collapse

Auteur Topic: Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie  (gelezen 8612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fee

  • Gast
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Gepost op: 28 oktober 2010, 09:00:57 »
Alleen maar een paar praatjes van de BABS en het ondertekenen van een papiertje lijkt me een beetje saai tijdens de ceremonie. Bovendien wil graag een wat langere ceremonie, omdat het, vind ik, het belangrijkste van de trouwdag is!

Mijn AS heeft geen zin om zelf verhaaltjes of gedichten te vertellen. Ik zie het niet zitten als anderen dat doen (dat doen ze maar bij mijn begrafenis)

Nu wil ik graag tijdens mijn ceremonie, als een soort van ritueel/symbool, samen 2 soorten zand (van twee voor ons speciale plekken) bij elkaar in een potje gieten. Als symbool van hoe onze levens samenkomen. Het mooie hieraan is dat je dat potje kan bewaren. En met de tijd (door bv tijdens verzetten met afstoffen), zal dat zand steeds meer gemengd worden. Mijn AS denkt dat niemand dit kent en dat het dus niemand wat zegt en wil het dus niet doen.

Wat zouden we nog meer kunnen doen om de ceremonie wat aan te kleden?

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2010, 09:25:53 »
Wij hebben onze tekst zelf geschreven en de wedding vows voorgelezen aan elkaar.
Iris&sander hier op het forum heeft volgens mij toen iets gedaan met een touw en een knoop.
Heeft ze heel mooi beschreven maar ik weer zo gauw niet waar.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2010, 09:45:56 door Happy Bride »

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2010, 09:55:10 »
Ik ben een keer in een trouwdienst geweest.. daar staken beide moeders een kaars aan. Dit was aan het begin van de dienst. Na het jawoord stak het bruidspaar 1 grote kaars aan, met de kaarsen die hun moeder had aangestoken. Vond ik ook een mooi beeld.

Joma87

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3150
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2010, 10:27:18 »
dat met die kaarsen heb ik laatst ook meegemaakt. Vond ik een erg mooi symbool! Succes met kiezen.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2010, 16:23:56 »
ik ken beide rituelen...van het zand en van de kaarsen....wij hebben voor de laatste gekozen.
de bruidsmeisjes staken de kaarsen aan en wij met die kaarsen samen de grote kaars.

je kan de ceremonie zo persoonlijk maken als je zelf wilt, naruurlijk wel in overleg met de ABS,
want die zal zonodig zijn/haar speech moeten aanpassen aan jou wensen.

Bij ons ging de ceremonie als volgt:
Alle aanwezigen werden verzocht te gaan staan. Bruidegom stond naast de ambtenaar te wachten, eerst kwamen de 2 bruidsmeisjes met 2 bruidsheren van de kasteeltrap (op muziek van Do-Angel by my side) en vervolgens kwam ik aan de arm van mijn vader. De kinderen bleven staan en werd de bruid met een kort woordje door vader aan bruidegom overgegeven, waarna iedereen ging zitten.
Abs hield een persoonlijke speech waarin alle aanwezigen betrokken werden. Ouders werden naar een anekdote over ons als kind gevraagd en de getuigen waarom zij voor ons willen getuigen; waarop hele lieve en spontane reacties kwamen.
Vervolgens kwam het officiele gedeelte met "neem jij..." en daarop het Ja-woord met kus. Daarna spraken wij om beurt onze gelofte...en inderdaad, dat ging met diepe emotie en tranen bij ons en aanwezigen gepaard...afsluitend aan onze belofte gaven we elkaar de ring.
De bruidsmeisjes werden naar voren gevraagd en staken de kleine kaarsen aan, waarna wij met deze kaarsen gezamenlijk de grote kaars ontvlamde als symbool voor "twee worden één door het huwelijk".
Tenslotte het tekenen door ons, getuigen werden naar voren geropen om te tekenen en als laatste de Abs (op achtergrondmuziek van Gerald Troost ons Moment)
De ceremonie werd door de Abs afgesloten met de woorden: hierbij stel ik aan u voor de heer en mevrouw.....
Al met al een hele bijzondere ceremonie die 40 minuten geduurd heeft en diepe indruk op ons en aanwezigen heeft gemaakt.

Bij het naar buiten gaan werden we bestrooid met rijst en stonden er 7 vredesduiven te wachten om losgelaten te worden...1 voor elke dag van de week geluk!

Ik moet zeggen dat ik jou achterliggende gedachte van het zand:
"En met de tijd (door bv tijdens verzetten met afstoffen), zal dat zand steeds meer gemengd worden"
een erg mooie gedachte vind!!
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2010, 19:58:32 door wij gaan trouwen »

Fee

  • Gast
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2010, 18:13:56 »
Zo "wij gaan trouwen", dat klinkt als een erg mooie ceremonie.
Ook een leuk idee om de getuigen te laten praten over waarom ze getuige willen zijn.

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2010, 21:08:11 »
Zo "wij gaan trouwen", dat klinkt als een erg mooie ceremonie.

het was ook een hele bijzondere ceremonie....dit kwam mede door de opstelling waarin we zaten,
niet op de traditionele manier: ambtenaar, tafel, bruidspaar en achter het bruidspaar de aanwezigen die dus tegen de ruggen van het bruidspaar kijken,
maar wij en de ambtenaar zaten overdwars; waardoor iedereen elkaar kon aankijken, er interactie ontstond en de emotie op een ieders gezicht af te lezen viel...
« Laatst bewerkt op: 1 november 2010, 20:37:38 door wij gaan trouwen »

Fee

  • Gast
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2010, 14:46:56 »
Hey, dat is de standaard opstelling bij onze trwoulocatie :)

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2010, 20:07:46 »
Mooie opstelling, maar ik word helemaal claustrofobisch van die foto :tongue:

zusje

  • Gast
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #9 Gepost op: 3 november 2010, 18:43:17 »
Haha Inx, ik ken die locatie en die is ook echt niet groot! Daarom zijn wij daar ook niet getrouwd, onze daggasten paste daar niet eens in;) trouwens wel een hele knusse locatie met een klein gezelschap!!

Wij zaten trouwens in het gemeentehuis ook zo, maar heb eigenlijk niet zo op andere gelet;)
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 21:29:39 door zusje »

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Symbolische Rituelen Tijdens Ceremonie
« Reactie #10 Gepost op: 3 november 2010, 18:57:46 »
Hey, ik zie dat er nu een andere foto staat!! Maar het was ook de manier waarop de vorige foto gemaakt was, dat het leek alsof iedereen heel dicht op elkaar zat, en er helemaal geen ruimte 'open' was. :) Grappig, dat je dan een heel ander beeld van een ruimte kunt hebben, op de vorige foto leek het net een niet zo grote kamer, nu zie je dat het veel groter is dan dat :) Al zit het vaak wel vol bij bruiloften natuurlijk!
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 18:58:35 door Inx »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards