collapse

Auteur Topic: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.  (gelezen 98903 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

isabel

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #25 Gepost op: 8 april 2005, 19:18:38 »
van ons ik het wel iemand die we kennen maar die al veel huwelijken gedaan heeft hier is het echt zo iemand inhuren

Isabel

Natasja

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #26 Gepost op: 8 april 2005, 19:50:13 »
Mijn oudste zus is het bij ons. We doen al het geregel zelf maar op de dag zelf, doet zij alles waar wij ons niet druk om moeten maken. Of iedereen er is, goed aan tafel gaat zitten, contante betalingen voor op die dag. zij is contact persoon op het feest enzo. als er wat is dan gaan ze naar haar toe en niet naar ons. En samen met mijn jongste zusje (die mijn persoonlijk assistent is) doen ze samen het vrijgezellen feest voor mij.

Groetjes
Natasja

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2008, 21:07:56 »
Is er al een centraal topic voor alle ceremoniemeesters? Ik kon hem niet vinden... :wink:

In ieder geval leek het me wel leuk om een topic voor CM's aan te maken! Mijn vriend en ik zijn in 2006 CM geweest bij de bruiloft van goede vrienden van ons en dit weekend heeft mijn vader aan ons gevraagd of we deze taak ook op ons willen nemen bij zijn bruiloft. (Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden, moeder is al hertrouwd, en mijn vader dus binnenkort ook.)

Wissel hier je ervaringen uit, wat vond je ervan? Verschrikkelijk? Leuk? Véél werk?

Ik vond het enorm leuk om te doen en heb ook zin om voor mijn vader aan de slag te gaan. Ik vind het sowieso al erg bijzonder dat hij weer gaat trouwen!

Mocht iemand het interessant vinden heb ik nog wel een draaiboek en een voorbeeldbrief voor bij de uitnodiging op mijn pc staan! Mocht je die willen ontvangen, stuur me dan even een privéberichtje.

L.S.

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2008, 21:53:28 »
[quote name=\'Hakkie\' post=\'159620\' date=\'21 April 2008, 21:07\']Is er al een centraal topic voor alle ceremoniemeesters? Ik kon hem niet vinden... :wink:

In ieder geval leek het me wel leuk om een topic voor CM's aan te maken! Mijn vriend en ik zijn in 2006 CM geweest bij de bruiloft van goede vrienden van ons en dit weekend heeft mijn vader aan ons gevraagd of we deze taak ook op ons willen nemen bij zijn bruiloft. (Mijn ouders zijn al heel lang gescheiden, moeder is al hertrouwd, en mijn vader dus binnenkort ook.)

Wissel hier je ervaringen uit, wat vond je ervan? Verschrikkelijk? Leuk? Véél werk?

Ik vond het enorm leuk om te doen en heb ook zin om voor mijn vader aan de slag te gaan. Ik vind het sowieso al erg bijzonder dat hij weer gaat trouwen!

Mocht iemand het interessant vinden heb ik nog wel een draaiboek en een voorbeeldbrief voor bij de uitnodiging op mijn pc staan! Mocht je die willen ontvangen, stuur me dan even een privéberichtje.[/quote]

Hoi,

Ik ben ook samen met een vriendin gevraagd om CM te zijn bij een bruiloft van een bevriend stel.
We doen dit allebei voor het eerst dus alle tips zijn welkom!

Joma87

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3150
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:33:31 »
Ik ben ceremoniemeester geweest bij mijn broer, nu zelf getrouwd en ben volgend jaar ceremoniemeester bij een goede vriendin! Dus als jullie vragen hebben kom, maar op. 1 tip alvast, zorg dat je op die dag zelf ook geniet, dat vergat ik bij mijn broer.

mariel112

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #30 Gepost op: 31 augustus 2008, 12:00:23 »
Hoi hoi,

Ik ben gevraagd om cm te zijn op de bruiloft mijn mijn beste vriendin. Zij gaat trouwen met mijn neef!
Erg leuk om te doen. :biggrin:  Heb al een leuk briefje bij de kaart in gedaan!
En voor de versieringen is ook al alles geregeld!  :)
Maar ik heb echt nog geen idee wat ik op de dag zelf moet doen.  :blink:
Ik ga natuurlijk nog van alles met hun doornemen! maar wat kan ik allemaal verwachten op zo een dag?
En tips zijn welkom!!!!

Groetjes

roxanne29-08

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #31 Gepost op: 6 september 2008, 13:57:05 »
Ik ben ceremonimeester geweest bij mijn beste vriendin en zij doet nu hetzelfde voor mij.
Ik heb genoten van de dag, het was heel intiem, beetje als je eigen bruiloft omdat je overal zo kort bij staat.
veel taken had ik niet die dag; geld bijhouden voor de lunch, fotograaf en taxi's. alles in goede banen leiden zodat iedereen overal op tijd is.
zorgen dat haar jurk steeds perfect lag (gevolg tippel tippel van mijn hakken door de kerk :huh: ).
Maar vooral genieten van het bruidspaar en 's avonds als je in bed ligt beseffen dat jij je steentje hebt bijgedragen aan de mooiste dag van hun leven....

niet temin het ergste vond ik het vrijgezellenfeest regelen.. pfffff bloed zweet en tranen gekost.. maar we zijn met haar gaan paaldansen (zelfs haar moeder is in de paal geweest, met reuma) gaan eten in een eetcafe, waarna we een kleine bridal shower hebben gedaan, en haar pakje onthuld werd.. ze ging van bun heten dus werd ze playboy van bunny.. ze moest wortellen verkopen en haalde 170 euro op.. geweldig.. en dat zorgde ervoor dat wij de hele dag aan drank hadden terugverdiend..
mijn tip.. maak het jezelf niet te moeilijk, doe niks wat jezelf ook niet wilt, en heb respect voor haar wensen, en voor op de trouwdag.. laat je niet gek maken door een bridezilla.. bring her back to earth en laat haar en jezelf genieten!!!
succes allemaal.

groetjes rox

Ellen84

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2009, 14:59:54 »
Leuk topic! Jammer dat er al lang geen reacties meer op zijn gekomen, want ik ben erg benieuwd hoe anderen te werk gaan als ceremoniemeester!

Ik ben vandaag gevraagd door een goede vriendin om ceremoniemeester te zijn. Echt super leuk om te doen! Ben zelf in juli getrouwd dus heb wel wat ervaring. Toch is het wel spannend om voor anderen CM te zijn.

Wat was de rol van jullie in de voorbereidingen?

Ben heel benieuwd!

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2009, 17:45:42 »
Oh ik zie dit topic dus voor het eerst! En ik denk dat ik je even ga PB'en Hakkie, want mijn zus is cm bij ons (zou eerst samen met haar vriend maar dat is dus uitgegaan na 6,5 jaar :sad:) en die vindt het vast wel prettig om een beetje houvast te hebben!

Mirte 25

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2009, 18:25:27 »
Ik zie hem ook voor het eerst!! 2 weken na mijn eigen bruiloft aangesteld als CM bij mijn broer ben ook erg beneiwd wat andere mensen hebben gedaan!!

Groetjes

   Mirte

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2009, 11:55:26 »
Mensen die interesse hebben in een draaiboek mogen mij pb'en met hun e-mailadres :) Andere ervaringen vertel ik graag in dit topic, liefst wel concrete vragen want er valt zóveel te vertellen dat ik daar nu even niet aan begin haha :wink:

Ellen84

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:35:25 »
Ik ben erg benieuwd naar jullie rol in de voorbereiding.

Zelf weet ik niet zo goed wat er van een CM verwacht wordt, maar heb ik tegen het bruidspaar gezegd dat ik wil helpen bij de voorbereidingen (voor zover ze dat willen en nodig vinden) en uiteraard op de dag. Ik heb een aantal ideen opgestuurd, namelijk:

Qua voorbereidingen:
- het onderhandelen over de offertes;
- het helpen zoeken naar bruidstaart, dj/band, vervoer, fotograaf, bruidssuite enzovoorts;
- contactpersoon voor gasten die iets willen organiseren;
- het beheren van de cadeaulijst;
- organiseren vrijgezellenfeest


Op de dag zelf:
- Ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt en als er iets niet goed gaat, dat het bruidspaar daar niets van merkt!
- Het bewaken van de tijdsplanning op de dag zelf.
- Aanspreekpunt voor gasten en personeel
- Betalen rekeningen
- Zorgen dat het bruidsboeket, de ringen en belangrijke papieren niet vergeten worden.
- Zaal in orde maken;
- Zorgen dat de gasten goed ontvangen worden;
- Indien de gasten van de kerk naar de feestlocatie moeten, zorgen dat iedereen dit weet te vinden. Bijvoorbeeld door een plattegrond mee te geven en mobiel bereikbaar te zijn.
- Mededelingen doen aan avondgasten en daggasten over het programma (moment stilte bij het eten, door geven wanneer het bruidspaar gefeliciteerd kan worden, enzovoorts)
- Indien er een receptieboek is, zorgen dat deze verspreid wordt.
- Begeleiding foto's
- Begeleiding tafelindeling
- Uitdelen van corsages
- Verspreiden van bedankjes
- Zorgen dat het bruidspaar op de dag zelf tijd heeft om zich op te frissen, zorgen dat de jurk van de bruid goed ligt enzovoorts
- Tijdens de avond beheren van cadeaus (bijvoorbeeld zorgen dat het geld in een kluis wordt gelegd)
- Zorgen dat de fotograaf zijn werk goed doet
- Na het feest locatie weer netjes achter laten, evt ballonnen en versiering weghalen, zorgen dat alle ontvangen cadeaus meegenomen worden door het bruidspaar of de ouders enzovoorts.


Dit zijn slechts ideeën. Volgens mij heeft ieder bruidspaar hier een andere voorkeur voor. Dus ik ben heel benieuwd hoe jullie dit aanpakken.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2009, 09:16:51 door Ellen84 »

Kippie

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:14:56 »
Ik ben een paar weken geleden CM geweest bij de bruiloft van m'n zus, samen met m'n vriend. Erg leuk!!

Het vrijgezellenfeest regelen was inderdaad het meeste werk. Misschien ook wel omdat ik graag de touwtjes in handen heb en dus veel zelf heb willen doen. Ik heb wel een paar vriendinnen gevraagd te helpen (brainstormen wat we gaan doen, outfits bedenken, opdrachtjes bedenken). Buiten dat dit helpt in tijd is het ook goed voor het groepsgevoel en heb je meteen draagvlak voor 't gekozen programma.
Vaak kun je het veel leuker en goedkoper maken doorzelf de verschillende activiteiten te regelen en geen arrangement te boeken. Ook kan een lunch in de vorm van zelf samengestelde picknick de kosten behoorlijk drukken.

Op de dag zelf was ik een beetje een duizendpoot. Ik was naast CM ook getuige, heb de foto's gemaakt tijdens de fotosessie, ook deed ik 's middags en 's avonds mee aan 'n stukje. Om ervoor te zorgen dat je toch wat kunt genieten is het niet onaardig om bepaalde taken te delegeren. Vaak vinden vrienden het leuk als ze kunnen helpen... maak daar gebruik van!

Ik heb geen brief bij de kaart gedaan maar mensen via mail "aangeschreven".  Ik heb zelf zo'n hekel aan die brieven, maar misschien komt dat ook omdat ik voorheen van die A4 vullende instructie brieven heb gekregen, met teveel tekst waardoor ik de moed niet kan vinden om eraan te beginnen en ze dus niet lees.
Ik heb aan alle dag/avondgasten een reatieve bijdrage gevraagd voor een boekje voor het bruidspaar en de meiden van het vrijgezellenfeest hebben een vragenlijst ingevuld voor een vriendenboekje (waar ook de vrijgezellenfeest foto's in zijn geplakt)

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2009, 15:50:32 »
[quote name=\'Ellen84\' post=\'275737\' date=\'19 October 2009, 14:35\']Qua voorbereidingen:
- het onderhandelen over de offertes;
- het helpen zoeken naar bruidstaart, dj/band, vervoer, fotograaf, bruidssuite enzovoorts (de CM kan bijvoorbeeld verschillende offertes opvragen, zodat het bruidspaar hier minder werk aan heeft, en zich kan focussen op andere dingen voor de bruiloft);[/quote]
Deze twee dingen vind ik een beetje flauw om door de CM te laten doen. Als bruidspaar kies je dat toch zelf? En iets door de CM laten doen zodat het bruidspaar minder werk heeft vind ik ook een beetje lullig eigenlijk. Dan schuif je als bruidspaar de rotkarweitjes op de CM af, dat is wat anders dan "hulp".

Wij doen het organiseren zelf, en willen de CM inderdaad als aanspreekpunt voor de gasten, ook op de dag zelf, en om op de dag zelf de touwtjes in handen te hebben.

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2009, 16:20:21 »
Jeuhtje...
Wat een lijsten...
Ik hoorde van een vriendinnetje dat zij en haar man zijn ingehuurd (maar dan zonder betaling :wink:) als CM en dat ze ook op de kids moeten passen en broodjes moeten smeren en echt meer van die "rotklusjes"...

Ik zou zelf vinden:
CM -> extra ogen en oren op de dag, maar verder niks. Ik ben te controlfreak om het zelf uit handen te geven. Dat speelt hier ook mee trouwens...

Ik vind onderhandelingen en geldkwesties -> bruidspaar. Je bent als CM geen ingehuurde (en betaalde) Weddingplanner. Als een paar dat wil, dan moeten ze er maar eentje inschakelen, maar niet een CM alles in de schoenen schuiven...

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2009, 16:25:04 »
Precies Stimpy, dat bedoelde ik te zeggen. Alsof je CM mee moet naar alle locatie-bezichtingen, taartproeverijen etc. Waarom? Je beslist toch als bruidspaar? Ik "gebruik" mijn CM dan ook alleen als aanspreekpunt voor de gasten en het personeel op de dag.

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2009, 16:28:13 »
Volgens mij is dat ook het meest gebruikelijke voor ceremoniemeesters. Toch? Ben hier nog niet echt mensen tegengekomen die hun ceremoniemeester als weddingplanner hebben ingezet volgens mij.

Broekkie

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:22:56 »
wij hebben mijn schoonzus als cm gevraagd.
en ik ga haar echt niet de k*t klusjes laten doen.
zij regeld bijv dat iedereen in de goede auto zit,
corsages op,
evt meehelpen met me jurk maar dat kan ook door
iemand anders.

Trouwring

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:28:59 »
Ben zelf geen CM of ooit geweest. Ik heb eigenlijk alles samen met mijn man geregeld voor de bruiloft. Het enige wat onze CM's hebben gedaan:
- Versieren feestlocatie (was op de dag zelf, dus konden wij niet doen).
- Daggasten corsages geven, naar de volgende locatie doorsturen en een routebeschrijving geven
- Voor het feest: van tevoren bedenken wie wanneer een stukje gaat doen en diegene daar op attenderen tijdens de avond.

Verder hebben wij dus alles zelf gedaan, en dat vond ik ook prima.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2009, 21:56:23 door Trouwring »

Cattie

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:32:51 »
Hier nog een ceremoniemeester. Ik mag volgend jaar juli ceremoniemeester zijn bij de bruiloft van een nichtje van vriend en haar toekomstige man. Vind het helemaal leuk, maar aangezien ze nog niet echt aan het voorbereiden zijn heb ik ook nog geen idee wat ik moet doen. Denk dat het allemaal wel mee zal vallen aangezien ze het klein houden en het eten (bbq) en feest in de tuin doen.
Heb ze wel al geholpen aan een tweede fotograaf. Haar vader gaat de reportage doen (ik noem ze de statiefoto's) en voor de rest van de dag wilde de bruid een andere fotograaf zodat haar vader ook kan genieten. Nu heb ik een student fotografie gevonden die deze taak voor €10,00 per uur op zich wil nemen.
In het boekje dat ik heb gekregen staat dat je ook het vrijgezellenfeest regeld maar ze heeft ook nog een zus is dat dan niet meer haar taak? Ik wil het ook graag regelen maar wil de zus niet voor het hoofd stoten en de taak "afpakken".

Hakkie ik ga je pb-en!

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #45 Gepost op: 20 oktober 2009, 13:03:51 »
Ik heb enkele pb's ontvangen, ik ga daar later op reageren als ik iets minder druk ben :) Ook dit topic zal ik dan even goed lezen en gaan beantwoorden, leuk! :biggrin:

Kippie

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2009, 09:04:05 »
[quote name=\'stimpy\' post=\'275780\' date=\'19 October 2009, 16:20\']CM -> extra ogen en oren op de dag, maar verder niks. Ik ben te controlfreak om het zelf uit handen te geven. Dat speelt hier ook mee trouwens...[/quote]

Ik denk eigenlijk dat CM in het leven zijn geroepen om je de meeste dingen uit handen te nemen. Dat je niet op je eigen dag de dirient hoeft te spelen maar dat je gewoon kan genieten en dat je weet dat er iemand is die alles in goede banen probeert te leiden.

wievie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 732
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #47 Gepost op: 7 maart 2010, 21:58:02 »
UP!!

Ik heb een vraagje over de uitnodigingen, volgens mij is het zo dat de cm's een extra papiertje in de uitnodiging doen, is dat voor de stukjes en andere leuke acties, of moet daar ook in komen te staan wie wanneer is uitgenodigd?
Of is dat weer iets wat het bruidspaar moet doen?

Suusjeuh

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #48 Gepost op: 7 maart 2010, 22:38:57 »
Wij hebben zelf de kaart gedaan, een inleg vel voor avond of daggasten en de CM's hebben er een briefje bij gedaan met iets voor stukjes ( In ons geval; geen bloemen, maar wel een nep roos meenemen, we hebben nu een gigantisch boeket neprozen als aandenken )

marian1313

  • Gast
Re: Het grote ceremoniemeester-topic, mbt. taken, verwachtingen etc.
« Reactie #49 Gepost op: 8 maart 2010, 09:07:21 »
sowieso lijkt me dat alles wat er op dat eventuele extra briefje komt te staan (behalve een eventuele verrassing) in overleg met het bruidspaar gebeurd
wij hebben ervoor gekozen om niet de hele dag met de daggasten te bespreken, ze weten hoe laat ze verwacht worden, hoe laat de ceremonie en de mis is en hoe laat het feest is. We hebben ze niet verteld hoe laat we gaan eten e.d., als mensen er naar vragen zullen de ceremoniemeesters het ze wel vertellen

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards