collapse

Auteur Topic: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?  (gelezen 44282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LovelyMe

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2009, 15:00:54 »
[quote name=\'Margy\' post=\'240934\' date=\'24 June 2009, 13:04\']wij zijn getrouwd onder gemeenschap van goederen, ik heb wel een eigen zaakje maar ben wel zo ouderwets, dat ik vind dat als je ervoor kiest om te trouwen, dat ook ECHT in voor en tegenspoed gebeurt, ookal creeert hij schulden.[/quote]

Het heeft niets te maken met ouderwets, maar wel met verstand. Als jij failliet gaat en ze gaan beslag leggen, mogen ze dat doen op al jullie bezittingen. Met huwelijkse voorwaarden kun je voorkomen dat jullie daardoor alles kwijtraken, door de zaak alleen op jouw naam te zetten. Heel lief van jullie dat jullie dan ervoor kiezen om samen ten onder te gaan, maar ik begrijp heel goed dat mensen ervoor kiezen dit te scheiden zodat ze in ieder geval nog iets over hebben na het verlies van hun eigen bedrijf.

Kity

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5168
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2009, 15:41:06 »
Heeft inderdaad niks met ouderwets te maken... ik heb ook zo vaak gezien dat het levenswerk van iemand, eigen bedrijf, ten onder is gegaan door een scheiding... Nou denk je er misschien niet aan, maar mocht het zo ver komen, dan ga je echt niet je huwelijkse voorwaarden regelen...
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2009, 15:41:20 door Kity »

Margy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2009, 18:18:39 »
ik heb een kleine nagelsalon aan huis, puur voor erbij als hobby. ben miss max 12 uur per week bezig ? puur om niet de techniek te verliezen hou ik t bij door praktijk en extra workshops te volgen.
het is niet alsof ik een geheel inperium draaiende hou ofzo.
heb een aantal trouwe klanten & thats it.


een hoop commentaar op een klein stukje tekst, van mensen die zonder vragen te stellen meteen hun (ongevraagde) onvriendelijke mening uiten.

lindsay

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2009, 18:25:30 »
bedankt allemaal voor de reacties...
Wij wilde het ook doen vanwege dat mocht het misgaan ze in ieder geval niet ons huis enzo als onderpand gaan gebruiken maar dat je prive wel gewoon 'normaal' je dingen kunt behouden enzo.. we hebben ook een kind samen en wil niet straks met lege handen staan en tore hogen schulden... MOCHT het misgaan.. ga toch de Notaris maar even bellen

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2009, 18:38:57 »
Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd. We hebben nog geen eigen zaak maar de plannen liggen er al wel. We hebben het er uitgebreid over gehad en vinden het goed zoals het is. Maar wat ik mij nou wel afvraag is, stel de zaak gaat lopen als een trein. Er overkomt ons iets. We zijn hard aan het oefenen voor een kleine. Krijgt ons kind dan alles of kunnen zijn 3 andere kinderen ook aanspraak maken.
Er zijn zoveel regels, haken en ogen. Ik gun zijn kinderen hun deel maar ik ga me niet kapot werken voor hun als ik zie hoe ze hem behandelen. Kunnen we dit soort dingen ook bij de notaris regelen?

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #30 Gepost op: 24 juni 2009, 18:59:13 »
Ze hebben bij het gemeentehuis een folder liggen waar dat allemaal instaat.. Hij staat ook op internet.

Femke

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #31 Gepost op: 24 juni 2009, 19:09:34 »
[quote name=\'CCBloom\' post=\'240665\' date=\'23 June 2009, 15:13\']Toch ff een andere draai aan dit topic geven: hope doen jullie dat met erfenissen?

Wij willen dat waarschijnlijk ook gescheiden houden, dus nog meer voorwaarden naast die over dat eigen bedrijf...we moeten nog wel langs de notaris trouwens...[/quote]

wij zijn getrouwd in koude uitsluiting (geloof dat het zo heet), dus alles gescheiden, behalve het huis! (dus ook erfenis etc)

deedee

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #32 Gepost op: 24 juni 2009, 21:22:36 »
[quote name=\'Bouncy\' post=\'240849\' date=\'24 June 2009, 09:27\'][quote name=\'deedee\' post=\'240727\' date=\'23 June 2009, 18:36\']Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij gooien al jaren al ons geld op een hoop, er is bij ons dus geen deel van mij en een deel van hem. Alles is van ons samen, dus ook de erfenissen. op dat punt ben ik echt heel ouderwets en wil ik dus gewoon alles delen, zowel in goede als in slechte tijden.[/quote]

Zo denk ik er ook over, maar dit is niet altijd te verwezenlijken. Je moet toch een beetje nadenken wat er gebeurd als je uit elkaar zou gaan. En ik wil dan niet met niks op straat staan. In ons geval (door de 2 bedrijven van mijn vriend en doordat ik elders in loondienst ben) is dat gewoon niet mogelijk.
[/quote]

Ik denk zeer zeker na, maar niet over wat er gaat gebeuren bij een scheiding(dat zijn we namelijk niet van plan :tongue:  )
Al had mijn man een torenhoge schuld gehad of een slecht lopende zaak, dan was ik nog in gemeenschap van goederen getrouwd. Veel mensen zeggen dan; ja maar dan kunnen ze ook beslag leggen op jou geld. Nou, dat kan dus niet, want er is geen geld alleen van mij het is allemaal van ons. Wij delen dus ook elkaars financiele lusten en lasten.
En andere mensen mogen dat dom vinden, maar wij zouden het niet anders willen. Voor ons hoort dit ook gewoon bij getrouwd zijn.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #33 Gepost op: 24 juni 2009, 21:36:06 »
[quote name=\'Margy\' post=\'241026\' date=\'24 June 2009, 18:18\']ik heb een kleine nagelsalon aan huis, puur voor erbij als hobby. ben miss max 12 uur per week bezig ? puur om niet de techniek te verliezen hou ik t bij door praktijk en extra workshops te volgen.
het is niet alsof ik een geheel inperium draaiende hou ofzo.
heb een aantal trouwe klanten & thats it.


een hoop commentaar op een klein stukje tekst, van mensen die zonder vragen te stellen meteen hun (ongevraagde) onvriendelijke mening uiten.[/quote]

Eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet zo onvriendelijk, wat er werd gezegd. Ik moet ook zeggen dat ik het met de dames die commentaar hadden eens ben.
Nu is je nagelsalon nog een klein bedrijfje, maar misschien groeit dat later wel uit tot iets groters. En misschien (het is niet te hopen) gaat dat eens een keer mis en zit je met schuldeisers en beslagleggers. Dan is het toch fijn als je je man daar tegen kunt beschermen?

Mensen zien huwelijkse voorwaarden vaak als iets naars, als iets egoistisch omdat de ene partij geld niet wil delen met de andere. Maar vaak zijn er hele goede redenen voor dat er op huwelijkse voorwaarden wordt getrouwd. Ik heb het gedaan uit bescherming naar mijn man toe.

LovelyMe

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2009, 21:52:13 »
[quote name=\'Margy\' post=\'241026\' date=\'24 June 2009, 18:18\']ik heb een kleine nagelsalon aan huis, puur voor erbij als hobby. ben miss max 12 uur per week bezig ? puur om niet de techniek te verliezen hou ik t bij door praktijk en extra workshops te volgen.
het is niet alsof ik een geheel inperium draaiende hou ofzo.
heb een aantal trouwe klanten & thats it.


een hoop commentaar op een klein stukje tekst, van mensen die zonder vragen te stellen meteen hun (ongevraagde) onvriendelijke mening uiten.[/quote]

Ik bedoelde het absoluut niet onvriendelijk hoor! Wilde je alleen even wijzen op het feit dat trouwen op huwelijkse voorwaarden niet is wat het lijkt. Het betekent namelijk niet meteen dat je niet alles wilt delen, maar juist dat je de ander wilt beschermen. En da's toch ook een idee achter trouwen? En of je nu een heel klein zaakje hebt of de directeur van de H&M bent, een eigen bedrijf heeft gewoon risico's en ik vind het persoonlijk verstandig als je elkaar daarvoor beschermd.

Dus nogmaals, wilde niet onvriendelijk overkomen. Maar zo'n letters op het scherm laten vaak de interpretatie de vrije loop.  :wink:
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2009, 21:52:50 door LovelyMe »

pinkbride09

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2009, 22:05:10 »
@deedee: wist je dat getrouwd zijn in gemeenschap van goederen in deze vorm alleen in Nederland bestaat?
In het buitenland kijken ze er vaak zelfs raar tegenaan dat na je huwelijk alles gezamenlijk is.  Wat mij betreft (en de rest van de wereld) is gemeenschap van goederen dus echt niet iets wat bij het huwelijk hoort.

Ik vind huwelijkse voorwaarden juist erg verstandig. En het hoeft echt niet alleen koude uitsluiting te zijn. Er zijn ook tussenvormen mogelijk. Zo kijken wij straks aan het eind van elk jaar wat we gespaard hebben en delen dat door twee. Wel op een gezamenlijke rekening, maar juridisch is het wel gescheiden. Ons huis staat ook op beider naam.

Hypnotic

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2009, 04:35:15 »
Ik deel alles...... zolang we samen zijn
ik heb een groter vermogen, en er wacht mij ook nog een redelijke erfenis,
mijn schat heeft dat alles niet, geen probleem, maar het zou in mijn ogen kolder zijn om direkt alles op te splitsen in 2 bij een scheiding,
wat we samen opbouwen, is van ons beide, mijn (spaar) geld en huis blijft van mij, en hij houd natuurlijk zijn zaken,

hummer_nes

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #37 Gepost op: 25 juni 2009, 08:42:15 »
[quote name=\'Divecouple\' post=\'241031\' date=\'24 June 2009, 18:38\']Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd. We hebben nog geen eigen zaak maar de plannen liggen er al wel. We hebben het er uitgebreid over gehad en vinden het goed zoals het is. Maar wat ik mij nou wel afvraag is, stel de zaak gaat lopen als een trein. Er overkomt ons iets. We zijn hard aan het oefenen voor een kleine. Krijgt ons kind dan alles of kunnen zijn 3 andere kinderen ook aanspraak maken.
Er zijn zoveel regels, haken en ogen. Ik gun zijn kinderen hun deel maar ik ga me niet kapot werken voor hun als ik zie hoe ze hem behandelen. Kunnen we dit soort dingen ook bij de notaris regelen?[/quote]

nee dit kun je niet bij de notaris regelen, kinderen kun je NIET onterfen ze hebben altijd recht op hun kindsdeel.
je kunt natuurlijk wel bij de notaris jullie gemeenschap van goederen om laten zetten in huwelijkse voorwaarden, dan krijgen zijn kinderen niet jou deel.

groet irene

Bouncy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2009, 09:08:41 »
[quote name=\'deedee\' post=\'241068\' date=\'24 June 2009, 21:22\'][quote name=\'Bouncy\' post=\'240849\' date=\'24 June 2009, 09:27\'][quote name=\'deedee\' post=\'240727\' date=\'23 June 2009, 18:36\']Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij gooien al jaren al ons geld op een hoop, er is bij ons dus geen deel van mij en een deel van hem. Alles is van ons samen, dus ook de erfenissen. op dat punt ben ik echt heel ouderwets en wil ik dus gewoon alles delen, zowel in goede als in slechte tijden.[/quote]

Zo denk ik er ook over, maar dit is niet altijd te verwezenlijken. Je moet toch een beetje nadenken wat er gebeurd als je uit elkaar zou gaan. En ik wil dan niet met niks op straat staan. In ons geval (door de 2 bedrijven van mijn vriend en doordat ik elders in loondienst ben) is dat gewoon niet mogelijk.
[/quote]

Ik denk zeer zeker na, maar niet over wat er gaat gebeuren bij een scheiding(dat zijn we namelijk niet van plan :tongue:  )
Al had mijn man een torenhoge schuld gehad of een slecht lopende zaak, dan was ik nog in gemeenschap van goederen getrouwd. Veel mensen zeggen dan; ja maar dan kunnen ze ook beslag leggen op jou geld. Nou, dat kan dus niet, want er is geen geld alleen van mij het is allemaal van ons. Wij delen dus ook elkaars financiele lusten en lasten.
En andere mensen mogen dat dom vinden, maar wij zouden het niet anders willen. Voor ons hoort dit ook gewoon bij getrouwd zijn.
[/quote]

Wij zijn ook niet van plan om te gaan scheiden, daarvoor gaan we niet trouwen. Maar ik vind het wel verstandig om er over na te denken als het ons toch overkomt. Hoeveel mensen zijn er niet gescheiden dit precies ditzelfde zeiden toen ze gingen trouwen?

Wij delen gewoon alles op t moment dat we samen zijn, maar hebben wel goede afspraken gemaakt voor als we toch uit elkaar zouden gaan. Daar is niks mis mee vind ik.

Ieder heeft zijn eigen situatie, en zijn eigen beweegredenen, dat is prima, iedereen moet doen zoals hij/zij het graag wil en denkt dat dat het beste is.

(PS: Het stukje van alle inkomsten zijn van ons samen en geen geld is van mij of van hem geldt voor ons helaas niet. Mijn vriend heeft geen salaris, hij steekt zijn winst (op een gedeelte na, zijn inbreng van ons 'huishoudgeld') weer terug in de zaak. Wij hebben een gezamenlijke rekening waar we beide hetzelfde bedrag in de maand op storten en we alles van bekostigen. Daarnaast steekt hij zijn winst in het bedrijf en heb ik de rest van m'n salaris over om leuke dingen van te doen of om te sparen. Dit is voor ons de beste oplossing, daar hebben wij voor gekozen, en ik hoop dat jullie kiezen voor de beste oplossing voor jullie situatie.)

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #39 Gepost op: 25 juni 2009, 09:14:24 »
Bouncy, zo doen wij het ook. Ik stort iedere maand een bedrag op de gezamenlijke rekening zodat we de vaste lasten enzovoorts kunnen betalen en dan ook nog leuke dingen kunnen doen. De rest blijft in mijn bedrijf.

Overigens zei ik ergens in een van mijn posts daarboven dat alles wat uit mijn bedrijf komt van mij is - daarmee bedoel ik natuurlijk wel op papier. In de praktijk is dat geld van ons om mee te doen wat we willen, maar ik houd de controle. Van geld uit de zaak heeft mijn man belegd, en ik heb er het grootste deel van de bruiloft mee betaald, en ook de afgelopen vakantie. Mijn man, met zijn vaste baan, zorgt er voor dat ik risico's kan nemen en zelfstandig kan ondernemen. Van het geld dat dat opbrengt mag hij natuurlijk ten volle mee profiteren :wink: In de praktijk leven we dus in gemeenschap van goederen, alleen is juridisch vastgelegd wat er gebeurt als een van ons iets overkomt.

lionleonien

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #40 Gepost op: 25 juni 2009, 17:34:17 »
Ook je ouders kunnen aangeven dat de erfenis alleen geld voor eigen kinderen en kinderen die aangetrouwd zijn niet erven.Dit stond namelijk in mijn ouders testament.Dus dan hoef je niet zelf te doen.

Nynke Jellie

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2009, 18:21:55 »
Wij gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden, met een aantal verschillende redenen, ik heb een aardig bedrag uit een erfenis en mijn vriend gaat in september/oktober beginnen aan een eigen bedrijf. Ik zit er dus echt niet op te wachten dat wanneer mijn vriend zijn bedrijf schulden maakt dat mijn erfenis er aan gaat. Gewoon omdat ik dat geld graag wil bewaren om een mooie badkamer of een mooie keuken te laten plaatsen als wij (of ik alleen bijv.) straks een koophuis hebben. (Dat is wel een lange termijn project maar toch...)

En is het niet ook zo dat als er iets met ons gebeurt dat zijn familie dan ook aanspraak kan maken op mijn vermogen of ben ik dan in de war met een erfenis? Want daar zit ik ook niet op te wachten eigenlijk hihi :wink:
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2009, 18:22:58 door Nynke Jellie »

Kabouter80

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #42 Gepost op: 25 juni 2009, 19:02:55 »
Hoe bedoel je "als er iets met ons gebeurt"? Bij overlijden, dat regel je in je testament. Als er iets gebeurt in de zin van dat je niet meer in staat bent om zelf te beslissen, dan weet ik het eigenlijk niet.. mmh..

Wij hebben vandaag getekend, op huwelijkse voorwaarden dus en met testament. Wat ik nog wel belangrijk vind om te zeggen, huwelijkse voorwaarden zijn heel dynamisch, je kan ze gewoon weer laten aanpassen. Dus als wij over 10 jaar denken, nu zijn we beiden zo vergroeid met het bedrijf van mijn aanstaande dat het niets meer uitmaakt.. dan kan dat, laten we het gewoon weer aanpassen! Sowieso hebben we te horen gekregen dat we terug moeten komen bij 1) kinderen, 2) bedrijfsovername (bedrijf is nu nog van maatschap) en/of 3) over 5 jaar.

Nynke Jellie

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #43 Gepost op: 25 juni 2009, 19:14:46 »
[quote name=\'Kabouter80\' post=\'241280\' date=\'25 June 2009, 19:02\']Hoe bedoel je "als er iets met ons gebeurt"? Bij overlijden, dat regel je in je testament. Als er iets gebeurt in de zin van dat je niet meer in staat bent om zelf te beslissen, dan weet ik het eigenlijk niet.. mmh..[/quote]

Daar doelde ik wel op ja :)
Maar dat hoort nu ik er nog eens over nadenk idd, volgens mij thuis in een testament. Naja wij hebben in elk geval naar mijn idee reden genoeg om op huwelijkse voorwaarden te trouwen :wink:

Divecouple

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1366
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #44 Gepost op: 25 juni 2009, 19:50:48 »
[quote name=\'hummer_nes\' post=\'241118\' date=\'25 June 2009, 08:42\']nee dit kun je niet bij de notaris regelen, kinderen kun je NIET onterfen ze hebben altijd recht op hun kindsdeel.
je kunt natuurlijk wel bij de notaris jullie gemeenschap van goederen om laten zetten in huwelijkse voorwaarden, dan krijgen zijn kinderen niet jou deel.

groet irene[/quote]

Ik weet dat je kinderen niet kan onterven van hun kindsdeel maar het zou toch van de gekke  zijn dat wij het om moeten laten zetten omdat zijn kinderen alles op zouden kunnen eisen als het hun uitkomt. Is dat ook te voorkomen als de zaak alleen op mijn naam komt te staan?
Ik wil gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd blijven. Kan je een kindsdeel ook afkopen bij leven?

Bouncy

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #45 Gepost op: 27 juni 2009, 14:38:07 »
[quote name=\'Lyanna\' post=\'241128\' date=\'25 June 2009, 09:14\']Bouncy, zo doen wij het ook. Ik stort iedere maand een bedrag op de gezamenlijke rekening zodat we de vaste lasten enzovoorts kunnen betalen en dan ook nog leuke dingen kunnen doen. De rest blijft in mijn bedrijf.

Overigens zei ik ergens in een van mijn posts daarboven dat alles wat uit mijn bedrijf komt van mij is - daarmee bedoel ik natuurlijk wel op papier. In de praktijk is dat geld van ons om mee te doen wat we willen, maar ik houd de controle. Van geld uit de zaak heeft mijn man belegd, en ik heb er het grootste deel van de bruiloft mee betaald, en ook de afgelopen vakantie. Mijn man, met zijn vaste baan, zorgt er voor dat ik risico's kan nemen en zelfstandig kan ondernemen. Van het geld dat dat opbrengt mag hij natuurlijk ten volle mee profiteren :wink: In de praktijk leven we dus in gemeenschap van goederen, alleen is juridisch vastgelegd wat er gebeurt als een van ons iets overkomt.[/quote]

Zo is het bij ons ook, als we gewoon samen blijven leven we in gemeenschap van goederen en delen we alles met elkaar en profiteren we beiden van alles, alleen als we uit elkaar zouden gaan is er vastgelegd wat dan wiens bezit is.

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #46 Gepost op: 27 juni 2009, 19:05:36 »
Ik ga trouwen op huwelijkse voorwaarden... ik zie alleen maar nadelen aan trouwen in gemeenschap van goederen en vind het persoonlijk ook een beetje naief.... ook zo van ' als hij ten onder gaat, gaat we samen' ...kom op zeg! Ik ben blij dat we, gezien mijn vriend een eigen zaak heeft, hebben kunnen regelen dat er geen beslag kan worden gelegd op mijn geld en ik hem dus dan nog kan onderhouden. Bovendien, je weet nooit wat de toekomst brengt, mensen die in afschuwelijke scheidingen liggen met allerlei financiele kwesties, dacht toen ze trouwden vast ook dat dat NOOOOOIT zou gebeuren.... nou, mooi niet dus! Je weet nooit hoe een mens kan veranderen en misschien klinkt dit allemaal niet erg romantisch, maar ik hou mijzelf wel graag in de realiteit en laat mij niet teveel leiden door verliefde gevoelens. Ken een meisje die nu op zwart zaad zit, doordat haar vriend schulden had gemaakt door een verslaving, pff... daar wil ik dus echt niet voor aansprakelijk kunnen worden gesteld!

Mijn bericht is misschien een beetje kort door de bocht, maarja, zo voel ik het wel.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 19:06:44 door lalalalala »

bride 2 be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #47 Gepost op: 27 juni 2009, 19:15:01 »
Citaat
Mensen zien huwelijkse voorwaarden vaak als iets naars, als iets egoistisch omdat de ene partij geld niet wil delen met de andere. Maar vaak zijn er hele goede redenen voor dat er op huwelijkse voorwaarden wordt getrouwd. Ik heb het gedaan uit bescherming naar mijn man toe.

Hier ben ik het zeker mee eens. We zijn vandaag bij de notaris geweest en hebben een goed gesprek gehad en besloten te trouwen onder huwelijkse voorwaarden. De bescherming naar elkaar toe als er schulden komen of iets dergelijks vind ik belangrijk, wat je opbouwt blijft bi ons van ons samen en zo zaten er nog verschillende voordelen aan, ook fiscaal. Wat dat betreft loopt Nederland erg achter met het trouwen in gemeenschap van goederen tegenover de rest van Europa.

LovelyMe

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #48 Gepost op: 28 juni 2009, 20:19:15 »
[quote name=\'bride 2 be\' post=\'241751\' date=\'27 June 2009, 19:15\']
Citaat
Mensen zien huwelijkse voorwaarden vaak als iets naars, als iets egoistisch omdat de ene partij geld niet wil delen met de andere. Maar vaak zijn er hele goede redenen voor dat er op huwelijkse voorwaarden wordt getrouwd. Ik heb het gedaan uit bescherming naar mijn man toe.

Hier ben ik het zeker mee eens. We zijn vandaag bij de notaris geweest en hebben een goed gesprek gehad en besloten te trouwen onder huwelijkse voorwaarden. De bescherming naar elkaar toe als er schulden komen of iets dergelijks vind ik belangrijk, wat je opbouwt blijft bi ons van ons samen en zo zaten er nog verschillende voordelen aan, ook fiscaal. Wat dat betreft loopt Nederland erg achter met het trouwen in gemeenschap van goederen tegenover de rest van Europa.
[/quote]

In hoeverre is trouwen op huwelijkse voorwaarden dan fiscaal voordeliger, ook als je geen eigen zaak, grote erfennissen in het verschiet of een koophuis hebt?

bride 2 be

  • Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
« Reactie #49 Gepost op: 29 juni 2009, 11:55:23 »
Ja, geld namelijk ook voor verschillende verzekering die in dat geval onbelast zijn (kapitaal)

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards