collapse

Auteur Topic: Wie Nodig Je Waar Uit?  (gelezen 12947 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex2008

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Gepost op: 16 december 2010, 16:11:45 »
Hallo allemaal,

Ik ben met de plannen begonnen en onze dag heeft 3 delen, te weten de ceremonie met erna een drankje, een diner en erna een feest.
Eigenlijk een simpele vraag: Wie nodig je uit op de 3 onderdelen?

Dankjulliewel!

Groetjes

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 16:34:49 »
Eens met E.

"Standaard" is dat je de mensen die het dichtst bij je staan (naaste familie, goede vrienden, kortom, mensen waar je close mee bent) de hele dag meemaken, en je op je feest of je receptie wat 'verdere' mensen uitnodigt (minder naaste familie, kennissen, buren, collega's). Maar het is zo persoonlijk, je kunt ook zeggen "ik wil iedereen overal bij", of dat je mensen die 'verder van je af staan' helemaal niet uitnodigt.

Wij hebben geen feest, maar wij doen het zo:

We trouwen om 15.00 uur voor de kerk (voor de wet is al gebeurd dus dat hoeft niet meer). Hier is iedereen voor uitgenodigd (familie, vrienden, collega's etc. etc.). Hierna vertrekken we met alle gasten naar een andere locatie voor koffie/thee/taart en borrel + hapjes. Rond etenstijd is de borrel afgelopen en blijven we met een kleine groep (ouders, broers/zussen, beste vrienden en twee lievelingstantes) over om de dag af te sluiten met een diner.

m.

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1585
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2010, 16:43:47 »
Inderdaad, de mensen die je er graag bij wilt hebben.... wij wijken misschien af van "de etiquete"... maar wij hebben daggasten die de hele dag aanwezig zijn, dit betekend

- ceremonie
- toast moment met champagne en bruidstaart
- borrel
- diner

de daggasten zijn alleen ouders, broers en zussen en opa's en oma's + 1 bevriend stel... klein clubje dus :wink:

Alle andere gasten zijn alleen welkom op ons feest!

lindatimmer

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2010, 17:46:35 »
Door de kleine trouwzaal waren wij 'gedwongen' om een scheiding tussen gasten te maken. Nu komen ouders, tantes en ooms en oma en een paar goede vriendinnen bij het officiële gedeelte.
Ik had best ook collega's bij de plechtigheid gehad willen hebben.
Maar er kunnen maar 40 mensen in de trouwzaal. En aangezien AS veel ooms en tantes heeft kon dat dus niet.

Diner is vanwege de kosten alleen met de 2 gezinnen + oma.

's Avonds komt wel iedereen natuurlijk.

twijfeltje

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2010, 19:10:08 »
Bij ons komt iedereen de hele tijd.
Kleine groep en dan de hele dag, omdat wij geen onderscheid willen maken.
Gewoon de mensen die dicht bij ons staan (niet alleen familie, ook zeker vrienden)
Eind van de middag trouwen en dan door naar locatie met 'walking dinner' en dan tussen iedere gang een mini concert, zodat we de hele avond een combi hebben tussen diner en feest.
Maarre dit is ons idee, je moet vooral doen wat jullie zelf willen!

Marry24

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2010, 21:34:36 »
Inderdaad lekker doen wat jullie zelf willen :biggrin:

Wij hebben het redelijk 'standaard' gehouden denk ik. We hebben iedereen die we op het feest erbij wilden hebben een kaart gestuurd waarop ook stond hoe laat we waar en wanneer gingen trouwen.
Die mensen mochten/konden dus zelf weten of ze daar bij wilden zijn. De mensen die de hele dag met ons mee gingen (naaste familie, oma's, beste vrienden) die hebben we een apart kaartje erbij gegeven in de kaart.

Faith

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2010, 13:26:24 »
Wij hebben 21 daggasten (broers, zussen, ouders, oma, getuigen, goede vriendin). We zitten nog te twijfelen over wat we moeten doen. Tot nu toe is het idee zo:

- Trouwen gemeente: met de daggasten en vrienden;
- Trouwen kerk: iedereen welkom (groot gebouw);
- Aansluitend receptie in het gebouwtje naast de kerk: iedereen welkom;
- Avondeten met daggasten bij ouderlijk huis AS (praktisch want dat is naast de kerk)
- Daarna feest op geheel andere locatie: de daggasten, familie, vrienden en favoriete collega's.

Het hangt ook van je budget af, hoe kleiner dat is hoe selectiever je moet zijn in het uitnodigen...

Jolanda

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2010, 13:47:33 »
Wij hebben ook geen onderscheid in dag en avondgasten.
Bij ons komt iedereen van 11.00 tot 01.00 uur.
Wij houden het wel alleen bij familie en vrienden. Geen collega's omdat wij van mening zijn dat het uit het oog uit het hart is (al een aantal keer meegemaakt! ondanks dat het op de werkvloer leek alsof we vrienden waren).
Bij ons komen 45 mensen.

Dientjelief

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2010, 17:14:16 »
Wij zijn hier nu druk mee bezig...

Lastig omdat wij beide erg grote families hebben en ook nog met gescheiden ouders zitten (vanaf zijn kant).

We zitten nu op 38 daggasten (alleen de gezinnen + opa's en oma's en beste vrienden).
Kerkdienst + receptie mag iedereen komen...
En dan op het feest komen er nog 58 mensen (bij de daggasten), dus ongeveer 100 p. voor het feest.

Eigenlijk vind ik het teveel, maar je wil mensen ook niet voor het hoofd stoten. Lastig.

Wedding2011

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2010, 19:31:37 »
Ik vind het ook lastig hoor! Zo hebben we wat mensen die we eigenlijk uit moeten nodigen, omdat die horen bij degene die we er graag bij willen hebben. En eigenlijk zien we die mensen nooit, of kennen we ze niet. Dus daar zit ik nog over te dubben (?). Wat vinden jullie?
Verder hebben we een aantal ooms en tantes die we willen uitnodigen, maar niet allemaal. Maarja, dan moet je wel he.. Je kan moeilijk 1 oom en 1 tante niet uitnodigen en de rest wel. Neefjes en nichtjes doen we zoiezo niet, omdat we die nooit zien.
Wij komen nu ook op ong. 50 daggasten en dat vind ik eigenlijk te veel, omdat we het klein willen houden. Maar we hebben nog even dus ook nog genoeg tijd om te puzzelen..

Bride-77

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2010, 20:02:00 »
Ik vind het juist niet moeilijk.
Bij de ceremonie is iedereen welkom aansluitend champagne met taart voor iedereen die bij ceremonie aanwezig is.

Vervolgens een borrel voor neven/nichten/buren/collega's/vrienden en
's avonds met onze 'daggasten' (ouders/broers/zussen/ooms en tantes) een avondvullend diner.

Charizz

  • Junior
  • **
  • Berichten: 83
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2010, 21:36:32 »
Ik vind het juist niet moeilijk.
Bij de ceremonie is iedereen welkom aansluitend champagne met taart voor iedereen die bij ceremonie aanwezig is.

Vervolgens een borrel voor neven/nichten/buren/collega's/vrienden en
's avonds met onze 'daggasten' (ouders/broers/zussen/ooms en tantes) een avondvullend diner.


Wij doen precies hetzelfde!

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2010, 22:28:17 »
En wij dus.

Maaike

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4431
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2010, 22:31:00 »
Wij ookal, afgezien van dat we bij het eten een aantal goede vrienden hadden en onze ouders en broers (geen zussen hier). Ik vond deze constructie erg fijn.

Fee

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2010, 08:23:57 »
Wij kiezen ook voor die volgorde!!

Maewyn

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2010, 09:39:00 »
Ik vind het ook niet moeilijk:

Ceremonie is voor iedereen, dus iedereen wordt uitgenodigd
Daarna hebben we een high tea voor de daggasten
Op de feestlocatie een buffet met de daggasten
En 's avonds het aansnijden van de bruidstaart en het feest voor iedereen

Heel eenvoudig voor ons, al moet ik erbij zeggen dat we wel 60 daggasten hebben omdat we niet konden kiezen binnen dichtbije familie en vrienden :wink:.

Suzanne-

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2011, 14:46:14 »
Ik ben nog niet officieel gevraagd.
Maar onofficieel weten we dat we in 2012 willen gaan trouwen..  :wink:

Nu heeft mijn vriend een eigen bedrijf (familiebedrijf) samen met z'n zus.
Inmiddels hebben ze bijna 100 medewerkers in dienst.

Zijn zus is inmiddels bijna 8 jaar geleden getrouwd. Toen zijn alle medewerkers (excl. partner) uitgenodigd voor het feest. Dat waren er toen nog rond de 50. Waarvan uiteraard niet iedereen kwam.

Nu zijn we al een beetje aan het nadenken over hoe we dat straks gaan doen.
Ik heb maar 6 collega's, werk bij een klein bedrijf en zou het leuk vinden als zij komen.
Maar tja.. als je alle 100 medewerkers uitnodigd, dan is het straks meer een personeelsfeest..  :blink:
Of we moeten ze alleen uitnodigen voor de receptie.. Maar er zijn ook weer medewerkers die mijn vriend er graag bij wil hebben op t feest, omdat hij daar al zo lang nauw mee samenwerkt..

Lastig dus.. Is er iemand die eenzelfde situatie heeft of kennen jullie iemand? Zijn er nog tips/trucs?  :biggrin:

MissMip

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2011, 16:32:02 »
De hele dag uitnodigen is -mijn inziens- niet nodig. Je zou bijvoorbeeld na het gemeentehuis of de kerk een receptie kunnen doen van een uur/anderhalf uur. Wanneer je met kosten zit kun je hier heel creatief mee omgaan :) Ik zou de collega's waar je man nauw mee samenwerkt wel de hele dag uitnodigen. Met de een heb je nu eenmaal een betere band als met de ander. Hij kan eventueel een kort briefje erbij doen met een uitlegje, maar ik denk dat het nieteens nodig is. 100 man extra is wel heel erg veel en als je collega's/werknemers je vrienden zijn is het jammer als ze er niet bij zijn...

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2011, 17:10:42 »
Wij (werken deels bij dezelfde instelling, allebei voor een paar uurtjes) en hebben maar twee collega's uitgenodigd. Omdat de enige twee zijn waarmee we contact hebben. (Klinkt raar misschien, maar zo werkt het nu eenmaal op een muziekschool waar iedereen heel erg voor zichzelf werkt, omdat je allemaal verschillende lestijden hebt en nooit tegelijk pauze met wie dan ook :))

vlinder84

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2011, 10:06:21 »
Ik werk op een middelbare school, ik weet van een aantal collega's de naam niet eens.. Als het aan mij lag nodigde ik geen enkele collega uit maar mijn as wil wel graag zijn collega's, zonder partners, erbij hebben. Nu nodig ik de mensen van mijn team uit (15 collega's die ik goed ken) en mijn as nodigt er 37 uit, iedereen van het bedrijf. Als ik mijn  collega's niet zou uitnodigen zouden er alleen mijn broer, oom en tante en 1 vriend van 'mijn' kant zijn. Mijn ouders willen niet naar het feest komen en dan heb ik 4 mensen en mijn as 70... Dus nodig ik mijn collega's toch maar uit.
Wanneer het 100 collega's waren geweest zou mijn as ook niet iedereen erbij willen hebben. Hij is bij 37 ook al bang dat ze een meerderheid gaan vormen en dat het inderdaad een half personeelsfeest is.

marian1313

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2011, 10:52:50 »
Ik werk op een middelbare school en heb voor de receptie ongeveer 15 mensen uitgenodigd, dat waren mijn sectiegenoten en diegene uit de werkgroep waar ik in zit. Verder heb ik geen collega's uitgenodigd.
Mijn man heeft wel 20 collega's uitgenodigd voor het feest, maar dan wel zonder aanhang.
100 wordt wel erg gortig, zelfs voor de receptie. Misschien is het een optie om inderdaad een soort personeelsfeest te geven na je bruiloft om de bruiloft te vieren (wordt wel erg prijzig dan...)

Fee

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2011, 13:17:26 »
@ Suzanne: je moet de situatie even proberen in te schatten. Hoe herinneren de medewerkers de bruiloft van je schoonzus? Is er nu een verwachting dat iedereen wordt uitgenodigd?
Zo niet, dan kan je man inderdaad ook kiezen om alleen bevriende medewerkers en bv het MT uit te nodigen. Zeker als je man privé en werk verder goed gescheiden heeft.

Qua fiancien zou ik het overleggen met jullie accountant. Recepties zijn soms BTW aftrekbaar, zeker als je ook leveranciers of klanten uitnodigt!!

MichelleJ

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2011, 16:09:41 »
Ik vind het wel lastig. Wij doen ceremonie voor daggasten en de avondgasten zijn bij deze ceremonie van harte welkom (+ ieder ander die het leuk lijkt om hierbij te zijn)
Daarna borrel en eten met daggasten (totaal ong 37 man)
's avonds feest met in totaal 70 man. Wij zijn redelijk 'streng' met het uitnodigen. Als we mensen voor het hoofd stoten, jammer dan. De ooms en tantes van mijn vriend zien we 1x per jaar. Totaal geen band mee, dus zijn ook niet uitgenodigd.
Ik twijfel nog een beetje over een aantal collega's waar ik het wel goed mee kan vinden, aan de ene kant; uit het oog, uit het hart, aan de andere kant vind ik dat dit niet uit moet maken. Het draait om het hier en nu, en niet over 3 jaar. Kortom nog even twijfel. Maar nogmaals, als we mensen voor het hoofd stoten, jammer dan. Het is onze dag en het kost al genoeg geld. ik ga geen mensen uitnodigen om het uitnodigen.

Wedding2011

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2011, 16:50:24 »
Zo MichelleJ dat vind ik wel knap hoor! Ik vind dat zooo moeilijk! Wij hebben ook wel een aantal mensen die we er niet bij willen hebben, met name voor overdag. Maar die hoort dan weer bij een ander die we er wel bij willen hebben. Of je doet de ene oom&tante wel en de andere niet... Kunnen wij ook niet! :sad: Uiteindelijk ook geen drama als ze wel komen, maar toch...
Nogmaals: Knap dat jullie lekker je eigen ding doen! Groot gelijk!

Suzanne-

  • Gast
Wie Nodig Je Waar Uit?
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2011, 18:42:35 »
Bedankt voor alle reacties :)

Het lastige is inderdaad dat dit geen collega's zijn maar medewerkers...
Als jouw baas gaat trouwen zou je dan willen komen... Daar zit ik nu steeds mee.
Hij wordt vaak wel voor een receptie uitgenodigd als een medewerker gaat trouwen. Het is een echt familiebedrijf (het MT is dan ook vrijwel allemaal familie) en ondanks dat het om 100 mensen gaat, doen ze nog steeds een kerstontbijt (met zijn allen!). Het gaat alleen maar om administratieve en commerciele medewerkers, mensen die hij dagelijks tegenkomt, maar ook mensen die hij vrijwel nooit ziet...

@ Fee, wel een goede om eens te kijken hoe de bruiloft destijds viel.. en of dat nog steeds in gedachten is.  
Wat betreft de kosten, daar gaan we zeker naar kijken. Helaas is het een bedrijf in financiele dienstverlening en mag hij geen BTW aftrekken  :dry: (ook niet aan klanten doorberekenen maar goed.. :wink:)

@ Marian1313 zo'n los feest hebben we inderdaad ook al aan gedacht... maar tja, dan is het net een personeelsfeest waar ik in een witte jurk kom.. Daar hebben we allebei een beetje een raar gevoel bij..  :huh:

@ MichelleJ knap zeg! Want ik denk dat bij ons ook de ooms en tantes zullen komen waar we niet zoveel mee hebben, simpelweg omdat ik dan weer denk, maar die tante/oom komt wel..
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2011, 18:43:09 door Suzanne- »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards