collapse

Auteur Topic: Achternamen  (gelezen 3240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wendyenchristian

  • Gast
Achternamen
« Gepost op: 11 november 2010, 12:22:15 »
Hallo,

Mijn verloofde en ik zijn vanmorgen in ondertrouw gegaan. Ik heb alleen een vraag hierover.
Mijn verloofde is Spaans en draagt dus de achternaam van zijn vader en van zijn moeder.

Nu dachten wij dat hier net zoals in Spanje hij de achternaam van zijn moeder zal verliezen maar dat is dus niet zo. Hij draagt nu dus die 2 namen + ook nog mijn achternaam.

De dame van het stadskantoor vertelde dat wij niets anders konden als
1. mijn eigen naam houden
2. alleen de naam van mijn partner aannemen
3. de naam van mijn partner plus mijn naam
4. mijn naam plus de naam van mijn partner

Omdat mijn partner eigenlijk alleen maar de naam van zijn vader wil dragen samen met die van mij vroegen wij ons af of er geen ander manier is om dit te regelen?

Fee

  • Gast
Achternamen
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2010, 13:23:17 »
Ik denk het niet.
In Nederland krijg je bij je geboorte je de naam van je vader (of tegenwoordig kan natuurlijk ook die van je moeder) en dit wordt dan niet meer aangepast. Als je bv een Griekse vader hebt (met een achternaam eindigend op bv -as), krijg je in je Nederlandse paspoort als meisje toch de mannelijke vorm van de achternaam (-as) en niet de vrouwelijke variant (-a).

anna23

  • Gast
Achternamen
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2010, 13:54:03 »
je kunt een verzoek tot achternaamwijziging indienen. Kijk maar eens op www.rijksoverheid.nl en dan zoeken om naamswijziging. Is een brochure. En het is niet zo dat alleen bij 'emotionele gevallen' de naam kunt wijzigen hoor (ben juriste). En je hebt ook geen advocaat nodig, dus kun je alles zelf doen. Is wel prijzig en het duurt lang, maar vaak wordt het wel goedgekeurd. Succes

Fee

  • Gast
Achternamen
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2010, 16:09:24 »
@ Elina, uitzonderingen bevestigen de regel :)

@ Anna23. Daarmee verander je je naam in je paspoort. Ik geloof dat dat verder gaat dan wat WendyenChristian willen. Wat je bij je ondertrouw aankruist, is de naam die je gebruikt in het dagelijks verkeer.

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Achternamen
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2010, 16:41:12 »
Achternaam wijzigen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-wijzigen.html

Voornaam wijzigen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-mijn-voornaam-wijzigen.html
-> Hier komen wel advocaten en hun kosten om de hoek kijken...

Als je naam officieel gewijzigd is en dus ook op je nieuwe off. docs je nieuwe naam staat, zijn er geen belemmeringen meer die naam ook in het dagelijks leven te hanteren...
« Laatst bewerkt op: 11 november 2010, 16:45:12 door stimpy »

mrs-to-be

  • Gast
Achternamen
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2010, 12:24:56 »
Afhankelijk van hoe belangrijk je het vind hoe je aangesproken wordt op 'officiële stukken' - kun je er ook voor kiezen het gewoon te laten zoals het nu is, maar in het dagelijks leven je naam te voeren zoals jij/hij wilt, dus met weglating van een stukje naam. Ik heb voor officiële stukken gekozen voor de optie mijn naam-zijn naam, maar gebruik in het dagelijkse leven vooralsnog voornamelijk gewoon alleen mijn eigen naam, behalve als het gaat om iets waar ik juist duidelijk wil aangeven dat ik getrouwd ben, en met wie, dan gebruik ik zijn naam-mijn naam. Voor offiële dingen gebruik ik wel mijnnaam-zijnnaam aangezien het zo nu vastgelegd is. Misschien een idee?

Rick

  • Gast
Achternamen
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2011, 14:56:52 »
Weet iemand hoe dit zit bij een huwelijk tussen twee mannen?

is het volgende mogelijk?

man A gaat heten: Man A - B
man B gaat heten: Man B - A

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Achternamen
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2011, 14:58:55 »
Volgens mij is alles mogelijk Rick!

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Achternamen
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2011, 16:51:16 »
Ja, je kunt gewoon dezelfde keuze maken, of je met iemand van hetzelfde of het andere geslacht trouwt maakt hiervoor niets uit!
Keuzes:

eigen naam
getrouwde naam
eigen naam - getrouwde naam
getrouwde naam - eigen naam

En je mag het dus inderdaad ook allebei verschillen doen. :)

Lynnz

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2710
  • Geslacht: Vrouw
Achternamen
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2011, 17:00:29 »
Per persoon kies je een achternaam. Ik heet a-b, mijn man zou dat ook mogen kiezen, maar hield zijn eigen achternaam b aan.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Achternamen
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2011, 18:43:08 »
Precies. Een vriendin van mij is een jaar geleden getrouwd met haar vriendin en zij vertelde mij over de opties (die volgens mij hetzelfde zijn als bij heterostellen).

Piet Jansen en Jan Pieters kunnen er voor kiezen om

- allebei hun eigen naam te houden;
- allebei Jansen te heten;
- allebei Pieters te heten;
- allebei Jansen-Pieters of Pieters-Jansen te heten;
- de naam van de partner elk voor of achter hun eigen achternaam te plakken (dus Piet Jansen-Pieters en Jan Pieters-Jansen of een variant daarop)
- en je kunt ook kiezen om elkaars achternaam aan te nemen, dus als Pieter Pieters en Jan Jansen door het leven gaan.
(eerlijk gezegd zou ik niet weten waarvoor je voor de laatste optie zou kiezen, immers is het qua naamgeving dan nog niet duidelijk dat je getrouwd met elkaar bent... Maar het kán.)
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 18:45:37 door Inx »

biene*

  • Gast
Achternamen
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2011, 23:31:17 »
Hallo,

Mijn verloofde en ik zijn vanmorgen in ondertrouw gegaan. Ik heb alleen een vraag hierover.
Mijn verloofde is Spaans en draagt dus de achternaam van zijn vader en van zijn moeder.

Nu dachten wij dat hier net zoals in Spanje hij de achternaam van zijn moeder zal verliezen maar dat is dus niet zo. Hij draagt nu dus die 2 namen + ook nog mijn achternaam.

De dame van het stadskantoor vertelde dat wij niets anders konden als
1. mijn eigen naam houden
2. alleen de naam van mijn partner aannemen
3. de naam van mijn partner plus mijn naam
4. mijn naam plus de naam van mijn partner

Omdat mijn partner eigenlijk alleen maar de naam van zijn vader wil dragen samen met die van mij vroegen wij ons af of er geen ander manier is om dit te regelen?

Je kunt je naam wel wijzigen, dit kost doorgaans veel geld en tijd. Ik weet niet of jullie ook voor de kerk gaan trouwen. Is het anders niet een optie om in Spanje voor de wet te trouwen en in Nederland voor de kerk?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards