collapse

Auteur Topic: Huwelijkse Voorwaarden  (gelezen 20610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lisa2009

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #25 Gepost op: 6 maart 2009, 11:02:40 »
Wij hebben ook huwelijkse voorwaarden.  Deze heeft voornamelijk betrekking op zaken van voor het huwelijk, na de trouwdatum is het een soort gemeenschap van goederen met uitzondering van schenkingen/ervingen. Wij hebben niets geregeld voor een eventuele onderneming, die gaan we dan toch samen opstarten.
Je kunt regelen wat je wilt met de huwelijkse voorwaarden en dat maakt het voor iedereen (mits je wel zaken wilt regelen) toepasbaar. Zelf vind ik het wel jammer dat je niet gelijk wat meer testament-zaken met de huwelijkse voorwaarden kunt regelen. Tja de auto van de notaris moet toch ergens van betaald worden.

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #26 Gepost op: 6 maart 2009, 11:35:18 »
Wij weten nog niet of we met huwelijkse voorwaarden gaan trouwen. Ik heb een boekje besteld, "Samen rijk worden" (auteurs: Hiele en Verdegaal), het gaat over jonge mensen & geld, en er staat ook iets in over huwelijkse voorwaarden. Verder heb ik iemand die rechten studeert in mijn kennissenkring en zij zei dat het nooit gek is om er iig goed over na te denken. Dus dat gaat nog wel gebeuren :)

ikkegatrouwen

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #27 Gepost op: 6 maart 2009, 11:40:36 »
Wij gaan ook niet onder gemeenschap van goederen trouwen. We hebben allebei geen schulden en ook geen relaties met evt. kinderen uit het verleden.
Ons eerste huis hebben we ook samen gekocht en is dus ook 50/50 van elk.
Kan me wel voorstellen dat als je bij je vriend intrekt en hij heeft al 10 jaar zijn huis afbetaald dat het dan een andere kwestie wordt.

Ook verdienen we ongeveer hetzelfde, alleen hoef ik daar maar 3 dagen voor te werken en hij 5! Dus als er kinderen zouden komen blijft ieder van ons nog steeds ongeveer hetzelfde verdienen. Dit kan natuurlijk wel altijd veranderen, je weet tuurlijk nooit wat de toekomst brengt!

We wonen nu zo'n 3 jaar samen en hebben ook samen gespaard voor grote uitgaven(zoals klussen in huis/vakanties/bruiloft!). Wel is het belangrijk dat je goede afspraken maakt over hoe het met geld gaat. Toen ik nog studeerde heeft mijn vriend wel meer dingen betaald als ik, maar nu ik meer verdien betaal ik weer wat meer.

Maar even een vraag: wat als je in de toekomst nog een bedrijf wil starten kan je dan nog een soort "huwelijkse voorwaarden"opstellen?? De komende 10 jaar zijn we dit niet van plan, maar tja het leven valt niet altijd te plannen he.

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #28 Gepost op: 6 maart 2009, 11:43:43 »
[quote name=\'ikkegatrouwen\' post=\'213670\' date=\'06 March 2009, 11:40\']Maar even een vraag: wat als je in de toekomst nog een bedrijf wil starten kan je dan nog een soort "huwelijkse voorwaarden"opstellen?? De komende 10 jaar zijn we dit niet van plan, maar tja het leven valt niet altijd te plannen he.[/quote]

Ja, huwelijkse voorwaarden opstellen kan altijd, maar als je dat pas doet als je al getrouwd bent, betaal je (volgens mij) meer :)

_mirjam_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1823
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2009, 11:59:41 »
[font=\"Lucida Sans Unicode\"][color=\"#8b0000\"]Klopt, na het trouwen is het een stuk duurder, omdat het dan via de rechtbank moet.
Als je dus denkt dat het er "misschien ooit" van gaat komen, kan het een goed idee zijn sowieso even een babbeltje met een notaris te maken over de mogelijkheden.[/color][/font]

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #30 Gepost op: 9 maart 2009, 19:56:31 »
Wij willen ook op huwelijkse voorwaarden trouwen, vraagje:

- hoe lang voor het trouwen ga je meestal naar de notaris?
- namen jullie iemand mee die verstand van zaken heeft? Als ik soms leest wat er beslist moet worden, weet ik echt niet 1,2,3 wat het beste antwoord is! Of krijg je eerst een orienterend gesprek waarin ze vertellen waar je over moet nadenken?
- Lieten jullie ook meteen een testament afsluiten? Is dat handig om meteen te doen? We hebben ( nog) geen kids en ook geen koophuis. Wel heeft mijn vriend een eigen zaak...

Holla

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2009, 13:15:14 »
Wij trouwen in gemeenschap van goederen.
Ik heb geen geld, hij heeft geen geld en een studieschuld. Alles wat we tijdens ons huwelijk opbouwen is van ons samen, dus daar hoeven we ook geen rekening mee te houden.

Ik zie het huwelijk als iets waarin je één wordt, ook wat betreft geldzaken. Hij heeft nu een studieschuld die ik ook mee ga helpen af te lossen, over een tijdje werkt hij (hopelijk) en studeer ik nog, dan leef ik ook van zijn geld. Op wiki staan verschillende redenen om te trouwen met huwelijkse voorwaarden:
- Bescherming tegen ondernemersrisico’s: schuldeisers van de ondernemer kunnen het vermogen van de partner niet aanspreken.
- Bescherming van het eigen vermogen (of bepaalde goederen) tegen aanspraken van de partner bij echtscheiding.
- Voorkomen van deling van inkomen, schenkingen, makingen of erfenissen.
- Voorkomen van aantasting van het eigen vermogen door gedragingen van de partner.

twee is niet van toepassing, de derde ook niet, de vierde ook niet. Dat zijn dingen die mijns inziens horen bij het getrouwd zijn. Alleen één zou een reden voor ons kunnen zijn, maar er is geen sprake van dat wij in de nabije toekomst een eigen bedrijf beginnen dus hier hoeven we geen rekening mee te houden.

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2009, 14:43:23 »
@Lalalalala: wij zijn eerst langsgeweest voor een orienterend gesprek, daarin werd vanalles uitgelegd en op basis daarvan is een soort proefvoorwaarden opgesteld die we daarna goed door moesten lezen. Daarna zijn we op de dag voordat we gingen trouwen gaan tekenen.

We hebben geen andere mensen meegenomen. Onze notaris was heel aardig, geduldig en humoristisch en legde alles goed uit, dus dat vonden we niet nodig.

We hebben geen testament afgesloten. We hebben een huis op beider naam, een samenlevingscontract en nu de huwelijkse voorwaarden. Geen kids. Ik moet het even nazoeken, maar volgens mij staat er in onze voorwaarden nog een clausule over wat er gebeurt als een van ons beiden overlijdt - dan gaat het vermogen naar de langstlevende. Overlijden we heel kort na elkaar, dan wordt het vermogen gesplitst en gaat het naar familie (dit om te voorkomen dat je bijvoorbeeld samen een auto ongeluk krijgt - eentje overlijdt, het vermogen gaat naar de ander, die overlijdt daarna, en dan krijgen de nabestaanden van die familie (en niet van de ander) alles. Dat vonden wij niet de bedoeling).

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #33 Gepost op: 4 augustus 2009, 12:47:24 »
Ik ga binnenkort ook een afspraak maken bij de notaris voor huwelijkse voorwaarden, mijn vraag is alleen:

- wat voor soort vragen krijg je allemaal? Ik ben zelf juridisch niet zo goed onderlegt en mijn pa is jurist, is het dan een idee om hem mee te nemen of is dit raar of ongebruikelijk??

Oja, en wat voor papieren moet je allemaal meenemen???
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2009, 12:47:52 door lalalalala »

lindsay

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #34 Gepost op: 4 augustus 2009, 13:27:25 »
Wij trouwen ook op Huwelijkse voorwaarden. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, dit is zijn 2e poging.. toen hij een stuk jonger was heeft hij het al eens geprobeerd maar door zijn toen nog wilde haren en ontwetendheid is dat geflopt met gevolg een schuld waar we nu nog voor boeten maar goed.. nu weer 2 1/2 jaar voor zichzelf, stuk volwassener en het gaat heel goed! Maar toch blijft het in je achterhoofd dat het al eens mis gegaan is... Dus wij trouwen op Huwelijkse voorwaarden, tijdens het huwelijk staat er een muur tussen ons in dus als hij iets fout doet kunnen ze bij mij niet aankloppen...
Tijdens ons huwelijk gaan we ook GOED sparen (op mijn naam), dus daar kunnen ze dan ook niet aankomen.
Na eventuele scheiding of overlijden wordt die muur weggehaald en gaat alles in gemeenschap van goederen gedeeld worden BEHALVE het bedrijf dan want dat is en blijft van hem met de verlies of winst.
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2009, 13:30:36 door lindsay »

Kabouter80

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #35 Gepost op: 4 augustus 2009, 18:56:59 »
[quote name=\'lalalalala\' post=\'251516\' date=\'04 August 2009, 12:47\']Ik ga binnenkort ook een afspraak maken bij de notaris voor huwelijkse voorwaarden, mijn vraag is alleen:

- wat voor soort vragen krijg je allemaal? Ik ben zelf juridisch niet zo goed onderlegt en mijn pa is jurist, is het dan een idee om hem mee te nemen of is dit raar of ongebruikelijk??

Oja, en wat voor papieren moet je allemaal meenemen???[/quote]

Ik zou vantevoren een keer met je vader praten en hem het concept laten doorlezen. Ik weet niet of ik hem mee zou nemen, huwelijkse voorwaarden zijn toch iets van jullie samen en je vader kan zelfs de kamer uitgezet worden als hij een te duidelijke mening heeft..

Aan de telefoon kunnen ze je vertellen wat je mee moet nemen, ik zou in elk geval meenemen: identiteitsbewijs (!), kopie van papieren mbt eigen bedrijf, huis ed. Maar wij hebben die kopien naderhand gewoon allemaal per post gestuurd, dus dat kan ook.. en je zal altijd zien dat je toch weer iets vergeten bent. Succes!

wwwer

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #36 Gepost op: 4 augustus 2009, 20:52:24 »
wij gaan nu in gemeenschap van goederen trouwen.. De bedoeling was huwelijkse omdat ik 2 eigen zaken heb en leef van een freelance bestaan.  Zo om mijn nu nog vriendin te sparen voor als ik failliet zou gaan.

Ik heb nu een 2 eenmanszaken die beide schulden/leningen vrij zijn. Hierdoor loop ik nu dus geen financieel risico. Zodra ik meer risico zou gaan lopen zet ik het in een BV en ben ik niet meer hoofdelijk aansprakelijk.

Verder stond het mij ook tegen dat je toch wel geregeld een update moet doen om te zorgen dat alles actueel blijft en je niet achter de feiten gaat aanlopen.

gekkiej01

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1972
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:32:53 »
Zag dat hier al een topic over wasmaar wilde hem dus ff uppen

Ik ben benieuwd wie er nu onder huwelijkse voorwaarden gaat trouwen

Mijn verloofde en ik hebben besloten om onder huwelijkse voorwaarden te gaan trouwen,
We zijn  met eigen bedrijven bezig dus het is beter voor onders om met huwelijkse voorwaarden te gaan trouwen
dan als er iets mocht fout gaan kunnen ze niet aan de partner komen,

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:36:08 »
Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Lief neemt over 2 maanden de zaak van z'n ouders over, vandaar. :)

gekkiej01

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1972
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #39 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:42:07 »
ben vooral nieuwsgierig omdat ik soms ook merk dat het een soort taboe is ofzo
dat ze dan zeggen dat je niet van je partner houd , dat vind ik dan zo flauw
Ik houd zielsveel van me lief en deel met hem alles , maar ja
als jezelf zo een beetje kan beschermen , Mensen halen de laaste tijd de raarste dingen uit
om je maar kapot zien te gaan . dan doe je dat toch ?

maar jij dus ook vanwege de zaak :) Mag ik vragen wat voor zaak het is ???

zelf hadden we een bazaar maar die is helaas dus weg

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:46:12 »
Een slijterij. Hij werkt er al 11 jaar, maar zijn vader is nu nog eigenaar. De tijd is (volgens de fiscalist) nu gunstig, dus vanaf 1 januari is hij de eigenaar. Voor die tijd moeten we dus ook nog een testament op laten stellen, want anders kan het bijvoorbeeld gebeuren dat wij een ongeluk krijgen en hij vlak voor mij overlijdt en dat de zaak dan eerst naar mij gaat (qua erven) en daarna (als ik meteen daarna zou overlijden) naar mijn familie en dat is vrij krom, aangezien het natuurlijk een familiebedrijf is van zijn familie. :wink:

gekkiej01

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1972
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:51:21 »
[quote name=\'vangarderen\' post=\'277107\' date=\'22 October 2009, 23:46\']Een slijterij. Hij werkt er al 11 jaar, maar zijn vader is nu nog eigenaar. De tijd is (volgens de fiscalist) nu gunstig, dus vanaf 1 januari is hij de eigenaar. Voor die tijd moeten we dus ook nog een testament op laten stellen, want anders kan het bijvoorbeeld gebeuren dat wij een ongeluk krijgen en hij vlak voor mij overlijdt en dat de zaak dan eerst naar mij gaat (qua erven) en daarna (als ik meteen daarna zou overlijden) naar mijn familie en dat is vrij krom, aangezien het natuurlijk een familiebedrijf is van zijn familie. :wink:[/quote]

ja dat is ook een beetje lastig ja een familie bedrijf moet inderdaad in de juiste fam blijven ja :)  maar ja daar hoor je nu ook bij he
oh wat leuk een slijterij dat hoor je niet zo vaak  is het in veenendaal ? daar ken ik het wel kom er vandaan namelijk :)

maar ja iedergeval fijn dat ik niet de enige ben gehehe

JustB

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:09:10 »
Ook wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. niet omdat we een eogen bedrijf hebben of die binnenkort starten maar puur uit bescherming voor elkaar. Commentaar krijg je er inderdaad wel op maar goed, elkaar willen beschermen geruigd van liefde genoeg denk ik zo :wink:

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:12:58 »
Wij trouwen ook op huwelijkse voorwaarden. Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje, maar ook al had hij die niet, dan waren we sowieso ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd en tjsa, daar zit ook een stukje bescherming van ons zelf in. Als mijn ouders overlijden, ontvang ik een flinke erfenis, nu mag mijn as tijdens het huwelijk absoluut in meedelen, maar we vinden niet dat het vanzelfsprekend is dat, wanneer je uit elkaar gaat, hij de helft kan meenemen. Dat geld ook voor het vermogen wat hij met zijn zaak heeft opgebouwd ( dat ik niet zomaar de helft kan meenmen). Ook hebben we laten vastleggen dat gezamenlijke schulden voor ons samen zijn, maar als 1 iemand een dikke schuld opbouwt ( heb om mij heen gezien dat iemand een stiekeme gokverslaving had en zijn ex berooid achterliet), dan is die schuld ook echt voor die persoon. We gaan er natuurlijk vanuit dat we nooit in zo'n situatie terecht komen, maarja, we zeggen altijd beiden: mensen kunnen gekke dingen doen! Mensen die met elkaar in een vechtscheiding liggen om geld, hadden ten tijde van het trouwen ook nooit verwacht dat ze op zo'n voet met elkaar zouden komen te staan. Wat ons betreft is trouwen op huwelijkse voorwaarden ook het meest verstandig, maarja, dat is onze mening.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 09:18:46 door lalalalala »

Nogevengeduld

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:13:11 »
In eerste instantie had ik ook het idee dat als je onder huwelijkse voorwaarden trouwt dat dat een teken is van minder vertrouwen.
AS heef eigen geld (in polissen gestopt) en die worden gebruikt voor de hypotheek. Zo lang wij getrouwd zijn is er niks aan de hand en profiteer ik er dus ook van.
Maar na lang nadenken snap ik nu ook wel dat als wij op een vervelende manier uit elkaar gaan, ik geen aanspraak zou mogen maken op de polissen (je denkt nu dat je dat nooit zou doen maar je weet dan maar nooit) Verder ben ik enigskind dus al het spaargeld van mijn ouders gaat uiteindelijk naar mij. Daar wil mijn AS weer geen aanspraak op kunnen maken mocht er iets gebeuren.

De huwelijkse voorwaarden gelden dus alleen voor deze 2 onderwerpen. Al het andere is van ons samen, zoals het huis e.d.
Nu ik jullie antwoorden gelezen heb, sta ik er dus positiever in en weet ik dat huwelijkse voorwaarden niets met vertrouwen te maken heeft. Meer een voorzorg voor het mis zou lopen (waar we natuurlijk niet vanuit gaan)

Annemiek1975

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #45 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:18:21 »
Je ouders kunnen dat ook in hun testament indekken he.
Mijn vader is hertrouwd en in hun beide testamenten staat vermeld dat de partners van hun kinderen nooit aanspraak kunnen maken op de erfenis bij een evt scheiding.
Uiteraard erven ze het wel (als wij het al georven hebben uiteraard) als wij komen te overlijden.

Wij gaan ook op huwelijkse voorwaarden trouwen. Ook ivm een eigen zaak van mijn as en hij is enigste kind en erft dadelijk een heel huis enzo.

Better safe than sorry

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2009, 00:20:35 »
Wel Huw.V, geen eigen zaak of schulden...

Vanuit mijn juridische beroep ben ik aan Huw.V gewend, voor mij de normaalste zaak van de wereld...
En ik zit evt. met beroepsaansprakelijkheid (werk wel in loondienst en er is een behoorlijke verzekering, maar toch)...

Even een tipje, vergeet niet evt. Huw.V te updaten. Lief en ik hebben nu gelijke inkomens en evenveel spaarcentjes. Maar wie weet gaat één van ons ooit minder werken ivm. een kind (of een hond of een hamster...:wink:)...

Dan zouden onze Huw.V moeten worden geupdate...
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2009, 00:23:13 door stimpy »

chip

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #47 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:46:07 »
Wij willen op huwelijkse voorwaarden trouwen, omdat ons dat het eerlijkst lijkt. Ik zie het als een vangnet, voor als het huwelijk onverhoopt toch mocht stranden. Met een scheiding is er al zoveel ellende, dan wil ik me niet ook nog zorgen hoeven maken over financiën. Voor je het weet vecht je elkaar de tent uit om iedere cent die er verdeeld moet worden. Natuurlijk lijkt me dit nu heel onwaarschijnlijk, maar het gebeurt zo vaak. De zaken goed regelen kan je een hoop narigheid besparen. Voor het huwelijk zelf maakt het geen verschil. Zolang we samen zijn, is alles van ons samen.
Nu zouden we willen laten opnemen in de huwelijkse voorwaarden dat als een van ons minder gaat werken vanwege kinderen, dat de ander dan verplicht wordt een bepaald percentage van het inkomen te storten in een soort 'pensioenfonds' voor de ander. Weten jullie of dit mogelijk is?

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #48 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:44:04 »
Zou even contact opnemen met een notaris...
Vaak wordt dit trouwens geheeld door partner- (en indien van toepassing kinder)alimentatie en pensioenverevening na de pensioengerechtigde leeftijd. Dat kan je gewoon met je eigen pensioenfonds regelen. Als er niet "een normaal" pensioen wordt opgebouwd is het wellicht raadzaam om een bank of andere instantie te consulteren en een notaris, bijv. iets met banksparen (fiscaal aantrekkelijk)... Omdat het vrij nieuw is heb ik nog geen ervaring met het verdelen van dergelijke (pensioenvervangende/aanvullende) constructies. Een notaris zou je daar meer over moeten kunnen vertellen.

Google ook maar eens op verevening pensioenrechten...

Cellaatje

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #49 Gepost op: 29 oktober 2009, 14:56:45 »
Wij gaan ook op huwelijkse voorwaarden trouwen. Ik denk alleen niet dat we "koude uitsluiting" gaan nemen (dan blijft alles altijd gescheiden). Wij zitten eraan te denken om in beperkte gemeenschap van goederen te gaan trouwen. Dat betekent dat wat je voor het huwelijk hebt opgebouw van jezelf blijft (in mijn geval bv mijn huis, auto en een schenking), maar alles wat we tijdens het huwelijk opbouwen wordt wel van ons zelf.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards