertificaat, dan in Ierland voor de registratie.)[/quote]
Wij kunnen ons huwelijk straks ook vrij eenvoudig registeren bij het Turkse consulaat hier. Dat lijkt allemaal nog mee te vallen, we zullen zien of het ook echt zo is  :rolleyes:

[quote name=\'Clio\' post=\'137677\' date=\'06 November 2007, 11:11\']Wat ik wel heb gemerkt is dat Nederland eigenlijk een opmerkelijk efficiënt land is wat betreft de bureaucratie.
Dat leer je pas waarderen als je om moet gaan met de manier waarop de dingen in Ierland (niet!) werken.... Hebben jullie dat ook zo ervaren?[/quote]
Tsja, ik kan er niet zoveel over zeggen, het werkt vaak wel maar ambtelijke molens malen TRAAG dat is me wel duidelijk geworden. Het werkt allemaal wel! maar snel gaat het absoluut niet en het kost vaak ook nog eens veel geld. In Turkije hebben we nooit zoveel hoeven regelen, alleen wat papieren, we hebben echt alles in Nederland gedaan verder.

[quote name=\'Clio\' post=\'137677\' date=\'06 November 2007, 11:11\']Het is het tenslotte allemaal waard om te kunnen trouwen :biggrin:[/quote]
Dat zeker!

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #81 Gepost op: 6 november 2007, 11:49:48 »
mmm ben mijn uittreksel uit geboorteregister kwijt :sad: moet ik m opnieuw gaan aanvragen. Weer 10,60 :sad:

Clio

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #82 Gepost op: 6 november 2007, 12:27:31 »
[quote name=\'Alexia\' post=\'137696\' date=\'06 November 2007, 10:49\']mmm ben mijn uittreksel uit geboorteregister kwijt :sad: moet ik m opnieuw gaan aanvragen. Weer 10,60 :sad:[/quote]

Ja, die prijzen die ze durven te vragen voor wat eigenlijk niet meer is dan een computerprintje en een halve minuut werk  :mad:

Ik had een stempel nodig; letterlijk niet meer dan een stempel op een stuk papier zetten; €40,-!

Het probleem is dat je er niet omheen kan. Misschien hebben we wat concurrentie nodig binnen de overheid  :laugh:

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #83 Gepost op: 6 november 2007, 12:34:42 »
Sonde Alexia!
Maar is niet anders.

En wat een bedragen idd, voor een papiertje of een stempel  :ohmy:

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #84 Gepost op: 17 december 2007, 20:04:35 »
Vandaag ging mijn telefoon....het gemeentehuis...."uw M46 is goedgekeurd!" Joepie!  :biggrin:

we hebben hem 8 november aangevraagd en op 6 december is ie afgegeven. Geldig tot 4 juni, dus helemaal goed. Het betekent dus dat de IND geen bezwaar heeft tegen ons huwelijk (het is een procedure om schijnhuwelijk tegen te gaan - nou, dat kon ik ze zelf ook wel vertellen dat dit geen schijnhuwelijk is!! maar goed).

Dus nu kunnen we in ondertrouw!!

Clio

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #85 Gepost op: 17 december 2007, 20:30:35 »
[quote name=\'nisanlin\' post=\'141889\' date=\'17 December 2007, 19:04\']Vandaag ging mijn telefoon....het gemeentehuis...."uw M46 is goedgekeurd!" Joepie!  :biggrin:

we hebben hem 8 november aangevraagd en op 6 december is ie afgegeven. Geldig tot 4 juni, dus helemaal goed. Het betekent dus dat de IND geen bezwaar heeft tegen ons huwelijk (het is een procedure om schijnhuwelijk tegen te gaan - nou, dat kon ik ze zelf ook wel vertellen dat dit geen schijnhuwelijk is!! maar goed).

Dus nu kunnen we in ondertrouw!![/quote]

Gefeliciteerd!

Het moet een lekker gevoel geven dat het nu allemaal geregeld is  :)

Annemieke

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #86 Gepost op: 18 december 2007, 08:32:51 »
Super! Fijn dat dat geregeld is, dat moet een opluchting zijn. Is er al een ondertrouw-datum vastgesteld?

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #87 Gepost op: 18 december 2007, 12:27:02 »
nogmaals gefeliciteerd :wink:

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #88 Gepost op: 18 december 2007, 12:30:59 »
Fijn zeg!!
Gefeliciteerd, weer een stap vooruit!

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #89 Gepost op: 18 december 2007, 21:28:15 »
[quote name=\'Annemieke\' post=\'141902\' date=\'18 December 2007, 08:32\']Is er al een ondertrouw-datum vastgesteld?[/quote]
Nee nog niet. We hebben namelijk geen getuige meer voor mijn vriend. De vriend van mijn zusje zou getuige worden van hem, maar het is een maand geleden uitgegaan tussen hem en mijn zusje dus hij is out of the picture....dus nu moeten we even kijken wie het dan wordt.

We kunnen trouwens alleen op woensdagochtend of donderdagochtend in ondertrouw, dus we hebben al niet eens zo heel veel keuze :)

Anja S

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #90 Gepost op: 30 december 2007, 23:23:12 »
Wij zijn op 20 december jl. in ondertrouw gegaan!! Dankzij de goede tips op deze site viel het allemaal heel erg mee. In plaats van een ingewikkeld huwelijksbekwaamheidscertificaat (Ehefähigkeitszeugnis) heeft mijn woongemeente genoegen genomen met een ongehuwdheidsverklaring van mijn laatste woongemeente in Duitsland. Alles liep heel erg soepel. Wij moeten nu nog de papieren doorsturen naar de gemeente waar wij gaan trouwen (wij wonen in Zuid-Holland maar gaar trouwen in Groningen). ik hoop dat daar ook alles goed gaat.
Ik heb inmiddels ook al mijn droomjurk gevonden dus het gaat nu allemaal heel lekker!!  :biggrin:
Groetjes,
Anja

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #91 Gepost op: 31 december 2007, 12:39:42 »
gefeliciteerd

nadkid

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #92 Gepost op: 31 december 2007, 13:14:17 »
gefeliciteerd. Wat goed dat het allemaal zo soepel verliep. Welcom in de club van de bruidjes :-)

Anja S

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #93 Gepost op: 3 januari 2008, 18:45:41 »
:biggrin:  Bedankt!! (voel me nu inderdaad ook echt een bruidje!)

nisanlin

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #94 Gepost op: 3 januari 2008, 21:00:42 »
We hebben vandaag MIJN geboorteakte geregeld :biggrin: en nu zijn we dus compleet met de papieren!! We moeten alleen nog de kopieen paspoorten van de getuigen even vragen en dan kunnen we in ondertrouw, geweldig! Het is me toch erg meegevallen allemaal zeker na de aanvragen verblijfsvergunning is dit echt makkelijk

Alexia

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #95 Gepost op: 4 januari 2008, 11:28:01 »
wij zijn vandaag ook in ondertrouw gegaan.

waren met 10 minuutjes weer buiten hihi... de wachtrij bij de pinautomaat om te betalen duurde het langst :biggrin:

Anja S

  • Gast
Papieren Bij Elkaar Zoeken
« Reactie #96 Gepost op: 4 januari 2008, 11:45:00 »
ja, gaat heel snle hé? onze gemeenteambtenaar probeerde er nog een klein verhaal aan vast te knopen om de tijd een beetje op te rekken maar ookk op die manier stonden wij naar 15 minuten weer buiten. im de spirit nog een beetje vast te houden zijn wij aansluitend nog even bij een juwelier langsgegaan en hebben trouwringen gepast (en ja, zo'n diamant is toch verrassend leuk... :wink: . dat was echt heel erg leuk en dus werd die dag nog echt een beetje speciaal.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards