collapse

Auteur Topic: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag  (gelezen 51521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ellebel

  • Gast
In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Gepost op: 30 januari 2006, 13:29:16 »
Hallo,

Ik heb even een vraagje en zou graag wat meningen horen. Mijn schoonvader is ca. 2 jaar geleden overleden. Nu zijn wij over een paar maanden 12,5 jaar getrouwd. Wij geven een feest.  Mijn schoonvader was een man die ontzettend van feesten hield. Nu hebben wij (we geven het feest met 2 stellen en die 2 mannen zijn broers van elkaar, het gaat dus om hun vader)  het idee om de band om ca. 11 uur iets te laten zeggen over hem. Een of twee kort zinnetjes en dan een lekker feestnummer te laten zingen zeg maar. Dan is hij toch herdacht en hoort er een beetje bij.

Nu krijgen wij het commentaar van zijn andere kinderen dat wij het "sentiment" aan het opzoeken zijn. En dat ze nog niet weten of ze wel willen komen. Want dat wordt dat nummer dus aan hem opgedragen en "moeten" ze dus gaan huilen. Zo wordt het gezegd. Wij hebben gezegd: Je "moet" niks, het is geen triest nummer ofzo. Even 2 korte zinnetjes worden er gezegd en dan het feestnummer erin. Waarbij ik zeker weet dat wij de polonaise lopen en er ontzettend veel mensen zullen aansluiten. Mijn schoonmoeder vond het idee dat we iets willen doen wel oke, maar als er maar niet een bepaald nummer wordt gedraaid wat zij niet kan aanhoren.

Wat vinden jullie? Hoe dan ook, wij doen het op onze manier, maar ik wilde gewoon eens weten of dat nou zo raar is wat wij doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes, Ellebel

bruidje

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2006, 13:32:49 »
is het mischie een goed idee om samen met je schoonmoeder en schoonzussen samen een liedje uit te zoeken om te draaien.
en er bij zeggen waarom je het wil doen

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2006, 13:34:58 »
Ik zou dan wel kiezen voor een humoristische zin...en niet een ontroerende...zodat men kan blijven lachen en daarna zonder brok in hun keel verder kunnen gaan met feesten....

Ellebel

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2006, 13:43:38 »
Nee samen uitzoeken werkt niet, want het gaan hun niet om het liedje (schoonzussen) maar om het feit dat we hem willen herdenken. Zij vinden het is feest.
Maar wij vinden ook dat het feest is, maar 1 liedje kan er toch wel vanaf. Hij zou anders nl. ook op die dag jarig zijn geweest.
Maar 1 van ons is ook echt op die dag 12,5 jaar getrouwd.
Ze vonden het dus onzin om zo sentimenteel te gaan doen.
Het enige wat wij zouden willen zeggen (door de band dan laten zeggen). Namens broer en broer (namen laat ik maar weg): Van harte ouwe, deze is voor jou.
Dat was het meer niet. En dan gelijk knallen met dat lied.

groet, Ellen

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2006, 13:58:30 »
Ik kan mij voorstellen dat het voor sommige emotioneel kan zijn en een dip kan geven tijdens het feesten...maar ik kan het ook voorstellen dat jullie er bij stil willen staan, ookal is het maar een paar tellen...

Het is moeilijk om iemand hier in te adviseren...ik zou zeggen, ga op je gevoel af en bespreek het met degene waarmee het feest wordt gehouden...als jullie er over eens zijn om het te doen...dan doen dus...het is jullie feest en voor jullie is het belangrijk...

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2006, 14:12:39 »
ik vind het eerlijk gezegd ook egoistisch van hun om te zeggen feest is feest en daar hoort geen sentiment bij!....

als jullie dat willen moeten jullie dat doen, en ik vind het mooi dat jullie het willen. Ik prijs het in plaats van het af te branden. En doe ook gewoon een gezellig feestnummer... en je kan altijd overwegen om daarmee af te sluiten zodat je de sfeer niet naar beneden haalt in het midden van de avond.

Chiara

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2006, 17:04:06 »
Bij alle wijze raad van de andere meiden wil ik nogmaals benadrukken dat het jullie feest is!
Doe dus vooral waar je jezelf goed bij voelt.

Essie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2006, 21:17:15 »
Ik vind dat welke keuze jullie ook maken, het altijd jullie keuze is! Een ander moet daar enkel RESPECT voor hebben. Het is toch ook juist fijn dat op deze manier hij er nog heel eventjes 'bij kan zijn'.
Jullie moeten vooral doen waarbij je jezelf goed voelt en ik weet zeker dat er ook veel mensen zullen zijn die er bewondering voor hebben. Het blijven nu een maal lastige situaties, maar da's geen reden om het voor altijd te negeren. Succes!!!

Abigail

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2006, 21:30:44 »
ik vind het eigenlijk wel een mooi gebaar om hem zo toch even te noemen  :rolleyes:
Jammer dat de meningen daarover zo verdeeld zijn bij jullie familie :sad:

Lizzie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2006, 11:20:36 »
Lieve allemaal,

ongeveer een half jaar geleden hebben mijn vriend en ik, 7 juli 2007 als trouwdatum gekozen.Iedereen, en vooral mijn vader, was dolenthousiast hierover.

Maar een aantal weken geleden, 2 juli om precies te zijn, is mijn papa overleden en op 7 juli heeft de crematie plaatsgevonden.Om half 2; precies dezelfde datum en tijdstip als dat wij onze huweijksmis vastgelegd hebben.
Ik heb hier erg veel over nagedacht,maar heb uiteindelijk,samen met mijn familie, besloten om het tóch gewoon te laten doorgaan op de geplande dag en tijdstip. Het zal me namelijk zowiesó heel veel pijn doen dat hij er niet bij kan zijn, of het nou net die datum is of niet...

Maar nou wil ik zo graag iets doen om hem te herdenken in de huwelijksmis,maar het ontbreekt me aan ideeën. Weten jullie misschien iets moois? Misschien een bepaald gedicht of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, in ieder geval alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Liefs, Lizzie

Sandra

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2006, 11:26:53 »
Allereerst heel veel sterkte!
Ik weet nooit zo goed hoe de verschillende mensen in de kerk heten, maar zou jullie dominee (of heet het anders?) hierbij geen goede suggesties hebben?
Of had je vader een gedicht of bepaalde tekst die hij heel mooi vond? Of zijn lievelingslied laten spelen? Probeer wel op te letten dat het niet te beladen wordt, want ondanks al het verdriet moet het natuurlijk ook een mooie dag worden..

santos_05

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2006, 12:42:40 »
Heel veel sterkte.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, en hoe je daar invulling aan moet geven. Je hebt hele mooie gedichten, maar zou dat idd aan de dominee vragen.

Mijn zwager is ook overleden, wij zitten met hetzelfde zie dit topic

Annemieke

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2006, 13:08:31 »
Allereerst veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Ik heb geen hele goede ideeën, maar misschien een kaars met een gedicht?

Evelien

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2006, 13:29:01 »
Allereerst ook namens mij heel veel sterkte met het verlies van je vader. Kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om daar iets voor te bedenken.
Misschien kun je aan het begin van de dienst een kaars voor hem aansteken. De beste vriend van mijn aanstaande kan er helaas ook niet meer bij zijn, wij maken een bloemstuk in de vorm van een hart en die staat de hele dienst voorin de kerk en die brengen we een dag later dan naar zijn graf.
Misschien kun je een gedicht van jullie aanspreekt of je vader aansprak voor laten lezen of hem in het gebed gedenken.
Ik heb het wel met Sandra eens, ik zou het ook niet té beladen maken, jullie trouwen maar één keer!
Ik wens je veel sterkte en succes met alles!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2006, 16:59:14 »
Namens mij ook veel sterkte met het verlies van je vader.
Je zou ook een foto van hem bij het altaar kunnen zetten in of bij een mooi bloemstuk.
Pfff.... ik vind het wel moeilijk zoiets.

Of zijn naam een keer in een "verhaal" terug laten komen...

Dennis

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2006, 21:38:09 »
Allereerst veel sterkte met dit grote verlies! Ik kan me voorstellen dat je je vader toch een klein beetje aanwezig wilt laten zijn op je trouwdag. Ben het wel met Sandra eens dat je moet uitkijken dat het niet te beladen wordt allemaal. Het is tenslotte je trouwdag. Denk eens aan een mooi lied dat jullie beiden mooi vonden of laat hem ergens terugkomen in een verhaal dat echt jullie verhaal is wat je dan deelt met al je gasten. Bovendien de datum en het tijdstip is natuurlijk ook al heel mooi. Nogmaals veel sterkte!

Groetjes Dennis


joke

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2006, 12:01:32 »
ook van mij heel veel sterkte met dit verlies. dit is natuurlijk voor jullie nu een vervelende dag om te trouwen maar ik vind het ook wel wat moois hebben. dit is een speciale datum geworden.
ik ken iemand die haar moeder was overleden en de stoel waar normaal gesproken haar moeder zou zitten heeft ze vrij gelaten, zij wist zeker dat haar moeder aanwezig zou zijn dus moest er ook een stoel vrij zijn. ik vond dat persoonlijk heel mooi.
ook is het misschien een idee om een kaars aan te steken en zijn naam terug te laten komen in een verhaal of gedicht.

ik zou het alleen niet de hele dag laten over heersen. het is jullie trouwdag. maak er wat moois van en natuurlijk kan je het even terug laten komen maar probeer er toch een beetje een feestdag van te maken.
ik zou er even bij stil staan (dat gaan we ook bij mijn overleden schoonvader doen) maar dan moet je er echt een mooie dag van gaan maken

alleen de datum en tijd is al iets speciaals vind ik.
heel veel sterkte
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2006, 12:07:30 door joke »

safari

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2006, 09:50:30 »
stoel vrij laten vind ik heel mooi en symbolisch!
Let er echt op dat niet iedereen het terug laat komen in zijn verhaaltje want dat legt toch een beetje een waas over de feestvreugde. Even noemen is hardstikke mooi en wat symbolen dan kan iedereen die daar behoefte aan heeft het voor zichzelf een invulling geven gedurende de dag.
Op zich is het mischien moeilijk dat het dezelfde datum is maar het heeft ook wel iets bijzonders.

Sandra

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2006, 09:55:55 »
Ik zou zelf nooit een stoel leeg laten, dat is namelijk zo ontzettend confronterend voor je zelf, maar ook voor je moeder. Zij zal haar man enorm missen, maar als je dat benadrukt met een lege stoel is er helemaal niet aan te ontkomen.
Mijn schoonvader leeft niet meer, en mijn schoonmoeder wilde bij het vorige huwelijk van m'n lief bij het verlaten van het huis ook niet alleen op de foto met m'n lief en zijn ex, en ze wilde ook niet alleen zitten.

Lizzie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2006, 19:49:02 »
Dank je wel allemaal voor jullie lieve reacties en tips...

Ik heb besloten dat ik in de mis een gedichtje ga voorlezen,iets wat ik zelf ga schrijven. Het zal waarschijnlijk iets worden in de zin van dat het de mooiste en gelukkigste dag van mijn leven is,maar dat het me vel pijn doet dat hij er niet bij kan zijn.Maar goed, ik heb nog tijd genoeg om daar over na te denken.
En 's avonds op het feest wil ik zijn lievelingsnummer laten draaien als een soort ode aan hem en dan vraag ik alle aanwezigen de dansvloer op om te schuifelen,want het is een heel mooi rustig nummer.
Het liefst zou ik dan willen dat mijn aanstaande op dat moment met mijn moeder danst ,maar dat moeten we tegen die tijd maar even zien...

Ik ben blij dat ik dit nu in gedachten heb, het geeft me een heel rustig gevoel van binnen dat ik zo min of meer nog iets voor pap kan doen.

Nogmaals dank je wel voor jullie hulp en steunbetuigingen!

veel liefs,

Lizzie

Luna

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2006, 20:44:44 »
heel veel sterkte met jullie verlies,wat moeilijk om je dag
toch door te laten gaan,maar je hebt helemaal gelijk :)
miss n idee:s'avonds n vuurpijl afsteken zon mooie bloem

Lizzie

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2006, 20:48:06 »
Wow Luna, dat vind ik echt een geweldig idee!! Dat ga ik meteen aan Patrick voorstellen...
Heel erg bedankt!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2006, 09:53:35 »
Lizzie, wat je wil gaan doen vind ik erg mooi!
Volgens mij is dat niet te beladen, maar betrek je je vader er toch nog bij.

Dat idee van Luna vind ik ook helemaal geweldig!
En dan om middernacht precies afsteken.
Of er is nog een andere speciale tijd voor jullie, die dan wel 'savonds laat is.

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2006, 12:36:43 »
ook namens mij nog sterkte gewenst met dit grote verlies...

en het zou inderdaad erg mooi zijn om een gedicht voor te dragen en daarna een mooie vuurpijl af te steken, zal wel heel emotioneel worden maar toch wel heel mooi....

Luna

  • Gast
Re: In Memoriam/Herdenking Tijdens Ceremonie Of Dag
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:53:19 »
ik ben blij dat je t n mooi idee vind :)
krijg gelijk kippevel :wub:

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards