Trouwforum
Alles over trouwen => Trouwlocaties => Topic gestart door: pipapenders op 17 november 2009, 10:23:50
-
Bij onze offerte voor de feestlocatie staat vermeld dat we 75% van het totaalbedrag van de offerte uiterlijk 2 weken van tevoren aanbetaald moeten hebben. Ik had hierop gereageerd dat ik gerust een kleine aanbetaling wilde doen maar geen 75%, maar nu komt de locatie terug dat ze vasthouden aan die 75%
Hebben jullie ervaring met aanbetalingen? Ik hoor namelijk altijd dat je bij auto's / keukens etc. nooit een aanbetaling moet doen maar hoe zit dat bij feestlocaties?
Alvast dank voor de reactie(s)!
Groeten
-
Hoi Pipapenders,
Wij moeten 50% twee weken van te voren aan betalen en de helft na afloop. Onze locatie staat vrij goed bekend, en loopt goed dus wij hebben er geen problemen mee, je moet alleen oppassen dat je niet aanbetaald aan een bedrijf dat op het punt staat failliet te gaan.
groetjes
chrisjes
-
Wij moesten ook veel aanbetalen (85% ofzo). Volgens mij is het bij feestlocaties wel gebruikelijk. Als je een omzetgarantie afspreekt zou ik wel even kijken of je denkt dat echt te halen, anders een lager aantal mensen opgeven. Dan kun je achteraf bijbetalen, maar betaal je niet teveel als de totale kosten toch te laag uitvallen. Wij dachten echt dat onze inschatting goed zou zijn (tot aan de krappe kant) maar we waren een tientje onder de 90% omzetgarantie gebleven.
-
Wij hoeven niet aan te betalen. Maar ik denk dat we wel een bepaald bedrag van te voren overmaken.
Dan krijgen we achteraf niet zo'n hoge rekening.
De locatie denkt er trouwens wel over om het in te gaan voeren. Moet vaak lang wachten op hun geld e.d.
Wij vertrouwen deze zaak wel. Bestaat al meer dan 40 jaar.
-
Idd. wel oppassen met aanbetalingen als je weet dat een locatie financieel niet zo goed loopt ivm. een evt. aankomend faill. Ik zou de aanbetaling wel zo laat mogelijk doen...
Maar in de meeste gevallen zal het wel goed gaan. Wij moeten ook een aanbetaling doen. Volgens mij is het voor locaties niet ongebruikelijk om dat te vragen...
-
Ok, niet ongebruikelijk dus om een grote aanbetaling te doen 2 weken van tevoren, gelukkig maar, dan zal ik het geen "showstopper" laten zijn.
Onwijs dank voor alle snelle reacties!!!
-
Wij hoeven helemaal niks aan te betalen :wink: mijn schoonzusje is van de zomer getrouwd en hoevde ook niks aan te betalen...
Ik snap best dat ze iets van je kunnen vragen maar vind 75 procent echt wel erg overdreven...
-
Wij mochten een bedrag overmaken van tevoren, maar het hoefde niet.
-
Ik vind dat je groot gelijk hebt. Je gaat toch niet zo ver van te voren al aanbetalen? In een jaar kan er nog mega veel gebeuren. Voor hetzelfde geld gaan ze failliet in die tijd en kan jij naar je geld fluiten. Ik zou een aanbetaling eigenlijk helemaal niet zo ver van te voren doen...Als zij die 8 weken marge hebben is bijvoorbeeld 10 weken van te voren toch veel logischer om dan een aanbetaling te doen? Of zie ik het nu verkeerd? :unsure:
-
Wij hoeven geen aanbetaling te doen. Heb er eerlijk gezegd ook in deze regio nog nooit over gehoord.
En 100% aanbetalen vind ik echt belachelijk.
-
Ook wij hoeven geen aanbetaling te doen, maar ik was er wel wat verbaasd over. Op de meeste locaties moet je een aanbetaling doen van ong. 10%, en dat vind ik ook niet heel vreemd, zij willen ook een bepaalde zekerheid! Ik zou sowieso niet van te voren alles betalen, hoogstens dus een aanbetaling, maar niet 100%!!
-
Wij dienen een aanbetaling te doen van 75% uiterlijk 1 week voor de reserveringsdatum.
100% zou ik niet mee accoord gaan, en zeker niet zo ver van te voren.
-
Wij moesten E500,- aanbetalen (is een standaardbedrag bij hun). Dit is als zekerheid voor hun dat we ook daadwerkelijk op komen dagen.
3 Weken van te voren moeten wij 85% betalen. Ik vind dit persoonlijk niet zo gek, want ik denk dat zij dat bedrag gebruiken om inkoop te doen. En dan na de bruiloft de laatste 15% en mogelijk bijbetaling als er bijv. meer gasten zijn gekomen dan gepland.
-
Nu al 100% vind ik inderdaad absurd en te riskant voor jullie.
Snap niet helemaal waarom ze dat eisen.
Wij hoeven niets aan te betalen.
Alles in een keer achteraf.
We weten niet of er misschien een uurtje aan het feest wordt geplakt ofzo als het gezellig is en dan kunnen ze in een keer een rekening opmaken en niet nog een extra.
(We hebben nu wel een offerte met alle losse onderdelen, dus we hebben natuurlijk wel een schatting)
Ze willen ons een maand vooraf nog een keer zien om alles door te spreken en dat vinden ze voldoende bevestiging dat we komen.
Daar hoeven ze geen geld voor te zien gaven ze aan.
-
Een 100% aanbetaling zou ik nooit doen. Wij hebben voor de feestlocatie de eerste weken 10% moeten aanbetalen en twee weken van te voren 50%. Wij hebben voor de fotograaf maar 195 euro hoeven aan te betalen. Voor de bruidstaart was het achteraf bij mijn proefmake-up 50% nadat ik die had gehad. En bij de kapper ook.
-
Wij trouwen ook pas in 2012 (13 januari) de locatie hebben we al eind januari van dit jaar geregeld dus ook een jaar vooruit zeg maar.
Wij hoeven pas 2 maanden vooraf een aanbetaling te doen van 50% de restnota komt na de bruiloft en moet binnen 30 dagen worden voldaan.
-
[font="Century Gothic"]Wij hoeven voor de feestlocatie ook geen aanbetaling te doen.
Wij krijgen achteraf de rekening. Nu kennen we de eigenaar best goed, dus misschien dat het daardoor anders is.
Bij de auto is het op de dag zelf betalen omdat we niet vast zitten aan een bepaald aantal uren. Dus er wordt dan bekeken hoe lang we de auto hebben gebruikt.
Bij de taart weet ik het nog niet.
De bruidskleding hebben we wel 50% aanbetaald. [/font]
-
Wij hebben wel een aanbetaling gedaan. De locatie moet toch ook inkopen doen toch? Lijkt me niet meer dan logisch.
-
Voor de locatie waar we ons feest geven , hoeven we ook geen aanbetaling te doen.
Trouwauto, hier moesten we borg voor betalen en de kosten voor het huren(zijn inmiddels al wel betaald).
Onze bruidstaart wordt door een hobbybakster gemaakt en voor haar hebben we 2 weken van te voren het geld overgemaakt.
-
voor de locatie hoeven wij niet vooruit te betalen, 1 week vooraf geven we het verwachtte aantal door & dan volgens mij achteraf betalen (eigenlijk nog niet eens met ze over gehad),
het is de locatie van vrienden, dus ja, dat zit wel goed,
de band hebben we ook via hun geboekt & dat is gewoon op de avond zelf betalen denk ik, of ook achteraf via onze vrienden
de auto lenen we van vrienden, daar zitten dus geen kosten aan
het diner is ook op rekening achteraf...
de kerk factureerd ook achteraf
voor mijn jurk is bij bestellen 50% aanbetaald & straks bij de 1ste pas de rest, van het pak van mijn vriend weet ik het niet.
ook de fotograve factureerd achteraf, maar goed, dat is mijn zus :wink:
al met al "boeken" wij dus veel bij bekenden, dat scheelt wel volgens mij...
weet wel dat wij altijd ringen hebben aangevlogen op bruiloften & dat was altijd of op de dag zelf contant betalen of vooraf per bank, gewoon uit ervaring, veel bruiloften vallen tegen qua kosten & dan verschuiven te betalen rekeningen naar achteren, vooral de kleinere bedragen.
weet bv van en vriendin die nog steeds (huwelijk was april vorig jaar) op haar betaling van de fotoshoot zit te wachten & het echtpaar is inmiddels gescheiden en verwijst naar elkaar voor de betaling....dat gaat dus niet meer goed komen....
-
Wij hebben wel een aanbetaling gedaan. De locatie moet toch ook inkopen doen toch? Lijkt me niet meer dan logisch.
Dat is het. Jij krijgt je salaris ook toch pas (bijna) aan het einde van de maand en niet vooruit?
-
Wij moeten ook een aanbetaling doen, van 60% dacht ik, uit mn hoofd. Dit een aantal weken van tevoren. Daarbij geven we ook aan hoeveel personen er komen. De rest moeten de op de avond van het feest betalen. De CM krijgt dus onze pinpas + code, want op die avond wil ik het niet eens weten ;-)
Jurk heb ik ook een gedeelte van aanbetaald, de rest bij het ophalen. Zelfde gold voor de ringen. De DJ betalen we voorruit, een maand voor het trouwen, geloof ik. Hoe het met de gemeente enzo zit, weet ik niet, is iets om te vragen bij onze afspraak :)
-
Ik ben blij daar wij niet vooruitbetaald hebben bij de eerste locatie (heeft plots zijn deuren gesloten). Nu hebben
we inmiddels een andere, maar daarover ook niet gesproken over vooruitbetaling.
Zodra de jurk en pak was besteld, is 50% over gemaakt naar de winkel. Bij de eerste passessie het restant.
De vakantie hebben we een kleine aanbetaling moeten doen van +/- 10%.
en ook bij de bestelling van de ringen een klein bedrag € 80,-
-
wij hebben ook geen aanbetaling gedaan!!ze hebben er niet eens over gesproken, wel onze handtekening gezet onder offerte..rekening krijgen we achteraf..
enigste wat wij betaald hebben is de huwlijksdag voor de gemeente...
en wat we op de dag zelf moeten betalen is fotografe...maar dat regeld mijn zus!
en wat we van tevoren moesten betalen worde de ballonnen en de cupcakes...dat is ongeveer 8 wkn van tevoren....
groetjes
-
Wij moeten 300 euro als aanbetaling overmaken (trouwen pas over een jaar) en dan een paar weken van tevoren de rest van het bedrag. We betalen alleen echt de locatie, dus eten ed zit daar niet bij in.
De taartenworkshop/bruidstaart betalen we voor 10% alvast. De rest achteraf. Ik had gedacht dat we daar vooraf ook alles wel over zouden moeten maken omdat ze alles moet inkopen, dus dat valt weer mee. Al had ik nu ook niet veel meer willen overmaken, het is bij een particulier en je weet nooit hoe die er over een jaar voorstaat. Voor hetzelfde geld stopt ze helemaal met taartenbakken.. :blink:
Isabella
-
wij moeten eerst 10% aanbetalen en dan 14 weken voor ons huwelijk 65%en na het feest de rest vind ik toch beter zo
-
Ja inderdaad, vind het ook geen probleem om alvast een klein bedrag over te maken :) 100% zoals sommigen moeten vind ik wel erg veel!
-
Bij ons is het niks vooraf. Ze verwachten dat je het 14dagen naar de bruiloft over maakt. Een aanbetaling mag wel.
-
Wij hebben een locatie waar we alleen zaalhuur kunnen doen
Is het gebruikelijk om naast de huur ook nog borg te betalen?
We huren het af voor 1500 euro en de borg moet 3 dagen van tevoren ook voor 1500 euro?
-
Ja dat is wel gebruikelijk jenenjos, ivm evt schade of het niet schoon achterlaten van de locatie. Dat bedrag krijg je (indien je het achterlaat in de staat waarin jullie de locatie hebben aangetroffen) gewoon weer terug.
Wij betalen geen borg omdat wij een all-in arrangement hebben.
-
Wij hoeven bij de feestlocatie geen aanbetaling te doen, er wordt zelfs achteraf pas een offerte gemaakt. Zijn relaxe lui, beetje ons-kent-ons. 6 weken van te voren gaan we om de tafel zitten wat we willen schenken en serveren.
-
Wij hebben ook niets aan hoeven te betalen,
man was erg aardig en zij dat we ons daar niet druk over hoefde te maken en dat alles achteraf wel in orde kwam, goed van vertrouwen zeg ik!
Mooie offerte binnen enkele dagen binnen, nee erg fijne ervaring.
-
Wij hoeven ook niets aan te betalen, wel een prijsopgaaf gekregen en alles wordt achteraf helemaal rond gerekend.
-
Wij hebben een villa gehuurd voor een weekend, die hebben we voor de helft aan betaald (maar dat moet je ook als je een vakantiehuisje boekt).
Catering hoeven we niets aan te betalen, alles achteraf
Jurk 50% aanbetaald
Pak 50% aanbetaald
Boeket mag op de dag zelf wordt bezorgd, dus wij hebben meteen betaald (was ook maar 50 euro), anders vergeten we het.
Fotograaf 10% aanbetaald
Ringen 50% aanbetaald
DJ op avond zelf betalen
Kapper doet mijn tante en make-up moet ik nog regelen!
Gemeente 100 euro aanbetaald en bij goedkeuring de resterende 165 euro
-
Jurk in één keer betaald, hoefde namelijk niet besteld te worden maar heb het showmodel gekregen ( inclusief korting :) ).
Feestlocatie hoeft geen aanbetaling en we betalen de rekening achteraf
Ringen hadden we 50% aanbetaald en de rest bij het ophalen.
Fotograaf 200 euro aanbetaald, om de garantie te hebben dat wij niet spontaan een familielid ofzo zouden vragen. Mocht het feest om wat voor reden nu totaal niet meer doorgaan (ivm met overlijden ofzo) krijgen we het terug en als de datum verzet zou moeten worden, gaat de fotograaf gewoon mee naar die datum.
Trouwlocatie hebben we 100 % betaald vorig jaar. Aan de ene kant wel fijn, want dat waren de kosten voor 2011. Plus het is een gebouw van de gemeente dus we gaan er maar vanuit dat die voorlopig niet failliet gaat en dat het anders goed geregeld is.. Hmm.. Maar nu ik er zo over nadenk is het toch best gek. Hebben jullie hetzelfde gehad?
-
Wij hebben de gemeente vooraf moeten betalen en ook de lokatie.
Onze feestlokatie volledig achteraf.
Trouwbusje een week vooraf volledig betaald.
Fotograaf volledig achteraf (via via)
Jurk helft aanbetaald, andere helft bij ophalen met de vermakkosten.
-
Wij moesten de fotograaf 50% aanbetalen, de andere 50% na aflevering van het album
De jurk 50% bij bestelling en 50% 21 dagen later (zodra de jurk je gehele eigendom is, is de leverancier verplicht hem aan jou te leveren ondanks eventueel faillissement van de bruidsmodezaak)
De ringen waren 250 euro bij aanschaf, en de rest bij het ophalen (komt neer op ongeveer 25%)
De locatie en catering zijn wel geregeld, maar er is nog niets afgesproken over aanbetalingen.
-
Wij betalen de locatie 30% aan en dan nog 50% een paar weken van tevoren. De rest achteraf. Dit had ook met inkoop te maken.
Mijn jurk 40% aanbetaald en de rest binnen een maand moeten betalen. Wel met leveringsgarantie (zitten aangesloten bij een of ander garantiegebeuren)
Verder nog geen aankopen etc. gedaan dus dat weet ik niet. Het is denk ik ook heel verschillend en ook wat voor gevoel je bij een locatie heb. Wij trouwen over 7 maanden, dus dat scheelt ook al. Ik kan me voorstellen als je pas over een jaar trouwt (of langer) dat het dan spannender is om aan te betalen.