collapse

Auteur Topic: Vrij Krijgen Van De Baas  (gelezen 6247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rixt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9350
  • Geslacht: Vrouw
Vrij Krijgen Van De Baas
« Gepost op: 10 maart 2008, 11:00:02 »
Ik wist dat het moeilijk ging worden om vrij te krijgen van de baas. En aangezien we het er thuis nog niet echt overgehad hadden wat we precies willen, hadden we beiden nog geen vrij gevraagd.

Maar nu begon mijn baas er vanochtend zelf over. Het leek hem wel een goed idee om de bouwvak 3 weken dicht tegaan, dus dat we dan (verplicht) vrij waren. Heb hem toen gezegd dat dit voor mij geen optie is, omdat mijn vriend juist in de bouwvak geen vrij kan krijgen, hooguit 1 dag. En dat we ook wel op huwelijkreis willen, dus in mei / juni op vakantie willen. Zegt ie doodleuk, dat ik dan maximaal een week kan krijgen!!!

Wat moet ik hier nou mee? Ik heb toch recht op 3 weken aansluitend vakantie in 1 jaar?
Vorig jaar ben ik hem ook al tegemoed gekomen om slechts 2 weken te gaan.

Ik merk gewoon aan hem, dat hij er van baalt dat ik ga trouwen, puur omdat het hem dan even niet goed uitkomt.

Groetjes Rixt

130608

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2008, 11:06:11 »
tja, lastig... Misschien toch even proberen even rustig met hem te gaan zitten en op zijn gevoel te werken?! Is hij zelf getrouwd?? Hij snapt toch dat dit heel belangrijk voor jou is en dat het dit jaar om die reden even anders dan anders is. Dat jij altijd voor hem klaar staat (je hebt immers vorig jaar je vakantie ook aangepast) en dat je het dus nu ook andersom verwacht.
En het misschien daarbij laten? Zeggen dat je er vanuit gaat dat hij het regelt!

Ik had ook zoiets, ik mocht niet zoveel dagen opnemen, kreeg ik per mail binnen. Ik heb toen teruggemaild dat hij waarschijnlijk wel zal begrijpen dat het dit jaar een bijzondere situatie is en dat ik dus geen dagen terug wil geven van de vakantie die ik aangevraagd had.
Hij reageerde daarop dat er nog zo'n 6 miljard mensen waren die geen vakantie terug willen geven.
Daar ben ik niet meer op ingegaan, zo kinderachtig. En hij is er ook nooit meer op teruggekomen, prima dus. Anders had ik het een stapje hogerop gezocht. Weet niet of dat nog mogelijk is bij jou?!

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2008, 12:00:34 »
Als ik jou was zou ik even informatie inwinnen - weet niet of je een CAO hebt waarin iets staat over vakantie, of lid bent van een werknemersorganisatie? Of desnoods even een rechtswinkel of zo.

Of praat met iemand van P&O (weet niet bij wat voor bedrijf je werkt). Volgens mij sta je prima in je recht.

Ik heb het even voor je opgezocht:

Citaat
De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om zijn vakantiedagen op te nemen. Dit volgt uit artikel 7: 638 BW. Het uitgangspunt is dat de werkgever de vakantie vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. Alleen als de werkgever gewichtige reden kan aanvoeren die een inwilliging van een verzoek tot het opnemen in de weg staat kan de werkgever bepalen dat de werknemer op een ander tijdstip zijn vakantie moet opnemen.

Gewichtige redenen
Van een gewichtige reden is sprake als het inwilligen van en verzoek van vakantie leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Het is moeilijk om te beoordelen wanneer sprake is van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Uit de toelichting op de wet wordt als voorbeeld genoemd de situatie dat een aantal werknemers, werkzaam in een klein bedrijf dat van het seizoen afhankelijk is, tegelijkertijd hun vakantie willen opnemen. Gaan de werknemers tegelijk op vakantie dan zou het bedrijf tijdelijk moeten sluiten omdat de werkgever geen vervanging kan regelen.

De werkgever is verplicht om binnen twee weken, nadat de werknemer zijn vakantieplannen kenbaar heeft gemaakt, aan te geven dat de werknemer niet in de gewenste periode zijn vakantie kan opnemen vanwege gewichtige redenen. Als de werkgever die termijn overschrijdt, dan is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Wijzigen van een reeds vastgestelde vakantie
Op grond van artikel 7: 638 lid 5 BW kan een werkgever ook een reeds vastgestelde vakantie wijzigen. Ook hier geldt dat de werkgever gewichtige redenen moet aanvoeren en dat hij de vakantie alleen kan wijzigen na overleg met de werknemer. Bovendien zal de werkgever de schade moeten vergoeden die de werknemer lijdt omdat zijn reeds vastgestelde vakantie wordt gewijzigd.

Afwijking bij schriftelijke overeenkomst of cao
In een cao of een schriftelijke overeenkomst kan worden afgeweken van de regel dat de vakantie overeenkomstig de wens van de werknemer wordt vastgesteld. Dit betekent dat in een cao of een schriftelijke overeenkomst bepaald kan worden dat in bepaalde periode van een jaar verplicht vakantie kan worden opgenomen, zoals de kerstperiode.

In principe moet de werkgever het verzoek van de werknemer dus inwilligen, tenzij er zwaarwegende belangen zijn. Ik denk dat het voor jou zaak is om uit te zoeken of die er inderdaad zijn ... en ook wat er in je CAO staat, want dat kan wat hierboven staat dus beinvloeden.

Sylvia en Andre

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2008, 12:39:06 »
Hmm, dan heb ik denk ik een erg soepele baas. Ik heb gewoon gezegd dat ik in juni 2 extra weken vakantie wil voor mijn trouwen. "Da's geen probleem, wij passen het werk wel een beetje aan in die 2 weken, en je krijgt 1 week van mij en de 2e week moet je gewoon opnemen als verlof" en dat terwijl ik volgens onze CAO maar recht heb op 1 extra verlofdag voor trouwen. (Mijn baas is trouwens wel een van de daggasten, zal er denk ik ook wel een beetje mee te maken hebben, en ik heb een heel goede vriendschappelijke band met hem)

Liefde is ... wendy & Jasper

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2008, 12:45:24 »
Ik werk in een supermarkt met nog 1 collega op de afdeling Slagerij, en dan nog onze slager en 2 parttimers voor op de zaterdag. Mijn (doordeweekse) collega stopt in September met dit werk omdat ze weer naar school moet. Dus ik weet niet wat we er voor terug krijgen.
Ik heb nu al aangegeven, dat ik na mijn trouwdag minimaal 2 weken vrij wil voor mijn huwelijksreis. Dan kunnen ze er alvast rekening mee houden. Mijn a.s. zit 's zomers ook nog eens met een verplichte bouwvak, dus hij spaart nu al zijn uren op zodat hij volgend jaar 2 weken op huwelijksreis kan en in de zomer 3 weken vrij heeft met de bouwvak. Voor volgend jaar zomer weet ik nog niet of ik alle drie de weken ook vrij vraag, maar ik heb nu dus al aangegeven dat ik volgend jaar in maart sowieso 2 weken met huwelijksreis ga en ook de donderdag voor mijn trouwdag vrij wil. Mijn chef-slager is ook niet zo makkelijk met vrij geven, maar dan kan hij er nu vast rekening mee gaan houden!

@ Rixt: sla inderdaad je CAO er even op na. En ga toch maar even met je baas zitten waarin je uitlegt dat je dus niet in de bouwvak met huwelijksreis kan. Misschien dat er uiteindelijk toch wel een mouw aan te passen valt. Succes in ieder geval hiermee!

Noukie

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2008, 13:13:40 »
Wat ontzettend vervelend zeg!!! Ik heb het ook een klein beetje gehad. Toen ik vrij vroeg werd er ook moeilijk gedaan omdat er ook een aantal vrije dagen in die weken vallen (leek mij juist ideaal!) en er dan meerdere mensen misschien vrij zouden willen die week.. ja, uhhh.. het is een huwelijksreis, is dat geen uitzondering??!! Ben dus gewoon zelf naar mn collega's gegaan en die dachten er gelukkig net zo over als ik, dus heb gewoon vrij gekregen  :) . Maar ik weet hoe vervelend het is als er moeilijk gedaan wordt.

Hoop dat je er misschien uit kunt komen met P&O en door in je CAO te kijken. Succes ermee!!!

Hanneke Dellink

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2008, 23:11:07 »
Je staat volledig in je recht als jij hiervoor vrij vraagt, echter moet je dit wel op tijd aangeven, zodat je baas er iets mee kan!

Omdat wij nog niet weten wanneer wij precies gaan trouwen en dus op huwelijksreis gaan ook niet,  heb ik met me baas afgesproken het minstens 3 of 4 weken van te voren aan te geven!

Mara

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2008, 00:30:58 »
Wij hebben dan best geluk moet ik zeggen.
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar onze planner van 19 september gaan we trouwen
en ik neem dus vakantie van 10 sept t/m 5 okt. En dat was geen probleem,moest alleen nog wel
een verlofbriefje invullen voor de admin.
En mijn as neemt van 17 sept t/m 5 okt verlof,zijn moeder komt voor de bruiloft over vanuit suriname
dus dan hebben we ook nog wat tijd voor haar.
We hebben nog geen huwelijksreis gepland,we willen wel een paar daagjes
met zn tweeen weg maar we zijn van plan gewoon last minute iets te boeken.


Maar vervelend joh dat je baas zo moeilijk doet,ik zou zeker je cao ff nakijken.
Je hebt gewoon recht op vakantie en je huwelijksreis,en wat heb je nou aan
een week??

Hanneke Dellink

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2008, 07:09:24 »
[quote name=\'Mara\' post=\'153418\' date=\'11 March 2008, 00:30\']Wij hebben dan best geluk moet ik zeggen.
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar onze planner van 19 september gaan we trouwen
en ik neem dus vakantie van 10 sept t/m 5 okt. En dat was geen probleem,moest alleen nog wel
een verlofbriefje invullen voor de admin.
En mijn as neemt van 17 sept t/m 5 okt verlof,zijn moeder komt voor de bruiloft over vanuit suriname
dus dan hebben we ook nog wat tijd voor haar.
We hebben nog geen huwelijksreis gepland,we willen wel een paar daagjes
met zn tweeen weg maar we zijn van plan gewoon last minute iets te boeken.


Maar vervelend joh dat je baas zo moeilijk doet,ik zou zeker je cao ff nakijken.
Je hebt gewoon recht op vakantie en je huwelijksreis,en wat heb je nou aan
een week??[/quote]


Jah het moet inderdaad niet zo zijn dat je alles maar vluchtig moet doen, neem er de tijd voor en maak er wat moois van!

Sambal

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2008, 11:31:42 »
Jeetje wat vervelend zeg! Nou, dan zijn ze bij mij wel heel erg soepel! Ik had nog een week van vorig jaar, dus heb aangevraagd of ik 4 en een halve week vakantie op mocht nemen. Heb dit wel 'officieel' per brief aan de directeur gedaan. Ik kreeg vrij gauw antwoord dat dit goedgekeurd was. Mijn directe baas heeft er nog een schepje bovenop gedaan en mij ontzettend gunstig ingepland (ik werk onregelmatig), waardoor ik in totaal nu 5 en een halve week vrij heb! Een week gratis dus, een week van vorig jaar en ik krijg ook nog 2 dagen bijzonder verlof en heb nog een compensatiedag van Pasen, waardoor ik in totaal nog geen 3 weken heb op hoeven nemen, wat betekent dat ik nog 2 weken over heb voor het najaar ook! Ben echt superblij met mijn bazen!
Sterkte ermee.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2008, 11:32:05 door Sambal »

Hanneke Dellink

  • Gast
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2008, 14:19:39 »
[quote name=\'Sambal\' post=\'153483\' date=\'11 March 2008, 11:31\']Jeetje wat vervelend zeg! Nou, dan zijn ze bij mij wel heel erg soepel! Ik had nog een week van vorig jaar, dus heb aangevraagd of ik 4 en een halve week vakantie op mocht nemen. Heb dit wel 'officieel' per brief aan de directeur gedaan. Ik kreeg vrij gauw antwoord dat dit goedgekeurd was. Mijn directe baas heeft er nog een schepje bovenop gedaan en mij ontzettend gunstig ingepland (ik werk onregelmatig), waardoor ik in totaal nu 5 en een halve week vrij heb! Een week gratis dus, een week van vorig jaar en ik krijg ook nog 2 dagen bijzonder verlof en heb nog een compensatiedag van Pasen, waardoor ik in totaal nog geen 3 weken heb op hoeven nemen, wat betekent dat ik nog 2 weken over heb voor het najaar ook! Ben echt superblij met mijn bazen!
Sterkte ermee.[/quote]

Zo jij hebt het echt helemaal voor elkaar! Zeer goed geregeld! Een directe officiele brief naar de directeur is inderdaad geen slecht idee!

LadyXochi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 734
Vrij Krijgen Van De Baas
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2008, 22:06:27 »
Rixt, ik vond het antwoord van Lyanna heel duidelijk. Kun je daar niets mee?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards