collapse

Auteur Topic: Je Eigen Babs  (gelezen 36445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celientje

  • Gast
Je Eigen Babs
« Gepost op: 5 mei 2009, 22:55:24 »
Wij willen ons graag laten trouwen door een vriend van ons. Nu heb ik op internet wat rondgesnuffeld en zijn er een aantal gemeenten die iemand (die geen ambtenaar van de burgerlijke stand is) voor één dag tot Babs kunnen benoemen. Bijvoorbeeld Zwolle, Roermond en Amsterdam. Helaas geen gemeente die dichtbij onze woonplaats ligt. Is er hier iemand die ervaring heeft met getrouwd worden door een bekende van jullie? Zo ja, hebben jullie daarvoor een speciaal verzoek ingediend bij jullie gemeente en hoe gaat zoiets in werking? Ik wacht met spanning af...

Mirte 25

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2009, 07:16:17 »
Wij hebben onze eigen Babs aangevraagt. Wij gaan nog trouwen maar wij hebben het proces al doorlopen en het is als goed gekeurd. Wij trouwen in de geneemte Leiden. Van de gemeente kregen wij een formulier die wij alle 3 moesten invullen (bruid, bruidegom en Babs). Op dat moment gaat je aanvraag naar de gemeente. De gemeente gaat kijken of je babs niets ernestigs op zijn of haar kerfstok heeft. Als dit niet het geval is dan word het door de gemeente goed gekeurd en leggen zij het bij de rechtbank neer.
Van de rechtbank krijgt je babs een oproep op ingezegend te worden. Dit was bij ons op het stadhuis van Den haag en het duurde ongeveer 20min. Als ook dit gebreud is ben je klaar. Bij ons kosten het 200euro maar weet niet hoe dat in andere gemeenten is.

Celientje

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2009, 16:16:03 »
Hoi Mirte,

En hoe heb je dat aangevraagd? Ben je naar het gemeentehuis gegaan of heb je een brief geschreven?
Ik neem aan dat jullie Babs ook geen ambtenaar is in een andere gemeente?
Wel echt super dat dit gelukt is bij jullie, erg leuk!

Trouwring

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2009, 16:26:30 »
Ik weet dat het in Alphen aan den Rijn ook kan :) Maar waar woon jij dan?

Mirte 25

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2009, 19:59:56 »
Hoi Celientje,

Sorry voor de late reactie! Maar:

Nee onze babs is sicetaresse bij een bureau voor kinderen en heeft in haar hele leven nog nooit iemand getrouwt. Ze was helemaal ontroerd toen we haar vroegen.
Wij konden op site van de gemeente een aanvraagformulier douwloaden deze moesten we invullen met handtekening van mij, mijn partner en de Babs inwoording.

Er zal wel een "gewone"babs bij zijn mocht ze dicht klappen of zo iets en de gene die bij het gemeenteboekje staat en de handtekeningen controleerd.

Ik weet niet wanneer je gaat trouwen maar: Als ik jou was zou ik je gemeente gewoon bellen want ze zeggen dat het 4maanden kan duren bij ons was het in een maand gedaan maar je weet het niet!

Groetjes

Mirte

dedutchess

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2009, 22:29:51 »
Wij trouwen 's ochtends gratis in het gemeentehuis. (zonder poes pas, jurk, familie etc. ) 's middags om 16.00 hebben we op locatie de ceremonie met huwelijksplechtigheid die de vader van mijn vriend houdt. Het is dan niet officieel maar met jurk en de juiste woorden is het voor ons wel de officiele huwelijksvoltrekking.

moi2009

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2009, 23:41:07 »
Wij worden getrouwd door een goede kennis van mijn vriend. Toevallig is hij ook ambtenaar van de burgerlijke stand geweest (is hij nog steeds, maar hij voltrekt geen huwelijken meer). Voor ons wilde hij nog wel een uitzondering maken :biggrin:

Celientje

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2009, 23:04:31 »
Dank je wel voor jullie reacties. Ik zal hier es in de gemeente gaan kijken wat er te regelen valt. Wij komen zelf uit Geldrop maar hebben nog niet besloten of we ook hier willen trouwen.

11-06-2010

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2009, 15:31:11 »
Hoi!!

Wij laten ons door mijn moeder trouwen, zij werkt wel bij de gemeente maar is geen babs.
na het nodige papier werk kan ze eenmalig als babs ons huwelijk voltrekken.

Wij zijn gewoon naar het informatie loket in het gemeente huis geweest (Apeldoorn) om hier meer informatie over te ontvangen.

Ik hoop dat het bij jullie ook lukt!

Succes!

Groetjes, Aline.

Seolram

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2009, 09:37:52 »
[quote name=\'Celientje\' post=\'228290\' date=\'05 May 2009, 22:55\']Wij willen ons graag laten trouwen door een vriend van ons. Nu heb ik op internet wat rondgesnuffeld en zijn er een aantal gemeenten die iemand (die geen ambtenaar van de burgerlijke stand is) voor één dag tot Babs kunnen benoemen. Bijvoorbeeld Zwolle, Roermond en Amsterdam. Helaas geen gemeente die dichtbij onze woonplaats ligt. Is er hier iemand die ervaring heeft met getrouwd worden door een bekende van jullie? Zo ja, hebben jullie daarvoor een speciaal verzoek ingediend bij jullie gemeente en hoe gaat zoiets in werking? Ik wacht met spanning af...[/quote]


Wij willen in Belgie trouwen, maar daar wordt geen burgerlijk huwelijk voltrokken als je niet daar woonachtig bent of de Belgische nationaliteit hebt... dus dachten we: misschien BABS uit NL meenemen...maar die zijn vrij duur en rekenen dan ook reiskosten enzo... dus dachten we: misschien is het gewoon leuker om een babs voor een dag te hebben, iemand die je na staat... maar als ik nu in Leiden een BABS laat benoemen... mag ie dan ook in het buitenland 'babsen' ?

Hannielle

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2009, 09:47:09 »
bij ons in de gemeente waalwijk kan het ook, toevallig las ik het vorige
week en het lijkt mij ook wel een leuk idee om te doen.
lekker personlijk daar houden wij wel van!

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2012, 08:49:02 »
Hallo allemaal!

Wij willen graag voor ons feest een ceremoniële voltrekking houden.
Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft iemand de ceremonie laten voltrekken door een familielid/vriend? Het valt ons op dat een trouwabtenaar vrij prijzig is.
Hoe zag jullie ceremonie eruit?

Ben erg benieuwd!
Alvast bedankt

mmam1982

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2012, 10:58:51 »
Hoi bruid2014,

Wat bedoel je dan precies. Wil je niet officieel trouwen? Als je wel officieel wilt trouwen kan je natuurlijk gewoon via de gemeente trouwen en krijg je een trouwambtenaar. Op de locale site van je gemeente kan je de geldende trouwleges vinden. Bij onze gemeente kunnen we de voorkeur aangeven voor een trouwambtenaar. Op bepaalde momenten kun je zelfs ook gratis trouwen maar bij onze gemeente is dan het geval dat je geen ceremonie krijgt maar binnen 10 minuten weer buiten staat..

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2012, 11:37:40 »
Hey!

We willen van te voren wel bij de gemeente trouwen (op een "gratis" dag). Maar we willen de ceremonie zelf graag op een plaats houden die wij bijzonder vinden. Net zoals sommige mensen nog in de kerk trouwen.

We wilde eigenlijk graag op locatie trouwen maar deze plaats valt niet onder de goedkeuring van de gemeente.

Is het zo een beetje duidelijker?

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2012, 11:42:27 »
Je kunt een locatie voor 1 dag laten aanwijzen als trouwlocatie. Dit kan niet bij elke gemeente en op elke plek, maar meestal is dit wel mogelijk. Tevens kan iederen, mits ze nederlander zijn geloof ik trouwambtenaar voor 1 dag zijn. Ik zou even zoeken op internet en hier op de site (zoekfunctie gebruiken) en navragen bij je eigen gemeente. Dan kom je het meeste te weten.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2012, 12:26:00 »
Wij wilde dit eigenlijk ook doen, vooral omdat je de ceremonie dan echt heel persoonlijk kan maken en de informatie over het gemeentehuis achterweg kan laten in de speech van de ambtenaar. Hou er wel rekening mee dat niet iedereen het prettig zal vinden om voor een grote groep te spreken en dus niet iedereen die je in gedachten hebt zal ja zeggen op je vraag!

Wel vindt ik het een mooi idee, het maakt het toch een stuk minder kil! Afhankelijk van je voorkeur kun je trouwens de cermonie zelf invullen. Zijn jullie gelovig pas je het daar op aan maar er zijn ook alternatieve mogelijkheden waarbij de hele gemeenschap (alle mensen aanwezig) bijvoorbeeld iets over jullie zeggen en waarin jullie de eigen geloftes mogen afleggen. Je kunt ook een ringwarming cermonie houden, een touwceremonie, de voeten van je as wassen samen een boom planten, er zijn duizenden mogelijkheden.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2012, 13:21:16 »
Waarom zou een gewone ceremonie kaal of kil zijn? Dat lijkt me volledig afhankeijk van het verhaal dat je zelf verteld aan je ambtenaar en de ambtenaar die je treft, maar over het elgmeen zijn dat mensen die het leuk vinden en het juist heel persoonlijk weten te maken.

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2012, 14:17:41 »
Een gewone ceremonie kan inderdaad ook mooi zijn. Ligt er ook aan wat bij je past. Wij vinden vooral de locatie belangrijk. En we willen het wat later op de dag doen zodat we meteen aansluitend het feest kunnen houden. Vonden we lekker praktisch haha

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2012, 14:19:21 »
Die zaken kunnen ook met dus een officiele babs, maar uiteraard is een eigen ook een optie.
Wel moet je echt iemand hebben die het leuk kan brengen. Is nog niet heel simpel.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2012, 14:28:05 »
Dat is precies wat ik bedoel, omdat iemand soms heel leuk kan zijn op een verjaardag betekend dat niet direct dat die persoon ook geschikt is om jullie ceremonie te doen! Er zijn mensen die dit gewoon als werk doen, openbaar sprekers en zo! Als je de kosten voor een free lance babs te hoog vindt kun je daar wellicht eens naar kijken. (ik denk niet dat het veel zal schelen maar toch!)

En ik moet eerlijk zeggen dat de bruiloften waar ik geweest ben, op het gemeentehuis dus, die waren naar mijn mening wel redelijk kil en saai. Veel info over het gebouw en wat suffe grapjes over het bruidspaar, that's it! Maar je kan ook mazzel hebben en wel een gezellige en leuke treffen!

mmam1982

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2012, 14:39:46 »
Hoi bruid2014,

Misschien kan je de ceremonie laten doen door een (semi)professionele acteur of presentator, en dan een uurtarief afspreken? Maar ik weet niet of dat goedkoper is dan een in te huren trouwambtenaar.

Het zou me wel leuk lijken als ik zelf iemand in mijn vriendenkring zou hebben die goed kan spreken en die het leuk zou vinden om te doen, dat kan heel mooi persoonlijk worden. Heb jij zo iemand in je vriendenkring waarvan je denkt dat hij/zij het kan doen?
Zelf heb ik bijvoorbeeld wel eens gezongen op trouwceremonies van vrienden en nu kies ik er ook voor om een vriendin te laten zingen (gewoon tijdens de gemeentelijke ceremonie). Wordt er heel pesoonlijk van. Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een korte speech of gedicht door naasten. Maar volgens mij kan dat ook wel tijdens de gemeentelijke ceremonie. Denk gewoon eens na over de mogelijkheden die je naasten bieden en waar ze goed in zijn.

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2012, 19:40:16 »
In principe heb ik wel iemand in mijn omgeving die heel goed is in het spreken.
Ik wil natuurlijk wel dat het "echt" lijkt waardoor het misschien beter is toch een professional in te huren. Hmmm misschien moet ik toch maar een groter bedrag hiervoor nemen en dan ergens anders op bezuinigen. Ik weet het niet  :blink: Maar gelukkig heb ik nog meer dan genoeg tijd me hierin te verdiepen! haha

Destino

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2012, 15:11:12 »
Mijn collega doet dit soort dingen naast haar kantoorbaan, zij is BABS bij de gemeente én doet dit soort dingen voor haar zelf..
Ik weet niet precies wat zij vraagt, maar houd er wel rekening dat in die prijs niet alleen dat uurtje ceremonie verwerkt zit.. Eerst kennismaken, dus dan komt ze bij je langs, daarna de speech schrijven en eventueel nog contact met jullie hebben over dingen etc. Er gaat best wat werk in zitten.
Haar site is: trouwambtenaar.net

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2012, 17:28:35 »
Fijn! Zal eens kijken.
Heb nu trouwens al iemand gevonden die 500 euro vraagt incl. de voorafgaande gesprekken, dus dat vind ik wel netjes! De meeste zaten rond de 800/900.

Mirthe

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2012, 19:09:03 »
Wij hebben twee bruiloften gehad. Bij de eerste heeft een goeie vriend van ons 'voltrokken' en hoewel iedereen dat eerst raar vond (toen mensen het idee hoorde) vond uiteindelijk iedereen het fantastisch. Wij hebben de ceremonie gewoon goed met hem doorgesproken en uiteindelijk was hij 'beter' dan onze officiële trouwambtenaar (die overigens ook fantastisch was). Als je iemand kiest die qua spreekstijl goed bij je past dan kan het prima.

Zo zagen onze ceremonies er uit:

Ceremonie 1 onofficieel in een tuin (30 minuten):
- binnenlopen met ouders
- openingspeech door die vriend van ons
- speeches van onze moeders
- samenvoegen van aarde van de plekken waar wij beiden zijn opgegroeid
- persoonlijke geloften
- samen breken van een glas
- samen een boom planten

Ceremonie 2 officieel op een boot (30 minuten):
- naar voren lopen samen
- openingsspeech van trouwambtenaar
- speeches van mijn zus en zijn vader
- officiele ja-woord
- verklaring van getrouwd zijn (ook iets officieels, nu verklaar ik ... en ... tot man en vrouw blabla)
- persoonlijke geloften en uitwisseling van de ringen
- gedicht van trouwambtenaar
- delen van een glas wijn
- kus onder de magere brug in amsterdam (volgens gezegde blijf je elkaar dan voor altijd trouw)

En natuurlijk alles met onze muziek enzo.

Ik vond uiteindelijk de onofficiele ceremonie heel mooi, maar de officiele ceremonie 'echter', daar was ik emotioneler eigenlijk. Ik was blij dat we dat moment met onze naasten konden delen. In Amsterdam doe je een gratis huwelijk aan de balie (alleen even ja-zeggen en tekenen gewoon aan zo'n hokje in de publiekshal) en dat was voor mij iets te niet feestelijk.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards