collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 373218 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1325 Gepost op: 12 januari 2011, 15:36:57 »
Nou het was bij mij meer de onwetendheid. Ik had geen idee wat ik moest verwachten en ik was bang dat hij moeilijke vragen zou gaan stellen waar ik geen antwoord op wist. (Wist ik veel) Ik had nog nooit met de dominee gesproken en ben sowieso niet gewend om over het geloof te praten, zeker niet met voor mij onbekenden. Mijn vriend dus wel. Dit gesprek was ook bedoeld als voorbereidend gesprek, aangezien wij niet precies wisten hoe het allemaal in zijn werk gaat, de voorbereidingen voor een kerkelijke inzegening.
De dominee heeft het ons heel duidelijk en rustig uitgelegd. Dat van die brief is sinds een korte tijd en heeft veel negatieve reacties opgeroepen in de gemeente. Er zijn veel stellen die het weigeren te doen. Het is dan ook niet verplicht. Wij hebben besloten dit wel te doen, omdat we het wel fijn vonden op deze manier.

Dus juist niet veel negatiefs. Het gaat er dus niet om dat ik niet ik de kerk wil trouwen, juist heel graag en hier hebben we goed over nagedacht. Ik heb juist een heel goed gevoel aan het gesprek over gehouden :)

Edit: Vind het moeilijk te verwoorden.. ik ga al wel 7 jaar naar de kerk hoor.. niet dat ik vanuit het niet opeens in de kerk wil trouwen!
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2011, 15:45:45 door Jnine89 »

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1326 Gepost op: 12 januari 2011, 16:36:23 »
Oh, ok, verkeerd begrepen dus. Uit je stukje dacht ik op te maken dat de dominee niet zo'n toppertje was, het gesprek wat ongemakkelijk, jullie nogal onzeker en nogal veel 'moeten'. :)

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1327 Gepost op: 12 januari 2011, 16:39:19 »
Ja ik ben niet zo goed in verwoorden merk ik weer...  :dry:

De man was echt aardig :) Hebben veel gelachen tijdens het gesprek en ik was inderdaad onzeker voor het gesprek, maar ging blij en sterk weer naar huis :)

zusje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1328 Gepost op: 13 januari 2011, 10:05:16 »
Citaat
en we werden niet aan strenge selecties onderworpen of het trouwen in de kerk wel 'mag' of niet (wat een bullshit!).

Ben ik het toch niet helemaal met je eens Inx..vind het wel goed dat er gekeken wordt waarom je nou in de kerk wil trouwen. Je beloofd ten slotte wel ten overstaande van God dat je de rest van jullie leven samen met Hem willen 'delen'. Niet zomaar iets wat je doet, omdat het leuk is dat het erbij hoort toch?

Maar, al jij daar al een poos naar de kerk gaat Jnine vind ik het idd wel raar dat je dat aan hem uit moet leggen. Zou het dan eerder iets vinden om bij 'onbekende' te doen zeg maar.. Niet dat ik vind dat een dominee kan bepalen of je een goede intentie hebt of niet, maar wel om de mensen na te laten denken wat een kerkelijk huwelijk nou eigenlijk inhoud!

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1329 Gepost op: 13 januari 2011, 10:10:56 »
Ze doen het dus bij iedereen. En niet eens zo zeer om te controleren of je wel in de kerk mag trouwen, het gaat er vooral om dat je even goed nadenkt waarom je het doet en wat het dan precies betekent.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1330 Gepost op: 13 januari 2011, 10:18:26 »
Ben ik het toch niet helemaal met je eens Inx..vind het wel goed dat er gekeken wordt waarom je nou in de kerk wil trouwen. Je beloofd ten slotte wel ten overstaande van God dat je de rest van jullie leven samen met Hem willen 'delen'. Niet zomaar iets wat je doet, omdat het leuk is dat het erbij hoort toch?
True, en onze dominee heeft echt wel aan ons gevraagd wat het voor ons betekent om in de kerk te trouwen, maar zo'n hele brief schrijven, daar gaan mijn stekels van overeind staan omdat ik altijd heb geleerd dat bij God (en in de kerk!) iedereen welkom is.

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1331 Gepost op: 13 januari 2011, 10:23:23 »
Ja een brief schrijven blijf ik ook een raar geval vinden. Mijn schoonvader zit in de kerkenraad en is er zelf ook op tegen. Mijn zwager heeft het ook geweigerd toen hij ging trouwen. Wij hebben er voor gekozen om het wel maar gewoon te doen, omdat ik het nogal moeite heb met spreken (sociale kwestie) en mijn lief is er ook geen topper in. En zoals jullie merken heb ik met schrijven geen moeite! :wink: Nou moet ik zeggen dat ik nog nooit heb gehoord dat er een huwelijk afgekeurd is trouwens.

zusje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1332 Gepost op: 13 januari 2011, 11:22:21 »
Nee, een brief schrijven is idd een beetje bijzonder..

Hoorde trouwens laatst een verhaal...stel had 2 kinderen en wilde dus ook in de kerk trouwen. Moesten ze eerst een half jaar apart gaan wonen en dan mochten ze in de kerk trouwen...hoezo, gij zult niet oordelen..Lekker mensen de kerk uit jagen..

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1333 Gepost op: 13 januari 2011, 11:27:41 »
huh  :blink:

Nou dat slaat nergens op nee!

Vond het leuk dat onze dominee zo enthousiast reageerde toen ik vertelde dat er ook moslims zullen komen tijdens de dienst (mijn beste vriendin en getuige, met gezin). Hij vond het heel bijzonder en benadrukte nog ene keer dat ze van harte welkom zijn.

Lola_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1334 Gepost op: 13 januari 2011, 11:51:20 »
Zusje: dat vind ik ook wel heel erg vreemd!
Ik hoorde ook een keer van een paar dat gemeenschap had gehad voor het huwelijk, dat ze moesten biechten en bidden voor vergeving en toen waren ze weer maagd??!!  :blink:

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1335 Gepost op: 13 januari 2011, 11:56:48 »
Das handig! :laugh:

MG.

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1336 Gepost op: 10 januari 2012, 11:05:48 »
Hoi!

Trouwen jullie in de kerk?? Waarom wel en waarom niet?
Ik heb er nogal wat discussies over en weet het niet zo goed...

Hoop van jullie te horen!

DNE

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2015
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1337 Gepost op: 10 januari 2012, 11:10:04 »
Wij trouwen wel in de kerk, omdat ik van huis uit gelovig ben (en ook nu vaak naar de kerk ga). Lief respecteert dat gelukkig en trouwt voor mij in de kerk.

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1338 Gepost op: 10 januari 2012, 11:27:34 »
geloof dat hier al diverse topics over zijn, met de zoekfunctie kan je denk ik al een hoop vinden.

Succes!

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1339 Gepost op: 10 januari 2012, 12:40:19 »
Hoi MG,
Wij trouwen wel in de kerk, omdat vriendlief en ik beiden gelovig zijn en dat voor ons belangrijk is. Wat zou voor jou een reden zijn om hier wel of niet voor te kiezen?

MG.

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1340 Gepost op: 10 januari 2012, 13:48:45 »
@roze:
Het is niet zozeer voor mezelf maar (goede) vrienden die er over nadenken.
Zij hebben niet echt iets met god, maar zouden wel in (en ook voor) de kerk willen trouwen.
Ik heb daar een beetje moeite mee en vroeg me af of er anderen zijn die hier ook voor gekozen hebben en waarom?
Vind het een beetje hypocriet en zou ook niet weten of het wel kan/mag. Waarom willen trouwen voor een 'god' waar je 'een soort van' in 'gelooft'? Is het dan een mooi ritueel? Geeft het een goed gevoel? wat zijn de voor/nadelen?

Ik wil ze graag begrijpen, vandaar de vraag! :wink:

@bridefromNijkerk:
Thanx zal even zoeken!

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1341 Gepost op: 10 januari 2012, 13:52:02 »
Tja hoe erg moet je geloven om voor de kerk te trouwen.
Betekend dat dat je elke zondag in de kerk zit en dagelijks bid, geen sex voor het huwelijk of dat je in je hart het gevoel hebt dat je geloof waar is en bijdraagt aan je leven.
Ik vind dat laatste.
Het gaat er tenslotte om wat het geloof voor jou betekend en niet wat je showt aan de buitewereld.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 14:06:45 door Happy Bride »

MG.

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1342 Gepost op: 10 januari 2012, 13:57:46 »
Tja, goede vraag....
Maar wat geloven christenen daarin precies? weet iemand dat? wanneer mag je niet meer of juist wel in de kerk trouwen? Ik bedoel er zal wel een pastor of dominee moeten zijn die zo'n dienst dan wil leiden... toch? Of mag iedereen dat doen?
Maar als ik jou dus goed begrijp zeg je: je moet het zelf weten, het gaat om waar jij je goed bij voelt op de grote dag?

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1343 Gepost op: 10 januari 2012, 14:06:48 »
Dat zal bij iedere kerk heel erg verschillend zijn. Bij onze kerk doen ze daar heel moeilijk over, maar bij sommige kerken mag iedereen gewoon trouwen.

Ik ben ook van mening dat je niet per se iedere week in de kerk hoeft te zitten om te geloven. Iedereen gelooft op een andere manier en als het voor hun belangrijk is en het ze mooi lijkt voor hun trouwdag dat is dat toch hun keuze? En is daar toch niks mis mee?

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1344 Gepost op: 10 januari 2012, 14:07:56 »
Ja inderdaad dat zeg ik. Als het voor jou een meer waarde heeft om te trouwen voor de kerk dan moet je dat doen.

blondbruidje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1345 Gepost op: 10 januari 2012, 14:27:36 »
Toevallig dat je deze vraag stelt. M'n partner en ik gaan namelijk ook ons huwelijk laten inzegenen voor de kerk, maar komen er ook niet veel. We zijn beide nog wel lid van de kerk en ik geloof dat dat wel scheelt. Het is niet zo dat je 'zo' ff in de kerk trouwt. Wij hebben contact opgenomen met de kerk en zullen na het eerste contact met de dominee, meerdere gesprekken met haar hebben waarin juist zaken worden besproken als waarom wil je in de kerk trouwen, wat betekent het geloof voor je en voor je relatie met elkaar, etc. Uiteraard kan dan ook nog het besluit vallen om het niet te doen, omdat je je er toch niet goed bij voelt. Er zijn binnen de protestantse kerk niet veel 'regels' meer. Het gebeurd ook wel dat er speciaal teksten worden gemaakt als van een stel de één wel gelovig is en de ander niet. Degene die niet geloofd kan moeilijk zeggen dat hij/zij in God geloofd, maar wel dat hij/zij het geloof van de ander respecteert. Verder zijn interreligieuze ceremonies vaak ook mogelijk en ook voor stellen van hetzelfde geslacht is een kerkelijk huwelijk tegenwoordig mogelijk (al zal dat misschien niet overal kunnen).
Het is dus niet meer zo dat een kerkelijk huwelijk aan allerlei regels gebonden is. Er kan juist heel veel. Volgens mij is dit bij de Katholieke kerk nog wel iets anders, maar dat durf ik niet te zeggen.

De reden waarom we in de kerk willen trouwen kan ik heel moeilijk onder woorden brengen. Ik geloof namelijk wel, maar niet persé in dat wat de kerk precies voorschrijft. Vandaar ook dat ik het moeilijk onder woorden vind te brengen. Het is een gevoel. Niet een gevoel dat ik dit moet doen voor m'n ouders, of dat het zo hoort, maar een gevoel dat veel dieper uit mezelf komt. Afgelopen zomer heb ik een kerkelijke inzegening meegemaakt van vrienden en daar was ik ook weer heel erg van onder de indruk. Het was zo mooi en vol betekenis! Maar nog steeds drukt dat nog niet goed uit waarom ik precies in de kerk wil trouwen. Het is een lastig onderwerp.

@nniek

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1927
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1346 Gepost op: 10 januari 2012, 20:18:25 »
Er zijn binnen de protestantse kerk niet veel 'regels' meer.

Hmm, ik heb hier toch een ander beeld bij. 'De protestantse kerk' bestaat niet echt. Je hebt zoveel stromingen en dus ook weer zoveel 'meningen' en ook regels. Het ligt echt aan de kerk waar je wilt trouwen.

blondbruidje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1347 Gepost op: 10 januari 2012, 20:37:23 »
Misschien had ik meer moeten zeggen de PKN, de Protestantse Kerk Nederland. Ik heb daar een boekje van over trouwen en daarin wordt juist aangegeven dat er heel veel mogelijk is. Uiteraard zal dat in iedere kerk en door iedere dominee weer anders ingevuld worden, maar juist als ik dat boekje lees krijg ik niet het gevoel dat er sprake is van veel regels. Maar misschien interpreteren we het woord 'regel' wel anders. En, zoals je zegt hangt het ook van de specifieke kerk af. Ik denk ook dat daarom gesprekken met de dominee erg belangrijk zijn in de voorbereiding op het kerkelijk huwelijk.

Nogevengeduld

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1348 Gepost op: 10 januari 2012, 22:15:55 »
Citaat
Het is niet zozeer voor mezelf maar (goede) vrienden die er over nadenken.
Zij hebben niet echt iets met god, maar zouden wel in (en ook voor) de kerk willen trouwen.
Ik heb daar een beetje moeite mee en vroeg me af of er anderen zijn die hier ook voor gekozen hebben en waarom?
Vind het een beetje hypocriet en zou ook niet weten of het wel kan/mag. Waarom willen trouwen voor een 'god' waar je 'een soort van' in 'gelooft'? Is het dan een mooi ritueel? Geeft het een goed gevoel? wat zijn de voor/nadelen?

Maar wat als deze vrienden er toch voor kiezen om wel in/voor de kerk te trouwen. Dat moeten ze toch helemaal zelf weten?

Wij zijn zelf wel voor de kerk getrouwd omdat we allebei maar vooral ik veel waarde hecht aan het geloof. En nee, ik kom niet iedere week in de kerk. Ik geloof op mijn manier!
Ik snap niet goed waarom jij er moeite mee hebt dat vrienden voor de kerk willen trouwen ookal hebben ze "niet echt iets met god" Dat is toch aan hen om te bepalen?

Wij kregen de opmerking "oh, dan trouwen jullie zeker in de kerk voor de foto's?" Nee, dat was voor ons niet de reden. Dat we voor de kerk zouden trouwen was al zeker voordat we een datum prikte.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 22:16:20 door Nogevengeduld »

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1349 Gepost op: 11 januari 2012, 17:50:06 »
@ MG. Ik dacht dat je voor jezelf vroeg, dus vandaar mijn vraag op die manier;-) Het verschilt absoluut per 'soort' kerk hoe de regels zijn, dus dat kan ik ook niet beoordelen voor je vrienden. En ik denk dat de redenen waarom mensen in een kerk willen trouwen, ook heel divers zullen zijn. Misschien gewoon eens aan je vrienden vragen of ze het je kunnen uitleggen?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards