collapse

Auteur Topic: Rituelen Gezocht  (gelezen 7488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woesjie

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Gepost op: 7 januari 2009, 16:14:26 »
Hallo!

Dit is mn eerste bericht, maar er zullen nog wel meer volgen :-)
Ik ga trouwen op 19 juni, en nou ben ik op zoek naar wat meer rituelen voor de plechtigheid. We willen wel een huwelijkskaars doen, ook al trouwen we niet voor de kerk, maar dat vind ik zo'n mooi idee, die twee vlammetjes die verder gaan als een. Weten jullie misschien nog meer van dat soort dingen? Of bijgeloof-dingen uit andere landen?
Alvast bedankt!

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Rituelen Gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2009, 16:28:19 »
Wij spreken onze weddingvows uit.
Ik vind dat mooi en persoonlijk.
Mooier dan een in elkaar geknutseld stukje waar niet mijn eigen woorden in staan (sorry als ik nu iemand beledig is niet mijn bedoeling)

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Rituelen Gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2009, 16:50:31 »
In het buitenland hebben ze vaak een ritueel waarbij ze 2 touwen aan elkaar knopen (daar komt ook de uitspraak "tying the knot" vandaan) om het verbinden van 2 mensen te symboliseren.

Herjan

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2009, 17:33:52 »
In de wicca heeft men het volgende ritueel:

Je laat door vrienden/familie/dominee een (zelfgemaakt) touw/koord van drie strengen om jullie rechterhanden wikkelen (jullie houden elkaars hand vast) en eventueel een bijbeltje erbij of zo die je tussen jullie handen houdt. Hiermee geef je aan dat je aan elkaar en God/het goddelijke/het hogere bent verbonden. Vervolgens halen jullie zelf het koord weer van jullie handen af. Daarmee geef je aan dat je vrijwillig bij elkaar blijft.

Vind ik persoonlijk mooie symboliek. Als je het exacte ritueel wilt weten moet je zelf even zoeken of een PM sturen.

Iets meer down to earth zijn weddingvows. Dat kunnen prachtige lyrische teksten zijn, maar ook gewoon een brief aan elkaar. Die kun je zelf voorlezen, maar onze ambtenaar heeft die van ons voorgelezen. Dan krijg je het toch meer mee, zeg maar en je hoeft niet te snotteren tijdens het voorlezen. Ergens op dit forum staat een topic van mij over weddingvows met een stukje van mijn 'brief' die ik schreef.

EDIT: Tadaa! http://www.trouwforum.nl/forum/index.php?s...845&hl=vows
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2009, 17:40:57 door Herjan »

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2009, 18:11:17 »
[color=\"#6600CC\"]Ja, wij hebben een handfasting gedaan :) dus ook een touw om de polsen! Onder een hele mooie oude boom :wub:
Ook een huwelijkskaars, maar ieder zijn eigen kaars die ook aanbleef.
Want 2 vlammentjes worden 1, maar blijven wel bestaan (je bent en blijft een individu :biggrin:! )

Als een voorbeeld ritueel wilt zien, kan ik de mijne hier wel neerzetten.[/color]

Woesjie

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2009, 11:14:36 »
Bedankt voor tips! Zelf de vows schrijven vind ik leuk, maar dat vindt mn as echt niks.
En dat geknoopte touw vind ik mooi! Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld hoor Iris&sander!

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2009, 12:07:35 »
[color=\"#6600CC\"]Even een korte uitleg: Sander en ik zijn beiden pagans. Om het superkort door de bocht uit te leggen: Wij geloven in de natuur :) in alle aspecten. Zo vieren wij ook de seizoenen, en proberen zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn.

Deze tekst werd uit het hoofd vertelt door een goede vriend van ons:

Welkom bij het handvasten van Sander en Iris

Opening en verwelkoming

Welkom familie en vrienden. Misschien kennen jullie de uitspraken:  “In de Echt verbinden”  of op zijn engels “Tying the Knot”. Dit is een oude traditie waar jullie nu getuige van zullen zijn.

Zoals jullie weten ervaren Sander en Iris de natuur als iets goddelijks en voelen zij zich hiermee sterk verbonden. Vandaar houden zij hun ceremonie onder deze prachtige oude boom. Moge hun liefde even groot en sterk worden als deze boom.

De Natuur heeft voor Sander en Iris sowieso 4 gezichten, dat van Lucht, wat symbool staat voor Kennis, Vuur wat symbool staat voor Passie, Water voor symbool staat voor wijsheid en Aarde staat voor kracht en standvastigheid. Deze 4 zijn ook de fundering van een goede relatie. Daarom staan deze symbolisch hier in het midden.

Zij staan hier met de wens om voor het leven met elkaar te worden verbonden.
Deze verbintenis zal voor altijd gelden.


Verwelkomen bruidspaar

Iris *achternaam*,  waarom ben jij hier?
Antwoord van Iris: <zelfbedacht>
Sander *achternaam*, waarom ben jij hier?
Antwoord van Sander: <zelfbedacht>


Touw laten zegenen door de ouders

Net als dit gevlochten touw, zijn ook de levens van Sander en Iris met elkaar verwoven.

-   Ik vraag nu aan de ouders van de Bruidegom om een knoop in het einde van dit touw te maken en op deze wijze hun zegen te geven aan deze verbintenis, ook uit naam van hun voorouders.

-   Ik vraag nu aan de ouders van de Bruid om een knoop in het einde van dit touw te maken en op deze wijze hun zegen te geven aan deze verbintenis, ook uit naam van hun voorouders.


Bruidspaar aan elkaar verbinden

Nu dat beide families hun zegening hebben gegeven, verbind ik met dit touw Sander en Iris aan elkaar. Vanaf nu zullen zij de gemakken en ongemakken voelen om aan elkaar verbonden te zijn.


Samen 1 grote kaars aansteken

(Sander en Iris krijgen elk een kaars toegereikt (Sander = Blauw/ Iris = donkerpaars)
Samen ontsteken jullie deze grote kaars om het samensmelten van jullie levens te symboliseren.
Maar denk eraan dat jullie eigen kaars niet uit zal gaan, want ook in het huwelijk blijven jullie aparte personen, met geheel eigen karakters. Dit is iets wat jullie moeten accepteren en aanmoedigen!!


Melk en Zonnebloempitjes aan de aarde geven

Sander en Iris: Nu wij nog verbonden zijn, willen wij graag iets teruggeven aan de natuur die wij lief hebben. (Iris krijgt een beker melk toegereikt, Sander zonnebloemzaadjes)


Handen uit knoop

Nu, hier, tussen al jullie vrienden en familie, zijn jullie voor het leven aan elkaar verbonden. (knoop wordt iets losser gemaakt, handen er uit en knoop wordt strak getrokken) Deze knoop staat voor jullie liefde en jullie verbintenis. Geef dit een mooie plek in jullie huis zodat jullie elke dag worden herinnerd aan jullie keuze en liefde voor elkaar.

Maartje en Karlo, willen jullie naar voren komen om het certificaat te tekenen, als getuigen?
Maartje en Karlo tekenen het certificaat

Sander en Iris lopen terug naar de “opening” en blijven daar nog even stil staan en zeggen:

Wij danken jullie voor het feit dat jullie hier bij ons willen zijn. En wij hopen dat door de jaren heen wij kunnen bouwen op jullie liefde en vriendschap.

HEAR HEAR![/color]
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2009, 12:09:43 door iris&sander »

Herjan

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2009, 12:33:24 »
Heel bijzonder Iris. Ik vind de denkbeelden van het paganisme, wicca en hekserij vaak erg interessant, maar ben er verder niet echt praktisch meebezig. Zou m'n ouders ook flink shockeren als we zo'n ritueel hadden gepland in de ceremonie... Maar bijzonder vind ik het wel.

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2009, 12:58:07 »
[color=\"#6600CC\"]Thanx :) heb ook even fiks getwijfeld of ik hem wel online wou zetten :) maar we schamen ons nergens voor, en ik hoop dat niemand nu minder over ons denkt!

Sander zijn ouders en oma (en mijn opa en oma ook) zijn erg christelijk, en daarom hebben we ons ritueel erg "down to earth" gehouden.
En hebben we onze god en godin geschaart onder 1 noemer: De Natuur.
Het leuke was dat we heel veel positieve reacties kregen van mensen waarvan we hadden verwacht dat ze zouden weglopen :blush:.
En de oma van Sander vond het heeeel mooi (ondanks haar strikte opvoeding, en 87 jaar :biggrin:)

Wij vonden het heel mooi zo samen. Onze dag begon regenachtig, en op het moment dat we begonnen onder die mooie boom kwam de zon helemaal door, en werd het ook lekker warm :)![/color]

lune

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2009, 17:07:12 »
Prachtig Iris, ik zou niet weten waarom er mensen minder van je zouden denken hoor.

Woesjie

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2009, 17:52:35 »
Wauw ik vind het echt prachtig!! Ik zou zoiets heel graag doen, alleen is mijn vriend iets nuchterder hehe. Maar wie weet! Vind het in ieder geval heel mooi en persoonlijk!
Thnx voor t neerzetten Iris!! :-)
Omdat het op 19 juni ook midzomeravond (de avond voor de langste dag van t jaar) is vinden we het leuk om daar ook iets mee te doen. Maar iets zelf bedenken is nog best lastig...
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2009, 17:59:50 door Woesjie »

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2009, 21:50:56 »
[color=\"#6600CC\"]Wij zitten hier even te stralen :wub: :blush:[/color]

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Rituelen Gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2009, 10:30:59 »
Prachtig hoor Iris&Sander.
Ik vind het juist heel bijzonder om op deze manier je liefde aan elkaar te getuigen.

Herjan

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2009, 10:48:02 »
Het is mooi dat tegenwoordig hekserij, wicca, paganisme, natuurreligie, etc. niet meer iets is wat uit den boze is. Eindelijk begint het de grote massa duidelijk te worden dat het geen satanisme is of zo iets. Zelf ben ik er nog niet echt mee bezig, maar zoals ik al zei: sommige denkbeelden spreken me aan. Daarom was het nummer "Soul Society" van Kamelot ook 1 van de nummers die we lieten draaien op ons huwelijk.

Stukje tekst:

[quote name=\'"Kamelot"\']How could I be condemned
For the things I have done
If my intentions were good
I guess I'll never know
Some things under the sun
Can never be understood

How can we believe in heaven
Human reason counters all
My tears are soul society
My life is just a fragment
Of the universe and more
There must be more than I can see
[/quote]

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=U9MePy7i7mM (Soul Society begint op 4:40)
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2009, 10:55:50 door Herjan »

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Rituelen Gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2009, 12:23:44 »
Oh wat een heerlijk nummer is dat, nu heb ik zin om Kamelot weer te draaien. :wink:

Ik vind het echt heel mooi en bijzonder zoals jullie dat gedaan hebben Iris! En ook gaaf dat je dat met ons wil delen. :)

Herjan

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2009, 12:53:22 »
[quote name=\'Anna Livia\' post=\'196928\' date=\'09 January 2009, 12:23\']Oh wat een heerlijk nummer is dat, nu heb ik zin om Kamelot weer te draaien. :wink:[/quote]
Lekker doen! Vooral de DVD "One Cold Winter's Night" is zeker nu wel lekker toepasselijk! Ben je fan? Ga je in maart ook naar hun concert?

Woesjie

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2009, 14:15:28 »
Nou heb ik toch ineens zelf iets bedacht; wel geinspireerd door het verhaal van Iris&Sander :-)
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

We willen een klein, jong boompje kopen wat symbool staat voor ons huwelijk. Van te voren vragen we aan een aantal speciale mensen of ze een satijnen lintje willen kopen. Dan op de dag zelf binden mijn vriend en ik eerst omstebeurt een lintje om de stam van de boom, waarbij we een wens/zegen/verbintenis uitspreken. Dan komen die andere mensen, die het lintje aan een tak vastbinden, en ook hun wens/zegen uitspreken. Die boom gaan we dan na de dag planten :-D

Groetjes!

mark2009

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2009, 10:58:13 »
iris: heet bijzonder... ik was wat kortzichtig door te denken dat dit soort rituelen alleen in de kerk voorkwamen, maar op deze manier heb je toch wat bijzondere elementen toegevoegd...

heel leuk!

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2009, 11:16:08 »
[color=\"#6600CC\"]Dank je wel Mark :) nee dit is juist dus niet kerkelijk :)
Maar ik ben van mening dat elk mens reageert op iets ritueels/bijgeloof (dat kan al de goede volgorde zijn om je kleding aan te trekken, zoals beroemde voetballers enzo) en dat het daar zijn kracht aan ontleent.

@Woesjie

Dat vind ik een hele mooie gedachte :biggrin: en als jullie boom dan 30 jaar is, dan hebben jullie een sterkte prachtige boom als symbool voor jullie huwelijk!
En de kaartjes zijn altijd leuk om na te lezen![/color]

mark2009

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2009, 11:26:29 »
Het idee van de boom vind ik ook leuk, maar waar zet je die neer? Niet in je eigen tuin denk ik, en zomaar ergens in het park of bos lijkt me ook zo vreemd... wil je er nog eens naar toe gaan, heeft de plantsoenendienst de boom omgezaagd  :blink:

Zonder gekheid, het is een mooi idee!

iris&sander

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1994
  • Geslacht: Vrouw
    • http://pluizebeesjes.bruiloftsite.nl/
Rituelen Gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2009, 11:38:19 »
[color=\"#6600CC\"]Nou ja, dat is wel even iets waar je aan moet denken :biggrin: Je zou hem nog fftjes in een pot kunnen houden....... maar toch in je eigen tuin, en daar lekker lang blijven wonen lol![/color]

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Rituelen Gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2009, 12:30:55 »
Anders je boom meeverhuizen als je verhuist :wink:

mark2009

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2009, 12:39:10 »
"...oude bomen moet je niet verplanten..."  :nut:

Ik zou kijken of er niet iets te regelen is dat je een boom plant waar hij goed staat, weet niet of een gemeente ontvankelijk is voor zoiets, misschien via via iets te regelen, of anders b.v. bij een kerk als je kerkelijk bent of het bos, alhoewel dat wel anoniem is.

Of: je koopt een bonsai, dan heb je het probleem helemaal niet en verhuis je de boom-in-pot gewoon mee!

Woesjie

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2009, 14:04:01 »
hahaha ja een bonsai is wel een goed idee!
Ik zou 'm anders denk ik in een bos planten, dan heb je de meeste kans dat er later nog eens naar kunt kijken!

Alex17

  • Gast
Rituelen Gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2009, 16:21:36 »
je kunt ook de oude traditie van 'over de bezem heenspringen' gebruiken.. ik wil dit graag in mijn eigen huwelijk gaan inpassen, maar weet alleen nog niet hoe ik moet springen in mijn jurk..

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards