collapse

Auteur Topic: Getuigen topic  (gelezen 232508 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarjoleinSt

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #400 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:12:11 »
Daphne, bedankt voor je reactie....dat is voor mij alweer een gehele geruststelling...

Bruidslin

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #401 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:29:23 »
Ja, Marjolein, dat is juist heel goed! Toen wij aankondigden dat we gingen trouwen, was mijn zus daarna maandenlang een beetje knorrig als ik het over het trouwen had: ik had haar ook gelijk moeten vragen, want nu is ze helemaal blij! Jouw spontane manier brengt gelijk blijdschap ;-)

Vilickylucky

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 349
Re: Getuigen topic
« Reactie #402 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:09:41 »
hier ook ouders als getuigen en niets bijzonders gedaan om t te vragen. was wel mooi toen ik t vroeg aan mn moeder zei ze heel verbaasd, hoe kom je daar nou bij  :biggrin: (ik ben heel dik met mn ouders) dus vond t echt heel schattig dat ze het niet verwacht had. een aantal maanden later vroeg ik om t paspoort van mn ouders aan mn moeder, die ging meteen een kopie van haar paspoort maken, zeg ik, maak ook meteen die van mn vader. zegt ze weer net zo verbaasd, is ... ook getuige dan! haha ik kwam niet meer bij, was ze zo vol geweest van dat ze zelf mocht dat ze helemaal niet heeft onthouden dat ik ook mn vader (die toen naast dr zat) heb gevraagd! hahaha

as heeft zijn getuigen (zus en beste vriend) meteen gevraagd toen we gingen zeggen dat we gingen trouwen! zijn beste vriend reageerde super trots en zijn zus reageerde vereerd maar wist zich niet zo goed een houding te geven (heeft ze wel vaker)  :biggrin:

Bruidslin

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #403 Gepost op: 19 augustus 2013, 23:03:08 »
Ah, wat mooi! Eigenlijk zijn wij als aanstaande bruidjes wel in een luxepositie, dat we mensen écht trots en belangrijk kunnen laten voelen. Laten we daar nu zoveel mogelijk gebruik van maken! Op andere momenten kan dat ook wel, maar nu is het extra bijzonder :-)

MarjoleinSt

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #404 Gepost op: 20 augustus 2013, 08:46:04 »
Bruidslin! Helemaal mee eens.....ik weet nog dat, omdat ik m'n ouders als getuige heb, m'n broer heb gevraagd of hij m'n ceremoniemeester wilde zijn, maar ook of hij me wilde "weggeven" tijdens de ceremonie. De verbazing in zijn gezicht en dat hij zich echt vereerd voelde om dat te mogen doen, fantastisch gezicht!

repelsteeltje

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #405 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:27:59 »
Hallo allemaal.

Al veel gezocht op het internet en ook op jullie forum maar ik kom er toch niet helemaal uit...of zoek niet goed dat kan natuurlijk ook.. :biggrin:

Mijn vriend en ik willen gaan trouwen maar hoe meer we het er over hebben hoe meer we tot de conclusie komen dat we dat eigenlijk gewoon met z'n tweeen willen doen. Nou lees ik overal dat het tegenwoordig verplicht is om op z'n minst twee getuigen te hebben. Vroeger kon je nog getuigen "huren" via de gemeente maar dat is niet meer mogelijk geloof ik.

Weet iemand van gemeentes waar dat nog wel kan?
Kunnen getuigen misschien een schriftelijke verklaring afleggen maar niet aanwezig zijn?
Eigenlijk..zijn er uitzonderingen op deze regel?

Ik begrijp dat veel mensen deze bijzondere gelegenheid met familie en vrienden willen vieren maar wij zien dat iets anders. Eigenlijk willen we dus samen op een leuk plekkie in Nederland trouwen en een paar dagen önderduiken" en als twee getuigen daar heen moeten komen is dat toch wat lastig. En als er twee mee komen wil de rest natuurlijk ook en dat is nou juist net niet de bedoeling. Een feestje achteraf kan altijd nog. En de kadootjes ook...haha  :lol2:

Alvast bedankt voor jullie hulp.


WillemMarieke

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 264
  • Geslacht: Vrouw
  • Our day was amazing!
Re: Getuigen topic
« Reactie #406 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:42:00 »
Hier in Rotterdam kan je een stadsgetuige huren. http://www.rotterdam.nl/getuigen

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #407 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:47:22 »
In theorie kan iedereen je getuigen zijn en moet het volgens mij nog steeds kunnen. Toen wij 2 jaar geleden trouwden, kon het in elk geval in Arnhem en Doesburg nog wel. Stond bij beiden aangegeven dat ze gewoon 'geleverd' konden worden door de gemeente. Ik zou zeggen vraag het eens in de gemeente waar jullie nu aan zitten te denken en of je eigen gemeente of het nog kan.

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Getuigen topic
« Reactie #408 Gepost op: 7 oktober 2013, 17:51:41 »
Ik durf het zo niet te zeggen...

In het wetboek staat:
Art. 1:63 BW:
Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van...

Zo te zien is het dus verplicht.

Op deze website:
http://www.heerhugowaard.nl/inwoners/inwonersloket/producten-en-diensten/product-detail/burgerzaken//huwelijk-en-geregistreerd-partnerschap/
staat dat je in de gemeente van Heerhugowaard tegen betaling 2 ambtelijke getuigen kunt 'huren'.

Dus wie weet kan dit in meer gemeenten. Ik zou zeggen, bel de gemeente waar jullie willen trouwen op en vraag het.


Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #409 Gepost op: 7 oktober 2013, 18:20:46 »
Ik ben getrouwd waarbij de fotograaf en de man van onze babs getuigen waren.
Misschien is dat een optie voor je

linniepinnie84

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2130
Re: Getuigen topic
« Reactie #410 Gepost op: 7 oktober 2013, 18:46:43 »
of twee mensen van het forum die dichtbij wonen ;-)

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #411 Gepost op: 8 oktober 2013, 08:20:17 »
@leuke manier van vragen:
Ik had mijn broer en tante als getuige.
Mijn broer drinkt af en toe whisky. En m'n tante alleen sapjes
Dus voor m'n broer een whisky glas en tante gewoon glas laten graveren,
Met de tekst lief broertje / en naam tante zou je mijn getuige willen zijn??
En manlief had z'n broertje en beste vriend die beide bierglazen kregen met zelfde soort tekst,

@bruidsmeisjes. Wij hadden mijn 2 achternichtjes als bruidsmeisjes.
En hebben ze een zilveren kettinkje met hun naam erop gegeven,
We zijn nu 3 jaar verder en ze dragen ze nog steeds!

Jassou

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #412 Gepost op: 8 oktober 2013, 08:40:30 »
Toen wij de boel aan het regelen waren stond er ook de optie dat de gemeente voor getuigen kon zorgen. Ik zou het navragen blij de gemeente waar je wil trouwen, maar ik geloof dat het redelijk gangbaar is.

repelsteeltje

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #413 Gepost op: 8 oktober 2013, 17:36:39 »
hallo

Onwijs bedankt voor jullie snelle reacties.
Dat er gemeentes zijn waar je nog een getuigen kan huren geeft ons goede moed.
Vooral omdat het ons eigenlijk niet uitmaakt waar we trouwen in nederland als het maar een leuke, mooie plek is.
(zie ook mijn vraag bij trouwlocaties.. :biggrin:)
Ook de tip om de fotograaf getuigen te laten zijn is super omdat we daar nog niet aan hadden gedacht want ook al zijn we met z'n tweetjes een paar mooie foto's zijn natuurlijk goud waard...ook voor de afwezige.



JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: Getuigen topic
« Reactie #414 Gepost op: 8 oktober 2013, 18:14:17 »
In onze gemeente kunnen ook twee ambenaren als getuigen aangewezen worden.

Noogle

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #415 Gepost op: 19 november 2013, 22:15:15 »
Ik heb mijn vriendin een boek waar ze op aan het wachten wad gestuurd voor haar ereader (epub)

Dit bestand heb ik bewerkt en aan het einde van het hoofdstuk de vraag gesteld.

Daarna haar dus huilend aan de telefoon :-))))

Pooh

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #416 Gepost op: 21 november 2013, 19:22:08 »
Ik riep altijd dat ik een vriendin en m'n broertje als getuige wilde, maar nu ga ik erover te twijfelen of ik m'n broertje en moeder als getuige neem en dan die vriendin als ceremoniemeester. Ten eerste omdat ik anders niet goed weet wie ik als ceremoniemeester wil en ten tweede omdat mijn moeder toch wel heel erg belangrijk is voor mij. Maar dan voel ik me weer schuldig tegenover m'n vader. Dus nog eventjes goed over nadenken.

Happymama79

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1834
  • Geslacht: Vrouw
  • Geluk vermenigvuldig je door het te delen
Re: Getuigen topic
« Reactie #417 Gepost op: 21 november 2013, 19:47:38 »
En als je je dan door je vader laat weggeven? Mijn vader vond dat super om te doen.

Pooh

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #418 Gepost op: 21 november 2013, 19:49:14 »
Ja, dat wilde ik sowieso al laten doen.

Janneke1988

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #419 Gepost op: 21 november 2013, 20:16:58 »
@ repesteeltje

Iedere gemeente in Nederland kan 2 getuigen toewijzen.

Site van de rijksoverheid:
Het is wettelijk geregeld dat er tenminste 2 getuigen bij een huwelijk aanwezig moeten zijn. Neemt u geen getuigen mee dan kunnen er getuigen door de gemeente beschikbaar worden gesteld. Er zijn wel kosten aan verbonden.


sandyvae

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #420 Gepost op: 11 december 2013, 21:26:30 »
Hallo allemaal, ik wil wijnflessen laten bedrukken om de getuigen te vragen , maar nu twijfel ik of ik erop zet : wil je mijn getuige zijn of wil je onze getuige zijn.

Wat vinden jullie ?

Jassou

  • Gast
Re: Getuigen topic
« Reactie #421 Gepost op: 11 december 2013, 21:29:47 »
Hebben jullie afgesproken samen twee (of vier) mensen te vragen, in overleg dus, of juist om zelf ieder een (of twee) mensen te vragen zonder inbreng van de ander? Bij het eerste zou ik 'onze', bij het tweede 'mijn' gebruiken.


Tam1987

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 487
Re: Getuigen topic
« Reactie #422 Gepost op: 11 december 2013, 21:58:04 »
Ik heb mijn beste vriendin gevraagd met een chocoladekaart en heb daarop gezet 'Wil je mijn getuige zijn?' Omdat mijn lief zelf 2 mensen vroeg en ik ook, werd zij echt mijn getuige, samen met mijn zusje.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #423 Gepost op: 11 december 2013, 22:03:11 »
Ik heb gewoon mijn ouders gevraagd en mijn as heeft zijn vader en zijn broer gevraagd...ze reageerde allemaal blij maar mijn zwager spande wel de kroon want die was echt zichtbaar trots en aangedaan...zo lief!

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Re: Getuigen topic
« Reactie #424 Gepost op: 12 december 2013, 08:20:13 »
Ik heb glazen laten graveren met de tekst: wil je mijn getuige zijn
Ook voor de getuigen van m'n man hebben een dit gedaan

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards