collapse

Auteur Topic: Het grote afzeggingen-topic  (gelezen 29789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Gepost op: 13 mei 2009, 12:03:25 »
Onze uitnodigingen zijn 2 weken geleden verstuurd en de eerste afzeggingen komen binnen. Niet leuk natuurlijk, maar wel te verwachten. Alleen heb ik soms het idee dat afzeggers niet echt hun best doen om iets te regelen om toch te kunnen komen. Het is toch een eer om uitgenodigd te worden op een bruiloft? Het lijkt wel of sommigen denken dat het een verjaardag is die niet helemaal goed uitkomt.

Voorbeeldjes

Mijn peetom zei een half jaar geleden al dat hij er waarschijnlijk niet bij kon zijn ivm vakantie. Nu is hij met pensioen en heeft een camper. Hij is dus vrij te gaan en staan wanneer hij wil. Ze boeken nooit en beslissen kort vantevoren waar ze heen gaan (ivm het weer). Maar ze komen dus niet. Dan denk ik: waarom weet je nu ineens wel zo vroeg dat je niet kunt komen? Kan de vakantie niet één dag later beginnen?

De man van mijn getuige zou in eerste instantie ook niet overdag aanwezig kunnen zijn ivm werk. Hij heeft nooit aan zijn werk gevraagd of ie die dag toch vrij zou kunnen zijn. Gelukkig kan hij door omstandigheden nu toch komen, maar toch.

Wij hebben een kinderloze bruiloft en dat tegen alle ouders gezegd. Geen probleem voor iedereen, maar nu begint iemand toch terug te krabbelen ivm oppas. Ehm, 5 weken om iets te regelen moet toch lukken?

Denk ik nu te makkelijk, ben ik egoistisch, of heb ik gewoon gelijk? Wie heeft hetzelfde gevoel?

Cella

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2009, 12:13:39 »
Oppasprobleem ken ik.
Mijn beste vriendinnetje kon ook geen oppas krijgen dus kon er overdag niet bijzijn.
Helaas maar waar......
Ook ik denk dat er dan meer tijd aan besteed kan worden maar je weet nooit hoeveel moeite iemand al gedaan heeft.

Liefs

_mirjam_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1823
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2009, 12:21:43 »
[font=\"Lucida Sans Unicode\"][color=\"#8b0000\"]Bij ons heeft er volgens mij niemand echt afgezegd. Ja, mijn collega's, maar allebei met een legitieme reden (één op vakantie, en de ander net bevallen).
Verder zijn er een paar mensen gewoon niet op komen dagen, maar zelfs dat zou ik eigenlijk maar over één vriendin met zekerheid kunnen zeggen :blush:

Ik heb me maar gefocust op de mensen die er wél waren; die zijn belangrijker :) Hoewel ik wel snap dat het lullig overkomt als een heel goede vriend(in) niet komt, maar zoals Cella al zegt: je weet niet hoeveel moeite iemand daadwerkelijk heeft gedaan...

En eigenlijk: als iemand het niet belangrijk genoeg vindt om moeite voor je te doen op een dag die voor jou zo belangrijk is, dan zegt dat stiekem toch genoeg over je relatie met die persoon...? Tis een lullige manier om erachter te komen, maar wel een duidelijke, denk ik.[/color][/font]

Monique_1983

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2009, 13:18:13 »
Met dit soort dingen wordt het inderdaad duidelijk hoe belangrijk je bent voor die persoon. Maar ik geef je wel gelijk hoor. Er is vaak echt wel een oplossing te vinden om toch te komen. Alleen lijkt het wel of veel mensen gewoonweg de moeite niet willen doen..

joycehl

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2009, 13:20:54 »
ja ik denk altijd maar op zulke momenten weet je voor wie je belangrijk bent, waar een wil is is een weg en er is altijd wel iets te regelen al is het maar een uurtje. het is een eer om uitgenodigd te worden en daar mag best wat moeite voor gedaan worden vind ik.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2009, 13:20:57 »
Van die peetoom weet ik echt 100% zeker dat ie geen moeite heeft gedaan. En hoe kun je 5 weken vantevoren al zeggen dat je geen oppas hebt. Maar goed, zoals Mirjam al zei, zijn er heel veel mensen die wel enthousiast reageren en er wél moeite voor doen Ach, stiekem vind je jezelf natuurlijk gewoon het belangrijkste op die dag en heb je wat minder begrip voor bepaalde argumenten :tongue:

Tigru

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2009, 14:01:34 »
Ik snap best dat er mensen niet kunnen. Wij moeten de uitnodigingen nog versturen en natuurlijk verwacht ik afzeggingen (mijn peettante woont in Frankrijk en een goede vriend van mijn As zit in Afghanistan), misschien collega's die niet kunnen. Maar van de daggasten ben ik eigenlijk uitgegaan dat die komen...

Ik heb dan wel iets weer andersom. Kaarten moeten bij ons nog verstuurd worden, van mijn collega's was het nog niet zeker of ik ze ging uitnodigen, dit omdat wij 15 juli trouwen en mijn contract 31 juli afloopt, als dit niet verlengd zou worden, dan wilde ik ze niet uitnodigen. Nu weet ik dat mijn contract wel verlengd word en nodig ik dus mijn collega's uit. Eén collega heeft dus alles al geregeld, ze heeft die dag diploma uitreiking van haar zusje en heeft al geregeld dat ze dan afgezet wordt op onze bruiloft en al gevraagd om met collega's mee terug te rijden. Dat vind ik nu echt tof!

Als ik voor een bruiloft uitgenodigd zou worden dan zou ik niet zomaar afzeggen, behalve als het een receptie mocht zijn en ik echt niet kan. Maar ik zou wel moeite doen om te komen... Het is inderdaad niet "zomaar" een verjaardag...

Trouwring

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2009, 15:44:31 »
Nou, helemaal als je uitgenodigd wordt als daggast zou ik er ook wel moeite voor doen. Al is het wel anders als je bijvoorbeeld geen auto hebt (om maar eens wat te noemen) en je trouwt op een plaats waar't ov niet gaat en je verder niemand kent van de andere gasten.. (toevallig net een bruiloft afgezegd waar dat't geval was, maar daar was ik ook niet uitgenodigd als daggast).

Maar ben't met de rest wel eens, als mensen met dat soort smoezen komen, dan weet je eigenlijk al genoeg. Maar leuk is het niet. Misschien een reservelijst opstellen en die mensen nog uitnodigen voor als't rustig is.. mm dat doe je ook niet, voelt diegene zich ook zo 2e keus. Lastig!

~M*M~

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2009, 15:54:08 »
het ligt eraan wat je band is met de mensen van wie je een uitnodiging krijgt, maar dan nog vin dik dat je de moeite moet nemen er bij te zijn.

zeker je peetoom, begrijp goed dat je je daar rot door voelt. wat zeggen je ouders er over? ik vind het niet echt netjes namelijk om de bruiloft van je petekind te missen.

lune

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2009, 16:01:49 »
Vervelend joh, ik zou ook goed teleurgesteld zijn als mensen geen moeite zouden doen.
Over die oppas niet kunnen regelen wilde ik nog even kwijt dat sommige mensen geen heel blik aan oppassers open kunnen trekken. Ik vraag het bijv aan mijn ouders, dan aan een vriendin, dan nog aan een vriend en als zij niet kunnen dan houdt het gewoon op. Dat zou ik dus ook al weken vantevoren weten. Dat is nu eenmaal een risico als je een kinderloze bruiloft wil denk ik.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2009, 16:03:03 »
@Trouwring: afzeggingen zijn te verwachten en als er bij ons 20% afzegt, hebben we nog een leuke groepsgrootte. Een reservelijst is niet echt nodig, maar we kennen we een groepje dat we evt last minute zouden kunnen uitnodigen zonder dat ze het vervelend vinden 2e keus te zijn.

@M*M: mijn moeder heeft nog gezegd tegen hem dat ie vast iets kan regelen. Niet dus...

@Lune: ze hebben nog eens niemand gevraagd als oppas.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2009, 16:04:27 door Patriesje78 »

lune

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2009, 16:09:09 »
Ooh oke, maar dat is het ws echt een statement; als mijn kinderen niet welkom zijn, kom ik ook niet.
(of; ik wil niet dat mijn kinderen door anderen verzorgd worden). Toch?

Daar is hier eerder wel al discussie over gevoerd, ik kan wel begrip opbrengen voor beide kanten zeg maar.

angelique_20

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1845
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2009, 16:12:47 »
[quote name=\'Patriesje78\' post=\'230329\' date=\'13 May 2009, 16:03\']maar we kennen wel een groepje dat we evt last minute zouden kunnen uitnodigen zonder dat ze het vervelend vinden 2e keus te zijn.[/quote]

:blink:  Dat zou van mij dan weer niet hoeven (als gast zijnde), echt zo vannu oooh die komen niet dus dan mogen jullie wel komen..

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2009, 16:28:18 »
@Lune: nee het is geen statement (vermoed ik), maar het is nogal onpraktisch omdat ze ver weg wonen. We zijn bezig gezamenlijk een oplossing te zoeken. Het komt wel goed, maar gewoon die eerste reactie stond me een beetje tegen.

@Angelique: dat is ook niet echt onze doel. We hebben 100 personen uitgenodigd en als er 20 afzeggen, is er niets aan de hand. Mocht het toch meer worden, dan vinden we de club misschien iets te klein worden en die personen zouden het echt niet vervelend vinden als ik zou zeggen: "Goh, wij trouwen, maar misschien hebben jullie ook wel zin om te komen. Dus als jullie willen, zijn jullie welkom." Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als mij dat gevraagd zou worden.

mods

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2009, 18:16:09 »
Een bruiloft is vooral leuk voor degene die gaan trouwen

Toen ik een aantal jaar geleden uitgenodigd werd door een collega voor haar bruiloft
had ik er nit echt zin in, een zaal vol vreemde mensen, wat moet ik daar..

Pas toen ik zelf ging trouwen realiseerde ik me hoe bijzonder het is
hoeveel werk erin zit en hoe fijn het voelt dat iedereen er is.
Ik zou nu dus nooit meer afzeggen.

Dit ging dus over een collega
als mijn zus, tante, nichtje of wie dan ook waar ik 'close' mee ben
zorg ik dat ik er ben. altijd.
en is het niet voor mijn eigen plezier dan gewoon voor het bruidspaar.

ik vind het niet netjes van je oom iig.

Kvam

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2009, 19:55:15 »
Ik snap je helemaal hoor.
Wij hadden ook gelijk de eerste afzeggingen. Van 2 ooms en tantes die beiden vrij zijn met vakantie's nemen... Nou jaa dan maar niet.
Maar het gemak waarmee ze het afzeggen dat doet wel een beetje zeer. Wij komen niet want we zijn op vakantie... we hebben zo vaak iets en anders komen we nooit weg?!!
Een van onze daggasten is leraar en komt niet omdat hij waarschijnlijk geen vrij krijgt.. maar ik durf te wedden dat hij het niet gevraagd heeft.
En van éen nicht (waarvan ik pas op het laatst had besloten dat het mooi zou zijn dat ze komt) krijg ik ook een vage reactie.

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2009, 19:59:11 »
[quote name=\'Kvam\' post=\'230388\' date=\'13 May 2009, 19:55\']Een van onze daggasten is leraar en komt niet omdat hij waarschijnlijk geen vrij krijgt.. maar ik durf te wedden dat hij het niet gevraagd heeft.[/quote]

Leraren kunnen inderdaad niet zo makkelijk vrij krijgen, maar vaak lukt het in overleg wel (bij echt zo'n uitzonderlijke situatie). Mijn vader en zus zijn allebei docent op middelbare scholen en die kunnen ook vrij krijgen voor onze bruiloft. Nou is dat natuurlijk wel net iets anders, omdat je voor eerstegraads familie gewoon vrij krijgt...

Niel

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2009, 20:47:59 »
Onze kaarten gaan morgen op de post.
Ben eigenlijk wel benieuwe wie wel/niet komen. En als ik deze topic lees ben ik ook wel nieuwschierig naar de reden als mensen afzeggen.

Ben benieuwd,...

bigbird

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2009, 21:21:16 »
Ik was ook uitgegaan van afzeggingen en had expres geen beeld geprobeerd te vormen van wie wel of niet. Nu heb ik eigenlijk maar met 2 afmeldingen "problemen", 1 omdat ik hem al meer dan 10 jaar ken, we best goede vrienden zijn en hij gewoon geen zin heeft omdat ie ons een tijdje niet echt veel gesproken heeft. Bij de ander heb ik meer een teleurgesteld gevoel. Hij moet een eindje reizen en vind het eigenlijk een beetje teveel moeite om te doen voor een avond waarbij hij weinig mensen kent en niet de hele tijd met ons op kan trekken. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar dat neemt niet weg dat ik dat wel een beetje jammer vind.

Robine82

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2009, 21:35:30 »
Ben ook benieuwd hoe het bij ons zou gaan ..
Hebben jullie (algemene vraag) gevraagd of de mensen bij jullie af willen zeggen? Ik ben van plan om dat bij CM neer te leggen, juist omdat ik ook heel teleurgesteld kan zijn als mensen afzeggen en daar heb ik geen zin in, want zoals ik hier al eerder las: het gaat vooral om de mensen die wel komen!

Geen oppas kunnen regelen .. tja, dat zou misschien wel een goede reden kunnen zijn .. Maar dan zouden mensen er misschien ook voor kunnen kiezen om één van de twee te laten gaan en dat de ander bij de kinderen blijft ... misschien minder gezellig, maar een goede tussen-oplossing?

Mensen die van ver moeten komen en/of verder bijna niemand kennen .. ik kan me voorstellen dat die afzeggen .. is niet leuk, maar in mijn ogen begrijpelijk.

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2009, 22:01:54 »
Leraren kunnen voor bruiloften wel onbetaald verlof krijgen..

Balen zeg, afmeldingen! Tja, ik probeer altijd te gaan naar een bruiloft, ik hoop ook dat de meesten (zeker goede vrienden en familie!) zullen komen.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2009, 22:04:17 »
Het hangt er wel vanaf vind ik wie afzegt. Is het een kennis of een collega die verder weinig mensen kent op je bruiloft, tja, jammer maar dat snap ik wel. Ik zou zelf ook weinig zin hebben een avond in een zaaltje te zitten waar ik niemand ken, en het bruidspaar (dat logischerwijs druk bezig is) alleen even spreken bij het binnenkomen en het weggaan. Ik heb daar wel begrip voor, ik zou dan zelf ook eerst uitzoeken of er wel mensen gaan die ik goed ken.

Mickey

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2009, 22:20:14 »
Ik heb goede hoop dat ik niet met dezelfde gevoelens als Patriesje78 kom te zitten. Dat was wel een van m'n grootste angsten hoor! Onze bruiloft is al klein.

Maar vooralsnog gaat het super! Wij trouwen midden in de zomer en de vakanties worden eromheen gepland. De ouders van een van mijn vrienden is 25 jaar getrouwd en die hebben hun festiviteiten zo gepland dat die vriend zonder problemen bij onze bruiloft kan zijn. De vrije dagen zouden al geregeld zijn en al :biggrin:

Nu moet ik wel zeggen dat wij gelijk toen ik gevraagd ben, dit hebben laten weten. Juist omdat het vakantieperiode is, dat mensen er rekening mee (kunnen) houden. En de mensen wachten al een tijdje (er wordt al jaaaaaren gevraagd wanneer we nou eindelijk trouwen) dus nu het zover is, willen ze het waarschijnlijk niet missen :wink:

Maar over een paar weken gaan bij ons de kaarten de deur uit en dan zal blijken of ik te vroeg gejuicht heb... Maar ik ga er vanuit dat iedereen die belangrijk voor mij is, komt! Hoewel dat ook weet niet helemaal het geval is... Een vriend van ons en zijn moeder wonen in de VS. Die komen waarschijnlijk niet, maar eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht. Ik hoop nog steeds wel!!

14/8/2009

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3068
  • Geslacht: Vrouw
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2009, 08:51:08 »
[quote name=\'Mickey\' post=\'230437\' date=\'13 May 2009, 22:20\']Maar over een paar weken gaan bij ons de kaarten de deur uit en dan zal blijken of ik te vroeg gejuicht heb... Maar ik ga er vanuit dat iedereen die belangrijk voor mij is, komt! Hoewel dat ook weet niet helemaal het geval is... Een vriend van ons en zijn moeder wonen in de VS. Die komen waarschijnlijk niet, maar eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht. Ik hoop nog steeds wel!![/quote]

Wij trouwen ook midden in de zomer (op de laatste vrijdag van de Bouwvak,) en dus verwachten wij ook dat er meer mensen dan gemiddeld afzeggen. Ik ga proberen om me daar niet al te druk om te maken, van de mensen van wie ik echt graag wil dat ze erbij zijn (de daggasten) weet ik dat ze allemaal komen.
Daarom hebben we wel al vrij snel geprobeerd om een datum te prikken, zodat iedereen vorig jaar in oktober al wist dat ze dit jaar in augustus een bruiloft hebben. Om de feestgasten zoveel mogelijk de gelegenheid te geven om afspraken te verzetten, oppas te regelen, enz hebben we wel besloten om onze uitnodigingen extra vroeg te versturen. Ipv 6 weken van tevoren willen wij ze al 11 weken van tevoren de deur uit doen, zo hopen we dat veel mensen nog voldoende gelegenheid hebben om te zorgen dat ze erbij kunnen zijn!

Verder ga ik maar gewoon uit van het positieve: wanneer mensen erg echt graag bij willen zijn zullen ze alle mogelijke moeite doen om dit te regelen. Wanneer ze niet bereid zijn om er moeite voor te doen kunnen wij daar ook weer van leren hoe onze relatie met hen is!
Onze beide families hebben er allemaal ontzettend veel rekening mee gehouden met het plannen van hun vakantie, dat vind ik ook super om te merken!

Volgende week gaan de kaarten de deur uit, dan wachten we maar af welke afmeldingen er binnenkomen! Wij hebben trouwens op de kaart een speciaal e-mailadres gezet waar mensen terecht kunnen met hun afmeldingen en vragen. Dat adres wordt straks door de CM beheerd en ook gebruikt voor allerlei andere zaken waar wij natuurlijk niets vanaf mogen weten. Door dit mailadres hebben wij gelukkig ook niet dat we alle afzeggingen persoonlijk te woord moeten staan, dat lijkt me ook echt vervelend!

Trouwring

  • Gast
Het grote afzeggingen-topic
« Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2009, 09:46:55 »
Ik heb er eigenlijk niet heel erg rekening mee gehouden dat er mensen niet zouden kunnen komen. Alle daggasten zijn mensen die ik regelmatig spreek dus ik ga er van uit dat als ze niet zouden komen dat ze't al wel gezegd zouden hebben. Maar ja, de rest van de gasten.. We trouwen natuurlijk midden in de vakantie (24 juli) dus het zal vast niet superdruk zijn :tongue: We'll see, als de belangrijkste daggasten er maar zijn :)

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards