collapse

Auteur Topic: Persoonlijke Gelofte  (gelezen 89055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #50 Gepost op: 11 september 2010, 16:02:38 »
Van de week zijn we bij de BABS geweest en deze vroeg zelf of we een eigen gelofte of iets dergelijks wilde zeggen.
Toevallig willen we dat en zijn deze ook al door ieder van ons geschreven......  :biggrin:
Volgens haar wordt er dan eerst officieel getrouwd, oftewel JA gezegd en bij het ringen wisselen spreken we ieder onze belofte uit.

Ze vroeg ook of er verder nog iemand wat wilde voordragen... Ze gaf wel aan dat het voordragen door anderen soms te langdradig wordt als er kinderen bij aanwezig zijn,
omdat deze zolang stil moeten zitten; zij raadt dan een ander moment op de dag aan wanneer de kinderen meer bewegingsvrijheid hebben.

Wij kregen juist het gevoel dat de ceremonie zo persoonlijk mogelijk wordt gemaakt,
ze vroeg echt naar al onze wensen betreffende binnenkomst, weggegeven, muziek, aard van ceremonie (officieel, luchtig, persoonlijk) ed...
Ze gaat ook, voor het tekenen, aan de getuigen vragen waarom zij voor ons willen getuigen en in ons en/of ons huwelijk geloven....deze weten van niets, dus we zijn heel benieuwd naar hun reactie.

Volgens haar duurt het hele gebeuren zo'n 25 tot 30 minuten.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2010, 16:06:36 door wij gaan trouwen »

Bloemetje82

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #51 Gepost op: 11 september 2010, 22:02:29 »
Ik vind zoiets wel lastig hoor. Ben best een emotioneel persoon, en we hebben samen ook heel veel ( minder leuke en heftige ) dingen meegemaakt. Ik ben bang dat ik zal gaan huilen als ik mijn eigen gelofte zou moeten uitspreken. Heb het nog niet eens aan mijn AS gevraagd, maar denk dat hij het helemaal niks gaat vinden. Hij is echt een binnenvetter en uit zich niet zo snel. :dry:  Zou het trouwens wel onwijs gaaf vinden als hij zijn eigen gelofte zou schrijven!

De vraag aan de getuigen waarom ze voor je willen getuigen vind ik wel heel erg gaaf, maar denk dat er bij onze getuigen niet heel veel zinnigs uit zal komen. Ik heb mijn broer als getuige en dat is nogal een droogkloot, dus die zal vast en zeker met het volgende antwoord komen : " omdat ze het me gevraagd heeft, he? "  :blink:  Haha. Ik denk dat als ik van tevoren aangeef dat die vraag gaat komen, hij er wat meer over nadenkt en wel met een goed doordacht antwoord zal komen. Hij heeft ooit namelijk gezegd : " Ik wil alleen getuige zijn op een huwelijk waar ik echt achter sta " En toen ik vroeg of hij wilde getuigen zei hij : " Ja, op JULLIE huwelijk wil ik wel JOUW getuige zijn! " Vond het zo lief!  :biggrin:

Kittybride

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #52 Gepost op: 17 oktober 2010, 20:28:28 »
Het idee van persoonlijke trouwgeloftes spreekt mij erg aan! Ik vroeg me alleen af hoe dat praktisch gezien geregeld kan worden, als je niet voor de kerk trouwt. Als ik 'Wij gaan trouwen' goed begrijp vervalt de standaard tekst (in voor- en tegenspoed etc)? Dan stel ik me voor dat de BABS een stukje vertelt, dat er dan het ja-woord wordt gegeven en dat dan de geloftes worden uitgesproken bij het ringen uitwisselen? En daarna dan het tekenen van de papieren.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:47:31 »
Het idee van persoonlijke trouwgeloftes spreekt mij erg aan! Ik vroeg me alleen af hoe dat praktisch gezien geregeld kan worden, als je niet voor de kerk trouwt. Als ik 'Wij gaan trouwen' goed begrijp vervalt de standaard tekst (in voor- en tegenspoed etc)? Dan stel ik me voor dat de BABS een stukje vertelt, dat er dan het ja-woord wordt gegeven en dat dan de geloftes worden uitgesproken bij het ringen uitwisselen? En daarna dan het tekenen van de papieren.

Wij trouwden alleen voor de wet....De standaard tekst vervalt niet, maar wordt een beetje aangepast, er moet namelijk officieel getrouwd worden. Bij ons ging de ceremonie als volgt: bruidegom stond met ambtenaar te wachten, eerst kwamen de bruidsmeisjes en -heren van de kasteeltrap (op muziek van Do-Angel by my side) vervolgens kwam ik aan de arm van mijn vader. De kinderen gingen zitten en werd de bruid overgegeven aan de bruidegom, waarna iedereen ging zitten. Babs hield een persoonlijke speech waarin alle aanwezigen betrokken werden. Ouders werden naar een anekdote over ons als kind gevraagd en de getuigen naar hun, waarom zij voor ons willen getuigen gevraagd, waarop hele lieve en spontane reacties kwamen. Vervolgens kwam het officiele gedeelte "neem jij..." en daarop het Ja-woord met kus. Vervolgens spraken wij om beurt onze gelofte...en inderdaad, dat ging met diepe emotie en tranen bij ons en aanwezigen gepaard...afsluitend aan onze belofte gaven we elkaar de ring. Tenslotte het tekenen door ons , getuigen en Babs (met achtergrondmuziek van Gerald Troost ons Moment)
Al met al een hele bijzondere ceremonie die 40 minuten geduurd heeft en diepe indruk op ons en aanwezigen heeft gemaakt.

Ik vind zoiets wel lastig hoor. Ben best een emotioneel persoon, en we hebben samen ook heel veel ( minder leuke en heftige ) dingen meegemaakt. Ik ben bang dat ik zal gaan huilen als ik mijn eigen gelofte zou moeten uitspreken. Heb het nog niet eens aan mijn AS gevraagd, maar denk dat hij het helemaal niks gaat vinden. Hij is echt een binnenvetter en uit zich niet zo snel. :dry:  Zou het trouwens wel onwijs gaaf vinden als hij zijn eigen gelofte zou schrijven!

:biggrin:

Wij moesten beide ook onze emotie af en toe wegslikken en er biggelden ook een traan....trouwens niet alleen bij ons, maar ook bij vele aanwezigen.
Mijn man is er ook één van weinig woorden; dat maakte zijn belofte dan ook extra bijzonder...en zoals hij zelf zijn belofte begon: ik doe dit speciaal voor jou, omdat ik weet dat jij dit graag wil en ik alles wil doen om jou gelukkig te maken...zo sterk is de kracht van de  liefde... dat deze ons boven ons zelf verhevent en je dingen doet die je voor onmogelijk had gehouden...
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 10:12:09 door wij gaan trouwen »

ellie

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #54 Gepost op: 3 maart 2012, 00:03:09 »
Hey,

Ik hoop dat dit op de juiste plek staat. Ik heb  geprobeerd mijn persoonlijke trouwgelofte te schrijven, omdat ik dit toch veel persoonlijker vind. vermits ik het niet aan vriendinnen wil laten lezen, omdat het ene verrassing is, wil ik graag jullie mening:


Lief,

Ooit zeiden mijn ouders me dat liefde gebaseerd is op dromen. Het is een belangrijk fundament van een relatie zeiden ze, Want een relatie zonder dromen en verlangens is dood. En het gaat er niet om veel te dromen, maar je moet je leven weten te leven, gezamenlijk.  En ik, ik wist dit nog niet.
Later vertelden ze me dat liefhebben een vorm van veiligheid biedt, schuilen bij de ander, zich kwetsbaar maken Dat Fouten maken mag, uit de bocht vliegen en anders doen dan normaal. Dat wist ik nog niet.
Toen zeiden ze me ook nog dat er bij liefhebben intimiteit komt kijken. Het samen zijn met de ander, om het samenzijn zelf. Dat je durft dom te zijn, te zeuren, te klagen en boos te worden. Ook dit kende ik toen niet.
Wat ik wel al kende was hun onvoorwaardelijke liefde. Ik had nooit gedacht deze nog eens te mogen ontmoeten. En jij, Jij geloofde al in al deze dingen, nog voor ik ze leerde kennen. Maar ondertussen heb ik dromen, veiligheid en intimiteit ontmoet, en nu ken ik, want ik en jij werd ons. En van die ons, houd ik onvoorwaardelijk.
Ik geloof nu liefje, in het kwetsbaar zijn en in de intimiteit. Ik wil met je dromen, al zullen we soms ook eens wenen. en ik wil een broertje of zusje met jou voor Thor.
Ik bewonder je liefje voor hoe je het leven aanpakt, je doorzettingsvermogen en je onvoorwaardelijke liefde voor Thor.  maar ook je passie voor muziek en haaien. Maar bovenal bewonder ik je voor hoe je me lief hebt, je oeverloos geduld met mij, mijn plagerijen en mijn rommel:-)
En liefje, vandaag mag ik dan eindelijk met je trouwen. (ring nemen)
Ik beloof voor je te zorgen, en probeer je te inspireren. Ik zal met je lachen, maar je ook troosten in moeilijke tijden. Ik zal al je dromen delen en je steunen als je ze achterna jaagt. Ik probeer je het beste van mezelf te geven en beloof je lief te hebben. En dit voor de rest van mijn leven.

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #55 Gepost op: 3 maart 2012, 11:39:13 »
Dat je het uberhaupt op het forum durft te zetten, tis echt heel persoonlijk!
Ik vind het heel mooi.

dootje25

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #56 Gepost op: 3 maart 2012, 13:31:20 »
Zoals ik het lees is het rechtstreeks uit je hart geschreven en heb je al je gevoel erin gelegd! Erg mooi!

Carlijn

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #57 Gepost op: 3 maart 2012, 15:12:27 »
Wauw dit raakt mij zelfs... Prachtig hoor!

blondbruidje

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #58 Gepost op: 3 maart 2012, 20:18:35 »
Poeh, jaloers! Ik zou zoiets nooit zo op papier kunnen zetten. Heel mooi, heel persoonlijk. Als je het ok vind dit niet alleen te delen met je AS, maar ook met de mensen die bij de ceremonie aanwezig zijn, dan zou ik zeggen: doen!

ellie

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #59 Gepost op: 4 maart 2012, 15:59:28 »
dat was de bedoeling ja blondbruidje, ipv het ja-woord he. Wou gewoon beetje weten of het niet te langdradig en te zwaar is. Dank jullie voor de reacties!

jassou

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #60 Gepost op: 4 maart 2012, 16:10:25 »
Ik vind het ook een prachtige tekst, maar inderdaad wel lang. Niet zozeer voor het publiek hoor, maar ik zou het erg moeilijk vinden zo'n lange persoonlijke tekst uit te spreken zonder drie keer het te kwaad te krijgen. Misschien ben jij van sterker spul gemaakt :)

blondbruidje

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #61 Gepost op: 5 maart 2012, 09:23:03 »
@ellie: ik vroeg het even zo specifiek, omdat er hele persoonlijke dingen in staan. Dingen die ik niet zou willen delen met anderen (broertje/zusje-verhaal), maar ik weet dat ik daar wat 'ouderwets' in ben. Vandaar dat ik dat zo specifiek vroeg. Verder vind ik het niet heel erg lang. Als je het allemaal uitspreekt, ben je volgens mij 'zo' klaar. Het lijkt me inderdaad wel pittig! Ik zou 10 keer in huilen uitbarsten denk ik! :wink:

Soms zou ik willen dat wij ook een persoonlijke gelofte doen, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten zeggen en m'n AS al helemaal niet! Haha, we houden heel veel van elkaar, maar dat gevoel onder woorden brengen is soms wel heel erg lastig.

FirstLove

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2099
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #62 Gepost op: 5 maart 2012, 09:50:58 »
Prachtig!!!!

Marlie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1845
  • Geslacht: Vrouw
    • de sminkies
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #63 Gepost op: 5 maart 2012, 10:44:31 »
Wat mooi!! en volgens mij heel persoonlijk. Dapper dat je dit hier durft te posten.
Maar soms zijn vreemden het beste klankbord

ellie

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #64 Gepost op: 5 maart 2012, 21:00:29 »
dank jullie! Ik voel me er al veel zekerder over. Ik zal het waarschijnlijk ook te kwaad krijgen, maar ik vind dat niet erg. Er zijn toch enkel mensen aanwezig die je graag hebben en die je zelf graag ziet. Moet kunnen he. en publiek mag ook best een traantje laten hoor :-)

jassou

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #65 Gepost op: 5 maart 2012, 21:02:38 »
Nou dat laatste zal zeker gaan lukken!  :)

Soraaytje

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #66 Gepost op: 6 maart 2012, 15:52:57 »
Geweldig Ellie, persoonlijk en recht uit het hart. Niet over twijfelen meis, dergelijke dingen worden vaak al zo "vanzelfsprekend" als je samen bent en spreek je niet gauw rechtstreeks meer uit. En in plaats van het ja-woord is dat het perfecte moment. Om alles eens precies zo uit te spreken zoals je het voelt. Inderdaad.. het lijkt me ontzettend moeilijk om op zo''n moment niet in huilen uit te barsten, maar wat geeft het. Wat je zelf al zegt, als het goed is zijn er alleen maar mensen om je heen waar je veel om geeft.
Dus, niet twijfelen, gewoon doen :biggrin:

Veer

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #67 Gepost op: 6 maart 2012, 18:14:53 »
Heel erg mooi en inderdaad recht uit het hart!

junebride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1355
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #68 Gepost op: 6 maart 2012, 21:16:18 »
Wow...dit is echt heel mooi. Zou hem zeker voorlezen als ik jou was.

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #69 Gepost op: 25 juni 2012, 15:42:34 »
Even een schopje!
Aan ons is ook gevraagd een persoonlijke gelofte te schrijven, en we hebben hierop ja gezegd.
Iemand ideeen? Waar moeten we aan denken, hoe lang zouden jullie het doen, wil/durf je de jouwe te delen?

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #70 Gepost op: 25 juni 2012, 15:59:46 »
http://www.theperfectwedding.nl/blog/397/persoonlijke-trouwbelofte

Het is niet echt een link geworden zie ik (wat ben ik toch handig met computers;-)), maar met google is er wel wat informatie te vinden over wat je in een persoonlijke gelofte kan zetten. Het lijkt mij ook erg mooi om het persoonlijk te maken. Weet alleen nog niet of vriendlief dat nou echt ziet zitten...;-)

misseagle

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #71 Gepost op: 25 juni 2012, 17:31:45 »
Mijn AS kwam zelf met dat idee..
Dus wij doen dat ook... =D

kwarkje

  • Gast
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2012, 11:57:35 »
Ik vind het erg mooi. Wel erg poetisch ook, ik moest het drie keer doorlezen voor ik alles precies begreep. Misschien dat het als je het voorleest minder goed overkomt, omdat iedereen het dan in 1 keer moet begrijpen??

LatinBride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1659
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #73 Gepost op: 26 juni 2012, 12:58:21 »
Wij hebben geen persoonlijke trouwgeloftes, maar ik heb wel een gedicht geschreven voor mijn AS die ik ga voorlezen in de kerk. Uiteraard weet hij hier niks van haha.
Ik denk dat je met geloftes gewoon moet opschrijven wat je voelt en dan kijken of je het een mooi verhaal kan maken.

FirstLove

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2099
  • Geslacht: Vrouw
Re: Persoonlijke Gelofte
« Reactie #74 Gepost op: 26 juni 2012, 13:59:00 »
Wij hebben op verzoek van de ambtenaar en ook omdat we dit zelf graag wilden een brief aan elkaar geschreven. En ik moet zeggen dat het op het moment zelf heel emotioneel was, vooral ik was in tranen, dat de mensen om ons heen het erg bijzonder vonden aangezien het heel persoonlijk is, maar ik heb er geen moment spijt van gehad! Dit is/was namelijk het perfecte moment om je toekomstige man/vrouw te vertellen wat je zo bijzonder, mooi, geweldig vindt! Schrijf vanuit je gevoel en dan heb je zo wat moois op papier staan!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards