collapse

Auteur Topic: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.  (gelezen 98773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruidslin

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #175 Gepost op: 17 juli 2013, 16:07:52 »
Hai Jof,
Dank voor je snelle reactie. De kosten voor het vervoer zijn wel hoog: het is in Zuid-Afrika. We trouwen daar omdat mijn partner een traditionele bruiloft wil voor zijn familie (hij komt daarvandaan). We dachten dat van mijn familie en vrienden in NL niet zo veel mensen zouden meekomen, maar veel meer mensen dan we dachten hebben al gezegd te willen komen (jee!  :applaus:). Behalve de feestlocatie hebben we nog geen reserveringen gemaakt, wat betekent dat we door wat te schuiven (bijv. goedkopere ceremonielocatie/live muziek/jurk) de CMs ticket (deels) kunnen betalen. De CM (en CMs partner) heeft een zeer goede baan, maar ik weet de financiële details natuurlijk niet.

Voor het gemak van de gasten, wilde ik graag een CM die ook Nederlands kan praten, zodoende dat we een Nederlandssprekende CM kiezen. Zodoende zit ik met deze vraag :-)

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #176 Gepost op: 17 juli 2013, 16:13:33 »
Klinkt als een overleg met de cm waard. Als jullie het financieel kunnen doen is een bijdrage in de financien vast fijn. Uiteindelijk is het erg afhankelijk van wat de jouw as en de cm als normaal zou zien wat je kunt/moet doen.
Wel heel erg leuk dat je in ZA gaat trouwen. Zijn daar hele andere tradities rondom de bruiloft?

Bruidslin

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #177 Gepost op: 17 juli 2013, 16:35:53 »
Dank je, Jof. Ik zal het binnenkort met de CM overleggen. Mijn AS wist het ook niet zo goed, maar denkt er hetzelfde over als ik: we willen graag een tegemoetkoming in de kosten doen. Ik had alleen geen idee van wat 'normaal' is en hoe anderen erover denken.

Over ZA: ben inmiddels bij drie bruiloften daar geweest en heb over ongeveer 5 andere bruiloften gehoord. Ik vind het erg lijken op een NL bruiloft, maar er zijn toch wat verschillen: de CM daar heeft echt alleen een hands-on rol op de trouwdag en doet niets aan voorbereidingen; alle bruiloften lijken qua draaiboek precies op elkaar (in NL heb ik nog wel wat variatie gezien, maar daar lijkt alles vastgelegd over wie welke speech doet etc.); locatie is in dat specifieke gebied eigenlijk altijd met de ceremonie in de kerk, en voor het feest op de wijnboerderij; er zijn wat aparte gebruiken, zoals dat de bruidegom een speech geeft voor zijn bruid, en dat zijn vrienden hem dan gaan zieken en de microfoon & speech proberen af te pakken (was heel raar om te zien trouwens)

Overigens, voor mij hoeft het niet precies op die manier hoor ;-)

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #178 Gepost op: 17 juli 2013, 16:39:36 »
Hahaha, lijkt mij ook wel apart dat klieren van de vrienden.
Is de ceremonie hetzelfde min of meer?

Bruidslin

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #179 Gepost op: 17 juli 2013, 16:56:32 »
De ceremonie voor de Christenen is daar in een kerk met een dominee. Bij mijn eerste bruiloft daar schrok ik een beetje van hoe ouderwets dat in mijn ogen was (dat hij belooft haar te beschermen en zij belooft goed voor hem te zorgen). Verder is er niets bijzonders aan de ceremonie. Zelf wil ik de ceremonie niet in een kerk doen (mijn AS is het gelukkig met me eens al heeft zijn familie daar moeite mee), maar zijn familie/vrienden konden me niet vertellen wie de ceremonie kan leiden als het een niet-gelovige ceremonie wordt... (hooguit een dominee die geen religieuze verwijzingen zou maken) Dat moet ik dus nog goed uitzoeken :-)

Bruidslin

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #180 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:16:43 »
Voor ons huwelijk willen we 2 ceremoniemeesters: 1 in Nederland en 1 vriend in het buitenland (waar we gaan trouwen). De buitenlandse vriend heeft ja gezegd en is erbij, maar gisteren heb ik mijn vriendin als NL ceremoniemeester gevraagd, was super spannend! Maar ik merkte dat zij ook zenuwachtig was over iets....

Ze wil graag ceremoniemeester zijn, maar ze kan helaas niet bij mijn bruiloft aanwezig zijn! Dit vind ik zó jammer, we zijn al 25 jaar vriendinnetjes! Ze dacht eerst wel dat ze erbij was, maar deze week hoorde ze dat het niet gaat lukken. Ik vind het heel bijzonder dat ze wel ceremoniemeester wil zijn en zo bij alles heel direct betrokken is, maar wat is het jammer dat ze niet bij dé dag zelf aanwezig kan zijn :-(

Ik ga eens nadenken of ik daar niet toch wat aan kan doen... Ik zou haar echt missen als ze er niet is...
Iemand ervaring ermee dat een van de CMs er op de dag zelf niet bij is?

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #181 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:34:20 »
Wat is de reden dat ze er niet bij kan zijn?

Bruidslin

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #182 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:52:06 »
Heeft te maken met haar vriend. Hij kan niet komen en nu voelt zij zich er onprettig over om helemaal alleen naar Zuid-Afrika te komen. Ik denk zelf dat ze er niet alleen is, want ik en vrienden + familie is er, maar nu voelt het voor haar niet goed om zonder hem te zijn. Ik begrijp dat natuurlijk: als je eenmaal naar ZA gaat, dan wil je er het liefste ook 2-3 weken blijven en met je vriend rondreizen.

Misschien wordt ze nog zo enthousiast van de voorbereidingen dat ze tóch alleen wil gaan, of met mij samen wil rondreizen voor/na het trouwen, ik weet het niet, maar ik wil haar niets opleggen!

sperzieboon

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 729
  • Geslacht: Vrouw
  • happiness is not a destination, it's a way of life
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #183 Gepost op: 29 april 2014, 21:04:06 »
Even leven in dit topic blazen, want sinds het laatste bericht zijn er vast heel wat bruiloften gepasseerd met leuke verrassingen van de ceremoniemeesters!

Vorige week waren mijn man en ik CM bij goede vrienden en eind augustus mogen we weer bij vrienden die onze CMs waren. We willen echt wat leuks voor ze verzinnen, omdat ze bij ons ook erg hun best hadden gedaan. Ben alleen wat inspiratieloos..
Wat zij bij ons hadden georganiseerd: een cd met nummer die alle daggasten voor ons hadden uitgezocht, een boekje over ons (foto's, ontmoeting, wist je datjes etc), en het gastenboek (recept voor een goed huwelijk... Mijn man is kok). Het moet dus iets heel anders zijn dan dat.
Vorige week hebben wij geregeld dat alle daggasten een heliumballon de lucht inlieten met een kaartje eraan waar een cadeau in natura op geschreven stond. Als het kaartje teruggestuurd wordt krijgen ze dat cadeautje/dienst. Daarnaast hadden we als verrassing een videozuil geregeld met onze IPad, hilarisch!

Maar heeft iemand nog andere ideeen?
Er kwam al een relaxmand voorbij. Ga ik onthouden, want ze zijn altijd maar druk. Daarnaast hebben ze wel wat met water (hij met watersporten, zij drinkt het). Misschien dat we daar iets mee kunnen. Maar als de gasten zelf etiketjes gaan maken op waterflessen oid, dan kan je deze er toch niet goed afweken zodat ze nog leesbaar zijn...?


Hilde93

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #184 Gepost op: 19 januari 2015, 15:25:33 »
Ook ik ben gevraagd als CM. Op de bruiloft van mijn zus in de zomer! Ik struin op het moment het hele forum af op zoek naar originele ideeën! Wat ik zelf nog een leuk idee vind, is om de gasten een 'cadeaubon' te laten maken die het bruidspaar kan inwisselen. Dus bijvoorbeeld een keer de ramen zemen, ontbijtje op bed, het geheime recept van tante Truus etc.. Net zo'n idee als met die heliumballonnen maar bij die ballonnen heb je niet de garantie dat er eentje terugkomt..

Zelf worstel ik nog met een goede opstelling van het briefje dat bij de trouwkaart gaat.. Wat moet daar allemaal op en hoe begin je inderdaad? Ik wil het een leuk briefje maken en niet een vol A4tje met opdrachten.. Iemand een voorbeeldbrief? Ikzelf gooi die dingen namelijk altijd weg.. :dry:

Senty

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Vrouw
  • Onze mooie trouwdag was op 29 mei 2015!
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #185 Gepost op: 19 januari 2015, 17:47:51 »
Ik zou denk ik beginnen met de reden van de brief, namelijk het huwelijk van je zus en dan heb je meteen de mogelijkheid jezelf voor te stellen als ceremoniemeester en dat je dus zus van de bruid bent.

Belangrijk is het doel wat je wilt bereiken, wat je 'verwacht' van de gasten (presentje/creatieve bijdrage) om tot een totaal plaatje te komen.

Een uiterste datum om af te melden als ze niet bij het feest kunnen zijn, hoe ze zich af kunnen melden/hoe je bereikbaar bent.

Sommige ceremoniemeesters maken een e-mailadres aan, die zij beheren en later het wachtwoord geven aan het bruidspaar na de trouwdag zodat zij alles in kunnen zien en dat daar foto's naartoe gestuurd kunnen worden die op de dag zelf gemaakt zijn door gasten, etc.
Dan is het handig dit e-mailadres er ook in te vermelden.

Zomaar even een voorzetje hoor, wat in me op komt, misschien heb je er wat aan!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2015, 17:51:01 door Senty »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards