collapse

Auteur Topic: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag  (gelezen 51564 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benthe

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #50 Gepost op: 4 juni 2009, 22:35:10 »
De ouders van mijn vriend leven allebei nog, maar mijn vader is 13 jaar geleden overleden. Mijn moeder zal ook niet bij de bruiloft zijn omdat zij na het overlijden van mijn vader in een verpleeghuis is opgenomen. Zij is namelijk dement (kan niet meer praten, herkent zeker 10 jaar al niemand meer).

Wij trouwen op de 80e verjaardag van mijn moeder en gaan bij haar foto's maken.

Tijdens de huwelijksvoltrekking hebben wij (idee van de BABS) een foto van mijn ouders staan. Toevalligerwijs heb ik nog de trouwfoto van mijn ouders. Daar staan ze allebei jong en gelukkig op, dus die foto komt erbij te staan zodat ze toch een beetje ons zijn...


Gr. Benthe

Kaartje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 424
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #51 Gepost op: 7 december 2009, 22:20:25 »
Redelijk oud topic, maar ben toch wel benieuwd hoe je het uiteindelijk gedaan hebt.

Ook ik ben mijn moeder 9 jaar geleden verloren en mede door haar heeft mijn vader nu de kans om onze bruiloft te bekostigen (door iets wat zij jaren geleden heeft ingevuld). Juist daarom wil ik er op onze trouwdag bij stilstaan, dacht ook aan een kaars en dan een kaartje erbij waarop staat waarom die brand. Alleen heb ik dan nog een probleempje erbij...mijn schoonvader is ook overleden, alleen die is dus nooit echt een vader geweest voor mijn partner. Voorbeeld: onze zoon werd geboren en 3 weken later kwam hij pas lang,..wij zouden toch bellen dat hij kon komen?? en toen hij er eenmaal was ging het alleen maar over hem. Als hij hier op een verjaardag was ook en dan was het alleen maar vragen wanneer mijn partner weer daar in huis ging klussen.  Zo erg dat zelfs mijn familie een keer zei: dat hebben we na zoveel verjaardagen wel een keer genoeg gehoord. Laatste maanden was er zelfs helemaal geen contact meer, hij vond namelijk dat ik degene was die ervoor zorgde dat er geen contact meer was (terwijl na jaren geen contact tussen hun ik er juist voor had gezorgd dat het beter werd). dus op een verjaardag schudde hij zelfs mijn partners hand niet meer en toen was het voor hem ook over. Als er meer tijd had geweest had het misschien wel weer goed gekomen, maar helaas is dat dus niet gebeurd. Zijn ook niet naar de begrafenis geweest. Maar nu dus het probleem; als ik mijn moeder naar voren haal op de dag, moet ik dat dan met hem ook doen? anders stoot ik misschien mensen voor hun hoofd? Ik ben er al zo lang over aan het nadenken en weet het dus echt niet meer, maar ik wil ook niet de dag voorbij gaan zonder aandacht aan mijn ma te schenken....

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #52 Gepost op: 7 december 2009, 23:02:51 »
Als jullie zelfs niet naar de begrafenis van je schoonvader zijn geweest, dan weten mensen toch wel hoe de verhouding tussen jullie lag. Ik denk niet dat je met het weglaten van hem op de trouwdag mensen meer voor hun hoofd stoot dan dat je misschien al hebt gedaan door niet naar de begrafenis te gaan (dit is geen verwijt, maar een vergelijking; als je 'm anders leest kan het een beetje als verwijt overkomen namelijk...).

Lynnz

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2710
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #53 Gepost op: 8 december 2009, 09:26:50 »
Wat een heftig topic dit, maar helaas op veel mensen van toepassing..

Ik ben het eens met vangarderen. Mensen weten denk ik de verhoudingen wel.

chip

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #54 Gepost op: 8 december 2009, 11:31:24 »
Maar het is denk ik wel goed om het hier met je partner over te hebben. Ik kan me voorstellen dat het voor hem of haar lastig is omdat je schoonvader dan zo nadrukkelijk verzwegen wordt.
Een oplossing is misschien niet in de ceremonie erbij stilstaan, maar daarvoor of daarna een kaarsje aansteken of ballonnen oplaten of iets dergelijks. In de ceremonie zou je dan wel 'de mensen die er vandaag niet bij zijn' kunnen noemen, daarmee laat je in het midden wie precies en denk jij toch vanzelf heel erg aan je moeder.
Ik was op een bruiloft waar de zus van de bruidegom ruim een jaar eerder was overleden. Zij hadden in het gemeentehuis een lege stoel op de eerste rij waar de naaste familie zat en hebben na de kerkdienst samen een kaarsje opgestoken ter nagedachtenis.
« Laatst bewerkt op: 8 december 2009, 11:34:38 door chip »

pamela

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2010, 15:37:58 »
Ik lees berichten over wie er allemaal bij de bruiloft aanwezig zullen zijn..

dan krijg ik het toch wel een beetje moeilijk
mijn moeder zal niet bij mijn bruiloft aanwezig zijn, niet zoals ze bij mijn twee zussen aanwezig was...

ze is een paar jaar geleden overleden, ik was toen 19. Ze heeft mijn huidige vriend nooit leren kennen en hij nooit mijn moeder.
ik vind het best moeilijk. ik kan niet samen met haar een jurk zoeken en al die andere dingen met haar delen. Ik had zo graag gewild dat zij er ook bij zou zijn. Dat ze bij me zou zijn met het aankleden en dan zou zeggen dat ik er fantastisch uitzag. Dat ik tijdens de huwelijksplechtigheid nog even om kon kijken en haar zien zitten...

ik zal haar missen op de bruidsfoto's..

ik heb van haar een zilveren bedeltje voor aan een kettinkje gekregen in de vorm van een hartje met daarop 'mam' en op de achterkant a.i.y.h (always in your hart). deze heeft ze voor mij en mijn broer en zussen laten maken vlak voor ze overleed. Ik zit eraan te denken om deze op onze huwelijksdag te dragen, zodat ze er toch een beetje bij zal zijn.

zijn er meer die ook een belangrijk persoon moeten missen op hun dag?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2010, 23:48:47 door pamela »

melis

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2010, 15:57:26 »
Ik moet mijn oma missen en zins dat ik weet dat ik ga trouwen heb ik het heel erg moelijk mee.
Ook omdat ik van kinds af aan heb geroepen oma is mij getuigen en opa mag mij weg geven maar nu kan dat allemaal niet meer.
Opa is nu mij getuigen geworden en word ik niet weg gegeven (ouders hier zeker nog in beeld)

Oma heb gelukkig wel mijn aanstaande en mij dochter gekend helaas 5 maanden na haar geboorte is ze bruut weg genomen bij ons.
Gelukkig kon zij goed met Maan over weg en wist ze gelijk dat dit de waren is wat de rest van de fam ook zeiden.

pamela

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2010, 16:23:13 »
[quote name=\'melis\' post=\'308422\' date=\'18 February 2010, 15:57\']Ik moet mijn oma missen en zins dat ik weet dat ik ga trouwen heb ik het heel erg moelijk mee.
Ook omdat ik van kinds af aan heb geroepen oma is mij getuigen en opa mag mij weg geven maar nu kan dat allemaal niet meer.
Opa is nu mij getuigen geworden en word ik niet weg gegeven (ouders hier zeker nog in beeld)

Oma heb gelukkig wel mijn aanstaande en mij dochter gekend helaas 5 maanden na haar geboorte is ze bruut weg genomen bij ons.
Gelukkig kon zij goed met Maan over weg en wist ze gelijk dat dit de waren is wat de rest van de fam ook zeiden.[/quote]



volgens mij moet je oma wel heel vereerd zijn geweest met het idee dat ze jou getuige zou mogen zijn, helaas gaat het niet door. maar ze heeft altijd geweten dat ze jou getuige mocht zijn. Ik vind het wel een mooi idee dat je nu je opa gevraagd hebt.

nirak

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #58 Gepost op: 18 februari 2010, 16:30:18 »
Mij moeder is overleden toen ik 20 was. Ze heeft gelukkig wel mijn vriend leren kennen maar
niet onze kinderen en dus ook niet bij onze bruiloft. Ze is nu al 17 jaar dood maar dit zijn toch
van die momenten waar ze eigenlijk bij zou moeten zijn en dat we haar extra missen.

pamela

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #59 Gepost op: 18 februari 2010, 16:41:05 »
[quote name=\'nirak\' post=\'308449\' date=\'18 February 2010, 16:30\']Mij moeder is overleden toen ik 20 was. Ze heeft gelukkig wel mijn vriend leren kennen maar
niet onze kinderen en dus ook niet bij onze bruiloft. Ze is nu al 17 jaar dood maar dit zijn toch
van die momenten waar ze eigenlijk bij zou moeten zijn en dat we haar extra missen.[/quote]

Ja dat zijn inderdaad die belangrijke momenten waar je moeder bij zou moeten zijn..
Op die leeftijd zou je eigelijk nog heel veel moeten kunnen delen, nog jarenlang..

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2010, 16:48:24 »
Mijn mams is begin 2007 overleden. Ik was toen 25. Mijn mams kende mijn vriend wel goed (6 jaar) en wist dat ik met hem zou trouwen. Ze vonden elkaar ook leuk en gezellig enzo.... Gelukkig maar.

Tijdens haar ziekte is er helaas wel een soort conflict ontstaan tussen mijn ouders en mijn schoonouders.

Een "traditionele" trouwdag met veel familie zou mij alleen maar erg doen beseffen hoeveel ik haar mis (en dan ben ik dus niet een blij bruidje) en bovendien zou ik me zorgen maken over mijn pa en mijn schoonouders en of zij het wel naar hun zin hebben zo met elkaar (want zij hebben geen contact meer sinds het bovengenoemde conflict/incident).

Dit heeft er oa. toe geleid dat wij trouwen zonder alle ouders. Heel klein met alleen de getuigen en hun aanhang. We gaan de dag daarop eten met de schoonouders en de dag daarna met mijn paps... Ze zijn allen nl. wel belangrijk voor ons.

Ik mis mijn mams nog iedere dag. En inderdaad in de voorbereiding kan ik het af en toe zo kl*te vinden dat ze er niet meer is. @Pamela, dat van die hanger vind ik een prachtig idee. Ik draag op mijn trouwdag ook de ring die ik van mijn paps en mams samen kreeg op mijn verjaardag in 2006 een kleine maand voor mams overleed. En... heel klef gezegd, ze is natuurlijk altijd bij me, in mijn hart...

Meestal ben ik overigens een heel blij ding hoor... :wink:

Wens je sterkte op de momenten dat je het moeilijk hebt!

Kippie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2010, 17:47:15 »
Ik begrijp wat je bedoeld. Een ouder moeten missen is normaal al pijnlijk genoeg, maar tijdens het plannen van een bruiloft wordt het weer eens extra duidelijk. Het is gewoon k*t dat je iemand waarvan je zoveel houdt moet missen op zo'n belangrijk moment in je leven.

Ik zal mijn vader moeten missen (en al mijn grootouders, maar goed da's toch anders).
Hij is in 2003 overleden. Ik heb jaren gedacht dat ik niet zou trouwen omdat ik het niet zou kunnen verkroppen dat hij er die dag niet bij zou zijn. Mijn vader kende mijn vriend wel (1,5 jr) en dat vind ik wel fijn.

Omdat mijn vader er niet bij kan zijn gaan we ervoor zorgen dat we op momenten speciaal aan hem denken.

We gaan de dag voor de bruiloft een boeket brengen naar het graf van mijn vader. Niet op de dag zelf omdat dat tijd-locatie technisch niet makkelijk is, en omdat ik zo'n emotioneel moment liever de dag ervoor heb.

Op de dag zelf wil ik graag in het gemeentehuis en tijdens de ceremonie speciaal aandacht aan ons pap geven.
Ik wil een foto van hem bij mijn boeket dragen  en denk er ook aan om een foto van hem bij de feestlocatie te plaatsen.

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #62 Gepost op: 18 februari 2010, 19:03:55 »
hoi hoi.

ik moet op onze dag mijn beide opa's en oma's missen
en mijn oom (beetje mijn tweede vader)
zij zullen wel genoemd worden voordat het officiéle deel plaats zal vinden.

toen mijn beide opa's overleden was ik net 5 dus die heb ik nooit goed gekend.
maar mijn oma's wel

ik zal ze zeker missen.

daarom wil ik ook dat ze wel genoemd worden.


groetjes paula

Kaartje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 424
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #63 Gepost op: 18 februari 2010, 19:48:04 »
Ik moet ook mijn moeder missen op onze bruiloft, zij is in 2000 overleden. ik was toen 18. Mijn AS heeft ze nog bijna 2 jaar meegemaakt. Het is allemaal binnen 2 maanden gebeurd bij haar, tijd tussen ziekte en overlijden. Op haar sterfbed en tijdens een van de zeldzame momenten dat ze even helder was heeft ze mijn as bij zich geroepen en hem alleen maar aangekeken, net alsof ze wilde vragen om voor mij te zorgen. Dit in mijn achterhoofd weet ik zeker dat ze heel blij zou zijn met onze trouwerij. Het wordt een hele zware dag ben ik bang en ik wil haar er toch op de een of andere manier bij betrekken. Ik denk dat ik de hele dag een kaars wil branden, in het gemeentehuis en op de feestlocatie om haar toch te gedenken die dag. Met de jurk uitzoeken vond ik het al heel erg heftig, ik had de beste vriendin van haar meegenomen (=altijd soort van 2de moeder geweest voor me) en de huidige vriendin van mijn vader. Het was heel gezellig, maar toch mis je wat. En op de heenweg in de auto vertelde haar vriendin dat toen ze de radio thuis uit wilde zetten om weg te gaan er een nummer van haar crematie werd gedraaid ( die hoor je nooit) en in de auto toen we er vlakbij waren werd ineens Gordon gedraaid (ook van haar crematie). Toeval? of ze kunnen vanaf boven dingen sturen om te laten weten dat ze er altijd bij zullen zijn.. Ik vond het in ieder geval een mooi gevoel.

10eke

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #64 Gepost op: 18 februari 2010, 19:54:04 »
Wij moeten helaas ook ouders missen.

Mijn vader zal er niet bij zijn (10 jaar geleden overleden), mijn vriend heeft hem ook nooit leren kennen.

Ook zal mijn schoonmoeder er niet zijn (3 jaar geleden overleden). En mijn schoonvader is nu ongeneeslijk ziek en we hopen dat hij onze trouwdag gaat redden. Anders hebben we straks nog maar 1 ouder over.

Ik weet nog niet of ik ga stilstaan bij het verlies van onze ouders. Want ik ben bang doordat het er meerdere zijn dat het een heel onderdeel gaat worden van de dag. En ik wil de dag blij meemaken en het verdriet heb ik toch zeker bij me. Maar dan wordt het misschien zo versterkt waardoor ik alleen maar verdrietiger word.

gr 10eke

Eveline82

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #65 Gepost op: 18 februari 2010, 21:55:07 »
ik moet mijn vader missen... vorig jaar is hij in januari overleden :sad: mis hem echt verschrikkelijk :sad:

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #66 Gepost op: 18 februari 2010, 22:02:42 »
Hoewel je mensen nooit toewenst om mee te maken/te voelen wat je zelf hebt meegemaakt als je een dierbare verliest/bent verloren sterkt het je op één of andere manier toch om te lezen/weten/horen dat je niet de enige bent...

:)
Knuffel for all...
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2010, 22:03:19 door stimpy »

pamela

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #67 Gepost op: 18 februari 2010, 23:13:07 »
[quote name=\'stimpy\' post=\'308457\' date=\'18 February 2010, 16:48\']Mijn mams is begin 2007 overleden. Ik was toen 25. Mijn mams kende mijn vriend wel goed (6 jaar) en wist dat ik met hem zou trouwen. Ze vonden elkaar ook leuk en gezellig enzo.... Gelukkig maar.

Tijdens haar ziekte is er helaas wel een soort conflict ontstaan tussen mijn ouders en mijn schoonouders.

Een "traditionele" trouwdag met veel familie zou mij alleen maar erg doen beseffen hoeveel ik haar mis (en dan ben ik dus niet een blij bruidje) en bovendien zou ik me zorgen maken over mijn pa en mijn schoonouders en of zij het wel naar hun zin hebben zo met elkaar (want zij hebben geen contact meer sinds het bovengenoemde conflict/incident).

Dit heeft er oa. toe geleid dat wij trouwen zonder alle ouders. Heel klein met alleen de getuigen en hun aanhang. We gaan de dag daarop eten met de schoonouders en de dag daarna met mijn paps... Ze zijn allen nl. wel belangrijk voor ons.

Ik mis mijn mams nog iedere dag. En inderdaad in de voorbereiding kan ik het af en toe zo kl*te vinden dat ze er niet meer is. @Pamela, dat van die hanger vind ik een prachtig idee. Ik draag op mijn trouwdag ook de ring die ik van mijn paps en mams samen kreeg op mijn verjaardag in 2006 een kleine maand voor mams overleed. En... heel klef gezegd, ze is natuurlijk altijd bij me, in mijn hart...

Meestal ben ik overigens een heel blij ding hoor... :wink:

Wens je sterkte op de momenten dat je het moeilijk hebt![/quote]

wat fijn dat jou moeder jou vriend wel heeft gekend. jij zal misschien wel dezelfde gedachten hebben als ik als ik jou berichtje zo lees :wink: Je kunt zoiets niet anders zeggen. er zijn inderdaad ook andere redenen waarom voor jou belangrijke mensen niet op je bruiloft kunnen zijn.. wat jij schreef is er inderdaad ook een. het is een beslissing die echt niet makkelijk geweest voor je (en je vriend). jou idee van de ring die je hebt gekregen is ook erg mooi :)
ik hoop dat je ondanks alles toch een hele mooie dag zult hebben!

[quote name=\'Eveline82\' post=\'308537\' date=\'18 February 2010, 21:55\']ik moet mijn vader missen... vorig jaar is hij in januari overleden :sad: mis hem echt verschrikkelijk :sad:[/quote]

jeetje, dat is nog maar kort geleden. sterkte joh!

[quote name=\'10eke\' post=\'308506\' date=\'18 February 2010, 19:54\']Wij moeten helaas ook ouders missen.

Mijn vader zal er niet bij zijn (10 jaar geleden overleden), mijn vriend heeft hem ook nooit leren kennen.

Ook zal mijn schoonmoeder er niet zijn (3 jaar geleden overleden). En mijn schoonvader is nu ongeneeslijk ziek en we hopen dat hij onze trouwdag gaat redden. Anders hebben we straks nog maar 1 ouder over.

Ik weet nog niet of ik ga stilstaan bij het verlies van onze ouders. Want ik ben bang doordat het er meerdere zijn dat het een heel onderdeel gaat worden van de dag. En ik wil de dag blij meemaken en het verdriet heb ik toch zeker bij me. Maar dan wordt het misschien zo versterkt waardoor ik alleen maar verdrietiger word.

gr 10eke[/quote]

iedereen doet dit op haar of zijn eigen manier. je trouwdag is toch al best emotioneel en het moet natuurlijk wel een mooie en blije dag worden. De mensen die je moet missen deze dag kun je ook in je hart meedragen en mooiere plaats kun je ze niet geven deze dag..
sterkte met je schoonvader ik hoop voor je dat hij erbij kan zijn!

[quote name=\'stimpy\' post=\'308538\' date=\'18 February 2010, 22:02\']Hoewel je mensen nooit toewenst om mee te maken/te voelen wat je zelf hebt meegemaakt als je een dierbare verliest/bent verloren sterkt het je op één of andere manier toch om te lezen/weten/horen dat je niet de enige bent...

:)
Knuffel for all...[/quote]

..wat heb je dat mooi gezegd.... :)
wat je zegt geld voor mij in ieder geval..

[quote name=\'Kaartje\' post=\'308504\' date=\'18 February 2010, 19:48\']Ik moet ook mijn moeder missen op onze bruiloft, zij is in 2000 overleden. ik was toen 18. Mijn AS heeft ze nog bijna 2 jaar meegemaakt. Het is allemaal binnen 2 maanden gebeurd bij haar, tijd tussen ziekte en overlijden. Op haar sterfbed en tijdens een van de zeldzame momenten dat ze even helder was heeft ze mijn as bij zich geroepen en hem alleen maar aangekeken, net alsof ze wilde vragen om voor mij te zorgen. Dit in mijn achterhoofd weet ik zeker dat ze heel blij zou zijn met onze trouwerij. Het wordt een hele zware dag ben ik bang en ik wil haar er toch op de een of andere manier bij betrekken. Ik denk dat ik de hele dag een kaars wil branden, in het gemeentehuis en op de feestlocatie om haar toch te gedenken die dag. Met de jurk uitzoeken vond ik het al heel erg heftig, ik had de beste vriendin van haar meegenomen (=altijd soort van 2de moeder geweest voor me) en de huidige vriendin van mijn vader. Het was heel gezellig, maar toch mis je wat. En op de heenweg in de auto vertelde haar vriendin dat toen ze de radio thuis uit wilde zetten om weg te gaan er een nummer van haar crematie werd gedraaid ( die hoor je nooit) en in de auto toen we er vlakbij waren werd ineens Gordon gedraaid (ook van haar crematie). Toeval? of ze kunnen vanaf boven dingen sturen om te laten weten dat ze er altijd bij zullen zijn.. Ik vond het in ieder geval een mooi gevoel.[/quote]

ik denk, of eigelijk hoop ik dat inderdaad dat ze van bovenaf meekijken of bij ons in de buurt zijn. wat jij schrijft zou haast geen toeval kunnen zijn..
Ik ga samen met mijn oudste zus en mijn beste vriendin mijn jurk uitzoeken, maar ik mijn moeder had daar eigelijk ook bij moeten zijn.
ik denk dat ze er wel bij zal zijn, ook al zie ik haar niet..
zelf wil ik haar inderdaad ook betrekken tijdens de huwelijksvoltrekking. misschien dat de ambtenaar iets over haar kan zeggen..
jou idee van een kaars laten branden is ook heel mooi

[quote name=\'paula24\' post=\'308493\' date=\'18 February 2010, 19:03\']hoi hoi.

ik moet op onze dag mijn beide opa's en oma's missen
en mijn oom (beetje mijn tweede vader)
zij zullen wel genoemd worden voordat het officiéle deel plaats zal vinden.

toen mijn beide opa's overleden was ik net 5 dus die heb ik nooit goed gekend.
maar mijn oma's wel

ik zal ze zeker missen.

daarom wil ik ook dat ze wel genoemd worden.


groetjes paula[/quote]


opa's en oma's hebben ook altijd een belangrijke rol in je leven. Dat je ze wil laten noemen, zegt eigelijk al hoe belangrijk ze voor jou zijn.
Ik heb ook geen opa's en oma's meer. mijn vriend heeft nog een 'echte' oma (hij heeft ook nog 'aangenomen" familie) en die vraagt hij als getuige omdat zij voor hem van jongs af aan al heel belangrijk was voor hem. Ik vind dat wel een heel lief gebaar van hem naar zijn oma toe.

Mignon

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #68 Gepost op: 18 februari 2010, 23:29:30 »
Ik moet mijn vader missen, niet omdat hij is overleden. Maar naar heel veel jaren te hebben gevochten voor een goede relatie tussen ons, is het toch nooit meer goed gekomen. Zijn nieuwe vrouw is een psychopaat en die heeft ons leven (van mijn broers en mij) ook helemaal omgegooid. We hebben alle 3 jaren ons best gedaan. Maar hij bleef voor haar kiezen ondanks de klappen die hij kreeg en de pijn die ze ons gedaan heeft.

Ik heb het gelukkig nu grotendeels verwerkt maar toch nu de bruiloft er aan komt mis ik hem wel...en die dag zal ik ook vast nog wel aan hem denken..
Maar ik weet dat ik de beste keuze gemaakt hebt....en dat maakt het voor mij nu draagzaam....Terwijl ik hem elke dag wel tegen zal komen omdat hij gewoon bij mij in de plaats woont..(gelukkig gebeurt dat niet.)

@nniek

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1927
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2010, 10:01:43 »
Hoewel we beiden onze ouders gelukkig niet hoefden te missen, waren er wel mensen die we er heel graag bij hadden gehad. Helaas waren mijn oma en mijn mans opa relatief kort voor onze bruiloft overleden. En ik moet al meer dan 10 jaar een nichtje missen.

We wilden er wel 'iets' mee, maar het moest niet te zwaar beladen worden. Daarom hebben we aan het begin van de kerkdienst een kaars aangestoken 'ter nagedachtenis aan de mensen die we er graag bij hadden gehad'. Op die manier hebben we het wel benoemd, maar overschaduwde het niet de mooie dag...

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2010, 10:49:53 »
[quote name=\'@nniek\' post=\'308584\' date=\'19 February 2010, 10:01\']Hoewel we beiden onze ouders gelukkig niet hoefden te missen, waren er wel mensen die we er heel graag bij hadden gehad. Helaas waren mijn oma en mijn mans opa relatief kort voor onze bruiloft overleden. En ik moet al meer dan 10 jaar een nichtje missen.

We wilden er wel 'iets' mee, maar het moest niet te zwaar beladen worden. Daarom hebben we aan het begin van de kerkdienst een kaars aangestoken 'ter nagedachtenis aan de mensen die we er graag bij hadden gehad'. Op die manier hebben we het wel benoemd, maar overschaduwde het niet de mooie dag...[/quote]

Dit hebben wij ook gedaan en ook met deze woorden. Wij wilden niet dat er verder over uitgeweid werd, omdat mijn opa een kleine maand voor de bruiloft is overleden en dit echt gewoon nog te vers was. Helemaal als je erbij weet dat mijn oma (zelfde kant van de familie) 10 maanden daarvoor is overleden en mijn vader dus in heel korte tijd zijn beide ouders is verloren. Op deze manier is het kort genoemd, de kaarsen hebben de hele dienst gebrand (opgemaakt in een mooi bloemstukje met dezelfde bloemen als m'n boeket) en ze zijn in onze gedachten geweest, maar niet op een manier die te hard aankwam...

Lelle

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #71 Gepost op: 19 februari 2010, 12:06:21 »
Ik moet mijn vader missen op deze bijzondere dag. Ik vind het zelf heel erg belangrijk om wel symbolisch op verschillende manieren aandacht te besteden aan mijn vader. Hij had er bij gehoord. Ik denk dat verdriet nooit een dag als deze kan overschaduwen, ook als je er wel veel aandacht aan besteed. Het gaat denk ik ook niet om al die mensen die er bij zijn, het gaat om jou (of je partner).

Ik heb een aantal dingen, symbolen, zodat mijn vader er wel bij kan zijn. Sommige symbolische dingen zullen alleen zijn voor mij. Niemand weet dat, maar dan weet ik dat hij er bij zal zijn. En ik weet nu al dat ik vast en zeker hard zal moeten huilen, bijvoorbeeld wetende dat mijn vader nooit tegen me zal kunnen zeggen hoe mooi ik er uit zie... En dat mag ik, van mezelf. Huilen, verdrietig zijn. Ik vind het namelijk raar als dat er die dag niet is.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2010, 12:06:56 door Lelle »

Kippie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #72 Gepost op: 19 februari 2010, 12:35:57 »
Ik denk ook niet dat verdriet zo'n dag kan overschaduwen.
Maar om al te groot verdriet op de dag zelf te vermijden ga ik een dag eender naar het kerkhof. Ik zie mezelf daar al staan met van die dikke rode ogen om vervolgens het ja woord te geven.

Ik hou super veel van mijn vader, en omdat hij er niet bij kan zijn wil ik graag extra bij hem stilstaan. Ik vind het fijn als de mensen die onze dag met ons komen vieren zien hoe belangrijk ons pap voor me is. En daarnaast, ik heb er ook helemaal geen moeite mee om over hem te praten, ook niet voor een publiek.
Ik vind het wel moeilijk om het precies vorm te geven. Wat is het beste, een moment stilte om aan hem te denken? Of een lied wat ons doet denken aan hem?

Morgana

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #73 Gepost op: 19 februari 2010, 13:00:09 »
Wij hebben gelukkig nog wel al onze ouders (kan me dus niet voorstellen hoe dat moet zijn voor jullie), alleen ik heb helemaal geen grootouders meer. :sad:
Verder hebben we aan beiden kanten ook een aantal ooms & tantes die zijn overleden die ons dierbaar waren.

Wij moeten nog met de babs gaan praten over onze ceremonie, dus misschien laten we haar/hem iets zeggen in het algemeen over de mensen die er niet meer zijn...

melis

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #74 Gepost op: 19 februari 2010, 14:30:25 »
Ik heb altijd maar 1 opa en oma gekent, andere oma was al overleden toen ik geboren was en me andere opa overleed toen ik 2 jaar was.
Deze opa en oma hebben echt een speciaal plekje in me hart en ben ook nog blij dat me opa het wel mee kan maken.

Mijn vriend gaat hem opa missen hij is 4 weken voordat mijn oma ging ook plotseling overleden, zijn oma ziet die niet meer en zijn andere oma is gelukkig weer in zijn leven gekomen.

Ik ga zondags met Esmeralda naar het graf van me oma en leg haar bloemstuk op het graf van mijn oma haar opoe neer.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards