collapse

Auteur Topic: Huwelijkse Voorwaarden  (gelezen 20609 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #50 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:18:43 »
http://www.vragenoverechtscheiding.nl/trou...-welke-zijn-dit

Een kort overzichtje.

Koude uitsluiting zou ik ten zeerste afraden tenzij je de zekerheid hebt van een levenslang riant inkomen (je bent Paris Hilton ofzo)...

Cellaatje

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #51 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:27:41 »
Was het maar waar :)

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #52 Gepost op: 29 oktober 2009, 16:52:53 »
[quote name=\'chip\' post=\'277837\' date=\'26 October 2009, 12:46\']Nu zouden we willen laten opnemen in de huwelijkse voorwaarden dat als een van ons minder gaat werken vanwege kinderen, dat de ander dan verplicht wordt een bepaald percentage van het inkomen te storten in een soort 'pensioenfonds' voor de ander. Weten jullie of dit mogelijk is?[/quote]

Ik weet niet of het in zo'n soort constructie mogelijk is, maar wij hebben in de huwelijkse voorwaarden op laten nemen dat de pensioenen van ons gezamenlijk zijn. Dit betekent ook dat bij echtscheiding naar de pensioenen en dat het hiermee zo geregeld wordt dat wij beiden evenveel pensioen zullen hebben (dit geldt dan zowel voor het nabestaandenpensioen als voor het 'gewone' pensioen (ofzo)).

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #53 Gepost op: 29 oktober 2009, 17:33:18 »
Wat van Garderen zegt is idd. meer voor de hand liggend. Ook partner- en kinderalimentatie zij bij het uiteengaan voorzieningen die een en ander al recht kunnen trekken...

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #54 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:02:05 »
Ik snap er helemaal niks van.

Ik zou graag onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen, omdat mijn lief gewoon niet goed is met geld. Dat is zijn eigen probleem, maar ik ben bang dat het fout gaat als we getrouwd zijn en alles 'van ons samen' is. Maar wat voor voorwaarden neem je dan op? Ik heb geen flauw idee! Ik weet niks van pensioenen, hypotheken (we hebben een huurhuis), ik heb amper vermogen, een kleine studieschuld, dus ja, wat héb ik eigenlijk aan die huwelijkse voorwaarden? Ik weet nu alleen dat het zo'n 500 euro zal gaan kosten, maar dan moet ik wel een beetje weten wat er moet staan in die huwelijkse voorwaarden.

Wie kan me advies geven?

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #55 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:20:02 »
@ Hakkie, ik heb er ook de ballen verstand van,maar een goede notaris zal je informeren over alles! Het is voor jezelf gewoon belangrijk dat je opschrijft / bedenkt wat je belangrijk vind! En dan wijst de rest zich vanzelf! Als je naar de notaris gaat, gewoon op je af laten komen!

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #56 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:54:10 »
@Hakkie, als je een as. hebt die niet met geld kan omgaan heb je zeker iets aan huw. vw. Je kan de notaris ook eerst zelf benaderen als je meer info wilt. Je hoeft niet gelijk met z'n tweetjes...

Palle

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #57 Gepost op: 31 oktober 2009, 14:11:55 »
Wij zijn bij de notaris geweest voor een gesprek over huwelijksvoorwaarden, deze heeft ons aangeraden gewoon in gemeenschap van goederen te trouwen. Mijn vriend krijgt in de toekomst een behoorlijke erfenis maar deze heeft van zich zelf al een uitsluiting van koude kant. Het geld wat mijn vriend nu heeft opgebouwd daarvan vind de notaris dat mijn vriend dat maar met me moet delen als we ooit gaan scheiden. Ik zorg voor ons kind en werk minder dus ook minder inkomsten, de notaris vind het eerlijk dat als je ooit gaat scheiden de vrouw niet met legen handen komt te staan omdat je altijd voor de kinderen gezorgd heeft.
Dat waren we wel met hem eens dus het is bij 1 gesprek gebleven.

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #58 Gepost op: 31 oktober 2009, 14:40:31 »
Zelf heb ik vanuit mijn werk veel ervaring met echtscheidingen. Bij echtscheidingen zijn dit de meest schrijnende situaties die ik tot op heden ben tegengekomen (qua verdeling, dus niet met betrekking tot kinderen)...

Huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting waarbij een vrouw altijd voor de kinderen heeft gezorgd en zelf niets heeft opgebouwd. Koude uitsluiging heeft bijvoorbeeld betrekking op pensioenen en kan tot gevolg hebben dat de vrouw niets krijgt van het pensioen van de man...
Voor echtscheidingen van of na 1 mei 1995 is hier overigens wel een oplossing voor. Bij die echtscheidingen wordt het pensioen toch verdeeld ondanks de koude uitsluiting, dit vanwege een nieuwe wet WVPS. Ook kan een scheve verdeling als gevolg van een koude uitsluiting soms worden rechtgetrokken doordat de man toch een aanzienlijke kinder/partneralimentatie moet betalen (afhankelijk oa. van de draagkracht van de man).

De andere situatie is er juist eentje met een gemeenschap. Helaas een veel voorkomende. Een man met veel schulden en een gat in zijn hand trouwt een vrouw. Scheiding volgt en de vrouw is vervolgens hoofdelijk (helemaal) aansprakelijk voor het geheel van schulden dat de man heeft opgebouwd (ook dus voor de schulden die hij voor het huwelijk maakte en in het huwelijk "inbracht"!). De man betaalt de schuldeisers niet en de vrouw krijgt de schuldeisers op haar dak, deurwaarders, beslagen etc.

Vooral de tweede situatie is dmv. huwelijkse voorwaarden makkelijk te voorkomen. Houd dit aub. in gedachten. Zeker als je een man trouwt met veel schulden, een gat in zijn hand.

Wanneer er een bedrijf in het spel is van een van beiden is het vrijwel altijd zeer raadzaam huwelijkse voorwaarden op te laten stellen.
Bij twijfel raadpleeg een notaris!

Hakkie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2411
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #59 Gepost op: 31 oktober 2009, 15:55:53 »
Ik realiseer me dat mijn berichtje hierboven een beetje bot overkomt. Ik probeerde te zeggen dat mijn lief het moeilijk vindt om dingen 'bij te houden', zo laat hij nog wel eens een rekening liggen waar ik hem dan aan moet herinneren enzo. :wink: Het is niet zo dat hij bakken met geld uitgeeft of schulden heeft... Dat wil ik even rechtzetten :) Maar dan nog, ik zou nog steeds wel een oriënterend gesprek willen hebben bij een notaris. Ik zie in dit topic dat dat dus nooit verkeerd is!

Broekkie

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #60 Gepost op: 4 november 2009, 13:37:32 »
nee helemaal niet gek.
gewoon doen. je weet immers nooit wat de toekomst zal brengen.
en als je het een en ander kan regelen, tja waarom niet.

gekkiej01

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1972
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #61 Gepost op: 4 november 2009, 13:47:27 »
hoelang van te voren moet je je eigenlijk melden bij de notaris ????

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #62 Gepost op: 4 november 2009, 14:06:30 »
@ Penciltje, dat maakt niet uit, als het maar voor het trouwen is! Maar je hebt eerst een orienterend gesprek, daarna worden de HV opgemaakt en moet je nog een keer terugkomen. Zou dus wel ongeveer een maand / anderhalf van tevoren een afspraak maken. Wij hadden onze eerste afspraak ongeveer 2,5 maand voor het trouwen.

( trouwens, er staat me iets bij dat het zelfs na het huwelijk nog kan...)
« Laatst bewerkt op: 4 november 2009, 14:07:14 door lalalalala »

gekkiej01

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1972
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #63 Gepost op: 4 november 2009, 14:20:09 »
jah maar dan is het duurder

ben dus gelukkig wel nog opt tijd

Kittybride

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #64 Gepost op: 20 november 2009, 17:41:21 »
Lieve allemaal,

Wij willen ook onder huwelijkse voorwaarden trouwen en we hebben al een beetje een idee wat we hiermee willen. Daarom zouden we graag langs een notaris gaan om dit eens goed te bespreken. Ons probleem: mijn AS spreekt geen Nederlands. Heeft iemand een idee hoe we een notaris kunnen vinden die de gesprekken in het Engels zou kunnen voeren? Heeft iemand hier ervaring mee? Kent iemand misschien een geschikte notaris?
Bedankt!

Liefs,
Kittybride

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #65 Gepost op: 21 november 2009, 01:07:29 »
@Kittybride, ik zou gewoon de plaatselijke notaris eens bellen. Zelf zit ik ook in de juridische dienstverlening en ik vind het geen probleem om een gesprek met een (potentiële) cliënt in het Engels te voeren. Dus volgens mij zou je vrij spoedig een notaris te pakken moeten kunnen krijgen die het gesprek in het Engels wil doen... In welke regio zoek je een notaris?

Overigens moet ik wel toegeven dat ik ondanks het feit dat ik behoorlijk Engels spreek en schrijf toch af en toe nog moeite heb met het juridische Engels. Sommige huwelijksvermogenstermen laten zich niet heel makkelijk in het Engels vertalen... ;-) Het helpt dan de notaris vooraf even te maillen met de specifieke vragen zodat hij/zij zich alvast kan voorbereiden...

Een punt waarvan ik niet weet hoe de notaris ermee om zal gaan is dat de HV zelf in het NL worden opgesteld. Meestal vertaalt een notaris (of andere dienstverlener niet alle correspondentie in het Engels (of andere taal) maar ook hier geldt, vraag het gewoon. Notarissen zijn niet eng. Soms zijn het hele jonge hippe vrouwen (dus niet alleen stoffige mannetjes die naar pijp roken met een snor)... :)

Kittybride

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #66 Gepost op: 21 november 2009, 04:42:26 »
Stimpy, dankjewel. Ik zal eens zoeken en navraag doen bij notarissen in de buurt van mijn ouders, dat is denk ik het meest praktisch aangezien we zelf in Frankrijk wonen. Als de voorwaarden zelf uiteindelijk in het Nederlands zijn is het niet zo'n punt, zolang we beiden maar begrijpen wat er in wordt gezet. Komt vast allemaal goed :)

Liefs

melis

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #67 Gepost op: 7 december 2009, 22:20:56 »
Wij gaan in gemeenschap trouwen, hier geen schulden wel 2 eigen zaken van hem uit.
1 bv en 1 eenmans zaak(deze word ook snel een bv)

hebben samen alles opgebouw en hebben samen overal recht op, en in voor en tegen spoed.

chip

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #68 Gepost op: 8 december 2009, 11:47:41 »
Wij zijn inmiddels bij de notaris geweest. Ze heeft niet echt iets nieuws verteld, en zo goed voorbereid waren we nou ook weer niet, dat we dachten van alles al op de hoogte te zijn. Dus ik hoop maar dat achteraf niet blijkt dat we nog dit of dat hadden moeten vastleggen. Afijn, eerst maar de conceptvoorwaarden afwachten...
Wat ik wilde vertellen is, dat er een constructie bestaat waarbij je op huwelijkse voorwaarden trouwt (bij ons: geld op persoonlijke rekeningen is niet gezamenlijk), maar als een van tweeën komt te overlijden dan wordt er gedaan alsof je in gemeenschap van goederen getrouwd was. Dit leek ons wel handig voor successierecht en andere erfeniszaken.

@Melis: Stel dat zijn bedrijf failliet gaat, dan kunnen zijn schuldeisers geld komen opeisen dat niets met het bedrijf te maken heeft en moet jij bijvoorbeeld je huis verkopen... Als je op huwelijkse voorwaarden trouwt is alles wat op papier van jou is tegen bedrijfsschulden beschermd.

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #69 Gepost op: 9 december 2009, 22:12:23 »
Melis, wat jullie doen zou ik idd. alleen aanraden als de eenmanszaak heel snel een BV wordt...

Bij BV's zit de boel wel beter dichtgetimmerd. De BV-constructie voorkomt nl. een aansprakelijkheid in persoon (tenzij ernstig wanbeleid met het faill. als gevolg)...

Boefje

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #70 Gepost op: 11 december 2009, 16:42:38 »
Wij willen ook op huwelijkse voorwaarden trouwen.

En dat komt met name door het inkomensverschil.
Ik verdien het dubbele van mijn aanstaande (heb er ook hard voor gestudeerd, en ben nu ook de nodige schulden aan het aflossen).

Ik zou het erg zuur vinden dat als er ooit een scheiding komt hij met de helft van mijn spaarcenten ervandoor gaat.
Ik wil ook zijn spaarcenten niet.
We hebben dan nu ook elk een eigen bankrekening en een gezamelijke rekening voor de lasten.
Dit zal na ons trouwen gelijk blijven.
Dat ik nu zaken voor hem betaal (bijv. een vakantie) is dat nu een bewuste keuze van mijn kant en acceptatie van zijn kant.
Bij een scheiding is daar geen sprake meer van.

En een eigen zaak.......ja, ooit in de toekomst. Maar dat is nu niet de hoofdreden om voor huwelijkse voorwaarden te gaan.

melis

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #71 Gepost op: 12 december 2009, 08:56:21 »
Maan heeft de eigen zaken 3 jaar en 1 jaar gelden opgezet en 1 gekocht.
Wij hebben hier samen hard aan gewerkt en eigelijk ook ons geld in gestoken, alleen alles staat op hem naam.
In de bv zit ik in dienst en doe ik echt van alles, wij zijn dan ook 24 uur per dag bereikbaar.
Liever wou ik ook op huwelijksvoorwaarden trouwen, maar hij zeg maar zo ook al staat het op mij naam het is toch voor ons samen.
Ook als wij (hopelijk niet) gaan scheiden vind hij dat ik net zo veel recht heb als hij op de zaak.
Mog er schulden in zitten of wat dan ook dat neem hij alleen op zicht en gaat hij mij daar niet mee belasten(staat al vast)

Wij hebben alle  bij een aparte bankrekening, die van hem word alle rekeningen van ons betaald en die van mij leven we van zeg maar.
Maar heb vanaf begin af aan al gezeg mij geld is die van jou en die van jou van mij.


Ben ik nu de enigste die niet op huwerlijkse voorwaarden ga trouwen met een eigen zaak in het midden?

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #72 Gepost op: 13 december 2009, 01:49:48 »
[quote name=\'melis\' post=\'289602\' date=\'12 December 2009, 08:56\']Ook als wij (hopelijk niet) gaan scheiden vind hij dat ik net zo veel recht heb als hij op de zaak.[/quote]

Dit soort dingen kun je ook opnemen in de huwelijkse voorwaarden, waardoor jullie geen/ minder risico lopen als de eenmanszaak failliet gaat en toch bij een scheiding eerlijk delen (ook de zaak...).

Bij een zaak die geen bv is, zou ik echt niet in gemeenschap van goederen trouwen! Een faillissement kun je niet altijd wat aan doen en helaas dus ook niet altijd voorkomen. Als jullie dan in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, ben je naast je zaak, ook nog eens al je andere bezittingen kwijt. Dat moet echt als een nachtmerrie zijn, vreselijk waar je dan ineens in terecht kan komen!

stimpy

  • Woehoe!
  • Held
  • *****
  • Berichten: 1288
  • Geslacht: Vrouw
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #73 Gepost op: 14 december 2009, 16:54:03 »
Beste Melis,
Hoe de BV in elkaar steekt ligt eraan wat er is/wordt vastgelegd in de akte van oprichting en eventuele andere BV-stukken!
Ben je DGA (directeur groot aandeelhouder), aandeelhouder, sta je als gewone werknemer op papier etc...
Hiervan is afhankelijk wat er (zonder huwelijkse voorwaarden) gebeurt als je uiteen zou gaan...

Als de BV en de aandelen alleen op zijn naam staan zou je weleens lelijk achter het net kunnen vissen bij een echtscheiding. Als er sprake zou zijn van een eenmanszaak maakt het niet uit op wiens naam iets staat, dan moet er bij een echtscheiding verdeeld worden. Bij een BV maakt dat wel degelijk uit. Je krijgt dus niet automatisch iets!! Je kunt dat wel afspreken. Het spreekt voor zich dat het de voorkeur heeft afspraken bewijstechnisch op papier te zetten, bijv. door een notaris -> Huw. vw.....

En nu kan hij wel vinden dat je net zoveel recht hebt op de zaak als hij, maar wellicht vindt hij dat straks niet meer.... Dan vis je mooi achter het net! Als hij dat daadwerkelijk vindt kan hij het overigens net zo goed laten vastleggen.

En schulden uit de BV daar draait de BV voor op, hij zelf niet persoonlijk (al zou hij geld kunnen bijstorten (wanneer nodig) als hij wil dat de BV niet omvalt bij schulden). Mocht hij persoonlijk iets (lening, achterstelling, hypotheek) aangaan in verband met de BV (gebeurt vaak!) en je hebt geen huwelijkse voorwaarden dan kan de contractspartij/schuldeiser een verschuldigd bedrag ook bij jou halen. Ik vind dit ook een serieus risico...
Onderscheid is is de BV contractspartij of je as. persoonlijk.


Ik vind het nobel dat je zegt mijn geld is jouw geld, maar pas op. Informeer anders zelf eens bij een notaris of familierechtadvocaat. Vaak kan dat vrijblijvend... Wat je niet wilt is dat je na een echtscheiding overblijft zonder rechten op de BV maar met aansprakelijkheid voor schulden die je as. persoonlijk ten behoeve van de BV is aangegaan en met wat valse beloftes (destijds gemeend maar na een breuk worden beloftes die niet op papier staan regelmatig "vergeten") die je niet kunt cashen....

melis

  • Gast
Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #74 Gepost op: 15 december 2009, 13:33:00 »
De bv staat nu helemaal op hem naam, en daar ben ik in dienst bij.

De eenmans zaak word in 2011 een bv .

Wij hebben een testament geregeld dat mog het zo ver komen dat ik mee draai met de winst uit de bv's(eenmanszaak nu nog) schulden worden niet na mij door berekend.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards